Val av toppturskida

dvraptor

Medlem
Val av toppturskida
Har kommit till insikt med att Atomic blog 110mm / Marker F12 / Lange XT är alldeles för jobbigt att gå mer än några timmar åt gången...

Står därför i begrepp att plocka ihop en smidigare setup med bland annat en lättare och smalare skida. Tanken är att montera inserts och kunna flytta bindningen till en bredare skida vid behov.

Bindningen blir nog en Dynafit TLT Speed Radical, och pjäxan Dynafit Mercury, alternativt La Sportiva Spectra.

Skidan då? Är 189cm/88kg, väljer mellan K2 WayBack 88 i 181cm och Dynastar Cham HM 87 i 184cm.
Båda skidorna tycks få bra omdömen. Finns de andra skidor man bör beakta i denna kategori och prisklass?

Val av toppturskida
Är 180/84kg kör på Movement Bond 177 120/84/109 1,4kg och gillar dem.

Det som liknar mer det som du tittat på är: (Beroende på om man jagar vikt)

Movement Response 185 128/89/116 1,4kg

Movement Response-X 185 128/89/116 1,2kg

Val av toppturskida
Jag skulle dock flika in att Response-X och HM 87 skiljer sig ganska mycket, då Movementen är en riktigt lättviktsskida med ganska traditionell form och HM87 ganska mycket mer slagkraftig. Mer rättvist att jämföra med Dynastars nya Mythic?

Jag skulle säga att skidvalet beror lite på vad du tänkt åka för något (hehe), ska skidan turas med "hela tiden" i alla fören, mest puder på vintern eller mest vårsnö?
Vilka egenskaper prioriteras: puder, vårsnö, hårt, is osv?

Det är svårt att hitta en skida som är bra på flera olika saker, för att inte tala om en som är bra på allt. Lägg där till att du kanske vill komma ner i vikt och plötsligt har du en rätt svår ekvation.
Personligen vill jag gärna att min primära turskida ska väga under 1500 g i 180 cm (ungefär), tycker att det är först då som jag märker skillnad på min egen uthålligheten under dagen jämfört med en skida runt 1900-2000 g.
Men en sådan skida går inte att köra någon form av "free-touring" på och hade jag varit du, och ville ha en lätt turskida (vilket det verkar som när jag ser vilka skidor du funderat på), hade jag kikat på TLT5-6, La Sportiva Spitfire eller Atomic Backland istället för Mercury-liknande pjäxor. De lättare pjäxorna driver en lätt skida väldigt bra och gör stor skillnad på vägen upp/över dagens lopp och gör dig märkbart mindre trött dels med sin låga vikt och dels med sitt överlägsna gångläge.

Kort sagt, bestäm dig för vad du vill att skidan ska göra för dig och hur du tänker åka på den och gå hela vägen efter den tanken.

Jag ser på det ungefär såhär utifrån ett "vikt kontra tur-egenskaper"-perspektiv (men förhandlar ständigt om mina preferenser efter varje ny säsong haha):

"Full on" alpinprestande nedför, men med lite vilja går det att gå långt? "Tur"pjäxa 1900-2200 g, valfri skida (i din vanliga längd) och Dynafit Beast 16, CAST eller frame-bindning av valfritt fabrikat.

Mycket bättre än frame och tunga skidor uppför, men ändå i storsett alpinkänsla utför? Mercury/Spectre eller liknande 1500-1700 g pjäxa, skida som väger 1900-2000 g, sätt på Beast 14, Vipec, ION eller Kingpin.

Är vikt och köregenskaper ungefär 50/50? Köp TLT-5/6 eller liknande runt 1200 g, skida på 1500-1600 g och Speed Radical, PLUM, ION Lite, Salomons nya eller valfri klassiskt utformat tech-bindning runt 500-600 g paret med "DIN" 10. Givetvis utan bromsar, för den diskussionen är väl ändå död? ;-)

Ska det gå snabbt uppför, många höjdmeter och flera dagar i rad? Pjäxa TLT-5/6 eller liknande 1000-1200 g, skida 1100-1400 g och bindning av "halv-race" typ, kanske Dynafit Superlite eller liknande, ca 350-400 g paret. Men räkna då med att du kommer att få anpassa stilen och hastigheten utför en del efter föret.

Och nu har vi inte ens börjat fundera på skidans shape........

Kort sagt, ett quiver kan vara stort utan att ha överlappning :-)

Val av toppturskida
Håller med föregående talare med ett undantag :)
Utvecklingen på skidor har gått otroligt fort de senaste åren så du kan få en lätt skida som kan köras hårt på. Ett exempel är att en av våra teamåkare (jag jobbar på SGN skis) använder en skida som väger 1690 g när han kör freeridetävlingar. Den skidan är 112mm under foten och 190 cm lång, så det är en rejäl skida. Såklart är den skidan inte lika dämpad och lugn som en tyngre skida med mycket metall i, men den är långt mycket mer kapabel än lättskidor som är 3-4 år gamla.
Flera andra märken får till bra åkskidor som väger lite. Movement är nämnda tidigare och de är absolut ett bra exempel. Såklart måste jag nämna våra egna SGN Hurrungane skidor som också körs mycket som allroundskidor. DPS är bygger också lättskidor som tål en hel del. Och några av modellerna från Kästle (om än något tyngre) är väldigt bra som allround turskidor.
Däremot så har kanske inte Dynastar Cham HM är så allround. De funkar bra på skare och dålig snö, men de dyker något enormt i lössnö. Det är lite tråkigt att behöva hänga på hälarna och straightlina när man lagt mycket energi i att gå upp för ett berg för att åka fin orörd snö ner.

Val av toppturskida
Bra poäng!
För mig är dock det som skiljer mest mellan en lättare skida och en jag väljer när det inte ska turas just dämpningen.
Visst går de lättare skidorna bra i puder och är väldigt lätta att driva runt även i lite tyngre snö, men så snart det blir stökigt eller hastigheten ökar så har iaf inte jag testat något under 2000 g (för att dra ett streck, beror såklart på konstruktionen) som presterar så som jag vill till 100 %.
Gjorde mig av med mina DPS RPC pga av detta, de var däremot riktigt bra i puder.
Därför använder jag hellre typ Blizzard Scout eller K2 Hardside/Sidestash/Annex som är lite tyngre, men i gengäld bra dämpad när det ska turas och sedan åkas snabbt.

Men som du beskriver så går utvecklingen snabbt framåt och ni kanske har svaret i era skidor :)

Val av toppturskida
Absolut, kör själv med lite tyngre skidor (2200g) men använder oftast techbindningar. Men kombinationen av nya techbindningar som uppför sig mer som alpinbindningar, nya skidor som är mer stabila trots låg vikt och nya pjäxor som ger bra kontroll har flyttat gränserna en hel del. Det är nog lite därför en del av teamåkarna väljer lättskidor, för att det är kul att pressa gränserna. Dessutom så är lättskidorna väldigt kul att köra på i puder :) Snökontakten och smidigheten blir det ganska så stor skillnad på, så det spelar roll. Man ska ju ha kul trots allt när man åker :)

För att gå tillbaka till trådstartarens inlägg så kan jag ju tipsa om ATK Free Raider bindningarna som ett alternativ till Speed Radical. Fortfarande snorlätta, men med din 12 (eller motsvarande) och bra åkegenskaper. Tyvärr något dyra. Men ser bra ut :)

Val av toppturskida
Kör på Dynastar cham HM 87, speed radical och TLT 6. Är supernöjd, det är en bra kompromiss mellan vikt och utförsprestanda. Har tyngre och bredare skidor men ska jag välja en setup till allt är det denna men då är jag rätt turfokuserad också...
I uppkörd pistnära offpist är de lite jobbiga men funkar, får anpassa åkningen lite. Går inte att ladda som med tyngre och bredare grejer.

Valde just Cham HM 87 för att det är en lite tyngre, styvare skida (för att va en turskida) som ger en mer dämpad känsla än de riktiga lättvikarna. Hade tidigare ett par K2 Wayback med de upplevde jag som rätt nervösa och jobbiga på hårt underlag. Bredden räcker för svenska förhållanden och lite rocker gör att de funkar i puder även om de inte flyter som en fetare skida. Lätta nog för att går +2000 hm per dag flera dagar i rad eller skejta till Sylarna på en fredaeftermiddag. Drömskidan är nog någon av Movements modeller, der verkar gryma men ligger ett par snäpp upp i pris.

Bindningarna går bra, tjyvlöst nång gång i hård pist men då är jag rätt tung (90 kg) och gillar att ladda på i pisten, med lite anpassad åkning går det bra. Aldrig några problem i den miljö de är gjorda för.

Pjäxorna turar som en dröm, upplever dom som något styvare än mina gammla, ett par Zzero 4 utan kolfiber, men är betydligt bättre att gå i. Benen får ta mycket smågupp som pjäxorna annars tagit så långa dagar med liftburen åkning i alperna sliter lite me ngår fint. Har du ett par alpinpjäxor du är nöjd med, gå ner ett snäpp från Mercury till TLT6 motsv, ska du ha en pjäxa till allt går på Mercury eller motsvarande modeller.

Val av toppturskida
Blir ju SGN för mig såklart. Kör både på Togga (för lössnödagar) och 1184 när det förhållandena är lite mer varierande. Togga ligger på 2200g och 1184 på 2100g.

Val av toppturskida
Oj vad mycket bra input, stort tack för allas engagemang i frågan!

Är medveten om att endast en turskida inte kan täcka alla behov. Tanken var en skida som fungerar även när det är vindpinat och hårt och hyfsat lätt för att orka gå en hel dag. Det mesta turandet äger rum runt april-maj i trakterna av Björkliden, Riksgränsen, Narvik.

Samtidigt går jag uppför för att kunna ha kul nedför, kanske en omöjlig ekvation men samtidigt kändes ju 88mm under foten hyfsat ok för 10 år sedan!. De minskade bäret i puder kan jag ta så länge åkningen i övrigt inte blir en kompromiss i vårsnö samt lite hårdare före.

Tänkte montera inserts på den nya smalare skidan + den gamla Atomic Bloggen (2025gr), då kan jag skifta bindning lite efter förhållandena.

Är K2 88 Waybacken ett klart sämre val jämfört med Dynastar HM 87 givet dessa förutsättningar? Tyvärr verkar Dynastaren vara slut i 184 hos tysken, 178 blir nog i kortaste laget till mina 189/88kg.

Eftersom jag köper hela kitet ligger nog tyvärr många av dom fina skidor ni förespråkat över min budget för tillfället.
Hur står sig Dynafit Baltoro mot de skidor jag funderat på? 1580gr i 183cm. Snäppet smalare, men får intrycket att den verkar vara lite styvare och går att komma över till ett vettigt pris.

Ni som förespråkar TLT6, avser ni Performance eller mountain? Tyvärr kommer mina fötter inte riktigt överens med TLT6 (testat ett par mountain CR), vet inte hur pass mycket det går att trycka dom, men annars har ju La Sportiva Spectre ha ett fint gåläge, vägde in 28.5 på 1450gr vilket visserligen är tyngre än ex TLT6 men samtidigt 800gr lättare än mina Lange XT120 - per pjäxa!

Verkar dyka upp en hel del intressanta pjäxor framöver, bla. ovan nämnda Atomic Backland som verkar riktigt fin, men eftersom jag behöver prylarna nu är det inget alternativ.

Återstår Spectre och Mercury som båda passar mina fötter. Tvekar alltså mellan dessa två. Har funderingar kring hållbarheten på Spectre och avsaknaden av Dynafits "quick inserts". Samtidigt som Mercuryn är 200gr tyngre.

Fördelen med ovan nämnda alternativ är väl att dom känns tillräckligt styva för att fungera som enda pjäxa även i pisten, eller är jag helt ute och cyklar?

Känner att det börjar bli många parametrar att ta hänsyn till nu :)

Val av toppturskida
Efter många om och men blev det till sist ett par Fischer Hannibal 100. Betydligt bredare än min ursprungliga plan men samtidigt en väldigt lätt skida - 1400gr i 180cm, konstigt nog med tanke på att Fischer specar den till 1500gr.

1750gr per skida med TLT speed radical känns fantastikt lätt för en relativt bred skida!

Med så lätt skida/bindning var det bara att löpa linan ut på lätta grejer och då kändes TLT6 som rätta pjäxvalet. Efter några dagars åkning sitter den riktigt bra, behöver möjligen trycka den på ett ställe men avvaktar lite med det.

Hunnit med några kortare turer med mestadels lössnö, och är än så länge nöjd. Var tveksam om TLT6 skulle kännas för vek men tycker det fungerar över förväntan. Kan återkomma med fler intryck av denna setup längre fram.

Senast ändrad:
Val av toppturskida
Blide sa:
Mycket bättre än frame och tunga skidor uppför, men ändå i storsett alpinkänsla utför? Mercury/Spectre eller liknande 1500-1700 g pjäxa, skida som väger 1900-2000 g, sätt på Beast 14, Vipec, ION eller Kingpin.
Nu har jag testat några turer med min nya setup baserad på precis det där och måste till fullo hålla med.
Mercury, Salomon q98 (1830g) och G3 ION. Presterar i stort sett alpinmässigt, går väldigt mycket lättare att gå med än allt jag testat tidigare och har gjort turande till en annan grej än vad det var med alpinpjäxor, Guardian och tunga skidor.

Enda problemet är är hur en lättare skida med tech-bindning hanterar återfruset och slagit underlag. Det är liksom inte lika förlåtande som ett par P100 med FKS, men å andra sidan så är puder roligare med de lättare skidorna.

Det enda är väl förvåning över hur styva Mercuryn är. Den tål allt jag vågar utsätta mig själv för utan att tveka, och det utan tungan i.
Skulle därför ha varit kul att testa TLT6 och spara lite vikt, men jag gissar att "bump stop"-sakerna på mercuryn gör att den flexar hårt nog. Och att eftersom TLT6 saknar dem som misstänker jag att dom är väldigt mycket mjukare

Tillbaka
Topp