Ett par skidor för både pist och ski-touring, den gyllende kompromissen!!

PerSa66

Medlem
Jag funderar på att försöka har ett par skidor som klarar det mesta av mina behov utan att behöva släpa med flera par skidor på olika skid-semestrar.

Idag har jag ett par Salomon QST 99 (2021 - 99mm) som primära pist och lite offpist skidor (lift-buret) och ett par Scott Speedguide (2020 - 95mm) med en lätt ATK bindning för ski-touring, dvs det ena paret tungt och det andra lättare.
QST 99 är bra i pist och även utanför medans Speedguiden är lätta uppför, bra i uppkört och lössnö men som inte jättekul i pistad backe.

Idag är det är säkert 80% lift buren skidåkning men jag ämnar att tura mer med rätt grejer framöver.

Jag funderar då på ett par Black Crows Camox Freeride (95mm, 171ca) eller ett par Salomon QST Echo (106mm, 173cm) i kombination med ett par Fritschi Tecton 13 bindningar som kombineras med ett par Scarpa Maestrale eller K2 Diverge pjäxor.
Jag är ca 176cm och 70kg och erfaren i skidbacken.

Vad är den bästa kompromissen för ett bra skida att tura med som inte heller gör bort sig helt på vägen ner och är fullt duglig även i pisten??

Jag funderar på att försöka har ett par skidor som klarar det mesta av mina behov utan att behöva släpa med flera par skidor på olika skid-semestrar.

Idag har jag ett par Salomon QST 99 (2021 - 99mm) som primära pist och lite offpist skidor (lift-buret) och ett par Scott Speedguide (2020 - 95mm) med en lätt ATK bindning för ski-touring, dvs det ena paret tungt och det andra lättare.
QST 99 är bra i pist och även utanför medans Speedguiden är lätta uppför, bra i uppkört och lössnö men som inte jättekul i pistad backe.

Idag är det är säkert 80% lift buren skidåkning men jag ämnar att tura mer med rätt grejer framöver.

Jag funderar då på ett par Black Crows Camox Freeride (95mm, 171ca) eller ett par Salomon QST Echo (106mm, 173cm) i kombination med ett par Fritschi Tecton 13 bindningar som kombineras med ett par Scarpa Maestrale eller K2 Diverge pjäxor.

Vad är den bästa kompromissen för ett bra skida att tura med som inte heller gör bort sig helt på vägen ner och är fullt duglig även i pisten??
Lättvikt och pist lirar aldrig ihop. Men skidorna som du själv funderar på är bra på tur upp och ned. Klarar du av att åka smattrande skidor i pist så fungerar de även där men är inte ens hälften så roliga som dina QST 99 där då.

Vad har du för bindning på dina QST? Om du gillar de, sätt på Tecton på de. Troligtvis sparar lite vikt då, men tappar typ inget i pisten.
Då har du en bra set up för vanliga turer, såklart med fokus nerför...

Vad har du för bindning på dina QST? Om du gillar de, sätt på Tecton på de. Troligtvis sparar lite vikt då, men tappar typ inget i pisten.
Då har du en bra set up för vanliga turer, såklart med fokus nerför...
På mina QST99 så sitter den vanliga bindningar, Salomon Warden, dvs inga turbindningar. Kan tycka att QST99 kan bli lite för tunga att tura med, även om jag även tänkt i dessa banor.
Speedguiden är superlätta jämfört med QST99.

Min lösning på ditt problem är följande (jag har en uppsätting)

Kästle TX99
ATK freerider 13
Tecnica Zero G pro tour (Skalet är super men innerskon är kass så du åker på att köpa nya innerskor)

Då har du elasticitet i bindningen, lätta prylar som inte gör bort sig någonstans. Det du kompromissar med är robustheten.

Tecton bindningen är mycket bra, jag har två par skidor med den. Men den blir för tung till den typ av skidor du nämner. Jag har Tecton på Rosingol Sender 118, det är en ganska krallig skida.

På mina QST99 så sitter den vanliga bindningar, Salomon Warden, dvs inga turbindningar. Kan tycka att QST99 kan bli lite för tunga att tura med, även om jag även tänkt i dessa banor.
Speedguiden är superlätta jämfört med QST99.
Visst är speedguiden lätta jmf med qst99. Men du gillar inte de i pisten,eller?
I pisten behöver man en del dämpning, och det väger....
Vill man har en pist och turskida och fokus på pist kommer man hamna på mer vikt. Tycker att det också är helt ok för vanliga dagsturer. För flerdagsturer har du ju dina speedguide. Skidor som qst eller rustler med en tecton är fantastiska altoundskidpr, tycker jag. Lättare kolfiberskidor blir för studsig i hårda pister, tycker jag.

Hybridbindning är väl givet i det här fallet? Jag älskar mina riktiga pinbindningar men skulle aldrig rulla mer än 50% pist på dem (nu kör jag kanske 5% pist på dem då jag har fler skidor).

Finns många skidor som inte är renodlade turskidor men ändå håller vikten lite lägre. Några exempel är:

Black diamond impulse serien
Zag Slap serien
Völkl Blaze serien
QST Echo (som nämnt)

Men så länge du inte tänker gå mer än 1000 fallhöjdsmeter om dagen fungerar valfri Allmountain-/freerideskida för tur också. Har ett par Factory 112or i 193cm med Shift² som jag knatat runt med i alperna utan problem.

Kästle TX99
ATK freerider 13
Tecnica Zero G pro tour (Skalet är super men innerskon är kass så du åker på att köpa nya innerskor)

Då har du elasticitet i bindningen, lätta prylar som inte gör bort sig någonstans. Det du kompromissar med är robustheten.
Nja, att säga att Freeraider 13 har elasticitet är en sanning med modifikation.

Den har en häl som hanterar skidans flex, men i sidled är tådelen helt stum. Till skillnad från Tecton har den ingen dämpning eller återgång vid slag; antingen sitter du fast eller så löser den ut. Vill man ha faktisk elasticitet för åkkänslans skull är det fel bindning att rekommendera.

Nja, att säga att Freeraider 13 har elasticitet är en sanning med modifikation.

Den har en häl som hanterar skidans flex, men i sidled är tådelen helt stum. Till skillnad från Tecton har den ingen dämpning eller återgång vid slag; antingen sitter du fast eller så löser den ut. Vill man ha faktisk elasticitet för åkkänslans skull är det fel bindning att rekommendera.
ATK Freerider 13 evo är det jag har. Den har ställbar tådel vilket inte Freerider 13 har. Stämmer att tådelen inte är elastisk.
Men behöver du en bindning som Tecton så ska du inte ha Camox Freebird eller liknande lätta skidor utan satsa på en kraftigare skida.

Har gått ganska mycket på mina Sender 118 med Tecton bindningar, men det är 2,8kg per fot.
TX99 med ATK freerider 13 evo är 1,8kg per fot, 1kg mindre per fot märks. (innan någon är petig, jag har avrundat med 30g).

Kästle TX99
ATK freerider 13

Tecton bindningen är mycket bra, jag har två par skidor med den. Men den blir för tung till den typ av skidor du nämner. Jag har Tecton på Rosingol Sender 118, det är en ganska krallig skida.
Kästle TX99 var ett alternativ jag kollat på men jag ogillar Kästle, det bara är så. Man måste gilla det man åker på.

Jag skickar in en bubblare...

Missa inte årets (i min mening) roligaste allmountainskida!

BC Vena Cor, vilken smilgenerator! 100mm under foten, mustaschrocker, hyfsat mjukt flex i tip och tail, stabilt mittparti. De är bara så kul att dra på med. Marknadsförs som hopp- och snurr- överalltlagg, men jag har genomskådat dem och kör mest direktionellt, och de är bara så kul.

Knappa 1900 gram i 188, under 1800 gram i 181. Jag är 178/82, kör 188 monterat alpint (Griffon) -2 från rekommenderade -5, dvs tc -7. Inget metallager, men ändå hyfsat dämpad snökontakt. Man kan pressa dem gode hårt i pist, menar riktigt hårt, oväntat stabila för sin ringa vikt. Relativt kort skärningsradie, så de carvar som bara den, viker absolut inte ner sig under last.

Skruva på en Shift på dem och hitta ett bakre hudfäste som matchar swallowtailen och du har en uppsättning att ta med i princip överallt!

Egentligen är det svårt att rekommendera utrustning till någon som man inte vet hur de kör, eller vad de kan. Typ, är pilen eller bågskytten viktigast?

Men jag utgår från att du är trygg på lagg och vet vad du gör även i högre fart och svårare situationer. Om inte, kanske ovanstående inte gäller. Men prova dem om du har chansen!

Edit to add; vältajmat landade ju Freerides test review av sagda lagg 😁

Senast ändrad:
Om jag var i din situation så skulle jag behålla mina Tecton bindnigar och byta ut Rossingol Sender 118 mot ett par Atomic Bent Chetler 120.
Det ger en viktbesparing på 350g per fot vilket är klart signifikant och det skulle gå att stå på i princip lika bra.
Observera att ingen av åvanstående skidor är några fantastiska pistskidor, men mitt intresse av att åka pist är i princip obefintligt.

Sen så väger Tectom bindningen 600g/par. En snabb koll ger att Look pivot väger 1250g/ par och Marker griffon 1015g/par.
Ta vilka skidor du känner för och skruva på ett par Tectonbindningar så har du redan där huvuddelen av rimligt möjlig viktbesparing och gör ingen kompromiss alls.

Om jag var i din situation så skulle jag behålla mina Tecton bindnigar och byta ut Rossingol Sender 118 mot ett par Atomic Bent Chetler 120.
Det ger en viktbesparing på 350g per fot vilket är klart signifikant och det skulle gå att stå på i princip lika bra.
Observera att ingen av åvanstående skidor är några fantastiska pistskidor, men mitt intresse av att åka pist är i princip obefintligt.

Sen så väger Tectom bindningen 600g/par. En snabb koll ger att Look pivot väger 1250g/ par och Marker griffon 1015g/par.
Ta vilka skidor du känner för och skruva på ett par Tectonbindningar så har du redan där huvuddelen av rimligt möjlig viktbesparing och gör ingen kompromiss alls.
Motsäger mig det här. Om du inte spenderar mycket tid i Japan eller droppa feta klippor hade jag aldrig skaffat en skida som är 120mm under foten, speciellt om du har planer på pist. Jag skulle säga att bent 100 ger mycket mer glädje i den kategorin. Eller de där nya Black crows som nämnts tidigare.

Jag är en stor motståndare till "breda skidor hetsen".

Har inte testat dem men en annan serie skulle kunna vara "Movement Sequence" vilket besparar vikt men ändå är köttig nog för pist.

Bindningarna som du anger vikt på är väl ändå vikt per styck? Annars måste jag byta ut alla mina bindningar de lättare varianter.

Senast ändrad:
Lite märklig rekommendation om trådstartaren efterfrågade en skida för allt, inklusive pist. :unsure:

Hmmm, tack för alla mer eller mindre välinitierade svar. :)
Om jag inte skall byta inriktning helt på vad jag tänkt initialt, så låter det som om jag bör sikta in mig på Salomon QST 106 Echo med Fritschi 13 Tecton bindning för "allt i allo" skida för resor då bara ett par kna åka med, då den är lite stabilare och tyngre än BC Camox Freeride.
Jag kan ju även behålla mina Scott Speedguide för dagar/resor då det bara skall turas och många höjdmeter.
Har även insett att mina två olika pjäxor, Scarpa Maestrale respektive K2 Diverge, har en stor påverkan på helhetsupplevelsen och en lätt pjäxa passar bättre med lätta skidor osv.
Att sätta Fritschi 13 Tecton bindningar på mina gamla QST 99 är ett iofs alternativ men de skidorna känns lite för tunga att släpa runt för mig på 70kg/176cm. Sedan är det ju kul med något nytt ;).

Lite märklig rekommendation om trådstartaren efterfrågade en skida för allt, inklusive pist. :unsure:
Det är ingen rekomendation utan ett räkneexempel sov visar att bindningen i sig står för huvuddelen av potentiell viktbesparing. Vad skidorna i sig väger är därför inte så viktigt.
Så min rekomendation, kör på Tecton bindningen, undvik de allra tyngsta skidorna och välj något bra (dvs. inga turskidor de är inte robusta).

Hmmm, tack för alla mer eller mindre välinitierade svar. :)
Om jag inte skall byta inriktning helt på vad jag tänkt initialt, så låter det som om jag bör sikta in mig på Salomon QST 106 Echo med Fritschi 13 Tecton bindning för "allt i allo" skida för resor då bara ett par kna åka med, då den är lite stabilare och tyngre än BC Camox Freeride.
Jag kan ju även behålla mina Scott Speedguide för dagar/resor då det bara skall turas och många höjdmeter.
Har även insett att mina två olika pjäxor, Scarpa Maestrale respektive K2 Diverge, har en stor påverkan på helhetsupplevelsen och en lätt pjäxa passar bättre med lätta skidor osv.
Att sätta Fritschi 13 Tecton bindningar på mina gamla QST 99 är ett iofs alternativ men de skidorna känns lite för tunga att släpa runt för mig på 70kg/176cm. Sedan är det ju kul med något nytt ;).
Om du är bekväm med en så bred skida så är det inte fel!

Vi tycks ha samma längd/vikt.
Jag brukar tjata om mina fantastiska Camox Freebird 172cm med Shift, som jag kört i 6 år.
Funkar förvånansvärt bra i pist (även om en tyngre skida naturligtvis är stabilare)

Men nu har jag just köpt nya Camox 171cm med ATK. (Polarna säger att de är för korta. Glöm det!)
Fördelen med lätta allroundskidor är inte enbart vid toppturer:
Vid alpresorna är det väldigt skönt att slippa konka på tung skidbag på flyg/tåg/hyrbil.

Dyra skidor, men det är du värd!

Jag kör på Nordica Unlimited 104 med ATK Freeraider 14, blir ca 2 kg per ben att släpa på.
För mig fungerar den även bra att dra på med i pist och hårt underlag. Ren is är såklart inte kul men är det kul med någon skida?

Jag kör på Nordica Unlimited 104 med ATK Freeraider 14, blir ca 2 kg per ben att släpa på.
För mig fungerar den även bra att dra på med i pist och hårt underlag. Ren is är såklart inte kul men är det kul med någon skida?
Jag kikar på samma setup, Unlimited 104 på 191cm med ATK Freeraider 15 EVO. Väger in på 95kg i kalsonger, vill inte ha för mjuka skidor men ändå lätta nog att gå flerdagarsturer på. Är Unlimited sweetspot?

Tillbaka
Topp