Stava Rätt! Säsong Stavas Med Ä!!

Scuba-Steve

Ny medlem
Jag blir galen! Överallt stavas säsong med e! (Sesong) I annonser, egna sidor och på forumet! Kom igen nu, stava rätt! Såvida du inte bor utomlands! (Men se då till att missa alla Å, Ä, och Ö i din text!)

Ja, det är inte mycket som skrivs rätt i detta forum. Språket är helt klart det sämsta på denna i övrigt utomordentliga webbsida.

Men du, det heter "såvida" och inte "så vida". Kanske inte så bra att kasta för mycket sten i glashus. Är ju inte hela världen, men ändå...

Ok. skrivihop.nu
Men att byta ut ä mot e?
Hestar, grender, kleder, her, der, sesong, merke.
Ska vi inte ta och endra på Sverige mot Svärige när vi endå er i gång?
Inser att det snabbt blir fel då man skriver på dator, men det blir ofta fel på säsong/sesong. :-)

Tio procent av vårt lands befolkning lider av dyslexi, alltså läs och skriv svårigheter. Bara för att du är så djävla duktig på att stava behöver du inte hoppa på dom som inte kan! Get a life dykar-steve!

Men skit samma...
Ok att man vill värna om språket men gör inte det via en "freeride-tråd"
Om ni/vi inte lägger ner trådar som denna kommer det flippa ur precis som alla "hata snowblades trådar", och det vill vi ju inte? eller?!

(Jag ber om ursäkt för alla eventuella stavfel som kan ha ägt rum i texten ovan)

Btw, det stavfel som man borde prata om här är hur man placerar staven i backen, och hur långa stavar man ska ha beroende på vad man åker.

(ber om ursäkt igen)

10 procent dyslektiker? Kanske det, men här på freeride verkar det som om minst 80 procent är dyslektiker. Kan det i stället kanske vara så att folk inte bryr sig, utan tänker att det enda viktiga är att texten på nåt sätt går att förstå? Jag tror att många här skriver sämre än vad de skulle kunna om de tänkte efter lite. Det finns en mening med att vi har ett språk med regler! (oftast logiska sådana).

Klart man ska skriva inlägg även om man inte kan svenska bra, men man kan ju alltid göra sitt bästa!

Jag vågar hålla med Mr Dunder om att det finns mer relevanta sidor för språktalibaner än freeride. Jag kan rekommendera www.svenskaakademien.se
Jag kan dessutom verkligen inte hålla med om att "ä mot e" skulle vara mer upprörande än ej-ihopskrivningar, som faktiskt kan förvanska själva innehållet och i extremfallet göra en text svårförstådd (sjuk sköterska, mer smak, lat hund etc.). Men inte heller det kan jag bli upprörd över, oftast förstår man ju faktiskt vad som avses, och det är trots allt det som är språkets syfte.

du övärdrivär väl ändå ändå än smula myckät. vad spelar de för roll?? det är väl ingen svenskauppsats direkt, bara man gör sig förstådd med det man skriver så...

Efterssom detta är ett diskussionsforum, så kan man fan använda talspråk, efterssom det är just det man använder i en diskussion. Tror att folk sitter här antingen för att fördriva tid, få svar på sina frågor, eller för att ge svar på andras frågor, ta del av det andra tycker osv osv.

Låt det vara så, jag sitter knappast här för att läsa politiskt korrekta meningar.

Att du bara orkar bry dej om såna här saker! jag fattar inte! och jag tycker att jag bara sitter o slösar bort min tid vid datorn! du slösar ju fan bort din hjärnkapacitet om du sitter med dessa allvarliga och jobbiga sakerna i huvet! Seriöst, hur fan kan man störa sej på en så liten sak?

Att stava rätt är jävligt viktigt. Om du ska söka jobb och stavar helt åt helvete fel, kan du ju nästan glömma jobbet. Fast det beror ju på va det är för jobb. Det blir lättare och läsa också... =D

Ingen här försöker väll söka jobb? (inte på forumet iallafall.)
Det vore lite löjligt.
Här är det avkopplat och lugnt. varför hetsa upp sig?

Jo, om man kanske vill komma ner till alperna måste man tjäna ihop lite pengar. Det va så´jag tänkte.

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!! (jag sträcker på mig med ett vrål)
Vilken tråkig diskussion...
Ditt liv är nog viktigare än ett ä... Även fast jag förstår vad du menar så är det oooooootroligt onödigt att peka ut!

En rliog udnrknöeinsg vaside att det itne sepalr ngåon rlol hur bskotvänera är pcalredae så lgnäe som ftrsöa och stisa bkotsvean är på rtät patls. Fsat det är ju iegnn usrkät att svata och bggya mneignar hlet kasngit.

fy fan för folk som håller på å särskriver (sär skriver) hela tiden! finns inget fulare (ful are)...så nu va d sagt!

ta d lugnt grabbar!

Tillbaka
Topp