Vad gör jag för fel? (Video)

Rmojo
79 inlägg
Rmojo 7 mån sedan

Hej

Såhär ser det ut när jag försöker carva.
Och förvisso åker jag väl på skär? I delar av svängen iallafall.
Men det ser ändå inte klokt ut.. Det ser ut som jag inte jobbar med kroppen alls....

Jag har åkt skidor några år (En vecka varje vinter typ) men aldrig gått en skidlektion eller dylikt.
Därav det pinsamma resultatet.

Jag förstår att det är många saker som är fel i min teknik. Men jag hoppades någon kan ge mig lite hintar och tips inför morgondagens åkning.

Här åker jag:
https://www.freeride.se/video/57379/

Jag vill åka mer såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=uW4F8AEiofk

Blades is for little fat kids Citera

Svar

ABadHabit
169 inlägg
ABadHabit 7 mån sedan

Jag är nog inte den rätta att berätta hur man ska åka. Men du sladdar omkring och slöåker lite, får inte upp skidorna på kant ordentligt. Du behöver få till mer vinkel med knä och höft närmre backen. Men exemplet var inget vidare, i blå nypistad backe kan det vara kul med korta svängar på SL lagg, men du orkar inte åka så fram till lunch i längre och brantare backar på det sättet.

Leta vidare på youtube eller ännu bättre, ta en lektion eller tre.

Det är bara vad du TROR! Citera
mmarcus
507 inlägg
mmarcus 7 mån sedan

Till att börja med så jämför du dig med någon som har en väldigt bra teknik. Det är ju stor skillnad att åka 1 vecka per år och (säkert) 70-80 dagar per år.

Men självklart, något som jag ser direkt när du åker är att du inte riktigt litar på dina skidor. Våga luta dig mer i sidled.. Tänk på att axlarna ska vara i samma "vinkel" som knäskålarna när du åker. Inte som många säger "luta dig med all vikt framåt".
Ju mer fart du har, desto lättare är det att våga lägga ner i sidled. Du kan även tänka på att alltid ha händerna framför kroppen. Jobba liksom mer med stavarna och stavisättning. Spänn även bålen hela tiden så du känner att du har kontroll över benen.

Sen skulle jag rekommendera att du tar en skidlektion, dagens skidlärare håller oftast väldigt hög nivå. Vill du bli en bättre skidåkare så är det värt pengarna.

Hoppas det var till någon hjälp!

//

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 7 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 mån sedan)

Du måste lita på skidorna och låta dem göra grovjobbet. Prova att stå bredfotat, glid rakt ned i fallinjen i en lätt bred backe, lägg merparten av tyngden på dalskidan och gå försiktigt upp på innerkanten. Skidan svänger och förhoppningsvis du med den. Sen är det en massa träning med att få knän, höfter, armar, överkropp och huvud att hänga med! :-)

Felet du gör i videon är att du inte kantar och låter skidan initiera svängen utan istället "tvingar" fram svängen genom att sladda ut med bakdelen. Oxå en typ av sväng, men inte "carving".

Det finns en hel del bra tips på Youtube, Ski School by Elate Media är riktigt bra och går igenom allt från första nybörjarlektionen (inkl. How to carry skis) till rejält avancerad åkning.

Din utrustning har också betydelse, bra pjäxor, bra skidor med tillräckligt vassa kanter är en förutsättning för att "carva" bra.

Lycka Till!
MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
nostar
120 inlägg
nostar 7 mån sedan

Mer attack för att kom in i sväng,  tryck till i ingången för att få en ordentlig sväng.

Sen brantare backe är en stor skillnad i videorna, svårare att få till skärande svängar ju flackare det är då man behöver mer fart med sämre teknik!

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 7 mån sedan

nostar skrev:

Mer attack för att kom in i sväng,  tryck till i ingången för att få en ordentlig sväng.

Sen brantare backe är en stor skillnad i videorna, svårare att få till skärande svängar ju flackare det är då man behöver mer fart med sämre teknik!

Ärligt talat ... ta en titt på videon jag länkade till. Det du skriver är typ tvärtemot ... hur tänker du där???

/MM

nostar
120 inlägg
nostar 7 mån sedan

Mountain_Man skrev:

nostar skrev:

Ärligt talat ... ta en titt på videon jag länkade till. Det du skriver är typ tvärtemot ... hur tänker du där???

/MM

Ärligt skrivet så förstår jag inte vad du inte förstår!?

Han ville åka mer som i den andra videon så krävs det mer attack/kantning för att utnyttja skidans rebound för att få till den åkningen.

Fortfarande något du känner jag ska förklara bättre?

nostar
120 inlägg
nostar 7 mån sedan

Mountain_Man skrev:

nostar skrev:

/MM

Ärligt skrivet så förstår jag inte vad du inte förstår!?

Han ville åka mer som i den andra videon så krävs det mer attack/kantning för att utnyttja skidans rebound för att få till den åkningen.

Fortfarande något du känner jag ska förklara bättre?

Pillard
2324 inlägg
Pillard 7 mån sedan

Jag är definitivt inget teknikorakel men @mountain_man har ju väldigt rätt.

För det första, videon du länkar till är ju på en kille som åker på nån form av race-skida. Antagligen har de skidorna en radie på max 15m. Vad har dina skidor för radie? Att ha en för lång radie kan ju vara besvärligt när man vill lära sig och inte riktigt vågar pressa ner kurvradien själv.

Sen handlar det ju om att lära sig att känna hur en skida carvar. (Nej det du gör skulle jag inte kalla carving (förlåt)) När jag började tyckte jag att det var allra enklast att få in känslan på relativt flacka partier i störtloppsställning.

Men i grunden. Gör det inte för svårt för dig till en början utan hitta en backe som är så pass flack att du inte känner att du måste svänga för att hålla nere farten. Sen gör du precis som MM säger och håller ett lätt plöstryck samtidigt som du lutar dig försiktigt åt det hållet du vill svänga. Samtidigt försöker du vinkla upp den tänkta dalskidan. Här är det viktigaste av allt. Vänta, låt skidan börja svänga. Vänta minst fem sekunder, har den inte börjat svänga då gör du fel. Men ge den chansen. På videon nu sladdar du in den i en sväng och det är inte det du vill. Skidan kommer att börja svänga och i takt med att den gör det kan du själv försöka öka trycket mot den för att få den att svänga ännu mer. Svårt att förklara men sikta på att vrida baken in emot snön så ökar du vinkeln och skidan kommer svänga än mer. Avsluta sen den svängen och kom tillbaka till "noll"-läget innan du börjar svänga åt andra hållet. Det som kommer att hända massa gånger i början är annars att du kommer att ha för bråttom in i sväng med kroppen och därför börjar luta dig innan skidan börjat svänga tillräckligt mycket. Ganska snart kommer du att få in känslan för hur mycket skidan svänger och därmed kunna hantera svängväxlingarna. Men det du måste börja med är att få en känsla för att skidan verkligen svänger helt själv.

Sen finns det massa folk på det här forumet som kan föra enormt avancerade resonemang om de optimala vinklarna och hur man får optimalt tryck på kanten runt portar på barkat underlag. Men det du verkar behöva är att få in en känsla för att skidan svängar utan att du behöver sladda.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 7 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 mån sedan)

@Pillard
Vi är helt överens! :-)

@nostar
Jag förstår vad du skriver men tycker du har fel.

Det behövs definitivt inte hög fart eller branta backar för att carva ... tvärtom, för de flesta är det lätt att göra rena skärande svängar i gröna och blå pister. Däremot är det en utmaning att göra det i brantare backar, speciellt om man vill hålla farten nere.

"Headkillen" i filmen kör på ett par SL-lagg och får till det riktigt bra. Men det är inte frågan om att trycka till i ingången av svängen för att köra tajta sammanlänkande carvingsvängar, snarare att snabbt skapa vinklar (kanta) och hålla emot det tryck som skapas när skidan svänger för att bibehålla kantningen genom svängen, men det är kanske detta du kallar att "attackera". Personligen tycker jag han åker mer på teknik än på attack och styrka. Ser inte ut att vara speciellt brant eller gå så fort ... mer cruisingkänsla. :-)

/MM

nostar
120 inlägg
nostar 7 mån sedan

@nostar

Det behövs definitivt inte hög fart eller branta backar för att carva ... tvärtom, för de flesta är det lätt att göra rena skärande svängar i gröna och blå pister. Däremot är det en utmaning att göra det i brantare backar, speciellt om man vill hålla farten nere.

