din skalan

din skalan
Fattade först inte var DIN-skalan nämns, men efter en googling hamnade jag här på freeride igen (https://www.freeride.se/poll/index.php?id=39)..
Har inte full koll, men en rumskompis jobbade i skidbutik o fick se hennes papper på det (förmodar att det är skalan på hur hårt man spänner bindningarna)..
Det är en del grejor som räknas in som ger olika "poäng"..
men först är det vikt (och längd tror jag).. sen kommer åkerfarenhet (en nybörjare "vill" tappa skidorna ofta för att inte bryta benen hela tiden etc), sen åkstil, nånting till tror jag o sist "är personen +55, ändra den 2 snäpp".. tyckte det sista va riktigt schysst faktist haha! Så alla gubbs and tants får tappa skidorna lite lättare än vi vanliga då alltså!

Men men, är inte skidåkare själv så kanske snackar om helt fel sak..

din skalan
DIN-skalan är mycket riktigt en skala som talar om hur hårt du ställer en bindning, och således vilken kraft som krävs för att bindningen ska lösa ut. Dock är det inte helt lätt att räkna ut vad bindningarna skall ställas på. På en standardbindning brukar skalan sträcka sig från ungefär fyra till tio eller tolv någonstans. Störtloppsbindningar startar runt 14, och sträcker sig till 26 eller så. Det är vad jag sett en gång i alla fall.

Alla skiduthyrare har en eller annan programvara i sitt uthyrningssystem som räknar ut inställningen. Det som framför allt räknas är vikt, åkskicklighet, längd, och sulans längd på pjäxorna. I vissa fall (väldigt ung, eller i regel över 50 år) spelar även åldern in. Dessa system brukar dock "safea" lite vad gäller inställningen. För mig passar en inställning på 8,5 där fram, och knappt 10 där bak. I en skiduthyrning räknar oftast datorn fram ungefär DIN 7 för mig, detta om jag sätter min åkförmåga på högsta möjliga.

Känner du att skidorna löser ut alldeles för lätt, mitt i åkningen, kan det vara dags att skruva upp dem, men man bör börja lägre och jobba sig uppåt. Inte tvärtom. Det är bättre att bindningen löser ut än att korsbanden slits av.

Summa summarum är i alla fall att det är alldeles för hårt för en nybörjare att ställa bindningarna efter vikten. På samma sätt är det för löst för många bättre åkare att dela vikten med tio. Hoppas du blev klokare. Det finns bra mycket mer att veta om bindningar, men det var en liten introduktion till DIN-skalan.

Väl mött.

din skalan
Här kommer ett tvättäkta rykte och/eller skröna.

För många år sedan, när bindningar med utlösning började användas på marknaden, valde man den enklaste möjliga lösningen: ställ bindningen på lika mkt som kilo du väger (delat på tio, förstås). Dvs att en person som väger 100kg skulle ställa bindningarna på 10 DIN.

I efterhand har jag sett en lista i en gammal skidverkstad, där det stod "faktiskt utlösningsvikt", eller nåt i den stilen. Enligt den listan skulle det behövas 120kg (dvs en kraft på ca 1180N - dock oklart i vilken riktning) för att lösa ut en bindning som stod ställd på 10 DIN.

Någon får hemskt gärna döda denna fairytale om det finns sakliga bevis som pekar på att detta bara är ren hörsägen, påhitt och bogus.

din skalan
DIN = Deutsche Industrie Norm

Det är tyskt och det är svårt att förstå. botten och ett halvt varv tillbaka så slipper du tjuvlösningar.

din skalan
Hojvall,
inte för att jag åker skidor.. men om man, som ranunkel säger, spänner dem för hårt så löser inte skidan ut när den borde, t.ex. när du gör världens mega bail o flyger som en snöboll ner för backen.. o när skidorna då fastnar i marken o du fortfarande sitter fast o fortfarande har fart frammåt.. då är de inte så roligt för benen längre..

din skalan
Jag har alltid akt med mina bindningar i botten minus ett halvt varv och de har aldrig löst när jag inte velat men alltid löst efter RIKTIGA tokklotningar, da snackar vi 100 meters tomahawking, inga pjatt klotningar.. Finns väl inget värre än när skidan löser ut i ett fall som du lätt räddar i pudret tex...

Kör man bara pist eller park känns det inte lika viktigt att maxa bindningen eftersom där har man inte lika stor chans att rädda fall och om skidan skulle lösa försvinner den inte i 50 cm kristalliserat vatten

Senast ändrad:
din skalan
Botten minus ett halvt varv...
David_Spruce är igång igen, därom råder ingen tvekan! Tja Davva, long time no see!
Nja, ungdomar lyssna nu inte när unge här David drar sina DIN 4-9 i botten och lättar upp lite sen.

Nej, ni är naturligtvis så kloka att ni köper racebindningar DIN 8-18 och ställer dom på halva skalan kanske och får samtidigt den goda funktionen dom är byggda för!

Har skrivits mycket om DIN-skala här på FR. Gör en sökning, läs och lär. Var rädd om era knän, dom ska räcka ett helt jäkla liv.

Lägger mig som vanligt i dessa trådar...
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
din skalan
Haha, long time no see din gamle hattsmugglare..

For the record har jag Look och Salomon 12or sa de gar till 12. För det andra har det funkat utmärkt för mig i alla tider utan racebindningar. Märkligt va? Nej men det är klart att kidsen ska springa iväg och köpa racebindningar, hell, varför sluta vid 18 när det finns till 24, och antagligen högre..

Allt jag skrev är att det har funkat utmärkt för mig som jag har haft det, jag uppmanade inte alla att ställa det sa, ren informativt inlägg att det kan funka..

din skalan
hur vet jag hur länge jag ska koka ägg för att dom ska bli lagom kokta? det finns säker nått system för detta men det finns åxå många saker som spelar in. t.ex. storleken på äggen, om man lägger i dom i kallt eller kokande vatten m.m. enklast är att om dom ena gången blir lite för lösa så kokar man dom gången därpå en ½-minut extra. om inte det heller räcker så lägger man till en ½-minut till osv. tills man får perfekta ägg.

precis likadant fungerar det med bindningar på skidor. tycker man att dom tjuvlöser så skruva upp lite till. tjuvlöser dom fortfarande, skruva upp lite till. mycket enkelt.

ps. sen ska man se till att ha förspänning rätt inställd åxå annars fungerar inte bindningen som den ska. men hur man ställer in den är betydligt svårare att förklara här så det tycker jag ni ska be nån i en skidshop att visa er. ds.

din skalan
Jocke är på rätt spår. Kolla förspänning, justera i små steg, inställningen på häl- och tådel följs åt (delade meningar här), ställ in höjd på och vinklar på vingar (Salomon) etc. Kika på nätet efter sevicemanualer på just din bindning. Var petig, nyfiken och lär dig din bindning!
/A

din skalan
ekdahl sa:
din skalan är till för att maxas i alla lägen.
Du åker tydligen med billiga fjortisbindningar med DIN 3-10... Jag behåller gärna mina knän ett litet tag till. Har mina 8-18 på 13. Tror inte du skulle vilja tokcrasha med ett par 15-30-bindningar i botten. Lura inte dom stackars små jibberna att förstöra resten av sina liv.

din skalan
ekdahl sa:
din skalan är till för att maxas i alla lägen.
Skulle vilja se dig krascha med ett par race bindningar dragna i botten. Dessutom om du har dom i botten så är det ingen vidare funktion bättre att ha dom ett halv varv tillbaka så är fjädern fortfarande med.

Senast ändrad:
din skalan
haha, sant mina går till 10. men finns inget värre änn när skidorna löser ut.

kanske är lite värre i off-pist om man har för spända.

din skalan
Tvärtom pucko. i OPn kan du ofta "rädda" ett fall sa länge skidorna stanna kvar pa. I pisten är du oftast fucked, om du kör pa nat stackars liv eller liknande...

Senast ändrad:
din skalan
Dave har iaf kommit med ett försök till vad din skalan är eller hur man använder det till skillnad från dig.

Och vem är Vincent? Om du menar Dave så har han förmodligen varit på mer After-Skis än du kommer gå på i vinter.

//H

din skalan
Hasse sa:
Dave har iaf kommit med ett försök till vad din skalan är eller hur man använder det till skillnad från dig.

Och vem är Vincent? Om du menar Dave så har han förmodligen varit på mer After-Skis än du kommer gå på i vinter.

//H
jaja, förlåt
(johan blir sur om jag käftar med er så det ska jag inte göra om)

Senast ändrad:
din skalan
Dave_Spruce sa:
Tvärtom pucko. i OPn kan du ofta "rädda" ett fall sa länge skidorna stanna kvar pa. I pisten är du oftast fucked, om du kör pa nat stackars liv eller liknande...
Yes! Personliga påhopp, calling each other names, etc. Nu börjar det likna nåt.

Hasse sa:

//H
Halleluja! Äntligen någon som börjar mäta framgång (eller vad det nu är som försöker mätas - kanske är det misslyckande) i antal besökta After-Skis.

Har höga förväntningar på fortsättningen av den här tråden.

din skalan
Jag drog ett korsband när jag hade mina skidor för hårt.. men vafan jag kom ju ner i mål med skidorna på.. de hade jag ju inte gjort om jag haft skidorna för löst.

Å knän går ju å laga om man har tur! :)

din skalan
Hojvall: Då är bindningen lagomt skruvad :) Och som sagt knä kan man fixa oftast så.

Korkek: Dave är obeskrivlig på att inta After-Ski drycker så. Var därför jag skrev det och lille herr Ekdahl får inte dricka än så ;)

din skalan
Njaha då var vi igång med en diskussion ang. DIN-skalan. Som någon klok människa redan tagit upp står Din för Deutsche Industrie Norm, en standard alltså.

åsiktsutbyte har nu mer börjat att handla om annat vilket kan vara spännande. Min åsikt om hur hårt man ska ställa bindningarna grundar sig på flera saker, hur hård fjäder har du i bindningen från början? En 4-9, 6-12 eller 8-18 kommer bete sig olika även om samtliga är ställda på DIN 8.

Kolla hur bindningen är inställ, är förspänningen ok, hur är sitter pjuxen i bindningen, glappar det i tågdelen, är det "självjusterande" tådel eller ej, har jag den ställd på en rimlig DIN-skala OCH är pjäxan ren och hel när jag trampar i den i bindningen. För vissa funkar det fint att dra bindningarna i botten men själv skulle jag inte gör det. Jag försöker alltid hitta en bindning som jag kan justera in noga, ofta kör jag med ett och samma märke för då kan jag bindningen och har lärt mig hur den funkar och vet hur jag ställer in den.

Om allt på bindningen är rätt inställt och du upplever att den tjuvsläpper så är det bara å dra åt den hårdare.

/Leder, gillar FKS-155 & 185

din skalan
1. Denna fjäder som Leder nämnde, kan bli lite slappare med tiden, genom att den används. Därför kan det vara så att en bindning som är äldre, inte längre har samma hårdhet som den en gång i tiden hade.

2.Enligt en konversation jag hade med en kompis häromdagen, stämmer också det Leder nämner, att olika bindningar ställda på 9 kan ge olika hårdhet. Bindningen bör vara inställd så att det lämnas 2 från max- eller min-inställningen av bindningens DIN.

Dessa två faktorer, kan vara lämpliga att ha i åtanke vid inköp av en bindning, ny som begagnad. Så har du till exempel tänkt ställa bindningen på 12, köp en bindning som går till 14 eller 16. Likaså nedåt i skalan; räknar du med att ställa bindningen på 8, satsa på en som går från 4 eller 6 och uppåt. Köper du en begagnad bindning, kan du kanske räkna med en viss förskjutning av skalan.

din skalan
DIN = Deutsche Industri Norm (om jag inte minns fel?)

Som jag har lärt mig så är DIN skalan en ungefärlig inställning som man beräknar efter åkarens vikt/längd/kunskap/ålder.

Förr i tiden så tog man bara åkarens vikt t.ex. 60kilo och så tog man bort 10 kilo och delade med tio. Alltså skulle en åkare med 60 kilo få en inställning på 5 på DIN-skalan.

Sen såg jag att några skrev att man skulle dra den i botten, eller så hårt att man inte löser ut iaf.
Det är aldrig en bra idé att rekommendera detta till någon som inte åkt några år, har man erfarenheten känner man själv om man kan dra åt lite hårdare. Men någon som inte åkt så mycket ökar bara risken för en ordentlig krasch. Sen ett råd till er som vill att bindningen ska sitta stenhårt, köp en lite schysstare bindning med en skala som inte bara går mellan 4-10 om du ligger nära 9-10. För det är oftast bättre att stå nånstans i mitten på skalan på sina bindningar.

Hoppas nån blev klokare av detta...och om jag fått något om bakfoten så är det bara att skriva till mig.

din skalan
Det var någon som skrev att han brukade ha bindningen på 8.5 fram och 10 bak????
Fjädern i är 4ggr starkare i bindningens bakre del än den främre, så ställ för tusan in DIN värdet lika fram och bak!!! I övrigt är väl vikt,teknik,åkstil samt benstyrka viktigast när det gäller vilket värde man ska ställa in. Jag tror jag brukade ha mina slalom skidor på 16 när jag tävlade, då löste den ut när jag gränslade men inte annars.

Mvh Magnus 1.68 cm
80kg

Tillbaka
Topp