Tråd för "Vuxensäsongare" i Chamonix

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 2 mån sedan

Jag, min fru och vår ettåriga son tar tillfället i akt att använda föräldradagar till en kortare säsong i Chamonix. Detta blir ju desto roligare om vi hittar fler personer i liknande sits att umgås och åka med.

Därför tänkte jag mig dra ihop en tråd för alla som också ska ner till Chamonix i år. Tänker mig att man kan använda denna tråd för att planera åkning tillsammans, dela tips och tricks för barnpassning, hitta andra aktiviteter utanför skidåkningen etc.

Jag heter Christian, min fru heter Anna, vi är båda 34 år och bor i Stockholm. Vi åker båda skidor några veckor per år och är glada offpistentusiaster. Eftersom att vi har med oss vår son Theodor så planerar vi att balansera åkning tillsammans med barnpassning samt att turas om att åka. Vi har bil, så inga problem att göra dagsturer till t.ex. Courmayeur eller Verbier om nån vill haka på.

Vi är nere 5 januari till 28 februari och har ett Airbnb nära Aiguille de Midi-kabinen. Vore kul att höra om det är fler som är i liknande sits och skulle vilja ta några åk eller öl tillsammans!

Svar

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 2 mån sedan

Vi är 4 grabbar på 24-26 år.
Vet inte det gör oss till vuxensänsongare eller inte haha, gränsfall kanske..
Vi är inte så pepp på Tequila Tuesday och Toss the boss med 18-åriga spritbummare utan mer inne på skidåkning, alpinism och eventuell någon bärs på Moö.

chrillelille
344 inlägg

edelovekillerr :

Vi är 4 grabbar på 24-26 år.
Vet inte det gör oss till vuxensänsongare eller inte haha, gränsfall kanske..
Vi är inte så pepp på Tequila Tuesday och Toss the boss med 18-åriga spritbummare utan mer inne på skidåkning, alpinism och eventuell någon bärs på Moö.

Kul! Närå, ålder spelar mindre roll. Mer att förvarna att det kommer komma en del frågor om barnpassning och barnvakter etc. i denna tråd.

Dersan
8 inlägg
Dersan 8 inlägg 2 mån sedan

Jag kommer vara i Chamonix januari t.o.m mars. Också en glad offpist-entusiast! smile
Anders heter jag, 29 år gammal och bor i Göteborg.

Tar gärna några åk och nån öl!

chrillelille
344 inlägg

Dersan :

Jag kommer vara i Chamonix januari t.o.m mars. Också en glad offpist-entusiast! smile
Anders heter jag, 29 år gammal och bor i Göteborg.

Tar gärna några åk och nån öl!

Kul! Åker du ensam?

Vi ses i Frankrike!

Dersan
8 inlägg

Ja jag åker ner ensam, ska ha folk på besök kortare perioder smile

lisachristina
11 inlägg
lisachristina 11 inlägg 2 mån sedan

Men vad kul! Jag heter Lisa och är 27, kommer vara i Chamonix 18 feb - 1 maj. Har besök av familj och vänner då och då, men annars där solo och vill jättegärna hitta andra "vuxen-säsongare" att åka med smile

chrillelille
344 inlägg

Kul, ses där!

Dersan
8 inlägg

Toppen, Vi får höras i Chamonix!

olddjara
16 inlägg
olddjara 16 inlägg 2 mån sedan

Tjena

Kollar på att ta en paus feb och åka ned 4-6 veckor till Chamonix v.5-v10:ish - flexibel med datumen men någonstans där. Som andra i tråden inte tonåring längre, 30+.

Rekar efter boende - om någon har en lägenhet med plats i så PM:a gärna, kan också vara intresserad av egen lägenhet om någon kan förmedla.

Åker skidor har om jag åker ned tänkt lägga en del tid på turande som jag är ny på. Som så många andra är det mest offpist som lockar. Tänkt fixa en bil och röra på mig lite. Röker inte, ordnad av mig.

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 1 månad sedan

olddjara :

Tjena

Kollar på att ta en paus feb och åka ned 4-6 veckor till Chamonix v.5-v10:ish - flexibel med datumen men någonstans där. Som andra i tråden inte tonåring längre, 30+.

Rekar efter boende - om någon har en lägenhet med plats i så PM:a gärna, kan också vara intresserad av egen lägenhet om någon kan förmedla.

