Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS

christopherlarsson

Aktiv medlem
Tänkte att vi i denna tråden kan dela med oss om hur det är att flyga med skidbagage.

Ska göra min första säsong nu 13/14 och har bokat flyg med SAS. Reglerna säger att endast ett(1) par skidor och stavar är tillåtet i ett skidfodral(läs ingen skidväska/multifodral) och maxviken på detta får vara 12kg. Man får utöver det ha en pjäxbag kostnadsfritt och vikten får ej överstiga 23kg.

För oss flesta tillkommer sedan det vanliga bagaget och kommer att kosta 525kr(158cm 23kg i EU) enligt bagage kalkylatorn?

Nu till vad de flesta av oss vill veta, hur har det gått för medlemmarna som har en skidväska med minst 2 par skidor som väger MER än 12kg? Har ni blivit nekade och i så fall hur har ni löst det? Ni som har klarat det, använder ni er av "le och vinka" eller har ni fått betala extra? Huvudsaken är att väskan kommer fram! Skriv gärna vilken flygplats ni åkte från också. Själv åker jag ifrån Köpenhamn, Kastrup.

Hoppas ni kan hjälpa mig men förmodligen många andra som undrar:)

Jag åkte med ett dubbelfodral för några år sedan och då fick jag ringa och snacka med en herrans massa folk innan avresa för att få det clearat, och betalade väl 700 pix i slutändan. Men även då var de skeptiska och ville kolla så jag inte packat mer än vad jag bett om lov till. Lyckades dock övertala dem att ryggskydd, lavinprylar och allt annat jag knött ner också räknades till skidutrustning.

Men just SAS känns som att de blivit striktare och striktare. Mitt trassel var året innan de förbjöd dubbelfodral typ helt och hållet. Softast är väl Swiss och Lufthansa, fast många av deras Sverigeflighter är codeshare med SAS så då hjälps det inte ändå.

Det sjuka är att man får ta med sig random saker som en cello helt gratis bara man säger till i förväg, men inte skidor. Urkorkat.

Och hur bra det går att mygla med sig "extravikt" beror mycket på vem som checkar in en, den personens humör osv..

Har också pratat med dem men vissa säger att väger den 12kg så nekas du och andra säger att om man håller sig under 23kg så kvittar det hur många par skidor man har med sig. Det verkar nog vara upp till vem som står vid incheckningen, hoppas bara att med det går att lösa med en lagom summa pengar om det skulle skita sig.

Jag flyger rätt mycket med SAS och praxis är ETT par skidor, stavar och pjäxor i ett fodral (+ bootbag). Du kan givetvis ta med mer, men räkna med att få betala för varje par skidor du tar med. De senaste åren har jag fått öppna skidfodralet. På SAS är de noga med att man ska betala. Vidare måste man "boka" plats på flyget för skidorna annars riskerar man att de inte får plats. Jag har alltid gjort det, så jag vet inte om man faktiskt kan råka utför att skidorna blir kvar på flygplatsen. Men det är inte värt risken.

Om man kan välja flygbolag så alltid bättre att ta Swiss, Lufthansa och Air Canada. Det har liberala regler och jag har aldrig betalat något för att skicka med skidor för jag flyger med dom.

Senast ändrad:
Har flygit med sas med två skidor i en multiskidbag + stavar och lite annat. Tog pjäxorna runt halsen. Inget problem hittills. Fungerade bra med lufthansa och norwegian också! betalade 300 kr förutom hos norwegian.

Det hela är väldigt simpelt.

På hemsidan står det exakt vad du får ha med dig, hur stort det får vara och hur mycket det får väga samt vad det kostar.
Håller du dig till det så kommer du inte stöta på några problem.
Väljer du att chansa på att de kommer att bryta sina regler för dig så får du gärna göra det, men var beredd på att det inte går och att det då kan komma att kosta dig väldigt mycket.

Tompan14 sa:

På hemsidan står det exakt vad du får ha med dig, hur stort det får vara och hur mycket det får väga samt vad det kostar.
Det där stämmer dock sällan. Min erfarenhet säger att de är giriga jävlar som vet att du måste få med dig grejerna oavsett vad. Därför tar de gärna extrabetalt både två och tre gånger. Gärna kontant.

Jarle sa:
Tompan14 sa:

Det där stämmer dock sällan. Min erfarenhet säger att de är giriga jävlar som vet att du måste få med dig grejerna oavsett vad. Därför tar de gärna extrabetalt både två och tre gånger. Gärna kontant.
Så vi kan väl sammanfatta det som att antingen så har man tur med incheckningen eller så får man betala x? Men ingen som har erfarenhet att de har nekat bagaget?

Skulle folk vilja dela med sig om hur mycket de/kompisen har fått betala extra? 700kr fick Hedda betala.

Skulle flyga med sas samma år de införde detta förbud mot dubbelbagar. Hade så klart tryckt ner ca 20 kg med 2 par skidor och kläder i en väska för det hade funkat tidigare. Väl där (Arlanda) fick man beskedet att det var nya regler......... 12 kg och ett par skidor som du säger, men även alla kläder man hade skulle ur fodralet.. Vi löste det genom att vi hade några minuter innan checkat in mina föräldrars skidfodral.. Man får ju själv bära dom till specialbagaget så vi kilade iväg en bit och fyllde deras fodral med alla mina kläder. Gick sedan tillbaka och checkade in mina skidor men fick köpa ett extra skidpaket då jag hade 2 par skidor, 500 kr tror jag. Vet att om ni är flera personer som reser ihop kan det gå att fördela 3 par skidor på 2 fodral. Men se till att ligga under 12 kg.

Flög med sas ToR kanada i vintras. När jag skulle hem hade jag 2 par lagg. Dock hade jag en kortare resa calgary-chicago som ett annat bolag flög åt dom. Då var det inga problem att få med mina skidor hela vägen hem.

Det hela är väldigt simpelt. Man åker helt enkelt inte med SAS och skidor. Förutom om man kan undvika Arlanda, incheckningsöversittarnas högborg.

Incheckningsdisk till random Austrianflyg:
"Du vet att väskan minsann bara får väga 12kg med SAS?"
"Japp, det är därför jag inte flyger med er."

R00bert sa:
Det hela är väldigt simpelt. Man åker helt enkelt inte med SAS och skidor. Förutom om man kan undvika Arlanda, incheckningsöversittarnas högborg.

Incheckningsdisk till random Austrianflyg:
"Du vet att väskan minsann bara får väga 12kg med SAS?"
"Japp, det är därför jag inte flyger med er."
Flyger från Kastrup. Det blir att hålla tummarna för att det ska gå då.

Det är dyrt. Kostar 525:- per skidfodral (max 12kg) och pjäxbag enkel väg. Jag har flugit med familj (4 pers) och utrustning till alperna flera gånger och då har vi blivit hyggligt behandlade av SAS-personalen på Arlanda. I och med att vi har haft två resväskor och en pjäxbag för alla, så har ett skidfodral gått som vanligt bagage och vi har bara betalat för "en" skidutrustning trots att vi haft fyra. Har tryckt in ett par vuxenskidor och ett par barnskidor i varje fodral, detta har då vägt EXAKT 12 kg. Det är vikten som är avgörande. Om du har 7 par miniskidor av balsaträ som ryms i ett vanligt fodral går det säkert också bra.

Man ska föranmäla på nätet alt. ringa om att man har specialbagage.

http://www.sas.se/s/kontakt/form/specialbag/

Senast ändrad:
Ännu en erfarenhet (beskrev detta redan i tråden om Japan):

-Flög till Niseko, Japan 2013-02.
-På Landwetter kunde man inte sina egna regler så kurs i deras egen hemsida fick ske 2 ggr.
-I japan kan man inte SAS regler trots SAS-flight så bra med motsvarande web-länkar på engelska och sparade kvitton från Landwetter.
-endast vikter kollades, inte hur många par snowboard vi hade i våra slimmade bagar (2). Dubbelbagar på hjul för tunga hur som helst.
-lite gnäll om storleken på pjäxbagar men ingen koll i övrigt (innehöll lavinryggor, ryggskydd etc.). Men under viktgränsen.

Nästa gång Lufthansa.

Anders

JAndersB sa:
Nästa gång Lufthansa.

Anders
Jag skulle säga tvärtom, har flera goda erfarenheter med SAS, men har fått tjafsa mer med LH både vad gäller skidor och bagage. Tyskarna har en tendens till att vara mycket nitiska och vill ofta kolla vikten på t.ex handbagage.

Med SAS från Landvetter, Gardermoen, Milano och Geneve har det alltid funkat smärtfritt och dessutom varit gratis. Guldkort hjälper förstås...

Tokigaste var på Landvetter en gång med KLM (Ska ALDRIG flyga med dem igen) där jag skulle få betala 55 EUR för skidorna + 200 EUR för att de var över 1,50. En ung tjej som troligtvis var sommarvikarie (det var i juli) hävdade bestämt att det skulle bli 255 EUR för skidorna. Efter lite tjatande hamnade vi på 35 EUR.

Inga problem med nitiskhet om villkoren Ok - och där ligger (låg) ju Lufthansa/Swiss före SAS:)

Anders

Nu är det ju såhär att guldkort = gratis skidfrakt…

Flyger med SAS 2-3 ggr/år (CPH) med skidor och det är olika varje gång. Så det är som någon sa, håll dig till deras regler så är du safe, allt annat är en chansning och beroende av personalens godtycklighet/välvilja.

1 bagage är tillåtet. Skidor + pjäxbag räknas som 1. Så jag brukar checka in skidor + pjäxor som bagage (föranmäl), fylla fodral och bag med kläder, samt ta resten i handbagage. De krävde mig på pengar 1 gång (250 DKK) men de fick jag tillbaka efter reklamation i efterhand.

Tipset om att packa om efter incheckningen på väg till "bulky items" var inte helt dumt, får utvärderas...

/D

När det kommer till kostnader har jag fått betala allt mellan 25-50 euro, trots att skidor är förbokade, betalade och fått ok/kvitto per mail.
Värsta var ändå Aeroflott som tog 100E på vid incheckning - för enkel väg - trots att bagaget var förbokat och betalt (vilket kostade 35E, givetvis hade jag med kvittot)

Danatt sa:
Nu är det ju såhär att guldkort = gratis skidfrakt…

Flyger med SAS 2-3 ggr/år (CPH) med skidor och det är olika varje gång. Så det är som någon sa, håll dig till deras regler så är du safe, allt annat är en chansning och beroende av personalens godtycklighet/välvilja.

1 bagage är tillåtet. Skidor + pjäxbag räknas som 1. Så jag brukar checka in skidor + pjäxor som bagage (föranmäl), fylla fodral och bag med kläder, samt ta resten i handbagage. De krävde mig på pengar 1 gång (250 DKK) men de fick jag tillbaka efter reklamation i efterhand.

Tipset om att packa om efter incheckningen på väg till "bulky items" var inte helt dumt, får utvärderas...

/D
Tyvärr inget guldkort här:D. Men skulle du tagit en chansning eller inte? Flyger hyfsat tidigt, 6:40 så personalen kanske är lite mer flexibla på morgonen och det är ändå 23kg som är det viktiga för piloten.

Taktiken som funkar bäst är att inte fråga och spela dum då det inte är olagligt att vara korkad och oförståndig. En vän skulle boka på 2 par skidor med sas hem från schweiz och fick till svar att planent var fullt. Väl på plats i zürich la han bara fram skidorna och blev hänvisad till specialbagage utan att betala en krona. Jag gjorde samma sak några veckor senare men åkte på att betala typ 200 spänn. Flygplatspersonalen skiter väl allt som oftast i flygbolagens regler om dom nu inte är anställda av bolaget direkt och när det är incheckat är skidorna inte ditt problem längre.

Så här vågar jag dock bara göra på flygningar inom europa, ska man nånstans dit en biljett kostar en jäkla hög pengar så ser jag till att komma väl förberedd och eventuellt bara gnälla lite!

Så här står det på SAS hemsida:

Skidor
Så här ska du packa din skidutrustning: Packa dina skidor, stavar eller snowboard i ett skidfodral (maxvikt 12 kg). Pjäxor och en hjälm packas i en pjäxbag, Maxvikt för skidfodral + pjäxbag är 23 kg.
Viktig info gällande skidor och utrustning

- Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral".

- Extra skydd. Köp gärna en plastpåse som skyddar dina skidor. Säljs på flygplatsen för 40 kr (gratis för SAS Plus, SAS Business och EuroBonus guldmedlemmar).

- Hos SAS får du alltid ta med ett bagage som väger max 23 kg gratis. Det betyder att om du bara reser med skidutrustning, och den totala vikten inte överskrider 23 kg, så kan du ta med dig skidutrustningen utan extra kostnad. Om du tar med dig ytterligare ett bagage tillkommer en fast kostnad.

- Viktigt! Kom ihåg att registrera i din bokning att du ska ta med dig skidor, det är inte en garanterad tjänst. På mindre flygplan - ARJ, CRJ900, F50, CR2, DAT/AT7 och S20 blir utrustningen bara accepterad på standby-basis.

Om jag har förstått detta rätt så innebär det att man får ta med sig ett multiskidfodral om det väger under 23 kg och man inte checkar in ngt annat bagage...?

Du kan ersätta ditt fria bagage på 23kg med skidutrustning.

Reglerna för skidutrustning hos SAS är inget multiskidfodral och maxvikt på fodral 12kg samt en pjäxbag. Tillsammans får det väga max 23kg. Det är bagagereglerna.

Norwegian säger däremot, "Golf-, skid- och snowboardutrustning Max 20 kg. Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning." De har inga begränsningar för vikten på skidväskan och tillåter multiskidfodral.

christopherlarsson sa:
Reglerna för skidutrustning hos SAS är inget multiskidfodral och maxvikt på fodral 12kg samt en pjäxbag. Tillsammans får det väga max 23kg. Det är bagagereglerna.
Hur definierar SAS ett multiskidfodral ?

- Att det är möjligt att få i 2 par skidor (multi) ?
- Att det har hjul ?
- Att det är ett speciellt mått ?

Älskar luddiga formuleringar så man inte varken vet ut eller in. Och det kan väl även sägas för incheckande personal i många fall.

En rejäl multibag med hjul väger ju i sig självt nära 12 kg så den faller ju bort. Tror nog du får använda sunt förnuft. Fixa en bag som ser slimmad och enkel ut så bryr sig erfarenhetsmässigt ingen om vad du har i om du bara är under 12 kg.

Anders

JAndersB sa:
En rejäl multibag med hjul väger ju i sig självt nära 12 kg så den faller ju bort. Tror nog du får använda sunt förnuft. Fixa en bag som ser slimmad och enkel ut så bryr sig erfarenhetsmässigt ingen om vad du har i om du bara är under 12 kg.

Anders
Nja... Nu är vi ju där. Sunt förnuft slår väldigt olika hos oss alla vilket gör att jag knappast litar på det direkt.

TNF ski roller = 5,5 kg, http://www.backcountry.com/the-north-face-base-camp-ski-roller-bag
THE DOUCHEBAG = 3,4 kg, http://mydouchebag.com/products/douchebag/

Båda två får i alla fall jag ner 2 par skidor i samt att båda har hjul. Var ska jag placerar dem enligt det sunda förnuftet ?

Piglet55 sa:
Nja... Nu är vi ju där. Sunt förnuft slår väldigt olika hos oss alla vilket gör att jag knappast litar på det direkt.

TNF ski roller = 5,5 kg, http://www.backcountry.com/the-north-face-base-camp-ski-roller-bag
THE DOUCHEBAG = 3,4 kg, http://mydouchebag.com/products/douchebag/

Båda två får i alla fall jag ner 2 par skidor i samt att båda har hjul. Var ska jag placerar dem enligt det sunda förnuftet ?
Jag vill minnas att jag läst i någon gammal tråd att det SAS ogillar är väskor med hjul.

Kan bara bekräfta vad vissa övriga sagt. Incheckning på tex Landvetter är grinig även om man följer reglerna. Jag har tex skrivit ut SAS egna egna regler och haft med och visat vid incheckningen, då går det bra.

Helt annan servicekänsla och bemötande när man checkar in vid hemresa tex i Zürich. "Grüezi! Hoppas du haft en trevlig semster i Schweiz" Bara att checka in och ta en öl!

Kan var smart att packa allt i skidfordralet. Dvs det fria bagaget på 23 kg.

Senast ändrad:
Strategin med SAS är ju då lämpligtvis att ha ett slimmat skidfodral (för att undvika krångel hurvida det är multi eller inte) och plocka med så mycket som möjligt i handbagaget (lite tyngre saker som pjäxor etc.) så att det incheckade bagaget, skidfodral + pjäxbag hamnar under 23 kg. Frågan är då hur stor en pjäxbag får vara och om den måste innehålla pjäxor ... Flyg med Swiss istället, inget krångel!

/MM

Piglet55, du får nog acceptera att sunt förnuft eller sund smarthet är så bra det kan bli. Som ju framgått i tråden spelar det inte så stor roll vad som egentligen gäller eftersom alla olika inblandade parter och anknytna flygbolag ofta inte känner till och /eller tolkar olika, ofta beroende på dagshumöret.

mgbgt66, Som också sagts tidigare kan man inte packa max i ett skidfodral upp till 23kg eftersom det bara får väga 12 kg hos SAS. Att förbruka 5,5 eller 3,4 kg till fodralet ger ju inte mycket kvar till båda paren skidor eller 2 snowboards. Vi fick in 1 komplett och 1 splitboard utan bindningar i Burtons enklaste brädbag och klarade då precis 12kg utan problem via 3 olika incheckningar till Chitose, Japan.

Anders

Piglet55 sa:
christopherlarsson sa:
Hur definierar SAS ett multiskidfodral ?

- Att det är möjligt att få i 2 par skidor (multi) ?
- Att det har hjul ?
- Att det är ett speciellt mått ?

Älskar luddiga formuleringar så man inte varken vet ut eller in. Och det kan väl även sägas för incheckande personal i många fall.
Jag är nästan säker på att reglerna säger att allt annat än stadiums 149kr och liknande fodral är "multiskidfodral".
I ett sådant får man ju bara plats med 1 par skidor och stavar vilket också är reglerna och kommer inte att överstiga 12kg. Det betyder ju alltså att, kommer man med något annat än det så är det SAS som bestämmer vad som händer då man bryter mot reglerna för skidutrustning.

Nu tänker jag då bryta mot reglerna och komma med multiskidfodral och packa den med annat också(20-23kg), så får jag se om det går eller inte(allt går ju givetvis mot en kostnad men gärna en rimlig summa).

christopherlars: Jag kalkylerade och vägde väldeliga fram och tillbaka eftersom man ju kan köpa till både väskor och skidbagar i många olika prisklasser enligt SAS hemsida, men det billigaste för oss var att köpa till 23 kg väska och ta utrustningen som gratisbagaget, även om personalen hade svårt att tänka så bak och fram.

Men då var vi 3 personer i familjen som delade på den väskan och fick ner resten som våra 3 set skidutrustning och handbagage inom viktreglerna.

Anders

Jag flyger imorgon med SAS och jag har 1 incheckat bagage (23kg, ingår i flygbiljetten), sedan checkar jag in skidutrusting (350kr eller nått sånt på bagagekalkylatorn). Den får ju max vara 23 kg, 12kg skidfodral + pjäxbag. För att få ner allt har jag fyllt med lite kläder osv i både pjäxbagen och skidfodralet, men skidfodralet (stadium edition) väger fortfarande mindre än 12 kg och tillsammans väger allt ungefär 20kg. Någon som har erfarenhet att de öppnar och nekar de extra kläderna trots att det inte väger mer än 23kg?

Tillägger att jag flyger från Arlanda...

Ni är medvetna om att det är samma personal som checkar in på SAS, Lufthansa och hälften av Swiss-flighterna på Arlanda? Att det skulle vara lättare att få med skidor på en Lufthansa-flight är ju uppenbarligen uttalande från er som inte resor så mycket och att man skulle få ta med sig en cello gratis var det dummaste jag hört. De får betala för ett extra säte och det är mycket dyrare än ett skidfodral.

Jag har själv bara flugit lufthansa från Arlanda (med brädor i bagaget), och det har inte varit några problem.
Dubbla brädor (1 utan bindningar), lavinutrustning (spade, sond, tranceiver), hjälm, boots, underställ, ytterställ Och lobsters.
Såg till att hålla mig under tillåtna vikten för sportbagage hos lufthansa, bar inga problem alls vid incheckning, men då var det säkert en hel del bonntur.

Flög från Göteborg med Sas, skidväskan (multifodral) fick jag betala för men dom varken vägde eller kolla i den. Tror den vägde mer än 23 kilo, slängde in massa saker i den.

Precis haft ett väldigt givande samtal med supporten på SAS via deras chattverktyg för att få ner allting på papper så nu ska dem inte kunna lura av mig pengar på plats! Bifogar chatten till er här så kan ni oxå använda er utav den!

