Varför har man splitboardskidorna på fel fot?

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Ja… rubriken säger väl allt.
Varför har man dom på fel fot när man turar?

Jag kan komma på ett par anledningar till varför man skulle ha dom på rätt fot.
Ett… man trampar på för och akter när man har en bräda med mycket midja.
Två… man måste gå bredare med fötterna för att inte trampa på för och akter.

Stalle

Edit: kollade,gissade fel ;). Ingen aning.

På.hemmabyggen är det nog stålkanten som ska vara på insidan. Men de man köper har ju stålkant i mitten också....

Senast ändrad:
Allvarligt?

Krokarna som håller ihop halvorna måste sitta på utsidan, annars kommer man nog inte så långt.

Splitboards har kanter runtom.

Ja det är ju sant iofs. Men de sticker ju ut betydligt mindre än vad nosen och akten gör.

Stalle
Då snön och terrängen påverkar hur stegen kan sättas, och således hur skidorna förhåller sig till varandra, är risken för att spännen och krokar skadas. Sidoskärningen hjälper dessvärre inte nämnvärt.

Ej att förglömma är även att bindningarnas spännen också ska sitta på utsidorna!

Starka åsikter hör jag! 😀
Men i stället för att spekulera på internet så testade jag under förmiddagen. Och se! Det gick utmärkt!
Fastnade på hakarna kanske en gång. I övrigt gick det att gå smalare med benen vilket var skönt.
5 av 5. Ska bara montera ett par Voiléhakar istf för sparkhakarna som sitter nu. Så kan jag fälla in hakarna så slipper jag det åxå. Då blir det 6 av 5 i betyg.

Stalle

Men i stället för att spekulera på internet så testade jag under förmiddagen. Och se! Det gick utmärkt!
Fastnade på hakarna kanske en gång. I övrigt gick det att gå smalare med benen vilket var skönt.
5 av 5. Ska bara montera ett par Voiléhakar istf för sparkhakarna som sitter nu. Så kan jag fälla in hakarna så slipper jag det åxå. Då blir det 6 av 5 i betyg.

Stalle
Snyggt.
På min hemmabygge har jag som sagt inga kanter i mitten. Å då blir det rejäl jobbigt om man inte har kanter på insidan. Jobbigt nog att inte ha det på utsidan....

Stalle
Se vad innovation kan göra. Ingen annan i världen kommit på denna idé. Nästan som elbilsbatteri framför framaxeln.....

Stalle
Så kul att det fungerade bra, whatever floats your boat!

Jag har aldrig upplevd att avståndet mellan skidorna känns för brett, och då har min bräda ändå ett midjemått på närmre 28 cm (med relativt normal sidoskärning).

Kan möjligen benlängd spela roll i sammanhanget?

Så kul att det fungerade bra, whatever floats your boat!

Jag har aldrig upplevd att avståndet mellan skidorna känns för brett, och då har min bräda ändå ett midjemått på närmre 28 cm (med relativt normal sidoskärning).

Kan möjligen benlängd spela roll i sammanhanget?
Vet inte om det är benlängd. Jag är 191 så benlängden borde ju då vara till min fördel då vinkeln borde bli mindre.

Stalle

Vet inte om det är benlängd. Jag är 191 så benlängden borde ju då vara till min fördel då vinkeln borde bli mindre.

Stalle
Kan det ha med montering av bindningarna att göra? Alldrig haft en riktig spliboard från fabrik. Dvs vet inte hur det monteras då. Men jag satt hallarna för bindningaran (I gåläget) så långt ut som möjligt, utan att det känns som att man kommer trampa sned hela tiden. Minns inte hur långt från centrum jag monterade de, men en bit iaf. Kanske har betydelse?

Tillbaka
Topp