Åker skidor har om jag åker ned tänkt lägga en del tid på turande som jag är ny på. Som så många andra är det mest offpist som lockar. Tänkt fixa en bil och röra på mig lite. Röker inte, ordnad av mig.

Har spenderat ett gäng timmar i djungeln på jakt efter boende denna vintern och skulle säga att det bästa bettet om vistelsen är kortare än 4 månader är airbnb, kika där om du inte gjort det.

Jag har för övrigt anlänt till Chamonix, först härifrån kanske?

olddjara
16 inlägg
olddjara 16 inlägg 1 månad sedan

edelovekillerr :

olddjara :

Tjena

Har spenderat ett gäng timmar i djungeln på jakt efter boende denna vintern och skulle säga att det bästa bettet om vistelsen är kortare än 4 månader är airbnb, kika där om du inte gjort det.

Tack för svar! Ja kan nog vara så men tål man lite flexibla förhållanden går det ju kanske lösa tänkte jag om någon vill få ned kostnader osv. Vi får se.

Fett, hur är det där nere? Skulle vara sugen dra ned i dec mitt om förhållandena är ok en vecka.

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 1 månad sedan

edelovekillerr :

olddjara :

Tjena

Kul! Tar också gärna en lägesrapport! Ser ut som att det ska börja snöa en del nu?

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 1 månad sedan

chrillelille :

edelovekillerr :

olddjara :

Tjena

Kul! Tar också gärna en lägesrapport! Ser ut som att det ska börja snöa en del nu?

Courmayeur öppnade häromdagen, jag åkte dit med låga förhoppningar iom att det inte är speciellt mycket snö och det faktum att det skulle komma mycket nederbörd nu så förväntade jag mig ingen vidare sikt heller.
När jag väl kommer genom tunneln så möts jag av strålande solsken och bluebird, och mer snö än på den franska sidan. Väl uppe på berget så ser det mycket bättre ut än vad jag hade trott.
På sydsidor var det ingen vidare bas men fortfarande åkbart, nordsidor hade relativt bra bas och kallsnö. Så vad jag trodde skulle vara en isig pist i ruggigt väder visade sig vara bluebird pow!

Igår och idag så är det konsant nederbörd, tyvärr verkar snögränsen gå någonstans vid 2300-2400 m.ö.h. vilket är väldigt synd. Det ska ju komma mer nederbörd nu till veckan och förhoppningsvis så blir det kallare.

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 1 månad sedan

edelovekillerr :

chrillelille :

edelovekillerr :

Courmayeur öppnade häromdagen, jag åkte dit med låga förhoppningar iom att det inte är speciellt mycket snö och det faktum att det skulle komma mycket nederbörd nu så förväntade jag mig ingen vidare sikt heller.
När jag väl kommer genom tunneln så möts jag av strålande solsken och bluebird, och mer snö än på den franska sidan. Väl uppe på berget så ser det mycket bättre ut än vad jag hade trott.
På sydsidor var det ingen vidare bas men fortfarande åkbart, nordsidor hade relativt bra bas och kallsnö. Så vad jag trodde skulle vara en isig pist i ruggigt väder visade sig vara bluebird pow!

Igår och idag så är det konsant nederbörd, tyvärr verkar snögränsen gå någonstans vid 2300-2400 m.ö.h. vilket är väldigt synd. Det ska ju komma mer nederbörd nu till veckan och förhoppningsvis så blir det kallare.

Tack för uppdatering! Grattis till bra åkning!

På wepowder har ju Chamonix legat i pudertoppen, men som du säger verkar det vara för varmt längre ner.

Hoppas det blir svalare så det blir en bas även ner i dalen tills när vi kommer om en månad. Annars får vi börja i Italien.

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 2 veckor sedan

Nu är bilen fullpackad och vi tar färjan från Trelleborg ikväll. Vi kommer fram på lördag.

Vore toppen med en lägesrapport!

lisachristina
11 inlägg
lisachristina 11 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad lisachristina (2 veckor sedan)

Avis! Gör sista jobbveckorna nu innan avresa. Men lägesrapport skulle jag också vilja höra från någon på plats smile

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad edelovekillerr (2 veckor sedan)

Efter en magisk decembermånad(åtminstone fram till jul) så blev det väldigt varmt under ett par dagar, följt av ett högtryck med riktigt låga temperaturer.
Just nu är det tyvärr isigt och stenhårt.

Även om det snöat relativt mycket i december så har hård vind på hög höjd gjort att glaciärterrängen ännu inte riktigt är i skick.

