[Artikel] Därför behöver du ett par riktigt feta offpistskidor

Redaktionen

Aktiv medlem
offpist-puff-1000x563.jpg

Vilken är världens peppigaste kategori av skidor? De renodlade offpist-laggen så klart. Detta är fantastiskt roliga skidor, med massa flyt som älskar snö precis lika mycket som du själv gör.

Läs hela artikeln:

@PisteCarver Härligt med tidig åkning! Du måste ju prova ett par riktigt feta skidor vid tillfälle, är ju magiskt i mkt snö!
Ja och som någon brukar påpeka här (MnO?) att breda skidor flyter ovanpå även när det inte är jättedjup snö. De kan vara det optimala paret även vid klart mindre än 30 cm fluff.

Uppfattat!
En gammal pisträv gör så gott han kan, fick precis till ett fint åk på ca 200 fhm nedanför Vorderer Brunnenkogel.
Åket går från bergsknölen i mitten i bakgrunden, ca 50-100 m vänster om liften och ner till flacken.
Visa bilaga 13018
Ser fint ut! Men det är ju mer fallhöjd i ett åk i Ramundberget😉

Ser fint ut! Men det är ju mer fallhöjd i ett åk i Ramundberget😉
Haha, där fick jag va?🤣:);)
Den lilla offpist repan jag körde i ett svep var på ca 200 fhm, det är väl ok.
Släpen du ser på bilden är på 360 fhm, och sen finns det två gondoler på glaciären som ger 600 fhm vardera. Från toppen av Hinterer Brunnenkogel på 3440 möh kan man köra 750 fhm i ett svep. Stor och mäktig glaciäråkning är det i Pitztal. Där kan man ställa ett antal Ramundberg ovanpå varandra innan man når upp dit.;)

Visst är det bra med ett par rejäla skidor de där två dagarna per säsong när det är lårdjupt puder, i mitt fall Blizzard Rustler 11 i 188 cm (dvs 114 mm i midjan). Sparar lite energi då.
Var det däremot är oumbärligt är ju i förhållanden där de flesta puderhetsare stannar i byn eller tar fram skidorna de köpt "för dagar när de inte finns nåt utanför" (ni känner igen köprådstrådarna? ;) ). Dvs: uppkört puder, återfrusen spårad kramsnö, bristande skare/kartongsnö, återfrusen slask, varierade förhållanden med puder/skare/vindpåverkat. Kort sagt, helt normala förhållanden om man kör offpist även om det inte snöat dagen innan och kör åk på 1000+ fhm. Då är ett par breda välbyggda skidor med bra skärning och rockerprofil verkligen en fördel jämfört med nåt i 100 mm klassen.

Visa bilaga 13113
Bild tagen i Sölden i torsdag, mina K2 Reckoner flöt på bra. @PisteCarver jag såg Pitzal från håll men fick ni bara 30cm puff, det kom ju en rejäl dump måste ha varit väl över 50 och jag överdriver inte. Bästa höstlovsveckan i mannaminne enligt ringrävarna.
Härlig bild!(y)
Ja, en fantastisk vecka var det!
Och ganska många soltimmar ändå eftersom den mesta snön föll nattetid.
Hehe... vi fick inga 30 cm.... måndag till tisdag kom det 40 cm, och natten till torsdag (det slutade snöa kl 8 torsdag morgon) kom det 60 cm till. Jag kollade med staven när jag var ute i terrängen nedanför Vorderer Brunnenkogel (så långt ifrån "civilisationen" som på din bild var jag dock inte, du får tänka på att jag är en gammal pisträv ;)).
Torsdag morgon borstade jag av 35-40 cm från bilen nere i byn (Mandarfen) 😲.
Det var ju 12-14 minusgrader också, så det var extremt "fluffigt"!
I fredags var vi på Kaunertaler Gletscher, där hade det inte kommit lika mycket som i Pitztal.
Jag tror att Hintertux fick allra mest, brukar vara så (de har oftast färre soltimmar också).
Förra året var vi i Stubaital samma vecka, och det var nästan lika bra som detta året (förutom att jag bara hade pistskidor då...:mad:).

Härlig bild!(y)
Ja, en fantastisk vecka var det!
Och ganska många soltimmar ändå eftersom den mesta snön föll nattetid.
Hehe... vi fick inga 30 cm.... måndag till tisdag kom det 40 cm, och natten till torsdag (det slutade snöa kl 8 torsdag morgon) kom det 60 cm till. Jag kollade med staven när jag var ute i terrängen nedanför Vorderer Brunnenkogel (så långt ifrån "civilisationen" som på din bild var jag dock inte, du får tänka på att jag är en gammal pisträv ;)).
Torsdag morgon borstade jag av 35-40 cm från bilen nere i byn (Mandarfen) 😲.
Det var ju 12-14 minusgrader också, så det var extremt "fluffigt"!
I fredags var vi på Kaunertaler Gletscher, där hade det inte kommit lika mycket som i Pitztal.
Jag tror att Hintertux fick allra mest, brukar vara så (de har oftast färre soltimmar också).
Förra året var vi i Stubaital samma vecka, och det var nästan lika bra som detta året (förutom att jag bara hade pistskidor då...:mad:).

Det snöade som du beskriver skiljer väl inget mellan Pitzal och Sölden om jag förstår allt rätt.

Jag är sugen på Hintertux och Stubaital, var ni där med 10K Alpin?

Det snöade som du beskriver skiljer väl inget mellan Pitzal och Sölden om jag förstår allt rätt.

Jag är sugen på Hintertux och Stubaital, var ni där med 10K Alpin?
Nej, vi kör alltid privat ner.
Hintertux och Stubai är båda bra glaciärområden, Stubai lite större medan Hintertux lutar lite mer och är väldigt populärt bland elitåkare för försäsongsträning. Så ibland tar de en del plats med sina portar och banor, men startar ju tidigt på morgonen och åker ner vid lunch igen. Stubai har långa nerfarter och fler offpistmöjligheter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp