Problem med pjäxor

swakejake

Medlem
Problem med pjäxor
Tjabba tjena.
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har sedan jag kommit ur mina barnpjäxor och återupptäckt skidåkning haft stora problem med att jag får sinnessjukt ont i fötterna.

När jag åker skidor kan jag inte alls stå i ankarlift eller något, sittlift är mer eller mindre ett måste så fötterna får "vila". Men ofta räcker inte det heller. Åker jag ankarlift kan jag få svimningskänsla och bli sinnessjukt illamående, nästintill klaustrofobisk, och typ av med jacka och pjäxor och bara få andas.

Jag har testat en hel dröööös med saker. Först hade jag ett par K2 pjäxor som jag köpte från intersport med sula. Men det fungerade inte alls. Jag testade olika sulor och gjuta/trycka pjäxorna på Åre Skidsport vilket löste det typ 1 dag sen var det ett problem igen.
Då tänkte jag att jag måste ha ett par andra pjäxor. Åkte till Alpingaraget i Stockholm för att få bästa möjliga hjälp. Väl där fick jag prova en massa, berätta denna historia och fick mig ett par Mach1 HV 120 TD GW pjäxor som är väldigt breda. Jag har väldigt breda fötter, bara att ha på mig typ joggingskor gör ont i början innan jag "kommer" in i det. Mitt fotvalv är som en ballong typ.

Vad tusan gör jag? Jag vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag älskar att åka skidor, ska sägas. När jag var liten levde jag i backen och mina pjäxor var som tofflor. Min tanke är att det kanske är något kring vader eller något? Jag vet inte alls. Tycker det är lite svårt att få hjälp utan att kunna beskriva så vänder mig hit och hoppas ni kanske har några tips, eller något jag kan kolla på.

För vetskapen så är jag 190 lång på 120kg om det kan vara så att det spelar in.

Senast ändrad:
Problem med pjäxor
Ska jag försöka slipa pjäxan? Gå till någon som kan ge hela foten mer utrymme?
Den smärta som blir är att foten "trycks" ihop, och det känns mest på utsidan av foten. Men kan det vara så att det tar sig i uttryck som mest där men att problemet är egentligen att hela foten expanderar eller liknande mycket och därför blir pjäxan för trång uppåt?

Problem med pjäxor
Om du tar ut innerskon och ställer dig direkt på din gjutna sula i tomt skal, tar foten i plasten då? Hur bred och lång är din fot och vilken storlek är pjäxan?

Problem med pjäxor
Om du tar ut innerskon och ställer dig direkt på din gjutna sula i tomt skal, tar foten i plasten då? Hur bred och lång är din fot och vilken storlek är pjäxan?
Mitt största problem nu är att pjäxorna står hos mina föräldrar och är cirka 60 mil bort. Så jag kan inte göra några tester på så sätt. Min skostorlek är 42.5/43, mäter 26 cm lång samt som bredast 11-12cm med måttband.

Problem med pjäxor
Mitt största problem nu är att pjäxorna står hos mina föräldrar och är cirka 60 mil bort. Så jag kan inte göra några tester på så sätt. Min skostorlek är 42.5/43, mäter 26 cm lång samt som bredast 11-12cm med måttband.
Hmm. Mina fötter är 256 och 258mm långa och jag har skostorlek 40, ibland 39. Vad har du för storlek på pjäxorna?

Problem med pjäxor
Hur är det med din rygg? Kanske en konstig fråga men jag hade mycket problem med ryggen och jag tror det gjorde att jag fick problem med nerver ner i benet och fötterna. Fick då samma känsla som du, jag fick nästan panik ibland och behövde bara få av pjäxorna så fort som möjligt. Det spelade ingen roll att jag försökte med olika sulor, trycka och slipa pjäxor

Problem med pjäxor
Hur är det med din rygg? Kanske en konstig fråga men jag hade mycket problem med ryggen och jag tror det gjorde att jag fick problem med nerver ner i benet och fötterna. Fick då samma känsla som du, jag fick nästan panik ibland och behövde bara få av pjäxorna så fort som möjligt. Det spelade ingen roll att jag försökte med olika sulor, trycka och slipa pjäxor
Jätterimlig fråga!
Jag upplever inga bekymmer vardagligen mer än typ lite stelhet när jag vaknar. Har inte ont, kan bära saker, när jag väl känner för det har mina träningsperioder mycket fokus på stora muskelgrupper, så klassiska marklyft, benböj etc. är det jag gör då utan bekymmer.

Problem med pjäxor
110/120 är rätt brett även för en 27,5-fot så min gissning är att du måste gå tillbaka till alpingaraget och be dem trycka ut pjäxan. Som tur är har du köpt en vettig pjäxa i vad som verkar vara rätt storlek.

Tecnica brukar även ha en innersko man kan slipa bort material på samt flytta runt tungan för att få lite mer plats för vristen.

Hur många dagar har du åkt i pjäxan? Innerskon brukar ta typ en vecka innan den åkts in så man får lite mer plats. Gissar att ni värmde innerskon vid köp men även när man gör det, vilket snabbar på allt, tycker jag man måste åka några dagar innan innerskon sätter sig. Om det gör så ont att du inte kan åka in pjäxan en vecka innan du börjar trycka ut den så måste du ju såklart åtgärda det direkt 🙂

Problem med pjäxor
Sen kan det vara bra att inte knäppa nya pjäxor för hårt i början och alltid spänna upp dem i liften, men det kanske du har koll på redan 🙂

Problem med pjäxor
110/120 är rätt brett även för en 27,5-fot så min gissning är att du måste gå tillbaka till alpingaraget och be dem trycka ut pjäxan. Som tur är har du köpt en vettig pjäxa i vad som verkar vara rätt storlek.

Tecnica brukar även ha en innersko man kan slipa bort material på samt flytta runt tungan för att få lite mer plats för vristen.

Hur många dagar har du åkt i pjäxan? Innerskon brukar ta typ en vecka innan den åkts in så man får lite mer plats. Gissar att ni värmde innerskon vid köp men även när man gör det, vilket snabbar på allt, tycker jag man måste åka några dagar innan innerskon sätter sig. Om det gör så ont att du inte kan åka in pjäxan en vecka innan du börjar trycka ut den så måste du ju såklart åtgärda det direkt 🙂
Svarar på båda dina svar här;

Jag har ändå försökt köra på med dessa pjäxor i 3 år, mindre åkt senaste året pga besvären men första året så försökte jag åka så mycket jag kunde för att ge pjäxorna chansen att faktiskt "sätta sig".

Jag vet att vi gjorde en massa saker, vad vet jag inte för är inte speciellt kunnig, men pjäxan i sig är inte i vanlig utformning, den är utpressad för att ge mer utrymme. Jag har ju varit dum att låta det vara, nånstans har jag tänkt "det blir säkert bättre med tiden" eller att jag känt efter för mycket.

Jag har kört alla möjliga tester också på spänningar, och spänner alltid upp när jag är vid liftar eller inte åker för att få blodtillförsel..

Känner mig lite lost för när jag var på AG så sa dom åk en vecka så bör det lösa sig. Jag körde på men inget vidare resultat var det. Jag bor inte heller i Stockholm så har inte haft en naturlig väg förbi för att kunna prata och justera. Litade mest på omdömen om AG, och beskyller dom inte för min dumhet att inte höra av mig tidigare om mina problem :) Är mest uppgiven att det inte blivit bättre.

Problem med pjäxor
Får dina fötter tillräckligt med stöd från innersulan? Har du formgjuten sulor? Man kan få ont i fötterna när foten kollapsar i pjäxan och därefter trycks mot sidorna, då hjälper det ofta att stödja upp fotvalvet med inlägg eller just formgjutna sulor.

Problem med pjäxor
Låter som du behöver ta dig till alpingaraget och justera lite mer. Det är inget konstigt, jag har varit tillbaka flera gånger innan jag blev nöjd med mina pjäxor. De kan dessutom titta på din fot och utifrån erfarenhet och vad du berättar komma på smarta saker som måste fixas. Det vore dock bra om du kunde lista ut var på foten det trycker.

Problem med pjäxor
Då får jag ta mig tillbaka vid tillfälle. De hjälper oavsett att det gått 3 år?
Hjälper gör de oavsett, sen vet jag inte om det ingår fortfarande i priset av pjäxorna då. Ring och boka tid och deala så blir det bäst. Du kan göra det hos någon annan som är närmare dig eller du har enklare ta dig till också, bara de är erfarna av bootfitting.

Senast ändrad:
Problem med pjäxor
Tjabba tjena.
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har sedan jag kommit ur mina barnpjäxor och återupptäckt skidåkning haft stora problem med att jag får sinnessjukt ont i fötterna.

När jag åker skidor kan jag inte alls stå i ankarlift eller något, sittlift är mer eller mindre ett måste så fötterna får "vila". Men ofta räcker inte det heller. Åker jag ankarlift kan jag få svimningskänsla och bli sinnessjukt illamående, nästintill klaustrofobisk, och typ av med jacka och pjäxor och bara få andas.

Jag har testat en hel dröööös med saker. Först hade jag ett par K2 pjäxor som jag köpte från intersport med sula. Men det fungerade inte alls. Jag testade olika sulor och gjuta/trycka pjäxorna på Åre Skidsport vilket löste det typ 1 dag sen var det ett problem igen.
Då tänkte jag att jag måste ha ett par andra pjäxor. Åkte till Alpingaraget i Stockholm för att få bästa möjliga hjälp. Väl där fick jag prova en massa, berätta denna historia och fick mig ett par Mach1 HV 120 TD GW pjäxor som är väldigt breda. Jag har väldigt breda fötter, bara att ha på mig typ joggingskor gör ont i början innan jag "kommer" in i det. Mitt fotvalv är som en ballong typ.

Vad tusan gör jag? Jag vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag älskar att åka skidor, ska sägas. När jag var liten levde jag i backen och mina pjäxor var som tofflor. Min tanke är att det kanske är något kring vader eller något? Jag vet inte alls. Tycker det är lite svårt att få hjälp utan att kunna beskriva så vänder mig hit och hoppas ni kanske har några tips, eller något jag kan kolla på.

För vetskapen så är jag 190 lång på 120kg om det kan vara så att det spelar in.
Är ingen bootfitter så ta det här med en nypa salt! Här är i varje fall mina funderingar.

Det kanske finns en tryckpunkt som minskar blodflödet och skapar kramp? Då kan pjäxan kännas allmänt liten.

Det jag egentligen gissar mest på är att pjäxans insteg trycker på din fotrygg och plattar till foten. Då krampar lätt musklerna i fotvalvet. Dessutom kan fötterna tryckas ut i sidled. Kan beror på att modellen sitter för tajt i sig, eller att du flexar igenom pjäxan så plasten i insteget kollapsar över foten. 120kg och 120 flex känns nämligen lite på gränsen till för klent. Prova flexa pjäxan ordentlig och se och känn vad som händer med insteget!

Problem med pjäxor
Är ingen bootfitter så ta det här med en nypa salt! Här är i varje fall mina funderingar.

Det kanske finns en tryckpunkt som minskar blodflödet och skapar kramp? Då kan pjäxan kännas allmänt liten.

Det jag egentligen gissar mest på är att pjäxans insteg trycker på din fotrygg och plattar till foten. Då krampar lätt musklerna i fotvalvet. Dessutom kan fötterna tryckas ut i sidled. Kan beror på att modellen sitter för tajt i sig, eller att du flexar igenom pjäxan så plasten i insteget kollapsar över foten. 120kg och 120 flex känns nämligen lite på gränsen till för klent. Prova flexa pjäxan ordentlig och se och känn vad som händer med insteget!
Ska testa nästa gång jag har tillgång till pjäxorna!

Problem med pjäxor
Det kommer lösa sig. Jag fick precis koll med mina pjäxor en vecka sedan efter många många veckors arbete med dem över två säsonger. Jag har haft precis samma problem som du. Såpass ont i fötterna att jag nästan har svimmat, fått andnöd och nästan spytt.

Mina fötter är 266 respektive 265 mm långa och 114 respektive 115 mm breda. Jag har Tecnica Cochise MV, alltså en smalare pjäxa än din. Den är tryckt flera gånger, även med träblock, samt slipat ned sulan.

Problem med pjäxor
Inga råd att ge, men jag har också svåra fötter o har suttit många timmar och bootfittat. Köpt nytt och svurit. Så skickar styrka o fulla sympatier.Har haft ett par bra ( och 2par dåliga), men efter senaste graviditet har jag fått större fötter så nu borde jag ta om rumban🤢

Senast ändrad:
Problem med pjäxor
Det kommer lösa sig. Jag fick precis koll med mina pjäxor en vecka sedan efter många många veckors arbete med dem över två säsonger. Jag har haft precis samma problem som du. Såpass ont i fötterna att jag nästan har svimmat, fått andnöd och nästan spytt.

Mina fötter är 266 respektive 265 mm långa och 114 respektive 115 mm breda. Jag har Tecnica Cochise MV, alltså en smalare pjäxa än din. Den är tryckt flera gånger, även med träblock, samt slipat ned sulan.
Tack för peppen! Jag hoppas på bra svar och hjälp då (vilket jag gissar på) från AG som alltid :)

Problem med pjäxor
Inga råd att ge, men jag har också svåra fötter o har suttit många timmar och bootfittat. Köpt nytt och svurit. Så skickar styrka o fulla sympatier.Har haft ett par bra ( och 2par dåliga), men efter senaste graviditet har jag fått större fötter så nu borde jag ta om rumban🤢
Hoppas det löser sig för dig med!

Problem med pjäxor
Nu bumpar jag igång denna tråd för jag har mina pjäxor hos mig.

Har jag enbart sulan i utan innersko tar foten i på utsidan i plasten. Höjden är inga problem men sidan om foten tar i.

Jag får ta mig tillbaka till AG och hoppas vi kan göra mer saker med pjäxan.

Problem med pjäxor
Nu bumpar jag igång denna tråd för jag har mina pjäxor hos mig.

Har jag enbart sulan i utan innersko tar foten i på utsidan i plasten. Höjden är inga problem men sidan om foten tar i.

Jag får ta mig tillbaka till AG och hoppas vi kan göra mer saker med pjäxan.
Beroende på hur mycket kläm din fot klarar av så behövs det antagligen tryckas ut lite där, men det kommer alpingaraget ha koll på. De kommer antagligen vilja ta lite i taget för att inte riskera göra pjäxan för bred. Man ska ju trots allt sitta fast. Jag snuddar kanterna lite lätt i mina pjäxor om jag står i dem utan innersko, det är ju dock vad som funkar för mina fötter.

Tillbaka
Topp