Revelstoke, Fernie eller Nelson?

klassy

Aktiv medlem
Hey Freeriders!

Jag och min flickvän kommer dra till Kanada nästa säsong efter två säsonger i Alperna, och har nu valt ut tre orter som står högst upp på listan.

Revelstoke, Fernie och Nelson.

Vad har ni att säga om dessa skidorter?
Jag vill veta allt ni har att säga! Såsom era erfarenheter av byn, skidbackarna, liftarna, offpisten, lokalbefolkningen osv.

Vi har valt att stryka Whistler och Banff då vi anser att de är för stora skidorter med för mycket folk, men kan ni övertyga oss att de är bättre, så försök. Vi är fortfarande öppna för förslag.
Vi är ute efter det lite mer mysiga och lugna, men vill självklart ha möjligheten till lite fest och klubbande.

Har ni några andra orter ni vill rekommendera så tveka inte att skriva.

// Klassy

Tjena!

Jag hade förmånen att besöka de tre orterna för några år sedan i januari.
Gemensamt tycker jag alla bjöd på magisk natur, pow och en skön vibe!

Revelstoke
Brant och varierande skogsåkning. Långa fina pister med bra fallhöjd och med puder efter dump.
Modernt liftsystem men söker man lite mer alplik terräng över trädgränsen får man knalla uppför efter högsta liften.
Många bra skidåkare.
Arkitekturen i själva stan är lite "rough" men charmig på sitt sätt och trevligt :)

Fernie
Stället med flest fallhöjdsmeter över trädgränsen av de tre. Mer alplik och varierande terräng med moderna liftar.
Mysig by, familjevänligt.

Nelson med närliggande skidorten Whitewater
Liftsystemet kändes lite begränsat med kortare fallhöjd och flackare backar. Ta med stighudar är ett tips för riktigt fin skogsåkning högre upp på topparna. Bra utbud av restauranger i Nelson speciellt veganskt / ekomat mm fanns överallt. Grymt chill och charmig liten stad.

Clubbing - Ställena var alla ganska lugna med mest skönt barhäng.

-Max

finallywinter sa:
Tjena Max!

Låter ju svinfränt. Hur åkte ni runt mellan orterna? Med en RV?

Det lutar helt klart mest åt Revelstoke, men jag har en liten fråga där eftersom alla säger samma sak om Revelstoke.

När folk säger "BRANT" vad menar dom då?
Jag kollade på Google Street View av just Mt MacKenzie och det ser ju inte alls speciellt brant ut jämfört med alperna. Finns det endast dubbelsvarta backar och offpist brant som in i norden, där man ständigt måste ha tungan rätt i mun?

Google Street View

Väldigt tveksam på att flickvännen skulle gilla om det BARA fanns det utbudet av åkning.
Vi båda två kommer ha med oss ett par smalare skidor utöver våra offpistskidor för lite carvingåkning i början av säsongen och för lite omväxling. Är pisterna bra alltså? Räcker det till för att inte tröttna efter halva säsongen?

Hur ser skogsåkningen ut? Hur tät är skogen?

//Klassy

Verkar ju finnas rätt gott om boenden där ändå, jag har redan hittat ett par alternativ som inte är speciellt dyra och då är jag ju ute i helt fel tid.

Jobbutbudet verkar ju dock inte var det bästa, men jag har sparat några länkar och tänkte väl egentligen börja söka jobb redan nu för att se intresset.

Åsikter?

Många gillar Revelstoke. Jag tyckte att det var flackt och korta åk. Vill man tura finns massor från lift, i närheten av byn och i Rogers Pass.
Det mesta man åker är skog som är förhållandevis tät så tungan rätt i mun gäller mest hela tiden oavsett. Finns både flackare och brantare terräng men i regel tyckte jag att det var flackt och att man missade för mkt av åken om man ville hoppa en klippa, då pratar jag det man når utan att gå något. Går man finns himmelriket men man ska veta att det inte är säkert att man kan komma ner från berget samma dag om man skadar sig. Det mesta slutar i skogåkning och bäckraviner som inte är speciellt lätt att ta sig igenom med ett bruten ben eller vridet knä.
Jag har åkt ganska många säsonger i Alperna och självklart är jag färgad av det.
Nelson är en grym by och Whitewater är roligaste skidåkningen jag åkt från lift, finns saker att hoppa på precis överallt. Det är ganska litet så blir uppåkt fort (revvy blir sönderkört inte uppåkt) men finns mkt lättilgängliga och bra åk om man är villig att gå lite.

Kicking Horse är riktigt bra.

Brukar generellt få lite mindre snö än de tre andra nämna orterna, men en bra vintern är det super.
Terrängen är riktigt bra, en stor lekplats!

Golden gillar jag också, vissa kanske kan få cabin fever då den är minst och "tråkigast" av dina tre alternativ.
Men trevligt folk och många bra åkare.
Bra slackcountry och ganska nära till Rodgers pass och även LL, Sunshine och Banff

Fernie har bra skog, och mycket snö.
Byn är väldigt trevlig, bra bummarkultur.
Finns oftast något att göra varje kväll.

Nelson har jag bara vart i efter att säsongen är slut, turat lite i området. Mycket snö och fina berg,
Sköna folk och väldigt liberal B.C by.

Oavestt vad kommer ni ha det bra!

LawndartGustav sa:
Många gillar Revelstoke. Jag tyckte att det var flackt.......
Du anser alltså att Alperna är bättre?
Min erfarenhet av Alperna är 10/10 och jag vill ju verkligen inte "kasta" bort en säsong i Kanada om det är bättre i Alperna, typ Engelberg/St. Anton.

Flacka åk är inte speciellt roligt, om det är öppen terräng. Är pudret löst som det brukar vara i skog så lär det vara roligt ändå. Rätt branta åk i öppna Alperna är ju himmelriket enligt mig, dock så är ju bra skogsåkning förbannat roligt också, om inte roligare..

Jag har fått mitt visum/arbetstillstånd till Kanada så det behöver jag inte oroa mig om, men flickvännen har inte fått svar än då hon skickade in 2 veckor senare än mig. Om hon inte får så får det la bli Alperna igen..
Dock hade det varit najs att få uppleva Nordamerika, och slippa köra teckenspråk med hälften av befolkningen i Alperna..

the_teo sa:
Kicking Horse är riktigt bra....
Golden gillar jag också...

Fernie har bra skog, och....

Nelson har jag....

Oavestt vad kommer ni ha det bra!
Nackdelen med KH och Golden är att de ligger så långt ifrån varandra,
Hur var bussförbindelsen, bostad- och jobbtillgången, osv?

Ska undersöka lite mer om Fernie, låter lockande.

Hur stor var skidområdet i Nelson? Svårt att avgöra utav google maps då inga pister eller liftar är utmärkta?

Alla orter som är nämnda har distanser mellan byn och skidsystemet, bara så du vet.
En bil för säsongen går ofta att hitta rätt billigt och bra att ha när man vill ta sig runt och besöka andra platser.

Jobb fick jag samma dag jag gick till Arbetsförmedligen. Är man inte kräsen går det att hitta något skulle jag tro.
Jag jobbade som diskare på kvällstid, 2-4ggr i veckan. Schysst folk , dåligt betalt. Fick.alltid öl och mat + dricks vid varje skift.
Kolla på kijiji (kommer inte ihåg vad det heter) och craigslist før boende. Finns även en golfen classifieds på Facebook där man kan hitta boende.

Lycka till!

the_teo sa:
Alla orter som är nämnda har distanser mellan byn och skidsystemet, bara så du vet.
En bil för säsongen går ofta att hitta rätt billigt och bra att ha när man vill ta sig runt och besöka andra platser.

Jobb fick jag samma dag jag gick till Arbetsförmedligen. Är man inte kräsen går det att hitta något skulle jag tro.
Jag jobbade som diskare på kvällstid, 2-4ggr i veckan. Schysst folk , dåligt betalt. Fick.alltid öl och mat + dricks vid varje skift.
Kolla på kijiji (kommer inte ihåg vad det heter) och craigslist før boende. Finns även en golfen classifieds på Facebook där man kan hitta boende.

