Freeride Video Awards 2018

johan
2874 inlägg
johan 2874 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/files/2015/12/fvafvafva-1280x715.jpg
FVA är tillbaka:
https://www.freeride.se/freeride-video- … baka-igen/
Inom kort kommer vi även dra igång själva tävlingen.

Passa på och ställ dina frågor här i tråden

Svar

johan
2874 inlägg

Nu har vi sparkat igång årets upplaga
https://www.freeride.se/videoawards/

Sjobeck
12 inlägg
Sjobeck 12 inlägg 1 år sedan

Varför måste man betala för licens på epidemicsounds för att delta. Är detta i sammarbete för att dem ska få fler användare? Om man har sammarbeten med andra artister så är det alltså omöjligt att ställa upp i FVA?

PetterElfsberg
19 inlägg
PetterElfsberg 19 inlägg 1 år sedan

Ja förtydliga gärna detta? Kan jag använda musik som jag spelat in själv eller måste musiken komma från epidemicsound?

Petter Citera
johan
2874 inlägg

@Sjobeck @PetterElfsberg
Ni behöver inte betala någon licens till Epidemic Sounds, utan det är Freeride som har en licens hos dem som gör att ni kan använda deras musik utan kostnad. Det är rätt krångligt att få tag på musik med alla rättigheter, så det är därför vi valde denna lösning. Gör du musik själv så går det givetvis bra att använda den.

Men för att ladda ner mp3-filerna från Epidemic Sounds behöver ni skapa ett konto, men det ska finnas en gratisversion. Ni behöver alltså inte uppgradera till någon betalversion. Skulle det krångla kan ni maila mig så skickar jag över mp3-filerna.

Sjobeck
12 inlägg

Kanon johan! Då förstår jag. Jag är extremt glad över att ni tagit tillbaka FVA! Tror att många skidåkare i den nya som gamla generationen håller med mig!

Grymt jobb!

FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 1 år sedan

"Filmen ska innehålla vinjetten inklippt direkt i början."

Är jag lika blind som igår eller vart hittar man den här?

Mustaschlife Citera
johan
2874 inlägg

FilleJ :

Här kommer en direktlänk till vinjetten:
https://c.freeride.se/extra/fva-vinjett.mp4

Länken fanns bara på uppladdningssidan, la nu till den på villkorssidan också så det blir lite lättare att hitta.

FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 1 år sedan

johan :

FilleJ :

Här kommer en direktlänk till vinjetten:
https://c.freeride.se/extra/fva-vinjett.mp4

Länken fanns bara på uppladdningssidan, la nu till den på villkorssidan också så det blir lite lättare att hitta.

Kung! Många tack!

Mustaschlife Citera
PetterElfsberg
19 inlägg
PetterElfsberg 19 inlägg 1 år sedan

Tack för snabbt svar!smile

Petter Citera
F-Grann
661 inlägg
F-Grann 661 inlägg 1 år sedan

Kan ju vara så att man vill ladda upp sin film på flera sidor är det tillåtet eller inte ?

daggberg
7 inlägg
daggberg 7 inlägg 1 år sedan

Min musik är inte från epidemic sound. Men av tidigare post att dömma i denna tråd behöver musiken alltså inte vara det. Dock måste jag klicka i rutan "Jag intygar att musiken endast kommer från Epidemic Sound" för att kunna ladda upp mitt klipp.

Eftersom det är lite tid, så klickar jag i denna ruta men intygar alltså inte att musiken kommer från Epidemic Sound.

--daggberg-- Citera
Sjobeck
12 inlägg

daggberg :

Min musik är inte från epidemic sound. Men av tidigare post att dömma i denna tråd behöver musiken alltså inte vara det. Dock måste jag klicka i rutan "Jag intygar att musiken endast kommer från Epidemic Sound" för att kunna ladda upp mitt klipp.

Eftersom det är lite tid, så klickar jag i denna ruta men intygar alltså inte att musiken kommer från Epidemic Sound.

Hej jag gjorde lika men min film vart borttagen iaf( inte uppladdad) så har nu fått göra om all musik i den med musik ifrån epidemicsounds som jag kan ladda upp nu.. så håll koll efter du laddat upp så dem kommer upp..

daggberg
7 inlägg
daggberg 7 inlägg 1 år sedan

Sjobeck :

daggberg :

Hej jag gjorde lika men min film vart borttagen iaf( inte uppladdad) så har nu fått göra om all musik i den med musik ifrån epidemicsounds som jag kan ladda upp nu.. så håll koll efter du laddat upp så dem kommer upp..

@johan stämmer detta?

--daggberg-- Citera
johan
2874 inlägg

@daggberg @Sjobeck
Innan filmerna syns på tävlingssidan kommer de att manuellt granskas och sen läggas ut. Tyvärr ligger jag lite efter det, så inga filmer har godkänts ännu, de ligger och väntar.

Enklast är om musik endast kommer från Epidemicsounds, men har du gjort musik själv eller har alla rättigheter så går även det bra. (Tänk på att även om bandet gett ok, så kan det finnas låtskrivare, skivbolag osv. som även de måste ge ett ok att musiken används på Freeride och vår Facebook och Youtube).

@F-Grann Filmen med introvinjetten inklippt i sig vill vi att du bara laddar upp på Freeride. Men själva filmen får du givetvis även ladda upp på andra ställen (musikrättigheterna från Epidemicsound gäller dock bara i våra kanaler, ej annan användning).

Sjobeck
12 inlägg

johan :

@daggberg @Sjobeck
Innan filmerna syns på tävlingssidan kommer de att manuellt granskas och sen läggas ut. Tyvärr ligger jag lite efter det, så inga filmer har godkänts ännu, de ligger och väntar.

Enklast är om musik endast kommer från Epidemicsounds, men har du gjort musik själv eller har alla rättigheter så går även det bra. (Tänk på att även om bandet gett ok, så kan det finnas låtskrivare, skivbolag osv. som även de måste ge ett ok att musiken används på Freeride och vår Facebook och Youtube).

@F-Grann Filmen med introvinjetten inklippt i sig vill vi att du bara laddar upp på Freeride. Men själva filmen får du givetvis även ladda upp på andra ställen (musikrättigheterna från Epidemicsound gäller dock bara i våra kanaler, ej annan användning).

Grymt johan! Jag har redigerat om våran film med all musik ifrån epidemicsounds, skulle det gå lättare för er ifall jag skickar den istället? Så om jag ska ladda upp en ny det vill säga?smile
Tack på förhand

JoelBe
30 inlägg
JoelBe 30 inlägg 1 år sedan

Bör man ladda upp sin video senast söndag om man vill delta i kval 1? Mvh Joel

johan
2874 inlägg

JoelBe :

Bör man ladda upp sin video senast söndag om man vill delta i kval 1? Mvh Joel

Ja det stämmer bra. Här finns alla datum som är bra att känna till:
https://www.freeride.se/files/2017/01/fva18_schema2.jpg

Fick en fråga via mailen om det går bra att ladda upp flera filmer?
Ja det går bra att ställa upp i alla tre delkval. Men det ska vara olika filmer.

johan
2874 inlägg

Nu har vi kommit till röstningsperioden för kval 1:
https://www.freeride.se/filmer-om-ares- … eotavling/

Samtidigt har vi öppnat upp Kval 2 för uppladdning, för dig som vill delta med flera filmer eller som inte hann ladda upp till kval 1:
https://www.freeride.se/videoawards/

edelovekillerr
166 inlägg
edelovekillerr 166 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad edelovekillerr (1 år sedan)

Kul!

edelovekillerr
166 inlägg
edelovekillerr 166 inlägg 1 år sedan

Helt sjukt vad videorna komprimeras...
Hade varit mycket bättre att ladda upp på egen youtubekanal och sedan länka den här.
4K ser ut som 480...

Martin_Akesson
104 inlägg
Martin_Akesson 104 inlägg 1 år sedan

edelovekillerr :

Helt sjukt vad videorna komprimeras...
Hade varit mycket bättre att ladda upp på egen youtubekanal och sedan länka den här.
4K ser ut som 480...

Din film var ju riktigt snygg! När jag började att titta på filmen visades den i 360p men trycker man på HD knappen på spelaren blir det 1080p och då tycker iaf jag att kvalitén var bra. Kollade du @edelovekillerr i 1080p?

edelovekillerr
166 inlägg
edelovekillerr 166 inlägg 1 år sedan

@johan
Kan ni förtydliga hur rösterna räknas.
Det jag vet räknas är:
-Likes på videon på www://freeride.se(gröna gilla markeringarna)
-Likes på filmen på Youtube
-Likes på filmen på Facebook

Det jag däremot inte förstår är om "facebooklikesen" här på www://freeride.se räknas. De blåa tummarna nere till höger om klippet är alltså de jag pratar om.

johan
2874 inlägg

edelovekillerr :

Det jag däremot inte förstår är om "facebooklikesen" här på www://freeride.se räknas. De blåa tummarna nere till höger om klippet är alltså de jag pratar om.

Dessa räknas ej med.

SimonLindgren
5 inlägg
SimonLindgren 5 inlägg 1 år sedan

@johan
Det står i reglerna att man diskvalificeras för fusk, och det är ju självklart. Men vad räknas som fusk? Kändes lite oklart, spamdela på sociala medier är det fusk tex? Skulle ju vara tråkigt att fuska utan att veta att någonting räknas som fusk

johan
2874 inlägg

SimonLindgren :

@johan
Det står i reglerna att man diskvalificeras för fusk, och det är ju självklart. Men vad räknas som fusk? Kändes lite oklart, spamdela på sociala medier är det fusk tex? Skulle ju vara tråkigt att fuska utan att veta att någonting räknas som fusk

Att dela sin video till nära och kära är helt ok. Men att hyra in en rysk click farm är däremot inte ok.

SimonLindgren
5 inlägg
SimonLindgren 5 inlägg 12 mån sedan

@johan
Blir det något announcement under dagen angående vilka som kom till final?

AndersWingqvist
93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 12 mån sedan

@SimonLindgren Ikväll eller imorgon kommer det ut.

MartenDaag
1 inlägg
MartenDaag 1 inlägg 12 mån sedan

Finns det något datum satt då ni presenterar vinnarvideon?

SimonLindgren
5 inlägg
SimonLindgren 5 inlägg 12 mån sedan

AndersWingqvist :

@SimonLindgren Ikväll eller imorgon kommer det ut.

.. väntar 🙄

AndersWingqvist
93 inlägg

@SimonLindgren Hold on... än är dagen ej slut!

edelovekillerr
166 inlägg
edelovekillerr 166 inlägg 12 mån sedan

AndersWingqvist :

@SimonLindgren Hold on... än är dagen ej slut!

När slutar dagen då månne?

AndersWingqvist
93 inlägg

Nu ligger det ute.
Hade 25 min tillgodo... Dagen slutar 23:59 så klart smile

edelovekillerr
166 inlägg
edelovekillerr 166 inlägg 12 mån sedan

AndersWingqvist :

Nu ligger det ute.
Hade 25 min tillgodo... Dagen slutar 23:59 så klart smile

HAHA, precis då jag kommenterade!
Kommer vinnaren av filmkontraktet också presenteras den 10 april?

AndersWingqvist
93 inlägg

@edelovekillerr Yes, de 2 vinnarna + den som tar hem specialpriset presenteras då.

SimonLindgren
5 inlägg
SimonLindgren 5 inlägg 11 mån sedan

AndersWingqvist :

@edelovekillerr Yes, de 2 vinnarna + den som tar hem specialpriset presenteras då.

Berätta vem som vinner nu, vi har väntat nog 😁😁

AndersWingqvist
93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 11 mån sedan

Vi preppar lite material just nu. Dagen är inte över än...

SimonLindgren
5 inlägg
SimonLindgren 5 inlägg 11 mån sedan

Nä men hoppades på att inte behöva vänta till midnatt 😂🤙🏻

AndersWingqvist
93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 11 mån sedan

Midnatt nej, men lite till...

johan
2874 inlägg
johan 2874 inlägg 11 mån sedan

Vinnarna i Freeride Video Awards 2018 är ...
https://www.freeride.se/fva-2018-vinnarna-ar/

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 11 mån sedan

När och hur får man hem sin platta med red bull?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook