Behöver man bil i Stranda?

M-Westrup

Medlem
Hej,

Kikar lite på att åka till Stranda en vecka i början på Feb. Inte vart där innan. Om man bor i Stranda behöver man bil då eller skulle man klara sig utan? Går det att åka buss t i mellan Skicenter och Stranda "by"?
Tack,
Micke

Går det ens att ta sig till Stranda utan bil…?
(Jo, vissa år går det nattbus från Sthlm och det går kanske att flyga till Molde och tråckla sig fram)

Ett tips för stranda resan är att vara flexibel och åka utifrån väderprognosen ❄️❄️❄️

vem behöver Japan när vi har ett sånt grannland?!
Jag gillar Stranda men att ens nämna det i samma andetag som Japan är lite… överdrivet. Mycket mer snö, massor med olika skidorter, grym skogsåkning, världens bästa mat och fantastiska kulturella upplevelser. Norsk mat är ju snudd på ett hån…

Med det sagt har jag haft grym åkning på både Strandafjellet och Fjellsætra och kan bara rekommendera bägge ställena. Väl värda en resa. Och då har vi inte ens börjat prata om turmöjligheterna i Sunnmørsalpane.

Jag gillar Stranda men att ens nämna det i samma andetag som Japan är lite… överdrivet. Mycket mer snö, massor med olika skidorter, grym skogsåkning, världens bästa mat och fantastiska kulturella upplevelser. Norsk mat är ju snudd på ett hån…

Med det sagt har jag haft grym åkning på både Strandafjellet och Fjellsætra och kan bara rekommendera bägge ställena. Väl värda en resa. Och då har vi inte ens börjat prata om turmöjligheterna i Sunnmørsalpane.
Jämförelsen är säkert lite överdriven 😋
Men många i min bekantskapskrets, och ännu fler på det här forumet, har åkt i Japan, Kanada och ”överallt” i alperna. Men aldrig åkt skidor i vårt underbara grannland.

Japan är säkerligen fantastiskt men jag har även hört folk som lagt ut 50.000kr och fått två veckor av regn (man kan ju inte gärna åka till Japan utifrån väderprognosen, vilket är det stora fördelen med 🇳🇴)

Maten: jo, norsk mat kan vara riktigt sunkig men de har ryckt upp sig rejält på vissa områden. Småskaliga, lokala producenter osv

Jag upplever även att prisskillnaden mellan sunkmat och fin restaurang är ganska liten (men bättre restauranger finns knappt i byar som stranda)

Stranda ägs fö. av megakoncernen Norsk sjömat (inte bara liftarna utan mer eller mindre hela stan inkl den gigantiska pizzafabriken).

I lokala Rema 1000 hittade vi frysta skaldjur för 139kr/kg; Frutti di Mare istället för tråkig bolognese i hyttan👌

Fördelen med Stranda är att man kan trycka 6 st Grandiosa-pizzor på en långhelg och ändå hävda att man ätit lokalproducerad mat :cool:

Tillbaka
Topp