Du chattar med Jesper
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: Hej Jesper! Jag ska flyga till Geneve från köpenhamn den 23 dec med flight: (SK0617). Jag tänkte ta med mig en ABS ryggsäck på denna resa, jag har flygit med den tidigare med andra bolag utan problem, så jag tänkte kolla hur ni villl att man ska resa med en sån väska!
Jesper: Hej! Håller den måtten för ett vanligt baggage?
Du skrev: Mmmm asså det är är vanlig ryggsäck men så har en inbyggd airbag som man har när man åker skidor!
Du skrev: Den innehåller 220 ml / 245 ml (Division 2.2) Ar (Argon) / N2 (Nitrogen) med ett tryck på 300 bar.. gjord i stål
Du skrev: IATA godkänner den men de säger att varje flygbolag kan bestämma!
Du skrev: Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas inDiv. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot beaccidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure reliefvalves.
Jesper: Måste kolla lite på detta dröj kvar.
Du skrev: Okej
Du skrev: https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/IATA_table_2013_EN.pdf
Du skrev: Där har du länken till IATA Table 2.3.A Provisions for Dangerous Goods Carried by Passengers or Crew(Subsection 2.3
Jesper: Hej tack för du väntade, det ska gå bra med oss också.
Du skrev: Okej kanon :)
Du skrev: En annan fråga:
Du skrev: Jag tänkte resa med endast en multiskidväska som incheckat baggage hur fungerar det?
Du skrev: Den är 203x31x16 cm
Jesper: Du kan ta din skidväska som ditt vanliga baggage och slippa betala extra avgiften då.
Du skrev: Okej får den väga 23 kg då lr vad får den väga?
Jesper: Ja max 23kg.
Du skrev: Jag behöver inte anmäla detta i förväg heller?
Du skrev: Tack så jätte mkt för din hjälp :)
Jesper: Joo du måste anmäla skidpacketet i förväg.
Du skrev: Kan jag göra det här hos dig?
Du skrev: Boknings nr:
Jesper: Sådär nu är det anmält och klart.
Du skrev: Kanon tack så jätte mycket!
Du skrev: Peace!

Kan bli spännande för denna kille hade alltså inte koll på SAS egna regler, lika lite som Landvetter-personalen hade när vi flög i februari. Så här skriver SAS på sin hemsida:

Skidor
Så här ska du packa din skidutrustning: Packa dina skidor, stavar eller snowboard i ett skidfodral (maxvikt 12 kg). Pjäxor och en hjälm packas i en pjäxbag, Maxvikt för skidfodral + pjäxbag är 23 kg.
Viktig info gällande skidor och utrustning

- Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral".

- Extra skydd. Köp gärna en plastpåse som skyddar dina skidor. Säljs på flygplatsen för 40 kr (gratis för SAS Plus, SAS Business och EuroBonus guldmedlemmar).

- Hos SAS får du alltid ta med ett bagage som väger max 23 kg gratis. Det betyder att om du bara reser med skidutrustning, och den totala vikten inte överskrider 23 kg, så kan du ta med dig skidutrustningen utan extra kostnad. Om du tar med dig ytterligare ett bagage tillkommer en fast kostnad.

- Viktigt! Kom ihåg att registrera i din bokning att du ska ta med dig skidor, det är inte en garanterad tjänst. På mindre flygplan - ARJ, CRJ900, F50, CR2, DAT/AT7 och S20 blir utrustningen bara accepterad på standby-basis.

Så finns visst utrymme för avvikande tolkningar men såsom vi upplevt det så verkar SAS mena att man får ta med 23 kg avgiftsfritt men om man använder dessa 23 kg till skidutrustning så gäller specialreglerna om 12kg m.m.

Kan nog finnas skäl att ta det en runda till med chatten... Eller kanske inte :-)

Anders

Vi kom ner utan problem. Även fast vi hade en fullpackad Douchebag och pjäxbagar och skidfodral fyllda med massa annat så passerade vi utan problem. Våra väskor var till och med övervikt. Så SAS är inte så hårda som alla verkar säga.

Checkade precis in mitt multiskidfodral på Kastrup och det var inga problem... De är slappa som fan, de vägde ändå 26 kg....

Tillbaka
Topp