Skibumbil...

Corneliuz

Ny medlem
Skibumbil...
Hur mycket har ni som säsongar lagt på bilarna? Funderar på om man ska lägga till nån tusenlapp för att få lite bättre bil, eller satsa på det billigast som går att hitta och hoppas att växellådan inte skiter sig redan innan man hunnit in i danmark....

Skibumbil...
Jag och polarna la totalt ca 9000:- förra året på bummar bil. En VW buss.
En sak du måste ha är snö kedjor! Värt var enda krona!
Annars töm kylaren och fyll på med ny glykol så inte kylar fryser och spricker! Det gjorde den för oss!
Sen är det lite beroende på vilken bil man har med.
Hade tänkt och lägga ca 5000:- totalt på bil i år men vi får se vad man kan få tag på.

Skibumbil...
Tja!

Vi kanske ska köpa en Van för 13000. Det är en Cheva Van 81 vilket tyvärr e väldigt gammalt. Men den ser fin ut och verkar gå bra. Risken e ju att någonting pajar typ i tyskland o så måste man kanske köpa en helt ny motor. Då blir det en jäkligt dyr affär. Går man upp en pris klass hittar man ju bilar från 88 - 89 mellan 15000-20000 och då känns det lite säkrare men det kostar ju destå mer från början och det finns inget som säger att de inte också brakar samman. Det är en knivig fråga speceillt när man själv inte kan så mycket om bilar o motorer. E det någon som vet bra firmor eller provatpersoner som kan fixa till typ en Cheva för en slant? Vad är era erfarenheter om Vans från 80 - talet?? E dem stabila eller?

Skibumbil...
Vi funderar nog på en volvo 745a. Verkar som man kan hitta ganska ok bilar från slutet på 80talet, som inte gått långt över 20000 mil, under 10000kr. Tror inte dom förlorar speciellt mycket i värde på ett halvår heller så vi kan ju få tillbaka rätt mycket av pengarna om vi säljer den när vi kommer hem.
Nån som har bra eller dåliga erfarenheter av volvo, skriv gärna...

Skibumbil...
för två år sedan köpte vi en ford sierra -87 för 6000:- som höll till helsingborg. (från gbg)
för ett år sedan köpte vi en dodge van -87 för 20000:- som höll till österrike via schweiz och italien. Där sålde vi den för 100 euro.
I år har det inhandlats en audi för 35000:- Vi kanske tillochmed kommer hem igen med den.

Skibumbil...
Om jag var i dina kläder skulle jag först och främst tänka på att bilen skall vara enkelt uppbyggd utan en massa konstiga finesser och lustiga konstruktionslösningar. Alla gamla billiga bilar går sönder, därför tycker jag att den viktigaste egenskapen är att den skall vara möjlig att laga var som helst för en rimlig peng.
Gamla svenskbyggda Volvo har fördelen att de är lättmekade. När något går sönder (vilket det antagligen kommer att göra) går det att fixa till ett rimligt pris var som helst.
En 745:a låter som ett ypperligt val. Om ni inte är i stort behov av kombiutrymmet finns det större chans att hitta en 744:a i bättre skick för samma peng eftersom kombin är mer eftertraktad och därmed dyrare.

Skibumbil...
Om det inte blir bil ner iår så funderar jag på att sälja min Volvo 440 GLT, årsmodell 90 som har gått ca 19500 mil.
Det är om jag får säga det själv en ganska bra bil. Har en del rost kring dörrarna men går super fint. Ska besiktigas nu i december och efter det så skulle den kunna vara till salu. Har inte kollat upp nått marknadsvärde än men tänkte ta kring 6-7 pistoler för den. Verkar det rimligt kanske? Men som sagt är till salu så länge jag inte kör ner den själv.. Hör äv er om det finns något intresse.

Skibumbil...
Har aldrigt köpt en skibumbil men om jag skule köpa nån så skolle det nog bli en 745:a. Gammla volvosar är som duracell kaninen de bara går å går, inemellanåt slutar de at gå eller går lite sämre men det sällan nått man inte kan fixa själv iaf så att man tar sig de där sista milen, de är rätt så lättmekade.

Skulle nog satsa på en 87-88a så man slipper elektronikbox å skit sånt kan väll bli lite krångligare (och dyrare) att fixxa. Så länge det är ett mekaniskt problem går det nästan alltid att lösa provisorikst iaf.

Skibumbil...
köpte en vw buss caravell -91 för 19 000 den e superfin, å går som smort, fick iförsig betala lite mer än tänkt. i alla vw-bussar från -91 å framåt sitter motorn i fram, vilker gör bilen mycket säkrare, å att man får mer bagage..... hade iförsig inte tänkt sälja bilen när jag kommer hem, utan byggaom den å glida runt i europa senare

Skibumbil...
Blir till att fixa ny växellåda antar jag. Förhoppningsvis kan det väl betala sig när man säljer den efter säsongen... Men men... Bull som fan e det ju.

Skibumbil...
hoppas innerligt att min bil håller ner. =O drar om 7 dar å jag bli mer och mer skeptisk...
men nu e d försent i vilket fall som helst så..ja..

Skibumbil...
Ådi ska det vara såklart.

Vi pyntade för ett och ett halvt år sedan 15 lökar för en Audi 80 från -90 som då gått 9300 mil. Har sedan köpet rullat 1800 problemfria mil. 1.8S kan dessutom dra under 0.6l/mil vid långkörning. Med en generös takbox funkar den som bummarbil. (Boxen kostade 500:- beggad)

Finns dock nackdelar:
- Bagageutrymmet fjantigt litet om man är van vid Volvo.
- Gillar inte last. Rätt så klen motor och mjuka fjädrar bak. Fyra pers med moderat skidpackning går, men sen orkar den inte mer.
- Drar lite mer om det går tungt (0.80)

Skibumbil...
Ta och köp min kära renault 19!

Då jag nu bor i centrala sthlm och inte har råd med både busskort och bil skall den säljas. Den har aldrig någonsin krånglat, den tog mig säkert till både Val Thorens, Chamonix och Serre Chevalier (på samma säsong). Det är en 91:a och har en del mindre skavanker, men som sagt en kanonsäker bil som alltid startar. Har precis fixat avgasröret. Renaulter är dessutom jäkligt billiga och lätta att fixa i frankrike...

Har tänkt att sälja den för 10 000 men priset kan diskuteras. OBS! det ingår tre uppsättningar däck. Sommar-, vinter- och allrounddäck. De sistnämnda är guld värt för varje bummare, kan köra säkert ned från Sverige och behöver inte dra på snökedjor i alperna, tro mig! Det var fransmän som tittade långt efter oss när vi utan kedjor klättrade upp till Val Thorens.

Hör av er till mig på 070-952 17 66. Jag kan skicka bilder på bilen om ni vill.
Maggan.

Skibumbil...
Ingen som provat än Van alltså. Hmm de verkar så jävla softa. Ta en volvo, visst de e säkra och går bra lätta o mecka och gämfört med en van slukar den ingen soppa. Men ska man ner till alperna med allt skit som man vill ha med då får man ju ändå en baktung bil där endast 3 pers kan klämmas in. Med en VAn däremot kan du ta med dig alla polarna plus deras grejer och alla delar på soppan så det blir billigt, man kan sova i den utanför Grand Monte för att va säker på att va först i backen man kan trycka in extra el och rigga upp en 42 tums plasma på ena väggen. MAn kan ha en jävligt fet bil helt enkelt.

Skibumbil...
Nja volvo 245. Kört från funäsdalen till engelberg hem riksgränsen till funäs till gränsen hem till blge sen massa hemma och nu är jag i schweiz igen... Med en bil för 6000:- Köp volvo...

Skibumbil...
Sådärja! Det blev en Våvlo iallafall.
Håller tummarna för att vår nyinköpta 744 från -85 ska klara sig till Serre (och helst tillbaka igen...). Den har bara gått 17000 vilket för 8 kkr känns rätt bra. Men det kan nog vara bra att besikta den innan man åker eller åtminstone låta nån kunnig kolla igenom den. Gissar att det är värt besväret/pengarna...

Skibumbil...
Jag har lämnat in min på verkstan nu. Jag får iallafall en ordentlig genomgång av bilen på köpet så det e kanske inte bara negativt att växellådan sket sig...

Skibumbil...
Intressant att ni satsar på Volvo 740. Den är visserligen stor och bekväm, MEN den drar massor med bensin och ute i europa är det en uddabil som det inte finns billiga reservdelar till överallt. Och mekanikerna där nere har sällan sett en 740. Dessutom är 740 alltför poppis i sverige så priserna är inte sällan alldeles för höga i förhållande till bilens skick.

Nåväl, jag som utger mig för att vara förnuftige fritte, hur gjorde jag?
Jo jag köpte en VW Jetta för 6000. Allt i bra skick. Återstår dock att se om den håller hela vägen. Gör den inte det så kan varenda tysk mekaniker bilen som sin egen baficka och varrenda skrot har tjogvis av Golf/Jettor stående som man kan plocka delar från.
Återstår då att se om den håller hela vägen och hem igen :-) Kanske inte är så kaxig om några veckor :-)

Skibumbil...
Självklart tar jag farsans XC90, fullutrustad med en massa coola features. Bilen går lös på 690.850 sek. Mindre än så tror jag knappast man kan få en riktig bil för. Det gäller ju trots allt att färdas med stil och finess, snille och smak.
Bult

Skibumbil...
Hmmmm. Alla dessa pengar ni lägger ner på gamla skrotbilar... Tänk vad mycket tåg, flyg, taxi och buss man kan åka för typ 10-20000kr. Och så slipper man besväret med parkering eller stå och meka klockan tre på natten utanför Hannover.

Skibumbil...
Pimpade ner till valdisere i en van förra året.En dodge -89 med 318 v8 direktinsprut. gick loss på 5000 sen en hel del arbete med den under hösten. fungerade klockrent hela tiden. plats för 7 pers och packningen var det inga problem med alls. bettan slukade allt. drog inte så fasligt mycket soppa heller. resan ner med färja och bro avgifter gick på 450 kr per person och det var det värt eftersom vi släpade ner en tv och en massa annan skit som vi aldrig annars fått med oss.
Det viktigaste om man ska köpa bummarbil är väl att köpa den en till två månader innan. byt slitdelar ,fläkträmmar kolla bromsar, byt oljor mm. lägg hellre några tusen extra och serva den än att snåla och hoppas..
Själv fick jag lägga ner en hel del arbete. Tror att jag besökt halva skåne i jakt på reservdelar. men det var det värt.

Det finns inget fetare än att glida ner i en van. Massa bummarprops.

Pice Ud

Skibumbil...
Min scorpio dog i danmark, på väg mot schweiz. men tack vare min ok asistans försäkring så fick jag hotel,hyrbil (v70 -04) som gick bra mycket snabbare än scorpan. och gratis hemtransport av liket. för 1000 spänn i självrisk..

ska ni köra skrotbil.. ha den försäkrad..

Skibumbil...
En vw buss är nog bra som skibum bil. River man ut baksätena kan man ju få plats att sova. En cheva van sitter det oftast v8:or i och det kan ju dar en hel del bensin.

Skibumbil...
Ultimata bilen är passat kombi 1.6 bensin 89- Just nu är vi i tyskland
och den har hüllt hur bra som helst inte ett minsta problem! Dragit cirka
0.7-0.8 liter milen pü autobahn. Om den gür sönder sü finns det ju en och annan
verkstad som kan fixa en gammal passat plus massa billiga reservdelar.
Vi köpte vüran för 11 000 kr. !!! Ses i St Anton!!!

Skibumbil...
Köpte en chevy van -87 för femton pistoler i höstas. Skönt inrökta plyschfåtöljer och annat bling-bling som gör den till en fet bumbil. Den har klarat en resa till Norge ToR och vi behöver väl byta fläktrem och sånt innan det bär av på allvar, men dessa bilar går som klockor. Köp!

Skibumbil...
Vi ska köpa en Cheva Van g20 nu i veckan. Jag tror den kommer bli en gymt bra bummar bil. Kostar i o f 20000 men det kan det nog vara värt.

Skibumbil...
Tror på en Van, nog för att dom drar endel soppa men dom med inspruare är inte så farliga. Om man dessutom ska lasta en bil tills den nästa spricker är det mer bränsleekonomiskt att ha en lite större motor än en som knappt orkar!! En van kan man ju dessutom bo i, hade själv en cheva van från 79 som man ledigt med en 2000w kupevärmare grillade upp i 20grader på vintern! Den hade dock förgasare så den slukade lite för mycket soppa men satsa på insprutare!

Skibumbil...
Har fått tillbaks 745an från verkstan nu. 6000pix gick det lös på, men då fick jag fixat en hel del extra smågrejer utöver växellådan som kan va skönt att ha iordning inför resan. Bla två nya vinterdäck, en stödämpare, lagat en varmvattenledning och nåt fix med avgassystemet. Alltsomallt blev det då 14000 för en nytankad och nyservad Volvo 745. Håller den hela vägen så tycker jag inte det var så farligt, men det e klart att det alltid e sunkigt med extrautgifter.

Skibumbil...
Jag sätter nog mina pengar på en volvo. Åkte till Österrike 99/00 i en 245 som hade gått 45 000 mil(!), allt orginal och som inköptes för 2000. Inga problem. Se bara till att inte glömma snökedjor, köp dem på biltema eller liknande innan för mackarna i Alperna skäms inte för att ta betalt.. Dekaler är ett måste så att du slipper problem med gendarmeriet..

Skibumbil...
Bult: Du är 30 och tar dina föräldrars bil...?Skaffa en egen.

Hebbe: Det är en insprutningsmotor, inte en insprutare. En insprutare är en komponent i motorn som förser cylindrarna med bränsle.

Som motorentusiast kan jag väl bara ge tipset att läsa på om bilmodellen ni är intresserade av. Kolla upp i förväg vad som är kända svaga punkter på modell i fråga och nagelfar dem noga när ni tittar på bilen.

Tillbaka
Topp