Det ser ut att komma lite nederbörd om en dryg vecka så vi får hålla tummarna!

KaitsuH
507 inlägg
KaitsuH 507 inlägg 2 veckor sedan

Vi kom hem på tisdag morgon, åkte i GM, Flegere-Brevent och Le Tour. Is och stenar. Jätte mycket stenar! Åk bara med era sämsta skidor, eller helst med hyrskidor nu!

Vi gjorde på en gång två skidresor till Chamonix, våra första och våra sista! Min kära Jones Hovercraft är nu helt och hållet trasig, nästan slut, bara efter två dagar PISTåkning, helvete!

KaitsuH Citera
chrillelille
344 inlägg

edelovekillerr :

Efter en magisk decembermånad(åtminstone fram till jul) så blev det väldigt varmt under ett par dagar, följt av ett högtryck med riktigt låga temperaturer.
Just nu är det tyvärr isigt och stenhårt.

Även om det snöat relativt mycket i december så har hård vind på hög höjd gjort att glaciärterrängen ännu inte riktigt är i skick.

Det ser ut att komma lite nederbörd om en dryg vecka så vi får hålla tummarna!

Trist, men vis av erfarenhet så är det ju inte sällan så i alperna i början av januari. Det blir nog bättre snart!

Ska bli riktigt gött att komma ner!

chrillelille
344 inlägg

KaitsuH :

Vi kom hem på tisdag morgon, åkte i GM, Flegere-Brevent och Le Tour. Is och stenar. Jätte mycket stenar! Åk bara med era sämsta skidor, eller helst med hyrskidor nu!

Vi gjorde på en gång två skidresor till Chamonix, våra första och våra sista! Min kära Jones Hovercraft är nu helt och hållet trasig, nästan slut, bara efter två dagar PISTåkning, helvete!

Trist, men tror ni haft otur. Chamonix kan vara riktigt grymt. Döm inte ut en skidort för att det är dåligt med snö i december/januari. Det är alltid en chansning att åka då, framför allt bara två dagar.

KaitsuH
507 inlägg

chrillelille :

KaitsuH :

Trist, men tror ni haft otur. Chamonix kan vara riktigt grymt. Döm inte ut en skidort för att det är dåligt med snö i december/januari. Det är alltid en chansning att åka då, framför allt bara två dagar.

Men, ni har ju bil: I La Thuile var det jätte bra med snö, ingen ville åka offpist där. Speciellt på La Rosiere sidan! Också i Gressoney finns det mycket bättre just nu.

KaitsuH Citera
chrillelille
344 inlägg

KaitsuH :

chrillelille :

KaitsuH :

Men, ni har ju bil: I La Thuile var det jätte bra med snö, ingen ville åka offpist där. Speciellt på La Rosiere sidan! Också i Gressoney finns det mycket bättre just nu.

Grymt, tack! Ja, la Thuile kan vara trevligt - dit åker vi nån dag! Kollade ni courmayeur?

KaitsuH
507 inlägg

chrillelille :

KaitsuH :

chrillelille :

Grymt, tack! Ja, la Thuile kan vara trevligt - dit åker vi nån dag! Kollade ni courmayeur?

Jep, Courmayer var mycket sämre, också is, och mycket färre snö än i La Thuile. Vi bodde några dagar också i Courmayeur i Hotel Walser. Snöfallgränsen hade varit mycket högre i Courmayeur än i La Thuile.

KaitsuH Citera
chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad chrillelille (1 vecka sedan)

Körde några varv i lognan/brochard idag och tyckte det var riktigt bra pistförhållanden. Trots relativt breda lagg (110) fick jag bra bett. Betong utanför pisten, men hade räknat med uselt före överallt. Oftast ensam eller med någon annan trevlig, pratglad person i kabinen upp. Inte kö en enda gång.

Sen kommer det ju en del snö denna vecka så det ser ju positivt ut!

lisachristina
11 inlägg
lisachristina 11 inlägg 1 vecka sedan

👍🏼

Dersan
8 inlägg
Dersan 8 inlägg 1 vecka sedan

Är också på plats i Chamonix nu. Hojta gärna till om ni är sugna på åka någon dag smile
Verkar som att förhållandena på måndag kan bli riktigt grymma!

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad chrillelille (1 vecka sedan)

@Dersan @edelovekillerr nu har vi också flyttat in till Chamonix efter en veckans argentiere.

Tror det kan snöa en del på måndag också, så vi får se med sikten. Jag kör gärna en förmiddag på måndag ändå, sen måste jag hem och ta hand om lillen.

Vi kommer kolla brevent imorgon, får se hur mycket man ser, men kanske lite sköna svängar i nysnöad pist om inte annat.

En brasklapp kan vara att vi inte håller er nivå, men det får avgöras när vi åker ihop.

Ska vi köra igång en WhatsApp-tråd?

Dersan
8 inlägg

Tjo @chrillelille, brevent låter bra! PMar dig!

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 1 vecka sedan

@Dersan
@chrillelille
Sure thang!

Wow alltså, över halvmetern inatt.
Även dessa dagar kommer vara sjukt fina med japowåkning i lågzon.
Jag kör nog Evettes i Flegere till att börja med och eventuellt drömskogen i GM senare ✌🏻

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 1 vecka sedan

edelovekillerr :

@Dersan
@chrillelille
Sure thang!

Jag kör nog Evettes i Flegere till att börja med och eventuellt drömskogen i GM senare ✌🏻

chrillelille
344 inlägg

edelovekillerr :

@Dersan
@chrillelille
Sure thang!

Topp! Idag eller imorgon? Vi kör lite upp och ner i brevent och återaktiverar benen.

60cm till ska ju komma inatt och sen ännu mer på torsdag.

Jag har förmiddag fri imorgon, var ses vi?

edelovekillerr
145 inlägg
edelovekillerr 145 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad edelovekillerr (1 vecka sedan)

chrillelille :

edelovekillerr :

@Dersan
@chrillelille
Sure thang!

Topp! Idag eller imorgon? Vi kör lite upp och ner i brevent och återaktiverar benen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/0c9ef632c28d0a187fa982098ca5362b.jpg
Flegere idag, sagolika förhållanden.

Iom att det ska fortsätta snöa så mycket så är det oklart vad som är öppet imorgon eller inte. Jag tycker att vi kikar hur det ser ut 0830-0900 någon gång och tar ett beslut om vad som känns vettigt då. smile

chrillelille
344 inlägg

edelovekillerr :

chrillelille :

edelovekillerr :

@Dersan
@chrillelille
Sure thang!

https://www.freeride.se/img/photo/n/0c9 … a5362b.jpg

Iom att det ska fortsätta snöa så mycket så är det oklart vad som är öppet imorgon eller inte. Jag tycker att vi kikar hur det ser ut 0830-0900 någon gång och tar ett beslut om vad som känns vettigt då. smile

Känns som att det kan bli en reset på det där med takten det snöar nu. Har PMat mitt nummer till dig så ser vi var vi hamnar!

lisachristina
11 inlägg
lisachristina 11 inlägg 1 vecka sedan

Ser magiskt ut!

Dersan
8 inlägg

Härligt!! körde Grand Montet idag och det var grymt!
Hörs imorgon då smile

MattSane
1 inlägg
MattSane 1 inlägg 6 dagar sedan

Hej, kom ner till Chamonix för ngr dagar sen. Har tagit 8 veckor ledigt från jobb och familj (eller 7 v från familj, de kommer ner till sportlovet) för att bara åka skidor. Åker ensam, vilket är helt fantastiskt skönt att bara få bestämma allt själv... Det kommer ner lite polare i omgångar dock. Har ni fått ihop ngn form av "vuxenåkning"? Får man hänga på?
/Matthias

chrillelille
344 inlägg
chrillelille 344 inlägg 5 dagar sedan

MattSane :

Hej, kom ner till Chamonix för ngr dagar sen. Har tagit 8 veckor ledigt från jobb och familj (eller 7 v från familj, de kommer ner till sportlovet) för att bara åka skidor. Åker ensam, vilket är helt fantastiskt skönt att bara få bestämma allt själv... Det kommer ner lite polare i omgångar dock. Har ni fått ihop ngn form av "vuxenåkning"? Får man hänga på?
/Matthias

Tjena Matthias!
Kul! PMa ditt nummer så kör jag en WhatsApp med alla i denna tråd, så kan man ha löpande kontakt om planer, åksällskap och öl.
/Christian

johan
2858 inlägg
johan 2858 inlägg 5 dagar sedan

edelovekillerr :

https://www.freeride.se/img/photo/n/0c9 … a5362b.jpg

Wow! ser härligt ut.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook