Handhavande bindningar

dalle@

Medlem
Handhavande bindningar
Hej! Jag är van skidåkare som nyss köpt ett par turskidor som jag ser framemot att testa. Jag har pjäxor med tech inserts och ATK HR-bindningar. Nu till min fråga, efter lite research har jag uppfattat det som att du på nervägen inte bör låsa tån helt? Som piståkare gjorde det mig lite fundersam kring hur det fungerar.
Tacksam för svar!

Handhavande bindningar
Det stämmer, tån ska åkas olåst (fjädrarna håller ju ändå fast piggarna). Det funkar bra, se till att få bort snö/is från hålen i pjäxan samt under pjäxan mot tådelen. Is i hålen och snö under pjäxan kan göra att tådelen inte knäpper igen helt och den släpper. Jag brukar klicka i tådelen och gunga skidan några gånger upp och ner innan jag klickar i hälen.

Låser gör man när går med bindningen. Vissa som kör hårt låser även när de åker iom att de hellre drar sönder knän/ben vid en krash än att riskera tappa skidan.

Handhavande bindningar
Det stämmer, tån ska åkas olåst (fjädrarna håller ju ändå fast piggarna). Det funkar bra, se till att få bort snö/is från hålen i pjäxan samt under pjäxan mot tådelen. Is i hålen och snö under pjäxan kan göra att tådelen inte knäpper igen helt och den släpper. Jag brukar klicka i tådelen och gunga skidan några gånger upp och ner innan jag klickar i hälen.

Låser gör man när går med bindningen. Vissa som kör hårt låser även när de åker iom att de hellre drar sönder knän/ben vid en krash än att riskera tappa skidan.
Tusen tack för bra svar!

Handhavande bindningar
Som redan sagts så skall tådelen primärt aldrig låsas, men om man åker någonstans där det definitivt är en "no fall zone" så kan låsning av tådelen vara något som man får beakta att nyttja. Dvs t ex om där du åker är konsekvensen av att du tappar skidan/skidan tjuvsläpper att du kommer att falla och helt enkelt slå ihjäl dig så tillför således låsning av tådelen någon form av riskminimering.

Tillbaka
Topp