Skidor med Lufthansa, vad gäller?

hqs
5 inlägg
hqs 5 inlägg 1 månad sedan

Hej,

Jag ska ta med ett par skidor på ett flyg med Lufthansa inom Europa. Har meddelat detta och det är bekräftat att de ryms med. Men jag blir inte klok på deras bagagepolitik. Svaret jag fick av kundbetjänaren var så flummigt kombinerat med konstig accent att jag fattade noll. Får väl ringa dit igen om inte annat.

https://www.lufthansa.com/fi/en/flat-ra … ts-baggage

Först står det fasta avgifter för extra bagage, 80 euro inom Europa.

Senare ner, under Skiing equipment står det:

In addition to your free baggage allowance, you may carry one set of skiing equipment free of charge on your Lufthansa flight with the exception of flights to/from the USA bla bla bla

och

"The weight of skiing equipment must be within the weight restrictions for the respective travel class."

Jag har "normal" biljett, dvs bagage max 23 kg.

Vad gäller alltså? Kan jag (utan extra kostnader) ta en normal väska och en skidpåse och deras SAMMANLAGDA vikt får vara högst 23 kg? Eller?

Svar

pd
166 inlägg
pd 166 inlägg 1 månad sedan

Nu har jag inte tittat på Lufthansas regler men de verkar vara identiska med Austrians och det är så jag har förstått det, 23 kg incheckat inkl skidorna och 8 kg som handbagage.

Saltum
20 inlägg
Saltum 20 inlägg 1 månad sedan

Åkte till Innsbruck från CPH i höstas.
Funderade över samma som du. Men det funkade som så att inom 23kg får du ta väska och skidor.
Dock måste skidfrakten anmälas i förväg. Obs, du måste ha minst Economy för att det ska funka. Economy light gäller inte!

hqs
5 inlägg

Tack för svaret! Jo, jag har anmält om skidfrakt så det är OK!

pege
Online 374 inlägg
pege 374 inlägg 1 månad sedan

Hej! Jag jobbar för SGH på Landvetter där vi hanterar Lufthansa.

Har du köpt en Economy Classic biljett (dvs 1x23kg inkluderat i biljetten från start) så ingår ett par skidor samt en pjäxbag utöver ditt bagage på 23 kg, så länge det är förbokat. Du måste alltså höra av dig till Lufthansa och meddela att du reser med skidor.

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Hur du väljer att packa (pjäxorna i skidbagen osv) är upp till dig.
Hojta till om du funderar över något mer!

Yessir Citera
TopiNieminen
75 inlägg
TopiNieminen 75 inlägg 1 månad sedan

pege :

Har du köpt en Economy Classic biljett (dvs 1x23kg inkluderat i biljetten från start) så ingår ett par skidor samt en pjäxbag utöver ditt bagage på 23 kg, så länge det är förbokat. Du måste alltså höra av dig till Lufthansa och meddela att du reser med skidor.

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Jag har precis köpt biljetter via nån slitigt resesite, och fick några light fare-plåtar som jag har uppgraderat efteråt med 23kg eller så mycket det gick och får nu betala minst 90€ extra hemåt för då flyger jag med Austrian air. Ut flyger jag med Lufthansa men vet inget om det kostar extra för skidor hos den, med de ska med iaf.

Jag tycker att det ska finnas en skibaggage button på hemsidan redan så att man får med sig allt och rätt pris på en gång. Jag betalar gärna, men orkar inte maila flera gånger fram och tillbaka om samma sak varje gång.

Så hur blir det med mina skidor hos Lufthansa om jag har uppgraderat mina light fare-biljetter med 23kg och har anmält mina skidor också?

Hos Austrian air får jag ta med mig 23kg + 8kg +12kg skidor.

hqs
5 inlägg

pege :

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Okej! Det var ju ännu bättre. Ja, det är Economy Classic jag har, köpt direkt från Lufthansas webbsida.

Saltum
20 inlägg
Saltum 20 inlägg 1 månad sedan

hqs :

pege :

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Okej! Det var ju ännu bättre. Ja, det är Economy Classic jag har, köpt direkt från Lufthansas webbsida.

Verkligen! Bra att veta tills nästa gång. Deras info på webben är verkligen inte lätt att tolka...
Apropå Austrian; om det är en flight du bokat via Lufthansa så gäller deras regler även om Austrian flyger en delsträcka.

pege
Online 374 inlägg
pege 374 inlägg 1 månad sedan

Saltum :

hqs :

pege :

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Verkligen! Bra att veta tills nästa gång. Deras info på webben är verkligen inte lätt att tolka...
Apropå Austrian; om det är en flight du bokat via Lufthansa så gäller deras regler även om Austrian flyger en delsträcka.

Austrian har samma koncept! Swiss har däremot inte det. Där ingår det alltid 1x23 samt skidpaket.
Åker man till USA eller som det nämnts tidigare på en lightbiljett och har köpt till ett bagage och bokat skidor så måste man ändå betala en avgift.

Definition av ”skidpaket” är en pjäxbag med pjäxor samt skidfodral med ett par skidor/stavar i.
Som sagt, hur ni packar är upp till er! Vad som är ok eller inte beror helt på vem ni möter i disken 😉

Yessir Citera
fredw
62 inlägg
fredw 62 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad fredw (1 månad sedan)

Verkar stämma att man numera får ta skidor med Lufthansa gratis utom med deras allra billigaste biljett (Economy Light). Såg en ”flyer” om detta på Landvetter häromdagen.

Från Lufthansas hemsida:
https://www.lufthansa.com/uz/en/flat-ra … ts-baggage

Information about carriage:

In addition to your free baggage allowance, you may carry one set of skiing equipment free of charge on your Lufthansa flight with the exception of flights to/from the USA, Mexico and Central America (Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua and Panama). You will be charged the price stated above for any additional skiing equipment.

On the Economy Class Light fare, free transport of skiing equipment instead of a booked item of baggage or in addition to a booked item of baggage is not included and the above-listed charges will apply.

The weight of skiing equipment must be within the weight restrictions for the respective travel class.

pege
Online 374 inlägg
pege 374 inlägg 6 dagar sedan

TopiNieminen :

pege :

Detta innebär:
1x23 kg bagage
1 skidbag
1 pjäxbag

Jag har precis köpt biljetter via nån slitigt resesite, och fick några light fare-plåtar som jag har uppgraderat efteråt med 23kg eller så mycket det gick och får nu betala minst 90€ extra hemåt för då flyger jag med Austrian air. Ut flyger jag med Lufthansa men vet inget om det kostar extra för skidor hos den, med de ska med iaf.

Jag tycker att det ska finnas en skibaggage button på hemsidan redan så att man får med sig allt och rätt pris på en gång. Jag betalar gärna, men orkar inte maila flera gånger fram och tillbaka om samma sak varje gång.

Så hur blir det med mina skidor hos Lufthansa om jag har uppgraderat mina light fare-biljetter med 23kg och har anmält mina skidor också?

Hos Austrian air får jag ta med mig 23kg + 8kg +12kg skidor.

Hej! Håller med, är inte helt tydligt hur man ska boka när man reser med skidor. Oavsett hur mycket bagage som köps till så ingår skidorna ALDRIG på Light-biljetter.. Ska du ha en väska + skidbag/pjäxbag så köp till 1x23 kg, skidpaketet måste betalas på plats.

Lite sent svar men kanske hjälper!

Yessir Citera
Hawk100
602 inlägg
Hawk100 602 inlägg 6 dagar sedan

Ja light-biljett och skidor blir en dyr kombo hos i stort sett alla bolag....

TopiNieminen
75 inlägg
TopiNieminen 75 inlägg 6 dagar sedan

Ja, jag åkte på light-biljetter hos Lufthansa och jag antar att det blev så pga. mitt användande av sk. biljettbokningssida, där de kränger billigaste biljetter. Gick inte tydligen uppgradera heller. Däremot Turkish airlines ville inte ha extrapeng för skidor. De kanske inte har några light-biljetter.
Då har man lärt sig att bojkotta resebyråer som säljer billigaste flygen. Tack för hjälpen.

hqs
5 inlägg
hqs 5 inlägg 4 dagar sedan

Sent svar även härifrån. Men det var inga som helst problem med bagaget. Tror inte ens de vägde dem.

Off-topic, men överlag tycker jag att biljettbokningssidor samt även hotellbokningssidor tappat stinget helt på senare år. Så gott som allt jag bokat på de senaste tre åren har varit direkt via hotell/hotellkedja eller flygbolag och priset har varit det samma.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook