havreboll
Aktiv medlem
Förslag på åtgärd för lagning av skida
Nu har jag blivit betrodd med ett uppdrag att laga ett par skidor (Völkl 108 W) åt en vän som fick närkontakt med en sten. Skidorna är i bra skick i övrigt så det känns värt att lägga lite tid på att få till dessa bra.
Där kommer ni in. Jag har lite idéer på hur man bäst angriper problemet men det hade varit uppskattat att få bolla dessa och få till någon slags hive-mind konsensus innan jag sätter igång på riktigt.

Översikt

rakt ovanifrån

rakt från sidan
diagnosen är enligt mig:
1. avbruten och utsliten stålkant
2. belagsskada
3. mindre skada på kärnan
4. delar av sidewall är borta
Skidorna visar inga tecken på vatteninträngning och flexar normalt.
Min tanke är att räta upp stålkanten och sedan skruva fast den. Efter det skära ut en "ren" bit av belaget för att underlätta senare tillpassning av nytt belag. Sedan försegla kärnan med oförtjockad epoxy. Efter det tänkte jag bygga upp sidewallen med förtjockad epoxy. Nästa steg skulle vara att slipa av skruvskallarna, rugga upp epoxyn på belagssidan och passa in det nya belaget som jag limmar fast med epoxy.
Tanken är att skidan sedan får gå med den skadade kanten som ytterkant.
idéer och förslag samt kritik är väldigt uppskattat!
Där kommer ni in. Jag har lite idéer på hur man bäst angriper problemet men det hade varit uppskattat att få bolla dessa och få till någon slags hive-mind konsensus innan jag sätter igång på riktigt.

Översikt

rakt ovanifrån

rakt från sidan
diagnosen är enligt mig:
1. avbruten och utsliten stålkant
2. belagsskada
3. mindre skada på kärnan
4. delar av sidewall är borta
Skidorna visar inga tecken på vatteninträngning och flexar normalt.
Min tanke är att räta upp stålkanten och sedan skruva fast den. Efter det skära ut en "ren" bit av belaget för att underlätta senare tillpassning av nytt belag. Sedan försegla kärnan med oförtjockad epoxy. Efter det tänkte jag bygga upp sidewallen med förtjockad epoxy. Nästa steg skulle vara att slipa av skruvskallarna, rugga upp epoxyn på belagssidan och passa in det nya belaget som jag limmar fast med epoxy.
Tanken är att skidan sedan får gå med den skadade kanten som ytterkant.
idéer och förslag samt kritik är väldigt uppskattat!