Hjälp - Hur mycket gör 3mm? Passar mina fötter i brädan?

Grossmo

Ny medlem
Tja!

Tänkte göra lite av en uppföljare till mitt tidigare inlägg då jag frågade om en viss bräda passade.
Min viktiga fråga jag grubblar på nu är, brädan jag har just nu är en 163w, och den jag tittar på är 162, (olika märken)
163w'an är 26,1mm bred i midjan och den andra 162an jag tittar på är 25.8, det skiljer alltså 3mm..
Det bara måste ju funka ändå med mina us13 boots? jag menar gör 3mm stor skillnad, ni som vet?
Jag har aldrig varit nära toe-drag med min nuvarande bräda..?

Alla säger att jag bara borde köpa en Wide bräda, men om ja inte kan få tag på de och det skiljer 3mm
från den jag har i dagsläget, så måste ju de fungera inbillar jag mig själv.. eller vad tror ni, är jag rätt eller fel ute?
Tack till den som hjälper mig reda ut de här så jag kan sova på nätterna igen.. x)

För den som undrar så är jag på jakt efter en bräda från förra året, där av att jag inte går o köper min
ideala size direkt som normalt folk :D

Vad är det för bräda du är på jakt efter?
Kanske finns folk (typ jag) som kan leta lite på nätet efter rätt size ;)

Fast har du aldrig upplevt toedrag bör det inte va några problem om du inte börjar kanta betydligt mer :)

Sen beror det ju mycket på hur brett du står, brädan blir ju bredare längre ut mot nose/tail samt vad du har för vinklar på bindningarna :)

Senast ändrad:
Tja, det är Lib Tech's skate banana jag söker, har lyckats hitta en 162a men hade jag hittat en 162w så hade de inte vart något att fundera på :)
Notera att de är en 2017 eller äldre jag söker :D
Har aldrig upplevt toe-/heeldrag med den brädan jag har idag

Har du US13 tycker jag du ska satsa på en wide-bräda. Det är rejäla båtar
Så 3mm kan bli rätt mycket ändå.

Har du inga problem med toe och heeldrag med storlek 13. så skulle jag rekommendera den bredare brädan och en snowboardlektion i carving.

Hur stora skor har du i vanliga fall? US 13 är ju 47or... Det är ju brutalt stort!
Vad har du för bräda nu och varför vill du byta? Samt varför kollar du på just Skate bananen? :)
Har du kollat in GNU Carbon Credit? Typ samma bräda fast lite billigare
53256fe7febaee8a9738046687b4e0e6.jpg

Så här har ju Mervin svarat som tillverkar GNU och Libtech brädorna på en fråga om just skatebananen

Min bräda är 25.2cm bred och har US8 boots och jag upplever toedrag under vissa snöförhållanden, inte lika lätt att komma ner lika djupt på hälkanten dock så där är det safe!

Hade jag haft 5cm längre fötter (US8 26cm -> US13 31cm) hade jag aldrig köpt en bräda som bara är 6mm bredare än min nuvarande. Samt att jag beställt en widebräda som är 26.4cm bara för att testa om det är slöare från kant till kant som många säger :P

Senast ändrad:
Toe-/heeldrag påverkas ju av en massa faktorer som skornas storlek och utformning, vinkel på bindningarna, bredd på stance, brädans midja och nose/tail-bredd och hur mycket man kantställer. Om den heter wide eller inte är inte det viktigaste (men wide modeller är ofta av förklarliga skäl anpassade för lite tyngre åkare). Om du klarar dig med brädan du har nu (som dock låter smal enligt mig) så tror jag inte 1,5 mm på vardera kan kommer göra någon märkbar skillnad.
Jag har en Gnu Carbon Credit 62w och jag är ca 90kg, US 12. Typ exakt samma bräda som skate banana men billigare.

Tack för alla svar!
BNrädan är beställd så det är försent att ändra nu. Nu är det bara ut och testa o se efter.
Men jag tror på det du är inne på Iron_Patrik, för jag fick det förklarat av en snubbe som sa att det nästan
va oväsentligt om den va wide eller inte. Då midjemåtten skiljer så mycket från märke till märke, och han sa så länge inte bootsen var av riktigt gammal modell och det bara skiljde 1,5mm på sidorna från den jag har idag som är av wide modell så ska det inte vara någon fara.
Men som sagt det är bara ut och se efter, då har jag svaret :)

Grossmo sa:
Tack för alla svar!
BNrädan är beställd så det är försent att ändra nu. Nu är det bara ut och testa o se efter.
Men jag tror på det du är inne på Iron_Patrik, för jag fick det förklarat av en snubbe som sa att det nästan
va oväsentligt om den va wide eller inte. Då midjemåtten skiljer så mycket från märke till märke, och han sa så länge inte bootsen var av riktigt gammal modell och det bara skiljde 1,5mm på sidorna från den jag har idag som är av wide modell så ska det inte vara någon fara.
Men som sagt det är bara ut och se efter, då har jag svaret :)
Låter som Länna Sport...

Grossmo sa:
Men jag tror på det du är inne på Iron_Patrik
Speciellt den här biten
Iron_Patrik sa:
och hur mycket man kantställer.
Kantställer man inte brädan så kan man köra på hur smal bräda som helst! ;)

1.5 mm på varje sida är ju i mitten, oftast är det ju större skillnad där brädan är som bredast vilket gör att det blir förmodligen närmare 3mm per sida där bindningarna sitter.

Hoppas du hittade någon för ~2500-3000, fick du betala mer hade det ju varit lika bra att köpt en bredare

Senast ändrad:
Mina fötter är 28,5 cm, så 44-45 (US 11,5?), och jag behöver en bräda absolut bredare än 26 cm, helst 26,5 - 27 cm i mitten.

KaitsuH sa:
P.S. Fan vilken kille! Han inte ens försökte göra en enda backside carving turn! Här är också backside turns:
Gud va fint!

Backside brukar dock refereras till som magen mot marken/tåsväng ;)

Senast ändrad:
linder sa:
KaitsuH sa:
Mina fötter är 28,5 cm, så 44-45 (US 11,5?), och jag behöver en bräda absolut bredare än 26 cm, helst 26,5 - 27 cm i mitten.
28.5cm = US10.5 / 43.5

https://www.burton.com/us/en/p/mens-ion-snowboard-boot/W18-170361.html
Mina fötter är exakt 28,5 cm båda, mina skidpjäxor, Salomon Xmax 120 är 27,5, mina touringpjäxor Dynafit One är 28,5 och mina brädpjäxor Salomon Malamute är 29,5. Alla passar fint för mig och känns nästan lika stora.

KaitsuH sa:
Mina fötter är exakt 28,5 cm båda, mina skidpjäxor, Salomon Xmax 120 är 27,5, mina touringpjäxor Dynafit One är 28,5 och mina brädpjäxor Salomon Malamute är 29,5. Alla passar fint för mig och känns nästan lika stora.
Galet om det skiljer så mycket mellan burton och salomon... Hade varit kul att testa ett par :)

Mina fötter är 26.5, har ett par dalbello krypton pro 25.5 (us7.5) och har kört två säsonger med ett par Burton Driver X i 26.5 (us8.5) men man kände hela förra säsongen att dom började bli för stora, drog åt hårdare men resulterade bara i krampande fötter. Så köpte ett par 26.0 (us8) för att prova i år. Formgjutna sulor i allt.

Spelar ju ingen roll egentligen, alla säger ju i tråden att killen ska köpa en bredare bräda men han sket ju i vilket oavsett :D Han tänkte ju till och med tanken att köpa en 156 till sina 197cm...

Senast ändrad:
Ryan Knapton kör på US8.5 boots och 31.2cm bred bräda... Här visar han hur det går för honom när han åker på en 25.8cm bred bräda!

Känner igen mig något fruktansvärt även om det blev bättre för mig med US8 (12/-12 & +7mm offset discar) och 26.5cm bred midja

Senast ändrad:
linder sa:
Ryan Knapton kör på US8.5 boots och 31.2cm bred bräda... Här visar han hur det går för honom när han åker på en 25.8cm bred bräda!

Känner igen mig något fruktansvärt även om det blev bättre för mig med US8 (12/-12) och 26.5cm bred midja
Kan bara instämma. Jag har us 7 kör på midwide 25,8 cm.... Skulle inte kunna köra smalare.

Jag tycker att du redan åker på en bräda som är lite för smal för dina fötter och då är en minskning med 3 mm ganska mycket. Du borde titta på något som är upp emot 27 i midjan. Lib-Tech och Gnu har bra widebrädor som är över 26,5. Det finns absolut ingen anledning att köra för smal bräda. Jag har US11 på mina boots och tycker att 26+ är ett måste för att kunna köra på ordentligt i pisten. Det funkar hjälpligt med brädor neråt 25,7 men det är stooor skillnad att dra på med en bredare planka.

Tillbaka
Topp