Förslag på åtgärd för lagning av skida

havreboll

Aktiv medlem
Nu har jag blivit betrodd med ett uppdrag att laga ett par skidor (Völkl 108 W) åt en vän som fick närkontakt med en sten. Skidorna är i bra skick i övrigt så det känns värt att lägga lite tid på att få till dessa bra.

Där kommer ni in. Jag har lite idéer på hur man bäst angriper problemet men det hade varit uppskattat att få bolla dessa och få till någon slags hive-mind konsensus innan jag sätter igång på riktigt.

Översikt

rakt ovanifrån

rakt från sidan

diagnosen är enligt mig:

1. avbruten och utsliten stålkant
2. belagsskada
3. mindre skada på kärnan
4. delar av sidewall är borta

Skidorna visar inga tecken på vatteninträngning och flexar normalt.

Min tanke är att räta upp stålkanten och sedan skruva fast den. Efter det skära ut en "ren" bit av belaget för att underlätta senare tillpassning av nytt belag. Sedan försegla kärnan med oförtjockad epoxy. Efter det tänkte jag bygga upp sidewallen med förtjockad epoxy. Nästa steg skulle vara att slipa av skruvskallarna, rugga upp epoxyn på belagssidan och passa in det nya belaget som jag limmar fast med epoxy.

Tanken är att skidan sedan får gå med den skadade kanten som ytterkant.

idéer och förslag samt kritik är väldigt uppskattat!

Tror det kommer funka bra, körde själv utan kant på ett par skidor för ett par år sedan. Gick bra även på innerkanten när det var mjuk, men så fort det vart isigt släppte det i princip direkt :)

Hjälp, bra jobbat att ens ta sig an det! :D Jag har ju en bräda som ser likadan ut och aldrig ens brytt mig om att ens tänka tanken att laga den och den pajade efter en vecka så resten är ju som nytt :/

havreboll sa:
Tanken är att skidan sedan får gå med den skadade kanten som ytterkant.
Blir inte ytterkant innerkant så fort man kantar över och svänger åt andra hållet?
edit: Det är nog för sent... Fattade ju när jag läste den meningen igen vad du menade >_< :D

Senast ändrad:
Det svåra i det där läget är nog dels att få epoxyt att stanna kvar på rätt ställe under härdningen (man måste nog nästan bygga upp en form av maskeringstejp eller liknande) och dels att det inte ska bli för skört när det väl är klart. Jag hade nog valt att lägga i klippt glasfiber i det som senare ska bli sidewall eller tjockare utfyllnad runt kärnan, men det beror mycket på vilket lim man använder. Ett för hårt lim kommer förmodligen inte att funka utan spricka sönder och ramla av efter ett par dagar. All heder till att laga den för övrigt. Det lagas alldeles för lite nu för tiden. Och för att tala emot mig själv i den avsikten så kan jag ju tipsa om att det där är en skada som täcks av hemförsäkringens allriskmoment hos många försäkringsbolag.

Jo jag är lite orolig över sidewallen men det är en relativt kort bit som är lagad med epoxy och det är mitt under foten där det förhoppningsvis inte flexar allt för mycket.

Dock är jag ganska nöjd med resultatet ändå.

Den större skadan

Hittade även en intryckning av kanten på andra sidan så jag tog ur och kollade så att kanten satt fast innan jag lade nytt belag även här.

Angående försäkringsbolaget så har personen redan fått utbetalt utläggen för att köpa loss hyrskidorna (if you break it you buy it). Men dom ville inte ha in skidorna så jag kände att det var lika bra att försöka laga dom och se hur länge det håller.

Senast ändrad:
Jäklar va bra det ser ut att ha blivit! Big ups! Snabb fråga, vart får man tag i sånna p-tex ark? Skulle behöva något liknande för en framtida montering av monoski via "t-nuts" under belaget.

bigbadwolfen sa:
Jäklar va bra det ser ut att ha blivit! Big ups! Snabb fråga, vart får man tag i sånna p-tex ark? Skulle behöva något liknande för en framtida montering av monoski via "t-nuts" under belaget.
Är du ute efter bitar av belag som man skär till eller stavar av p-tex som man smälter?

bigbadwolfen sa:
havreboll sa:
Är du ute efter bitar av belag som man skär till eller stavar av p-tex som man smälter?
Bitar av belag i detta fall, har mängder av stavar ;)
Jag löste det på följande sätt.

1. Hitta slängd skida med bra kvalitet på belag.

2. Applicera våld på skida tills den blir medgörlig och släpper ifrån sig belag.

3. Plocka ut stickor av glasfiber under en
veckas tid kombinerat med maniskt kliande.

4. Profit!

Sen går det ju förstås att köpa i butik om man nu tycker det är enklare...

Tillbaka
Topp