Utbyggnad av liftsystemen i världen

Någon som varit här och åkt och vet hur det kommer påverka åkningen?

De har redan rivit båda de aktuella liftarna och de nya ska vara redo inför nästa säsong. Kapaciteten att flytta åkare upp på berget kommer att öka rätt rejält, de nu rivna liftarna levde verkligen på övertid:) Sedan kommer det inte bli några nya backar utan snarare att kapaciteten ökar.

De har redan rivit båda de aktuella liftarna och de nya ska vara redo inför nästa säsong. Kapaciteten att flytta åkare upp på berget kommer att öka rätt rejält, de nu rivna liftarna levde verkligen på övertid:) Sedan kommer det inte bli några nya backar utan snarare att kapaciteten ökar.

Kanske vore fler och större pistytor egentligen mer angeläget i Courmayeur. Fast jag vet inte var det skulle få plats. Jag blev förvånad hur litet systemet är i denna ganska kända skidort.

Undrar varför de väljer att bygga gondoler där? Är det för sommargäster, eller hoppas de på bussturister? Dalstationerna verkar inte ligga direkt bredvid toppstationerna för liftarna från byn heller. Den ena bara 250 fhm dessutom.
För skidåkare hade stolsliftar varit smidigare. Gondoler är ju bra upp från byn, men väl uppe på berget vill jag helst slippa ta av skidorna hela tiden.

Undrar varför de väljer att bygga gondoler där? Är det för sommargäster, eller hoppas de på bussturister? Dalstationerna verkar inte ligga direkt bredvid toppstationerna för liftarna från byn heller. Den ena bara 250 fhm dessutom.

Det är bara 300 meter att promenera och ganska platt så jag tror iofs det funkar både på sommar (och på vintern funkar det bra). Men visst, inte idealiskt. Mest minns jag en del stakande till dalliftens toppstation vid dagens slut om man glömde att ”ta höjd” innan man var nere på platten.

För skidåkare hade stolsliftar varit smidigare. Gondoler är ju bra upp från byn, men väl uppe på berget vill jag helst slippa ta av skidorna hela tiden.

Instämmer helt, särskilt för kortare liftar. Tror att båda gondolerna (varav den ena redan var en gondol) delvis har sommaråkare i sikte.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp