Puderskidor för en lättviktare?

xevz

Medlem
Hej,

Vad ska man åka på om man är 175 cm lång och 60 kg tung? Åker "till vardags" ett par Völkl Bridge 179 cm långa, men ska till Japan i januari, så 95 mm midja känns lite smalt. :)

Tack på förhand!

Mikael

Är det skidor enkom för Japan som gäller?
Isf hade jag valt något +120mm annars hade jag siktat in mig kring 110mm.

Jag har kört med Armada Magic J, Blizzard Rustler 11 och Völkl Katana V Werks i Japow.....
Katanan är alldeles för hård för att ge bra flyt och lekfullhet/popp enligt mig, Rustlern funkar kanon och Magic J är i sin "dream zone" men är ganksa för mycket för bred för allt annat än just bottenlöst puder....

/C

Jo, planen är väl att försöka hitta något begagnat eller nedsatt pris och sen avyttra när jag kommer hem, då jag inte åker 100% puder i vanliga fall. :)

Såg att det finns salomon qst 118 till salu och även nå atomic bent chetler 120 och sist och även minst extrem opinion 118 här på freeride :D alla 3 är super kandidater :)

Senast ändrad:
Tottek sa:
Såg att det finns salomon qst 118 till salu och även nå atomic bent chetler 120 och sist och även minst extrem opinion 118 här på freeride :D alla 3 är super kandidater :)
Opinion är lockande och ser bra ut till på köpet, men läst att många tycker att de är får hårda, även när de väger 15+ kg mer än mig, vilket fick mig att fundera på vad man egentligen ska ha. :)

Senast ändrad:
xevz sa:
Tottek sa:
Opinion är lockande och ser bra ut till på köpet, men läst att många tycker att de är får hårda, även när de väger 15+ kg mer än mig, vilket fick mig att fundera på vad man egentligen ska ha. :)
Aha jag har bara hört tvärtom ^^ men bent chetler ska inte va hårda! :)

Ett par Rossignol Super 7 HD tro jag skulle passa. Har haft Soul 7 HD och det var nog bland de mest lättåkta skidor jag testat utan att för den skull kännas veka. Väger 82-83 och körde på de längsta 188cm som kändes nästan för korta. Runt 180 kanske skulle passa dig.
Finns ett par 188 här
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=148360 , men kanske blir lite långt men den är som sagt väldigt lätthanterlig.

Har skickat PM till dig också

xevz sa:
Hej,

Vad ska man åka på om man är 175 cm lång och 60 kg tung? Åker "till vardags" ett par Völkl Bridge 179 cm långa, men ska till Japan i januari, så 95 mm midja känns lite smalt. :)

Tack på förhand!

Mikael

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp