Stulna skidor

Stulna skidor
Uppenbarligen är sthlm ingen cykelstad, skulle ta 10 sekunder innan den var stulen i Uppsala.
Detsamma gäller större delen av Stockholm också men min lägenhet ligger i ett lugnt villaområde där cykelstället är väl dolt, liknande på jobbet.
Cyklar och cykelstölder försvinner nog snabbt överallt för det finns tjackisar.

Men mindre prat om cykelstölder och mer om skidstölder.

Stulna skidor
Vad är problemet med dekaler på skidorna? :unsure:

Småfula och riskerar att signalera värdefulla skidor snarare än att avskräcka. Men det var bara en tanke. Jag har såna på min cykel och på en del värdesaker hemma. Mest att jag inte åker så mycket skidor i Sverige, och tror inte att de gör nytta utomlands.

Stulna skidor
Nej men en fin bindning på ett par skidor. Med tanke på att en shift ligger på 4000-6000kr + ett par skidor så kan det ju röra sig om en 8000kr i värde. Det är väl lite som att tjuvarna tar oxfilén inte flintasteken.
Jag tror nog att en tjuv hellre tar ett annat par skidor då. Svårt att sälja endast en bindning istället för ett par. Ett av mina par skidor har jag dessutom målat lite på -- ja det dödar andrahandsvärdet, men jag får ha dem ifred och jag hittar dem efter afterskin
:)

Stulna skidor
Stöldskyddsdekaler på skidorna är alltså ”småfula”, men samtidigt planerar du att montera en Frankenstein-kista av Biltemas cykelställ och en gammal takbox bak på elbilen? Ett intressant estetiskt vägval 😃

Erkänner villigt att frankensteinkistan ser bättre ut på biltaket än där bak, även om jag inte riktigt är säker på varför. Det kan vara en vanesak, eller kanske att det blir litet av "Farmor Ankas Bil" med bakbox.

När vi började köra ner till Italien med takbox på 1980-talet (en likadan svart Packline som jag har nu...) så undrade de just vem som hade avlidit. Så småningom blev det litet coolt. Tror att bakbox blir coolt och snyggt också, men en del modiga måste ju gå före...

1769595625742.webp

Stulna skidor
En i vårt sällskap blev av med sina i Fjällroa häromåret. Det fanns inte så mycket att göra åt det så det blev scooter ner till Radisson och hyra därifrån. Skidorna var för gamla för att bli ersatta av försäkringsbolaget. Utöver detta har jag aldrig hört någon bli av med egna eller hyrskidor.

Stulna skidor
När min son och kompisar var uppe förra våren fikade 🍺 dom på Hummelstugan.
Under tiden bytte någon ut skidor och stavar mot ett hyrkit för en av dem.
Dom tog hjälp av en pistör som kollade vem som hyrt skidorna. Det var en äldre gubbe.
När Skistar ringde honom sa han att han var nere i byn och fått skidor och stavar stulna.
Den var bra!
Så länge säsongen varade stod dom kvar utanför restaurangen.
Så kan det gå (pistören körde ner kompisen till byn och afterski).
Det var hans pappas skidor så han var inte helt nöjd.
Men jag sålde ett par Racetiger RC riktigt billigt åt honom så pappa blev nöjd.
Håll i grejorna!

Stulna skidor
Gps puck av något slag som sätts fast i bindningen eller bak på häl. En husdjurs gps tar inte så stor plats vid lite snabbt googlande.

Lås med vajer kanske är enklare att ha i fickan med lite låsolja.

Själv klurat, men inte kommit längre.

Sen som någon annan påpekade, mest handlar det om att ha bättre lås än grannen. 😅

Stulna skidor
Litet osäkert om jag skulle "orka" få in en rutin att låsa skidorna. Gissar att man måste låsa dem alltid, annars att de typiskt blir stulna just den gång man inte låser dem.

Här är en variant som möjligen funkar i Sverige, men jag tror inte jag skulle vilja ha såna dekaler på mina skidor.

Det är väl bara att sätta klibborna under pjäxan så syns de inte när du åker.
Två brädor stulna i Kittelfjäll idag enligt lokal FB-grupp. Utanför hotellets afterski. Alltså långt bort från Skistars massturism. Verkar vara en epidemi.
Vi var uppe förra veckan och blev varnade för att det hade varit stölder, även ur skidförråd och liknande. Trist utveckling.

Stulna skidor
Hustrun skällde på mig för att jag hade mina nya 12,5t lagg på utsidan förrådet för att jag glömde sätta in dom i vallaboden😕
Men nu ligger dom kantslipade i takboxen (som är olåst) i garaget.
Jag vet 😩🫣

Stulna skidor
Var väl någon på forumet som blev av med ett par skidor i Romme förra året med shiftbindning vill jag minnas.
Guilty as charged... I skidrummet (låst så de krävde nyckelkort till lodgen för att komma in) men utanför det låsta skidskåpet. Extrem Fusion 95 Carbon med Shift. Fruns Mothertree med Vipec stod bredvid och lämnades kvar.

Det viktigaste medskicket från den händelsen var ju att man ska ha rätt försäkringsbolag. LF ersatte skidorna med nuvarande nypris minus värdeminskning (trots att jag var öppen med att skidorna var demo-ex), bindningarna med nuvarande nypris och även mina BF-inserts till inköpspris. Och de gjorde det helt utan gnäll. Sen blev det lite stressigt att få tag i nya skidor på en vecka, medan jag var dundersjuk samtidigt. Men Skidfabriken hittade nya skidor från sin andrasorteringshörna så jag fick faktiskt nya skidor och gick på ett ut ekonomiskt.

Stulna skidor
Frågan är väl hur mycket som är faktiska stölder och hur mycket som beror på att folk greppar fel skidor? Höll på att göra det själv utanför en restaurang i Dolomiterna för några år sedan. Ett annat par, svenska dessutom, hade exakt samma skidor som mina och fruns. Märke, årsmodell, längd och bindning var identiska. Efter det satte jag klistermärken på våra så att de blev unika och skrev dit våra telefonnummer för att göra det enkelt för ärliga personer att fixa till sitt misstag.

Tillbaka
Topp