Lycka till!
Ja men vad jag hört så har Revelstoke en bra bussförbindelse mellan by och skidområde!

Arbetsförmedlingen i Kanada?

Vill du specificera mer exakt vad du fick i betalt för ett sådant jobb som diskare? För det är ju helst sådana jobb jag vill ha så man kan åka skidor på dagarna!!

Tack så mycket! :D

Senast ändrad:
klassy sa:
finallywinter sa:
Tjena Max!

Låter ju svinfränt. Hur åkte ni runt mellan orterna? Med en RV?

Det lutar helt klart mest åt Revelstoke, men jag har en liten fråga där eftersom alla säger samma sak om Revelstoke.

När folk säger "BRANT" vad menar dom då?
Jag kollade på Google Street View av just Mt MacKenzie och det ser ju inte alls speciellt brant ut jämfört med alperna. Finns det endast dubbelsvarta backar och offpist brant som in i norden, där man ständigt måste ha tungan rätt i mun?

Google Street View

Väldigt tveksam på att flickvännen skulle gilla om det BARA fanns det utbudet av åkning.
Vi båda två kommer ha med oss ett par smalare skidor utöver våra offpistskidor för lite carvingåkning i början av säsongen och för lite omväxling. Är pisterna bra alltså? Räcker det till för att inte tröttna efter halva säsongen?

Hur ser skogsåkningen ut? Hur tät är skogen?

//Klassy
Vi tog oss runt med bil, en lagom dagstur mellan orterna ungefär med fina vyer. Smidigt mellan ort och backe.

Revelstoke hade flest fallhöjdsmeter och mest utmanande terräng inom liftsystemet (brantast skog utanför pisten) av de tre orterna upplevde jag.

Hann inte med så mycket carving då det dumpade runt 10-20 cm om dan när jag var där!

Skogen är glesare högre upp och med smala granar.

finallywinter sa:
klassy sa:
finallywinter sa:
Tjena Max!...

//Klassy
Vi tog oss runt med bil, en lagom dagstur mellan orterna ungefär med fina vyer. Smidigt mellan ort och backe.

Revelstoke hade flest fallhöjdsmeter och mest utmanande terräng inom liftsystemet (brantast skog utanför pisten) av de tre orterna upplevde jag.

Hann inte med så mycket carving då det dumpade runt 10-20 cm om dan när jag var där!

Skogen är glesare högre upp och med smala granar.
Låter trevligt. Kanske värt att införskaffa sig en bil där...

Okejokej! Tack så mycket :D

Japp, fanns arbetsförmedling i Golden.
Där man kan hitta jobbannonser, skriva ut cv'n osv.

Jag fick minimum wage, dvs, 6-7 cad/timmen.

Golden- KH finns det shuttle som går dagligen.
Tror det var gratis när man hade liftkort.
Går även lätt att lifta, men bil är skönt att ha!

Nelson/Whitewater är väl kanske lite väl litet. Visserligen länge sedan jag var där men nöjesutbudet är väl i princip "Fresh meat monday" och slagsmål med gruvarbetare?

the_teo sa:
Japp, fanns arbetsförmedling i Golden.
Där man kan hitta jobbannonser, skriva ut cv'n osv.

Jag fick minimum wage, dvs, 6-7 cad/timmen.

Golden- KH finns det shuttle som går dagligen.
Tror det var gratis när man hade liftkort.
Går även lätt att lifta, men bil är skönt att ha!
Alright, låter ju inte alltför tokigt!

snorkel sa:
Nelson/Whitewater är väl kanske lite väl litet. Visserligen länge sedan jag var där men nöjesutbudet är väl i princip "Fresh meat monday" och slagsmål med gruvarbetare?
Det är såpass alltså?

Jag börjar nästan fundera på Whistler igen, eftersom om jag blir missnöjd med åkningen i Revelstoke (för tät, svårt skog?!) så finns det ju inget annat att göra än att åka i pisten.

I Whistler känns det ju som man kan gå runt och strosa i staden och finns ett gott utbud på butiker.
Har ju varit toppen i Alperna då man har blivit tjenis med folket som jobbar i de svenska skidbutikerna.

Jag är en öppen person som har erfarenhet av många service jobb men ännu inte något barjobb, så det skulle jag vilja jobba med när jag åker iväg, men det känns ju svårt i de små byarna.

Jag och min flickvän är ganska nyss hemkomna från 5 veckor i Kanada. Vi bodde i Nelson större delen av tiden och åkte i Whitewater. Det är ett väldigt litet system med uråldriga liftar och endast en lodge. Helt klart bästa skidorten jag någonsin varit på. Det finns fantastisk åkning överallt och då det ligger rätt så högt är snökvaliteten riktigt bra. Sen finns det oändligt med backcountry i dröm och skidfilmsnivå. Vi turade dock bara två gånger, då den luftburna åkningen var mer än tillräckligt de allra flesta dagarna. Det var 1 av 20 dagar när vi inte fick faceshots.

Nelson är inte en by, det är en stad. En av de absolut finaste städerna i BC. Ca 10 000 invånare, varav precis alla vi träffade var galet trevliga och schyssta. I stan finns faktiskt det mesta man kan tänkas behöva. Bra affärer för skidutrustning, många fantastiska restauranger och galet bra kaffe.

Att lifta är helt naturligt där, vi liftade nästan varje dag till backen, och väntade oftast aldrig mer än 5 minuter på att bli upplockade. Det finns en speciell hitch-post där man ställer sig och sträcker ut tummen. Om du ska vara där länge och jobba och, är bil nästan ett måste. Kanada är ett väldigt bilberoende land, och man skulle känna sig nästan handikappad utan bil. Vi var bara där 5 veckor, men vi hade absolut inte klarat oss utan bil.

Vi besökte både revy och kicking+golden efter vår tid i Nelson, och blev verkligen övertygande om att vi valt rätt ställe att spendera mest tid på. Revy har rätt bra terräng, men det är en del platt och uppför här och där, och framförallt, galet mycket folk. Sjuka köer och sönderåkt snö. I Whitewater stod vi i kö kanske 10 min nån gång, men för det mesta var det max två eller tre personer framför. Där fanns det även ospårad liftburen åkning en vecka efter snöfall. Stan i revy var mindre och risigare, men där fanns village idiot, en bar/pub värd ett besök om man är i krokarna. Golden var ännu mindre, inte särskilt mysigt och lite svårt att greppa för oss som bara var där några dagar. Kicking hade riktigt bra terräng, mycket brant och bra åkning, ganska så alplikt faktiskt. Men rätt dåligt planerat liftsystem och hutlöst dyrt. Och väsentligt mindre snö än Whitewater och revy. Men ta bilen dit några dagar i lågsäsong, bo på dreamcatcher hostel (sjukt bra) och åk lite brant hårt.

Kommer nog bli en sjukt bra resa oavsett, kör hårt!

Corin sa:
Jag och min flickvän är ganska nyss hemkomna från 5 veckor i Kanada. Vi bodde i Nelson större delen av tiden och åkte i Whitewater. Det är ett väldigt litet system med uråldriga liftar och endast en lodge. Helt klart bästa skidorten jag någonsin varit på. Det finns fantastisk åkning överallt och då det ligger rätt så högt är snökvaliteten riktigt bra. Sen finns det oändligt med backcountry i dröm och skidfilmsnivå. Vi turade dock bara två gånger, då den luftburna åkningen var mer än tillräckligt de allra flesta dagarna. Det var 1 av 20 dagar när vi inte fick faceshots.

Nelson är inte en by, det är en stad. En av de absolut finaste städerna i BC. Ca 10 000 invånare, varav precis alla vi träffade var galet trevliga och schyssta. I stan finns faktiskt det mesta man kan tänkas behöva. Bra affärer för skidutrustning, många fantastiska restauranger och galet bra kaffe.

Att lifta är helt naturligt där, vi liftade nästan varje dag till backen, och väntade oftast aldrig mer än 5 minuter på att bli upplockade. Det finns en speciell hitch-post där man ställer sig och sträcker ut tummen. Om du ska vara där länge och jobba och, är bil nästan ett måste. Kanada är ett väldigt bilberoende land, och man skulle känna sig nästan handikappad utan bil. Vi var bara där 5 veckor, men vi hade absolut inte klarat oss utan bil.

Vi besökte både revy och kicking+golden efter vår tid i Nelson, och blev verkligen övertygande om att vi valt rätt ställe att spendera mest tid på. Revy har rätt bra terräng, men det är en del platt och uppför här och där, och framförallt, galet mycket folk. Sjuka köer och sönderåkt snö. I Whitewater stod vi i kö kanske 10 min nån gång, men för det mesta var det max två eller tre personer framför. Där fanns det även ospårad liftburen åkning en vecka efter snöfall. Stan i revy var mindre och risigare, men där fanns village idiot, en bar/pub värd ett besök om man är i krokarna. Golden var ännu mindre, inte särskilt mysigt och lite svårt att greppa för oss som bara var där några dagar. Kicking hade riktigt bra terräng, mycket brant och bra åkning, ganska så alplikt faktiskt. Men rätt dåligt planerat liftsystem och hutlöst dyrt. Och väsentligt mindre snö än Whitewater och revy. Men ta bilen dit några dagar i lågsäsong, bo på dreamcatcher hostel (sjukt bra) och åk lite brant hårt.

Låter ju helt fantastiskt!!

På grund av det där så ligger nu Nelson på min 1:a plats!

the_teo sa:
Ja Nelson är helt klart mysigast, ihop med Fernie.

Tror fresh meat brukade vara i Golden..
Whitewater om det är nysnö är (som alla orter) bra men 4 liftar inkl släp samt 400m resp 600m fallhöjd. Orterna överlag i Kanada är små jfr alperna (utom Whistler) så kan ju vara läge att som föreslaget skaffa bil och åka runt eller dela upp säsongen på fler orter.

Fresh meat är väl turnebaserat dvs det är "nytt" på måndag på flera orter. (Obs, exempel på dåligt utbud av underhållning) Ska man göra annat än skidåkning så kan ju en större stad ha fördelar så Nelson kan ju vara plus jfr mindre byar med större liftsystem.

Corin sa:
Revy har rätt bra terräng, men det är en del platt och uppför här och där, och framförallt, galet mycket folk. Sjuka köer och sönderåkt snö.
+ Det regnar ofta halva berget upp
+ Skidbussen till området är ofta full på morgonen så räkna med att lifta till backen ofta
+ räkna bara med att åka på dom två översta liftarna om det inte är kallt och har dumpat långt ner på berget

för en känsla för kön, kolla vid 5:53

Corin sa:

Hade du rekommenderat Whitewater för en hel säsong? Jag menar på pappret är det ett ganska litet system jämfört med de andra.

Hej allihopa!

Jag funderar på att spendera 3-4 veckor på en skidort i Kanada nästa vinter (ska plugga i Montreal i höst, men terminen slutar tidigare än i Sverige). Bra info här och en blir ju onekligen sugen på Nelson/Whitewater.
Men pga den korta vistelsen är det ju ingen idé att köpa bil, så det vore ju skönt med någon slags shuttle till backen, dvs. att åka till ett ställe där detta funkar. Eller som några nämner så verkar det ju funka utmärkt att lifta, så det kanske spelar mindre roll.

Som alla andra vill jag undvika folk och ha mycket snö men känns som att Kicking Horse, Fernie eller Nelson passar mina ändamål! Sen åker jag ju åka dit över jul/nyår i så fall, känns ju inte som att jag kommer vara ensam på orten..

Någon som vet om boende, svårt att hitta något singelboende (till rimligt pris)? Något schysst vandrarhem? Hur bodde ni Corin? Hojta om någon/några vill dela boende ca 21 dec - 13 jan, ort spelar mindre roll

Tillbaka
Topp