\"Headkillen\" i filmen kör på ett par SL-lagg och får till det riktigt bra. Men det är inte frågan om att trycka till i ingången av svängen för att köra tajta sammanlänkande carvingsvängar, snarare att snabbt skapa vinklar (kanta) och hålla emot det tryck som skapas när skidan svänger för att bibehålla kantningen genom svängen, men det är kanske detta du kallar att \"attackera\". Personligen tycker jag han åker mer på teknik än på attack och styrka. Ser inte ut att vara speciellt brant eller gå så fort ... mer cruisingkänsla. :-)

/MM

Du får tycka att jag har fel, en del ligger säkert vad vi lägger för värderingar i orden vi använder oss av.

Killen som lade upp videon initierar ingen riktigt \"kraft/tryck\"(attack) för att få skidan att vilja gå in i sväng och skapa kraften som behövs för att få skidan att effektivt kanta upp för att sedan \"skjuta\" ut han ur svängen med rebound från skidan likt Head-killen.

Jag har aldrig varit med om att en skida kan skapa den typ av åkning som länkas till om jag bara stått och väntat på skidan ska göra det åt mig måste uppenbarligen gjort något fel.

Pillard
2324 inlägg
Pillard 7 mån sedan

nostar skrev:

@nostar

\"Headkillen\" i filmen kör på ett par SL-lagg och får till det riktigt bra. Men det är inte frågan om att trycka till i ingången av svängen för att köra tajta sammanlänkande carvingsvängar, snarare att snabbt skapa vinklar (kanta) och hålla emot det tryck som skapas när skidan svänger för att bibehålla kantningen genom svängen, men det är kanske detta du kallar att \"attackera\". Personligen tycker jag han åker mer på teknik än på attack och styrka. Ser inte ut att vara speciellt brant eller gå så fort ... mer cruisingkänsla. :-)

/MM

Du får tycka att jag har fel, en del ligger säkert vad vi lägger för värderingar i orden vi använder oss av.

Killen som lade upp videon initierar ingen riktigt \"kraft/tryck\"(attack) för att få skidan att vilja gå in i sväng och skapa kraften som behövs för att få skidan att effektivt kanta upp för att sedan \"skjuta\" ut han ur svängen med rebound från skidan likt Head-killen.

Jag har aldrig varit med om att en skida kan skapa den typ av åkning som länkas till om jag bara stått och väntat på skidan ska göra det åt mig måste uppenbarligen gjort något fel.

Det handlar inte om att du ska skapa HEAD-killens åkning genom att bara stå och vänta på skidorna. Men för att kunna åka som han gör måst du först kunna basic carving. Det du gör är lite att titta på någon som knappt kan träffa en hockeypuck med klubban och vill skjuta som Chara och säga åt honom att han måste ta i mer. Ja, han måste ta i mycket mer, men han måste börja med att kunna träffa pucken och att förstå hur man gör för att få klubbskaftet att göra det mesta jobbet.

Så man börjar med att lära ig hur man gör rätt på basic-nivån. Sen kan man börja öva på advanced-kursen

Lenz
173 inlägg
Lenz 7 mån sedan

https://youtu.be/gfx7qFwq3cY

I denna filmen så ser du ett par åkare som varit aktiva alpina tävlingsåkare mer eller mindre sen dom lärde dig gå. Du sa att du åkte en vecka om året, det kommer krävas hur mycket träning som helst för att bli lika vass som dessa men skam den som ger sig. Lägger upp denna filmen för att du ska kunna se lite på tekniken. Kör några privat lektioner och sätt upp små mål hela tiden så kommer det bli grymt.

Dekadent
120 inlägg
Dekadent 7 mån sedan | Senast ändrad Dekadent (7 mån sedan)

Jag är absolut ingen teknikgud, äger inga skidor under 95mm och har aldrig i mitt liv kört käppar. Men ska passa på att ge dig lite råd som jag tror kan hjälpa dig - hjälpt en del av mina vänner iaf:

Överlag ser det i videon som du länkade jäkligt oengagerat ut. Kan vara att backen är flack - och då hade jag själv också bara slöåkt - men det intrycket får jag.

Som nämnts av de mer kunniga än jag så ser det ut som om du sladdar in i svängen med baksidan av skidan ungefär. Det som du vill ha är istället att komma ned i position och mer pressa skidan mot snön.

Ett litet fultips jag brukar ge mina vänner (kommer säkert få skit för de här menmen) är att inte vara så otroligt stel i positionen. Rent konkret så testa att i svängarna ha en tydlig skillnad mellan var dina skidor är i förhållande till varanda, dvs. i längdriktning. Jag själv slöcarvar bäst då jag i princip har min innerskida(i svängen, säg t.ex. en vänstersväng), alltså vänster skida en bit framför min ytterskida (högra.) Tänk att om du skulle ha dina skidor kloss-parallellt så skulle du nästan kunna få in ditt högerknä bakom ditt vänstra knäveck. Detta ger dig ett väldigt enkelt sätt att få upp skidan på kant. Kom ner, låt skidan jobba, kom över och omvänt tillbaka.

Kan låta konstigt, och är säkert inte på något sätt korrekt rent teknikmässigt - men testa. Det får automatiskt ner dig en aning i position, samt ger ett naturligt "rullande" i sväng då du har en omväxlande och mer engagerad ställning i svängarna. Du får också över kraften från kant till nästa sväng på ett rätt så naturligt sätt, och rullar då egentligen nerför backen utan att behöva direkt behöva initiera en enda sväng (förutom då den första). Väldigt energisparande för allehanda slöåkning. https://www.freeride.se/img/photo/n/e812cb1b5183abd2c493cee55facac88.jpg
(Vid den nedre pilen börjar du liksom tänka att du ska svänga)

jarnebring
263 inlägg
jarnebring 7 mån sedan

Börja med att hålla händerna framför dig. Du "tappar" innerarmen i varje sväng.

jarnebring
263 inlägg
jarnebring 7 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (7 mån sedan)

Och skidorna ska hållas så parallella som möjligt. Om du skjuter fram innerskidan tappar du höften - dödssynd.

Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 7 mån sedan

All vår början bliver svår eller vad säger man smile
Här kommer en länk med mycket bra genomgång om hur man kommer upp på kant allt från nybörjare (som du nog faktiskt är, inget illa menat) till experter.

http://skidlarare.se/Artiklar/carving.php#link5

Att vilja bli bättre en en väldigt bra början för att bli bättre, att även be om hjälp är ett riktigt bra steg för att bli bättre.

Som många här ovan påpekat så är det väldigt mycket fotvrid i din sväng dvs. inte carving.

Av de övningar som du hittar i länken så rekommenderar jag den som kallas metkroken.

Den skall arbetas med i grön/blå backe (vilket är en perfekt lutning att börja träna i).
Gör den flera gånger åt båda hållen, när du ser att du har 2 fina linjer utan sladd så kan du börja binda ihop dvs. inte låta farten ta slut i uppförslutningen utan vända ner innan den tar slut.
Glöm inte att titta upp i backen innan du börjar varje sväng för det kommer att ta plats i pisten smile

Man övar alltid i lätt teräng för att ge kroppen en chans att i lugn och ro få in rätt rörelse.
Glöm allt som har med attack, branta backar, tidigt på kant osv.  i detta läge. Det får komma senare när du har 2 snygga spår i lätt terräng.

Att du kommer att kunna göra fina carvingsvängar i upp till röd backe tvivlar jag inte på, bara ge det tid.
Att göra samma svängar i svart pist är ett stort steg och bry dig int om det så länge.

Länken som Mountin_Man ger dig är helt rätt att börja med.

Ett sista råd, se till att du alltid kan se händerna så slipper du tappa dom i svängen och få onödigt medvrid.

Med vänliga hälsningar //Åke

jonaslukarlsson
136 inlägg
jonaslukarlsson 7 mån sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (7 mån sedan)

+1 på @ake_Astrom.

Har alltid tagit de elever som vill lära sig rena skär till grön backe för att få hitta rena skär och känslan av hur skidorna "svänger av sig självt" genom att bara kanta/vinkla dom. Många har pratat om tålamod och det är den bästa nyckeln för att uppleva rena skär, i brant terräng blir hastigheten snabbt för hög och rädslan kickar in, då blir det sladd istället för att lyckas hålla ner farten. Metkroken is the shit innan man fixar att binda ihop svängarna.

Men för att uppnå den tekniken som killen har i filmen tar det låååång tid och att åka skidor en vecka om året kommer tyvärr inte räcka till. Dock kan du som tidigare nämnts i tråden säkerligen lära dig rena skär med fartkontroll i blå/röd-backe, men för att nå dit krävs rätt utrustning och skidlektioner. Du ska ha cred för att ha filmat dig själv och lagt upp det, för många blir det ett litet "wake-up call" av att se sig själv åka, oftast en självförtroendesänkare. Våga kosta på dig skidlektioner för att få snabbare hjälp mot rena skär, din inlärningskurva kommer vara hög eftersom du har grundbulten för att lära sig, vilja.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 7 mån sedan

@ake_astrom
@jonaslukarlsson
++
/MM

Always-Sunny
253 inlägg
Always-Sunny 7 mån sedan

Lite inspiration smile https://www.youtube.com/watch?v=37HtpPpdvp0
Håller med tidigare talare om att hitta en bra skidlärare för några timmar. Finns massor med tips i tråden/länkar men en stor fördel med en duktig lärare är att hen ser vad du ska börja med och vad som funkar bäst för dig.
Lycka till!

Rmojo
79 inlägg
Rmojo 7 mån sedan

Oj! Vad mycket svar.
Jag vill börja med att tacka er alla som tagit er tid att svara på mitt inlägg och förklara.

Jag spräckte läppen efter en misslyckad bakåtvolt med skidor i Sälen häromdagen big_smilebig_smile
Har varit lite bitter över det. Så har inte suttit framför datorn något.

Jag vill börja med att säga att jag kan carva.
På bilden kör jag med ett par Fischerskidor som är rätt dåligt slipade.
Normalt sett åker jag på ett par Head SL RD 165cm (Som på bilden)

Denna skidan är egentligen för "avancerad" för mig. Med vridstyvheten osv...
Men när jag kör på min Head-skida så ser det inte ut som på videon där jag åker ovan.

Jag kan göra en skärande sväng "båge" men jag får inte den där riktiga gummisnoddseffekten in i nästa kurva som killen nedan får..

Jag har tidigare mest åkt på GS skidor. Och då har det gått fort. Och jag har legat och hållit bågen/svängen betydligt längre.

Men jag tycker SL skidan blir så osäker/stötig i dom farterna.. Och har jag inte farten för att hjälpa till att lägga press på skidan så klarar jag inte att hålla det trycket.

Tyvärr har jag ingen som filmat mig när jag åkt på SL skidan.

Mitt problem är alltså främst att jag inte får den där katapulteffekten ur svängen.

Någon skrev ett tips om att axlarna skall ha samma vinkel som knäna..
Detta tipset gjorde faktiskt mycket för mig sista dagarna.
Jag litade på greppet,, höll armarna mer stadigt framför mig, och lutade mig snett framåt och neråt i och under svängen..

Ska upp till fjällen snart igen. Får öva mer då! smile och troligtvis ta ett par lektioner.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 7 mån sedan

@Rmojo

Följ instruktionerna och gör så här ...

... hur svårt kan det vara? ;-)

/MM

Rmojo
79 inlägg
Rmojo 7 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@Rmojo

Följ instruktionerna och gör så här ...

... hur svårt kan det vara? ;-)

/MM

Sjukt hur lätt det ser ut.. Men samtidigt vet man hur svårt det är
Ungefär som med simning.. Något jag faktiskt ÄR duktig på....

Men klippet ovan?! sjukt duktig kille.

noknees
4 inlägg
noknees 7 mån sedan

Cred för åkvideo på dig själv! Många saker har du redan...vilja, mod och strategier för att lära dig. Men som nämnts behövs också en hel del tid i backen. Teknik är en del och det kan man lära sig men för att kunna nyttja tekniken behövs skidkänsla och den kommer av massor av åkning. Ett tips kan också vara att köra med någon mer lättkörd skida än sl/gs skidor från rd. speciellt gs skidor av fis- standard kräver en del insats om man vill carva i pist i nåt annat än super-g fart.

Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 7 mån sedan

Du måste förstå att du självklart blir bedömd efter den video du lägger ut.
I den så visar du inte carving enligt mig.
Modigt att visa den men som sagt bedömningen blir efter vad den visar.

Metkroken kan göras på alla skidor och bör tränas.
I den lutningen som du åker i på videon bör du kunna visa carvingsvänger på de flesta skidor om du kan carva tycker jag.

Så innan du visar en annan video så vidhåller jag tyvär mina råd.

Tilläggas kan att metkroken används på alla nivåer för att finslipa och få till rätt känsla även om man inte behöver så "många" metkrokar i följd som avancerad åkare wink

Men känner du att nivån som rekommenderas är för "låg" så finns nog bara 1 alternativ kvar och det är att boka privatlektioner med en duktig skidlärare.

Med vänliga hälsningar //Åke

jonaslukarlsson
136 inlägg
jonaslukarlsson 7 mån sedan

+1 på @ake_Astrom igen, klart att man analyserar den film du lagt ut, inte något du hävdar att du klarar av.

Vad vill du uppnå med s.k "gummisnoddseffekten"? Att skidan hjälper dig i svängväxlingen in i nästa sväng? För att klara det krävs mycket teknik och träning, tidig kant och tidigt tryck är två viktiga faktorer som kräver mycket åkning. I din film åker du väldigt statiskt(stillastående) med en hel del vrid i fotleden i ingång av sväng vilket inte kommer ge någon sådan effekt. Positivt är att du redan åker med en lagom bredd mellan skidorna vilket är bra när man ska börja träna på att skapa vinklar. Skidåkning handlar om att arbeta med och hantera de krafter som uppstår och för att utnyttja dem till vissa ändamål gäller det att träna och få igång ett gediget rörelsemönster i alla typer av svängar.

Filma igen när du åker på dina slalomskidor så kan vi göra ett nytt analysförsök smile Gärna med upprundade svängar så du behåller en jämn hastighet hela tiden och inte bara ökar tills du blir tvungen att bromsas genom sladd. Då får du visa upp din åkning på rena skär vilket kommer vara lättare att koppla till den känslan du förklarar att du vill uppnå.

jarnebring
263 inlägg
jarnebring 7 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (7 mån sedan)

Förutom metkrokar. Hitta en blå backe och testa att lyfta på innerskidan när du svänger

0:12-0:30

https://m.youtube.com/watch?v=aKn3zUSp5kQ

i lugnare tempo 0:29-0:39, här ser du också en sak att testa - vinkla den lyfta skidans spets neråt backen, det hjälper dig att hålla höften rätt.

https://m.youtube.com/watch?v=wNbEp1SRVag

Anders_Nilson
548 inlägg
Anders_Nilson 7 mån sedan

Det finns några grunder om du kan försöka ta till dig
Försök vara centrerad på skidorna, dvs mitt på (framåt/bakåt) vilket gör att du måste kunna böja dig i fot-, höft- och knäleden, inte bara i en av lederna utan alla.
Sen ska du försöka hålla balansen på ytterskidan, det kan du göra genom att tex lyfta innerskidan men det är inte nödvändigt, tänk bara att du ska stå på yttern.

För att sväng så måste du göra något själv, i den första videon så vrider du skidorna och då kommer det i kombination med att du hamnar på kant göra att du ändrar riktning, alltså svänger.
Vill du åka en mer skärande sväng så får du låta bli att vrida skidorna och i stället kanta och belasta (dvs stå på yttern) du kan inte trycka på skidan, finns liksom inget att "hålla emot mot"

För att få till ett skär så krävs alltså en belastad kantad skida och fart utförs, skidan kommer då att böja sig och då ge dig en skärande sväng.

Ju brantare ju mer separation mellan inner- och ytterskidan, det är alltså enklare att testa i flack terräng.

För att kunna kanta skidan så måste du ha vinklar i fot-, knä- och höftled, om du står som en eldgaffel så kommer det inte att gå.

Testa att åka rakt utför och bara kanta skidan, belasta yttern, gör det i flack terräng, ju bättre du blir desto enklare blir det.

- an

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook