köra bil till italien ?

Puddertjuv
115 inlägg
Puddertjuv 115 inlägg 14 år sedan

hej
Jag skall nedöver til Alagna i vecka 7 Funderar på att åka bil ned för att bli lite mera flexibel. ÄR det värt det eller blir streckan för lång. Vi pratar alltspå att jag skall vara där i 2 veckor. Bor i Stockholm

Svar

Pazzo
2 inlägg
Pazzo 2 inlägg 14 år sedan

Äh, det är väl inga problem att köra ner. Om du jämför med Schweiz kan det väl bara skilja 2-3 timmar. Dessutom bra motorväg hela vägen till Aosta åtminstone. Å andra sidan skulle jag nog aldrig bila ner om jag hade bott kvar i Sthlm. Skåne ligger bättre till smile

rikard_o
288 inlägg
rikard_o 288 inlägg 14 år sedan

Skitbra med bil där. Om du tröttnar är kan du ju ta en sväng till frankrike, tar väl inte mer än en kväll efter en skiddag att ta sig till t ex Chamonix genom mt Blanctunneln.
Ett tips om du inte ska ha bil är att kanske bo i någån annan dal än just Alagna, t ex Gressoney. Du kommer lätt över till Alagna från Gressoneys toplift (samma liftkort) men slipper vara låst vid Alagna vars enda topkabin ibland "går ner".. Var där för några år sedan och då var den stängd i över en vecka. Gammal dieseldriven sak från 40-talet(!!) och motorn som enligt uppgift är från 60-talet tvärdog smile

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 14 år sedan

Kostar nästan ingenting att flyga till Bergano med Ryan Air

www.alpinbutik.com Citera
GuleBjorn
89 inlägg
GuleBjorn 89 inlägg 14 år sedan

precis, det kostar inte mycket att flyga. jag ska till gressoney i januari och har bokar flyg med ryanair. 400 kr t o r, flygskatter och sånt inräknat. i o f s måste man betala för skidfrakt också, men sammalagt landade priset ändå under 900. om du ska flyga med ryan rekommenderar jag att boka tidigt. priserna kan ändras med flera hundra över en natt.
ha det!

Erik_Bergstrom
22 inlägg
Erik_Bergstrom 22 inlägg 14 år sedan

Körde ner till Alagna för förra året, inga som helst problem om du har en ok bil. Alagna har som sagt kanske en nackdel, som nämts ovan så går inte alltid översta liften (vindfaktor), men det hände inte ofta (någon gång typ) när vi var där. En annan kan tyckas lite större nackdel är att den sista liften tillbaka också stänger vid hård vind. Detta resulterar i att har du inte hudar med dig så kommer du inte tillbaka, även med hudar så tar det sin lilla tid (1-2 timmar). Den gången liften var öppen på morgonen (när vi åkte över) fick vi lift upp av en piskmaskin halva vägen. Dagen vi chansade på att den skulle öppna under dagen fick vi snällt gå hela vägen. Det är dock inte såå illa, bara att promenera upp i pisten (blåser rätt bra på toppen dock). FÖRDELAR är också många enligt mig. Lugnt och mycket trevlig by, bara folk som verkligen gillar att åka då avsaknaden av pister i Alagna-dalen är mer eller mindre total. Man hamnar snabbt och elegant på de riktigt trevliga åken och det blir inte i närheten av uppåkt. Kändes som att ungefär 2 fulla kabiner åkte de dagar vi befann oss i dalen (dvs typ 50pers kanske TOTALT!! ), helt otroligt. En för mig lite annorluna upplevelse men mycket trevlig sådan skulle man kunna sammafatta Alagna med.

Petronela
40 inlägg
Petronela 40 inlägg 14 år sedan

Jag såg att Alagna hade fått en ny lift från Pianalunga till Salati Pass 2967m detta måste väll vara ett stort lyft för Alagna i vinter. Hoppas ni har tur med snön.

MVH Petra

Feitaboogie
41 inlägg
Feitaboogie 41 inlägg 14 år sedan

sjekk ut linken for å finne beste og raskeste vei nedover

http://www.viamichelin.com/viamichelin/ … mePage.htm

god tur!

Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 14 år sedan

Det där med den nya liften från Alagna till Salati Pass tror jag på först när jag hört någon åka den. Den skulle varit klar förra säsongen också....

There is no point in making a turn just because you can Citera
Puddertjuv
115 inlägg
Puddertjuv 115 inlägg 14 år sedan

tackar för alla tips.. Nu är det jo så att jag typ har varit i Alagna 4 gånger förut så orten är rätt så känd. Däremot har jag alldrig kört ned förut.. Hur lång tid tar det ungefär... Och är det nån som vill vara med. upplegget är kanske algna vecka 7 Andermatt vecka 8

kabin
4 inlägg
kabin 4 inlägg 14 år sedan

Körde förra året ifrån Sthlm till Aosta med övernattning i södra tyskland. Startade kl.6 framme kl.14 dagen efter. Det blev en lång dag i bilen, men det är det värt när man ser bergen. Vi hade tur med trafiken (inga större köer) och bra väder (lite regn).

buda
52 inlägg
buda 52 inlägg 14 år sedan

Ca 220 mil till Alanga från Stockholm.

Körde själv från Göteborg för något år sedan och det tog 24 timmar från dörr till dörr. Man blir hyfsat seg på den turen...

Att blanda ihop Alanga med Gressony när man har bil är olyckligt. Tar du vägen ner genom Aostadalen har du LÅNG väg runt till Alanga! Byn är isolerad så det räcker...

Kör Tyskland, Schweiz, Italien. Kolla snygga kartan och BRA beskrivning på www://map24.com (slår viamichelin med hästlängder)

Bilen i Alanga använder du till att åka ned i dalen och handla, exempelvis billig utrustning och mat. Till Milano tar du dig över dagen om du kör italienskt smile

Gelendesprung
333 inlägg
Gelendesprung 333 inlägg 14 år sedan

Jag har iofs aldrig åkt till just Alagna men väl till Frankrike och erfarenheten är att bil är kanonbra om man är flera som delar på körningen, är man fyra kan man utan problem köra non-stop i 24 timmar och få med sig hur mycket packning som helst.

Dessutom är det som sagt bra att kunna åka till en "riktig" stad för att handla. Det blir även lättare att göra små utflykter till närliggande orter vilket kan vara räddnignen om det är skitväder i just din "hemby", solen kan finnas någon timmas bilresa bort i en annan dal.

Lycka till!

Top of the world mom -top of the WORLD! Citera
Zamen
6 inlägg
Zamen 6 inlägg 7 mån sedan

Bumpar denna tråd rejält.

Skall i princip göra samma resa som trådskaparen i vintern. Skall till Gressoney i en månad och vi tänkte ta bilen. Åker från göteborg och planen är att starta med att åka båt till kiel för att starta bilfärden där. Har aldrig kört "över" alperna vintertid förut och önskar råd på vägval. Vill inte riskera att bara slå på GPSen och sedan bli sittande i ett stängt pass... Vad säger ni, är det mount blanc tunneln som är det bästa och säkraste alternativet?

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 7 mån sedan

Varfor inte kora hela vagen ner och spara pengar? Kiel-farjan ar ju svindyr, sarskilt om man ska ha sovplatser. Turas om att kora, ta sedan oresundsbron och rodby-puttgarden. Eller sov pa nagot billigt vag-hotell i Tyskland istallet.

Sedan vet jag inte, har aldrig kort norrifran till Gressoney. Allra sakrast ar nog Brenner-passet, men det ar nagra timmars omvag. Fin motorvag hela vagen utom sista 45 minuterna.

Zamen
6 inlägg

Klok synpunkt, hade resan blivit av för 10 år sedan så hade det inte varit aktuellt med färja. Nu har vi ett 10-månaders gossebarn med oss så det krävs lite mer anpassning. Vi kommer förmodligen ta ytterligare en natt på vägen i nåt gasthouse så om rekommenderad rutt är en timme långsammare än den snabbaste så är inte det hela världen..

Så, frågan kvarstår. Vilken väg är bäst/tryggast. Brennerpasset? Känns ju som en galen omväg även för oss..?

chrillelille
366 inlägg
chrillelille 366 inlägg 7 mån sedan

Vi kommer göra en liknande resa med vår tio-månaders son i vinter, dock från Sthlm till Chamonix för att vara där i två månader. Sista biten i Italien kan jag inte uttala mig om men, men resan söderut planerar vi på att ta det så lugnt som möjligt. Att stressa ner med något så oberäkneligt som ett litet barn kan leda till kaos smile

Vi funderar på att ta två nätter, kanske ta Trelleborg/travemunde-färjan, kanske ställa bilen på tåg. Visst blir det dyrare, men det får det vara värt för att ta det säkra före det osäkra.

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 7 mån sedan

Zamen :

Så, frågan kvarstår. Vilken väg är bäst/tryggast. Brennerpasset? Känns ju som en galen omväg även för oss..?

A5an är en stor och fin motorväg som är välskött. Ta tunneln, det är bästa alternativet.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
lillishard
138 inlägg
lillishard 138 inlägg 7 mån sedan

Tjena

Både MB-tunneln och Brennerpasset funkar.

MB-tunneln är dyrare och man får vänta då det inte får vara hur mycket trafik som helst i tunneln samtidigt och lite längre.

Brennerpasset har inte vad jag vet någon trafikgräns och är billigare, BP är en tunnel oxå.

Har kört både de senaste säsongerna utan problem.

Zamen
6 inlägg

Tack för all input. Lutar åt rutten Kiel-freiburg(övernattning)-Genève-MBtunneln-gressoney. Verkar smidigast och hyfsat snabb även om den kostar något mer..

Detaljfråga. Anledningen till att vi åker via Genève är för att hålla sig på större vägar. Men vi skulle kunna kapa nästan 2 timmar om vi istället åker mindre vägar via Montreux å sedan bakvägen till tunneln via argentiere och Chamonix. Någon som kan statusen på denna väg? Bra framkomlighet även på vintern givet att det är årets snöstorm..?

MrHotDog
129 inlägg
MrHotDog 129 inlägg 7 mån sedan

Har åkt till Alagna ett antal ggr, vi åker alltid via Bregenz och sedan genom Schweiz rakt ner mot Italien. Kommer ut lite norr om Milano sen är det bara att följa Aostadalen upp till Gressoney. En nackdel man måste köpa årskortet för Schweiziska motorvägen. Ett bergspass(tunnel) San Bernadino. Annars stora fina motorvägar. Vad är fördelen med att åka över Frankrike?

MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 7 mån sedan

Färja: Trelleborg - Rostock är det billigaste färjan jag har sett. Ok nattfärja, man hinner sova. Bra om man kör själv. Är man flera förare, inga barn med, är det ju inga som helst problem att sträcköra över Danmark.

chrtur
676 inlägg
chrtur 676 inlägg 7 mån sedan

Om jag utgår från 10 månaders behov så skulle jag föreslå:

Färja till Tyskland
Biltåg genom Tyskland

Slipper du köra och vet ej hur ert barn är, men det kan ju göra världens liv ibland och både tåg och färja ger ju alternativ och man rör sig alltid framåt...wink

Mot Aosta dalen antigen via Geneve och Mont Blanc Tunneln eller Martigny och Bernardo passet (dvs tunneln). Båda vägarna är generellt inga problem om det inte är stora snöstormar. Passet är mindre väg och man skall upp och ned, har själv flera gånger valt via Geneve och Chamonix. Lite längre men enklare att köra. Köra via Brenner låter som världens omväg?

/Christian

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
Zamen
6 inlägg
Zamen 6 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Zamen (7 mån sedan)

MrHotDog :

Har åkt till Alagna ett antal ggr, vi åker alltid via Bregenz och sedan genom Schweiz rakt ner mot Italien. Kommer ut lite norr om Milano sen är det bara att följa Aostadalen upp till Gressoney. En nackdel man måste köpa årskortet för Schweiziska motorvägen. Ett bergspass(tunnel) San Bernadino. Annars stora fina motorvägar. Vad är fördelen med att åka över Frankrike?

Det är absolut inget självändamål med att ge sig in i Frankrike. Mitt bekymmer är att jag endast suttit hjärndöd på en buss alt. Flugit förbi alperna förut och inte reflekterat över vägalternativ. När man sitter å försöker planera och bara utgår från karta tycker jag det är lite lurigt, svårt att bedöma vägarnas storlek och vinterstandard osv. Men din väg ser ju sjukt smidig och snabb ut. Kapar ju med lätthet 4-5 timmar på den rutt jag själv skrev. Så om den är som du säger av motorvägsstandard är det ju inget snack.. tack för input!

MrHotDog
129 inlägg
MrHotDog 129 inlägg 7 mån sedan

Zamen :

MrHotDog :

Det är absolut inget självändamål med att ge sig in i Frankrike. Mitt bekymmer är att jag endast suttit hjärndöd på en buss alt. Flugit förbi alperna förut och inte reflekterat över vägalternativ. När man sitter å försöker planera och bara utgår från karta tycker jag det är lite lurigt, svårt att bedöma vägarnas storlek och vinterstandard osv. Men din väg ser ju sjukt smidig och snabb ut. Kapar ju med lätthet 4-5 timmar på den rutt jag själv skrev. Så om den är som du säger av motorvägsstandard är det ju inget snack.. tack för input!

Förutom bergspasset San Bernadino och sista biten upp till byn så är det motorväg hela vägen från Danmark.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 7 mån sedan

Trelleborg – Rostock, alternativt Travemünde är super! Särskilt Rostock, ibland kostar det inte ens hälften av Ø-bron + Puttgarden, men sovtiden blir lite kort..
Tips till er som planerar sovstopp i trakterna kring Freiburg – det blir ofta stau sista biten ner mot Schweiz + förbi Basel på morgonen, så pallar en ta sig så långt som precis förbi Basel spar en ofta tid morgonen efter. Alternativt ta sovmorgon och slipp stau på det viset.

Finns även ett sightseeingalternativ mellan Kassel och Freiburg som tar typ två timmar mer i körtid:
Där femman och sjuan delar sig, ta sjuan mot Fulda, och kör den hela vägen ner till Ulm. Därifrån tar en 311:an genom en massa små städer som alla slutar på "-ingen", sen 31:an när vägen byter nummer i Geisingen, och 31:an går genom Schwarzwald hela vägen till Freiburg. Man passerar bland annat Titisee (Donaus källa) och en infernalisk 270-graders kurva med hastighetsbegränsning 10 km/h. Kan vara värt det om en är less på motorväg, plus att en slipper passera hela Frankfurt-Mannheim-Karlsruhe-biten som är riktigt tradig. Sjuan är generellt sett mindre trafikerad än femman, plus att det finns gott om övernattningsmöjligheter i Schwarzwaldtrakterna..

Col du Forclaz och Col des Montets (passen mellan Martigny och Chamonix) känns spontant (jag har bara kört över där på sommaren/hösten) som att de kan bli lite sträviga om det snöar, vägen är rätt smal på sina ställen, men det beror väl lite på vad en har för farkost också.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Pillard (7 mån sedan)

Zamen :

Tack för all input. Lutar åt rutten Kiel-freiburg(övernattning)-Genève-MBtunneln-gressoney. Verkar smidigast och hyfsat snabb även om den kostar något mer..

Detaljfråga. Anledningen till att vi åker via Genève är för att hålla sig på större vägar. Men vi skulle kunna kapa nästan 2 timmar om vi istället åker mindre vägar via Montreux å sedan bakvägen till tunneln via argentiere och Chamonix. Någon som kan statusen på denna väg? Bra framkomlighet även på vintern givet att det är årets snöstorm..?

Körde den för ett år sen ungefär. Det är sjukt fint osv men vägen är rejält krokig och smal. Men det går ju också att hålla reda på väderprognoser och vägstatus när man närmar sig och sen göra valet.

Sen det där med schweiziska motorvägsvignetter är ju tämligen billigt i vilket fall. Ett mer påtagligt problem med Schweiz däremot är den svindyra mobilsurfen. Så om man tänkt sig att leva på google maps och att kunna kolla info på nätet löpande bör man kolla upp sin operatör i förväg.

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 7 mån sedan

Pillard :

Så om man tänkt sig att leva på google maps och att kunna kolla info på nätet löpande bör man kolla upp sin operatör i förväg.

För google maps går det att ladda ner kartorna i telefonen i förväg så att de finns tillgänglig offline.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
wertigo
60 inlägg
wertigo 60 inlägg 7 mån sedan

Vattendroppe :

Pillard :

Så om man tänkt sig att leva på google maps och att kunna kolla info på nätet löpande bör man kolla upp sin operatör i förväg.

För google maps går det att ladda ner kartorna i telefonen i förväg så att de finns tillgänglig offline.

Rekommenderar starkt appen 'offline maps', då Google Maps är begränsat till en area (tänk en fyrkant placerad över en lite del av Schweiz), medans offline Maps är per land. Har för mig att 3 länder är gratis, vill man ha ytterligare länder, så får man betala en liten slant.

//Johan

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 7 mån sedan

Jag brukar ta färjan till Rostock eller Travemünde, då får man sova gott och kommer iväg skapligt tidigt på morgonen. Ofta får man köra ombord på färjan i god tid så jag brukar ha somnat innan den avgår, det blir lite mer sovtid än tidtabellen får en att tro.

Vill man övernatta utmed vägen funkar Booking.com utmärkt. Jag har bott på rena lyhotell för några hundringar. En del märkliga hotell oxå men inget som varit dåligt eller sunkigt.

De flesta vägar i västeuropa är mycket bättre skötta än i Sverige så det är bara om det är riktigt busväder det brukar bli problem. Undantaget är långt ut på landsbygden på riktigt små vägar och i vissa delar av Italien där plogning och underhåll verkar vara lite sisådär. Lite större skidorter är viktiga för ekonomin så det brukar vara angeläget att gästerna och de som arbetar där kan ta sig dit och därifrån.

Med dubbdäck kommer man inte en meter in i Tyskland, kan vara bra att veta.
Vissa bergspass kräver snökedjor, annars kan man få vända... Det är bra att veta hur man kränger på dessa innan. Ock att man har ett regnställ och handskar lättåtkomligt eftersom det är blött och smutsigt att krypa omkring i vägkanten när dessa ska på. Reflexväst bör man ha lättåtkomligt.

Motorväg är riktigt tråkigt så har man inte skitbråttom så kan man gott köra andra vägar ibland, har kört genom Schweiz flera gånger utan att behöva köra motorväg. Det tog inte särskilt lång tid och sparade in avgiften och fick lite trevlig utsikt på köpet. De är väldigt hårda på hastigheten där så man bör vara lätt på gasen.
Det är svårt att vara mer effektiv än autobahn genom Tyskland dock, om det inte är stau hela vägen får man försöka stå ut.

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 7 mån sedan

Angaende snokedjor, instammer i att sadana ar bra att ha med sig i bagaget, men behovet ar ju mest administrativt. Obs att polisen i alperna ibland far for sig att stoppa bilar och kolla att man har med sig snokedjor om de skulle behovas, vilket alltsa hander betydligt oftare an att de verkligen behovs monteras. Typ nar prognosen sager att det -kanske- kommer mycket sno senare etc

Jag har kort runt med snokedjor i bagaget manga ar i alperna (for att gladja polisen) men aldrig behovt montera dem. Har man dubbfria vinterdack och lang vana vid svensk vinterkorning sa klarar man sig bra i praktiken. Det finns ju en anledning till att inte manga i Sverige anvander snokedjor.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad termons (7 mån sedan)

Vanligtvis lite flatare terräng i Sverige.

Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 7 mån sedan

Mitt vägval:
Färjan Rödby-Puttgarden, A1, A7 och A5 genom Tyskland till Basel. Vidare via Bern, Montreux till Martigny. I Martigny tar motorvägarna slut men en bra väg leder upp till St Bernardstunneln. (Om det kräksnöar kan det stå några bilar eller långtradare fast, men vid normalt snöfall så plogar och saltar man stenhårt, så vägen upp till tunneln är i stort sett alltid väl framkomlig!)
Efter tunneln inne i Italien är det några km väg som är lite slingrig, men även Italienarna håller den vägen öppen i stort sett jämt!
Därefter börjar motorväg igen via Aosta innan det är dags att svänga av i dalen upp mot Gressonay.
Att köra via Chamonix från Martigny blir ju bara en onödig omväg på dåligt plogade bergsvägar....

emjayshred
10 inlägg
emjayshred 10 inlägg 6 mån sedan

Är det någon som har erfarenhet av att ta biltåget? Vi ska till Champoluc och funderar på att ta biltåget från Hamburg till Lörrach. Vi funderar på det på grund av komfort då vi tidigare har åkt hela sträckan med bil och är lite mer bekväma nowadays, men är lite osäkra på om det är väldigt omständigt att åka in i Hamburg en fredag eftermiddag, hitta till tågstationen för biltåg och ta sig ombord. Det vore skönt att slippa hela autobahn. Eftersom det inte är någon större skillnad i pris jämfört med bensin och boende så kan det kanske vara värt det, det vill säga om det inte är för bökigt.

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad fredw (6 mån sedan)

Jag hade tankt biltag flera ganger men kom alltid fram till att flyg plus lokal hyrbil var battre (snabbare, skonare, inte dyrare). Och storre delen av resan blir ju i bilen anda.
Darmed inte sagt att samma galler for er nu. Skidfrakt med flyg tex blir ju allt dyrare.

Lyssnar ocksa garna pa andras erfarenhet. Blir ocksa allt bekvamare... :-) ...och allt mindre benagen att exponera mig for riskerna pa Autobahn.

chrillelille
366 inlägg
chrillelille 366 inlägg 6 mån sedan

emjayshred :

Är det någon som har erfarenhet av att ta biltåget? Vi ska till Champoluc och funderar på att ta biltåget från Hamburg till Lörrach. Vi funderar på det på grund av komfort då vi tidigare har åkt hela sträckan med bil och är lite mer bekväma nowadays, men är lite osäkra på om det är väldigt omständigt att åka in i Hamburg en fredag eftermiddag, hitta till tågstationen för biltåg och ta sig ombord. Det vore skönt att slippa hela autobahn. Eftersom det inte är någon större skillnad i pris jämfört med bensin och boende så kan det kanske vara värt det, det vill säga om det inte är för bökigt.

Vi ska ner till Chamonix efter årsskiftet och tar bil för att vi har en jäkla massa grejer att frakta med oss IOM med att vår bebis ska med. Vi vill därför också hitta sätt att komma ur bilen och funderar därför precis som ni på tåget.

Eftersom vi hyr bil så tänker vi att även om det blir dyrare med tåg så slipper vi betala vägtullar, kilometerpris samt hotellnatt - så inte en jätteskillnad.

Dock vet vi inte hur omständigt det är att ta den omvägen så också väldigt intresserade av att höra erfarenheter.

emjayshred
10 inlägg
emjayshred 10 inlägg 6 mån sedan

Vi ska frakta med oss en massa utrustning för en hel säsong så att bila är det bästa alternativet, sen är det alltid skönt att ha bil på plats i alperna och kunna åka iväg och "storhandla" mat på andra ställen än matbutiken i byn som är rejält dyr.

Är det ingen som har åkt biltåget eller känner någon som gjort det och kan dela med sig av lite info? Vore väldigt tacksam.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook