Slopestylens framtid

listagangstern

Aktiv medlem
Slopestylens framtid
Aftonbladets krönikör Patrik Brenning totalsågar slopestyle som OS-gren (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wEd7lP/lat-en-riktig-idrott-fa-chansen-istallet). Han menar att utövarna inte bryr sig om hur det går och att det mer liknar en fritidsgård. Att utövarna är glada och peppar varandra är bara positivt och utvecklar sporten enligt mig. Men uppenbarligen faller sporten inte alla i smaken. Hur ska slopestyle kunna nå ut till en större publik och få bort denna stämpel som "oseriöst"?
Patrik skriver också att ingen förstår sig på reglerna. Även jag som är lite insatt har ibland svårt att förstå domarnas bedömning. Ska man förenkla/förtydliga reglerna? Eller ska man låta det vara som det är och låta tittarna lära sig hur bedömningen sker?

Slopestylens framtid
Blev så trött på den där Patrik när jag oxå läste den artiklen. Pajas!

Och vem förstår reglerna i alla andra grenar i os då?

Slopestylens framtid
Bedömningssporter blir ju lätt ett jäkla otyg, och ju mindre etablerad sporten är desto svårare är det väl för såväl domare som publik att sortera ut vad som bör poängsättas högt och lågt. Konståkning påminner till exempel lite om slopestyle så tillvida att åkarna bedöms både på teknik och utförande/koreografi (som ju kan jämföras med stilen eller flowet i ett slopestyleåk). Skillnaden som jag tänker är att konståkningen har sisådär hundra år av mästerskap att luta sig tillbaka på, och att utvecklingen där har bromsats upp lite jämfört med i freeskiing, och då blir det enklare att säga vad som bör få vilka poäng. En konståkningsdomare har sett femtioelvatusen trippel axel och vet vad det tricket bör ge för poäng beroende på flaxighetsgrad, medan domarna i freeskiing-toppskiktet fortfarande har nya trick att ta ställning till varje år, och ibland i varje tävling.
Är en snygg dubbelrotation med ovanlig grab värt mer poäng än en spretig trippel med sketchy landning? Vilket väger tyngst av stil och svårighetsgrad?
Nu är det x antal år sedan jag försökte sätta mig in i freeskiingreglerna mer än ytligt så jag har antagligen fattat fel någonstans, men jag tror att slopestyle (och big air) som tävlingsföreteelse kommer bli mer begripligt allteftersom tiden går. Och att stiltrick och riktigt udda grejer mer eller mindre kommer försvinna från den internationella tävlingsscenen, just pga att det är svårbedömt. Huruvida det är bra eller dåligt återstår väl att se. Plus att de åkare som väljer att tävla kommer bli bättre på att snacka så "vanliga dödliga" förstår allteftersom.

Förövrigt så vore det även trevligt om grafiken på teven kunde informera om vilket som är åkarens naturliga snurrhåll (och om snowboardåkare är goofy eller regular).

Och vad gäller krönikörens åsikter om slopestyleutövarnas attityd till tävlande så tycker jag att han borde kolla på mångkamp nästa gång det pågår ett internationellt friidrottsmästerskap. Det är en till kategori idrottare som är glada tillsammans så fort tävlandet är avklarat, och det är inte nödvändligtvis något fel i det.

Dock kan jag förstå att det kan framstå som en smula blasé att Jesper Tjäder pratar om filmprojekt och ett nyss avklarat X Games som ursäkt till varför slopestyleåkarna inte verkar bry sig lika mycket som OS-deltagare i andra idrotter. Det är som om en toppåkare i alpint skulle snacka om kampen om världscuptotalen eller nåt som en anledning till varför de fuckat upp på ett VM eller OS. En ganska oklar och klantigt formulerad förklaring imo..

Avslutningsvis så tycker jag hursomhelst att det är positivt att slopestyle fått så mycket medieutrymme på sistone att kvällspresskrönikörerna har skaffat sig åsikter om det (om än negativa sådana), och att kvällstidningsredaktörerna tycker att det är värt att lägga sidutrymme på.

Även DN hade en krönika på ämnet, en lite mer positiv och resonerande sådan: "Kulturkrock gjorde skön snubbe till fotbollsdiva".

Slopestylens framtid
Skickade in följande till Aftonbladet - får se om de håller sina egna om ryggen eller om det blir någon typ av debatt...

Patrick Brenning - Du har inte lurat någon att tro att du är en riktig journalist

Det är med stor sorg och med en rejäl huvudvärk som följd som jag lyckas ta mig igenom din ytterst stapplande, torftiga och ogenomtänkta artikel. Det är så många tankevurpor och grundlösa angrepp strösslade i texten att jag knappt vet var jag ska börja, men låt mig i alla fall bemöta ett par stycken.

Din kommentar krings Harlauts stora jacka är såklart en tacksam utgångspunkt; här kan man se att du gjort gedigen research för det är inte första gången Åre-sonens stora kläder förs på tal. Poängen med uttalandet, förutom såklart att du som sportlovsskidåkare med en smärt Peak Performance jacka i storlek medium som slutar i navelhöjd inte förstår meningen med hans val av textilomfattning, lyser med sin frånvaro. Kanske försöker du att slå an en sträng hos andra trångsynta - har man inte fartdräkt på sig så har man ingenting på OS att göra?

Fortsättningsvis stipulerar du din oförståelse inför grenens regler, en oförmåga som såklart inte är någon annans fel än ditt eget. Jag skulle gärna sig dig redogöra för bedömningsgrunderna i exempelvis konståkning efter vad som verkar vara ett minimum av efterforskning avseende grundläggande poängsättning. Det kanske är så att sportens komplexitet och därmed dess bedömning överstiger dina förmågor vad gäller inlärning. Din ”krönika” och dess uselhet stöder min tes och min slutsats är att din inkompetens som sportjournalist nått en ny nivå.

Jag tror att jag talar för var och varenda upplyst skidåkare när jag säger att vi mer än gärna kollektivt assisterar dig vad gäller din önskan att mula dig själv till medvetslöshet.

Slopestylens framtid
Läste krönikan och kan inte annat än hålla med. Generellt så tycker jag väl att
@Heddious är ganska bra på det men för att förtydliga
@OskarHolmblad så är det ju faktiskt inte Brenning som har problem med att förstå domarna. Som han skriver om man läser ordentligt

"När Henrik Harlaut till sist hittat till den mixade zonen avbryter han en intervju för att se slutet på vad han då kallar ”det bästa åk jag sett i hela mitt liv”. När domarpoängen kommer upp får åkaren låga 76."

Personligen kan jag tycka att man måste kunna hålla isär frågorna. Är slopestyle nånting kul och gillar jag det? Självklart. Tycker jag att den passar på ett OS? Inte alls.

Sen kan man ju fundera på vart sporten är på väg. Den utveckling som pratas om här, där domarbedömningen systematiseras mer osv innebär ju egentligen att vi snart är tillbaka i "Freestyle hopp". Inte mig emot, jag gillade den som OS-sport. För att en bedömningssport ska funka i ett sådant här sammanhang måste ju bedömningskriterierna vara klara och tydliga. Det kommer ju också innebära att åkningen blir mer välpolerad.

Slopestylens framtid
Det finns dessvärre en hel del poänger i den krönikan, men det är också ett ordentligt snedsteg som helhet. Slopestyle infördes inte på det olympiska programmet för att det var en mogen, etablerad traditionell vintertävlingsidrott, utan för att IOK kände ett behov av förnyelse för att nå ut med vinter-OS till en yngre publik. Och för att få den yngre publiken med bas i livstilssporter att känna sig delaktiga i ett annars väldigt traditionsbundet arrangemang. Slopestyle och BigAir av idag är en elitidrott och det går inte att nå toppen idag utan att satsa riktigt fullt ut. Nivån idag är verkligen helt stört hög jämfört med för bara ett par år sedan. MEN... i livstilssporter är upplevelsen i centrum, vilket också föga förvånande visar sig i intervjuer och beteende bland utövarna. Det är ett fullständigt feltänk att tro att en slopestyletävling ska falla inom samma kategori som alpin skidåkning och längdåkning, eftersom grundanledningen till att det finns på det olympiska programmet är att den INTE gör det.

Sen håller jag definitivt med om problemen med bedömningar. Nu är jag inte någon jibber, men det var otroligt svårt att i förväg gissa sig till vad vissa åkare skulle får för poäng. En del åk som kändes som klockrena och med inslag av kreativitet som jag personligen tyckte skulle rankas högt hamnade långt ner och det var också tvärtom att en del ganska tråkiga, men felfria standardprestationer som hamnade högt i listan. Det finns en uppenbar risk att sporten i OS-sammanhang på sikt hamnar i "twister-twister-spread-fällan" som puckel tidigare hade fastnat i. Och där vill väl ingen hamna. Det är bara att inse att en bedömningssport med så många ingående element aldrig kan bli helt rättvis och i någon mån alltid kommer att bli en uppvisningsidrott.

Senast ändrad:
Slopestylens framtid
Så här kommer min tanke om detta.

Lite bakgrund om mig: dömmer cirka 10-20 surftävlingar i Europa per år dömt 4 EM, reserv på ett VM, så där har vi min erfarenhet om dömning på relativt hög nivå.

Ja det är en domarsport, ja det skall till en bedömning av allt, ja det riktigt svårt för en ”oinvigd” att se de små sakerna som gör skillnaden mellan 76 och 77 poäng. Och lika så svårt att se skillnaden mellan 76 och 86 om man inte håller på att döma hela tiden. Nu är väl dessa domare bland de bästa i världen får man hoppas så de har styr på det hela.

Och en bedömningsport är som MnO skriver aldrig helt rättvis. Alltid någon som tycker att någon blir felbedömd..

Slopestylens framtid
Hasse_Lindborg sa:
Ja det är en domarsport, ja det skall till en bedömning av allt, ja det riktigt svårt för en ”oinvigd” att se de små sakerna som gör skillnaden mellan 76 och 77 poäng. Och lika så svårt att se skillnaden mellan 76 och 86 om man inte håller på att döma hela tiden. Nu är väl dessa domare bland de bästa i världen får man hoppas så de har styr på det hela.
Men frågan är ju ifall de har klart definierade förutsättningar att döma efter? Om nu de aktiva själva inte har en aning så låter det ju inte så tryggt.

Slopestylens framtid
Pillard sa:
… Om nu de aktiva själva inte har en aning så låter det ju inte så tryggt.
Tänker att det kan ha att göra med att åkarna inte har tillgång till samma vinklar och slowmotion material som domarna har? så att de han se alla detaljer, kan se hur snyggt ut som helst för åskådarna men innehålla flera missar som man bara kan se om man tittar på detaljerna, ex hur länge håller man graben, var håller man osv?

I den nivån det handlar om så måste ju sånt väga rätt tungt precis som att det handlar om tusendelar i slalom osv.

Slopestylens framtid
martin-jansson sa:
Pillard sa:
Det är förstås fullt möjligt att det är så. Vet vi att det är så?
Jag har ingen aning utan gör helt enkelt klassiska killgissningar, men det känns rimligt att det är så :P
Bra, samma här. Jag gissar dock på att det enorma utbudet av val man kan göra över ett program lämnar enorma öppningar för godtycke. Sen är det ju förstås möjligt att man preciserat upp bedömningen så att det kanske egentligen bara är små delar av åket som faktiskt spelar roll och sen resten hamnar i nån slasktratt typ "stil"

Slopestylens framtid
Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Men frågan är ju ifall de har klart definierade förutsättningar att döma efter? Om nu de aktiva själva inte har en aning så låter det ju inte så tryggt.
Så klart det finns klara förutsättningar att döma efter. Men de kollar som någon här under skriver tex allt på repris och förmodligen och i slowmo. Så kan man fort se om tex en åkare grabbar skidan korrekt eller bara på pjäxan för tex.

Senast ändrad:
Slopestylens framtid
För det första: en krönika i en kvällstidning är skriven för att få just den här typen av reaktion som syns här. Den ska sticka ut och väcka känslor. Och om den får folk att bli förbannade, gott så. Och kan man reta upp utövare/fans inom en nischsport, ännu bättre. Och med facit i hand verkar Brenning ha lyckats. Det är fallet med krönikor som handlar om att en överklasstjomme till hästhoppare som tagit ett VM-silver röstas fram till Jerringpriset, eller om slopestylelandslagets reaktion på sitt monumentala fiasko i OS. Så funkar kvällspressen. Och att ta upp storleken på Harlauts jacka lirar helt enligt det protokollet. Och med bevis i hand så verkar det ha funkat. Visningarna tickar in = pengar på banken för Schibsted.

Det vi som befinner oss på den andra sidan, det vill säga inom nischsportens bubbla, måste inse är hur andra, utanför bubblan ser på den. Och i fallet med slopestyle så är det ganska tydligt att många undrar vad fan det är frågan om. Brenning klagar inte så mycket på själva sporten i sig, utan på åkarnas och förbundskaptenens reaktioner efter att Sverige, med fem riktiga världstoppåkare i truppen (Harlaut, Wester, Tjäder, Dahlström och Burmansson) inte lyckats skrapa ihop mer än en åttondeplats som bäst. Och detta efter att ha vunnit både herr- och damkvalet samma dag, vilket är ett rätt rejält misslyckande som faktiskt är värt att ifrågasätta av en sportjournalist. Är du på OS så är du väl där för att tävla, inte babbla om att du ska filma nästa vecka, att du är glad att bara vara här att eller att det här är en bagatell jämfört med kriget i Syrien (vilket all sport är). Och det är en ganska vettig reaktion från en person utanför bubblan att undra varför en sport vars utövare knappt verkar bry sig, ska vara med i ett OS. Jag hade sagt exakt samma sak om en skidskytt som hasplat ur sig samma form av ursäkter efter ett praktfiasko och inte haft en enda sak att invända mot det.

Med allt det här sagt tycker jag personligen fortfarande att vinter-OS har överlevet sig själv som företeelse, med eller utan slopestyle som moderniseringsfaktor.

Slopestylens framtid
Hasse_Lindborg sa:
Så här kommer min tanke om detta.

Lite bakgrund om mig: dömmer cirka 10-20 surftävlingar i Europa per år dömt 4 EM, reserv på ett VM, så där har vi min erfarenhet om dömning på relativt hög nivå.

Och en bedömningsport är som MnO skriver aldrig helt rättvis. Alltid någon som tycker att någon blir felbedömd..
Bra att vi fick lite bakgrundsinformation av dig innan din knivskarpa analys.

Slopestylens framtid
Jag tycker, som en del andra här, att slopestylen inte riktigt hör hemma i OS. Under ett OS är allt så prestationsbaserat och det känns som att det inte åt det hållet slopestylen vill. Vill man vara kvar i OS på sikt måste man förenkla reglerna men då tappar man kreativiteten. Jag ser hellre att åkarna kör sin egen stil och att det belönas än att sporten blir som simhopp eller freestyle hopp där perfektion är ett måste.

Slopestylens framtid
Att säga att slopestyle inte hör hemma i OS är lite märkligt då det är en tävlingsform. Då kan man lika gärna säga att det inte hör hemma i X Games. Det är ju egentligen ingen större skillnad på dom större tävlingarna i samma format. Slopestyle har uppstått för att man vill tävla i parkåkning. Vill man inte det så behöver man inte delta. Både åkare och sponsorer stöttar uppenbarligen företeelsen och lägger tid och pengar på det.

Slopestylens framtid
martin-jansson sa:
Pillard sa:
Det är förstås fullt möjligt att det är så. Vet vi att det är så?
Jag har ingen aning utan gör helt enkelt klassiska killgissningar, men det känns rimligt att det är så :P
Ett rimligt antagande som baseras på någon slags logik men där vederbörande (inte hen) inte är säker är en (trumvirvel) gissning.

En gissning är per definition är ett osäkert antagande. Om man verkligen vill propagera för ett ord vars innebörd skall vara just att aktivt snacka skit så finns det sedan länge helt acceptabla könsneutrala ord för precis detta (man kan inte lösa stoppet i jämställdhetstoaletten genom att försöka spola ner mer avföring). Nu fick du mig tyvärr att komma ihåg skörderapporten jag läste från jordbruksverket för ett par dagar sedan där den (gissningsvis) nybakade studenten från något svenskt högre lärosäte tog upp sin könsidentitet och hur denna kunde påverka rapporten. Om en könsidentitet kan påverka någon så mycket att personen omedvetet lyckas förvränga mängden kväve som används av bönder i södra slättlandskapen så är det nog dags för mer avskildhet för personen än bara en egen toalett.

Klagande över...

För att återvända till ämnet. Det finns en poäng med det som skrivs av krönikören. Personligen tycker jag inte att sporten hör hemma på OS just för att det är en livsstilssport. Precis som e-sporten så står friåkning på egna ben och behöver inte etablissemangets klor i sig för att frodas.

Sen att skribenten tyvärr för fram sina argument och sedan häller en spann av okunskap över det är ett annat problem. Men så jobbar personen på ett vuxendagis (vilket visserligen är lite motsägelsefullt eftersom man får sanningen av barn och alkoholister)

Tillbaka
Topp