Jag skulle dock flika in att Response-X och HM 87 skiljer sig ganska mycket, då Movementen är en riktigt lättviktsskida med ganska traditionell form och HM87 ganska mycket mer slagkraftig. Mer rättvist att jämföra med Dynastars nya
Mythic?
Jag skulle säga att skidvalet beror lite på vad du tänkt åka för något (hehe), ska skidan turas med "hela tiden" i alla fören, mest puder på vintern eller mest vårsnö?
Vilka egenskaper prioriteras: puder, vårsnö, hårt, is osv?
Det är svårt att hitta en skida som är bra på flera olika saker, för att inte tala om en som är bra på allt. Lägg där till att du kanske vill komma ner i vikt och plötsligt har du en rätt svår ekvation.
Personligen vill jag gärna att min primära turskida ska väga under 1500 g i 180 cm (ungefär), tycker att det är först då som jag märker skillnad på min egen uthålligheten under dagen jämfört med en skida runt 1900-2000 g.
Men en sådan skida går inte att köra någon form av "free-touring" på och hade jag varit du, och ville ha en lätt turskida (vilket det verkar som när jag ser vilka skidor du funderat på), hade jag kikat på TLT5-6, La Sportiva Spitfire eller Atomic Backland istället för Mercury-liknande pjäxor. De lättare pjäxorna driver en lätt skida väldigt bra och gör stor skillnad på vägen upp/över dagens lopp och gör dig märkbart mindre trött dels med sin låga vikt och dels med sitt överlägsna gångläge.
Kort sagt, bestäm dig för vad du vill att skidan ska göra för dig och hur du tänker åka på den och gå hela vägen efter den tanken.
Jag ser på det ungefär såhär utifrån ett "vikt kontra tur-egenskaper"-perspektiv (men förhandlar ständigt om mina preferenser efter varje ny säsong haha):
"Full on" alpinprestande nedför, men med lite vilja går det att gå långt? "Tur"pjäxa 1900-2200 g, valfri skida (i din vanliga längd) och Dynafit Beast 16, CAST eller frame-bindning av valfritt fabrikat.
Mycket bättre än frame och tunga skidor uppför, men ändå i storsett alpinkänsla utför? Mercury/Spectre eller liknande 1500-1700 g pjäxa, skida som väger 1900-2000 g, sätt på Beast 14, Vipec, ION eller Kingpin.
Är vikt och köregenskaper ungefär 50/50? Köp TLT-5/6 eller liknande runt 1200 g, skida på 1500-1600 g och Speed Radical, PLUM, ION Lite, Salomons nya eller valfri klassiskt utformat tech-bindning runt 500-600 g paret med "DIN" 10. Givetvis utan bromsar, för den diskussionen är väl ändå död? ;-)
Ska det gå snabbt uppför, många höjdmeter och flera dagar i rad? Pjäxa TLT-5/6 eller liknande 1000-1200 g, skida 1100-1400 g och bindning av "halv-race" typ, kanske Dynafit Superlite eller liknande, ca 350-400 g paret. Men räkna då med att du kommer att få anpassa stilen och hastigheten utför en del efter föret.
Och nu har vi inte ens börjat fundera på skidans shape........
Kort sagt, ett quiver kan vara stort utan att ha överlappning