Off-pist i Tandåd./Hundfjället?

SethP

Medlem
Jag ska upp till Sälen rätt snart och nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som kan tipsa om vilka ställen som kan vara lämpliga att "prova på" lite off-pist. Jag hittade en gammal tråd -> http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2642 men den gav inte mycket, och så finns det ju området brevid Väggen. Jag tror dock inte att Väggen-området är riktigt för mig (ännu!), men det bör ju finnas några andra ställen, väl? Eller är jag helt ute och åker velociped här?? Jag vet; Sälen är inte direkt känt för sina enorma berg och omfattande off-pistmöjligheter...

Jag hoppas på riktigt fint, omfattande och kallt snöfall, så att man i alla fall kan prova på.

Edit: Jag tog bort förfrågan om Trysil-offpist (det fanns mer under Skidorter nu), men vet du fler ställen så tipsa gärna...

mvh Seth...

Som MnO skriver i tråden du länkar till finns det en del kul vid Solbackarna i Tandådalen. Om du är ute efter mer prova-på-åkning finns det en del möjligheter i Östra Tandådalen om snöförhållandena är hyggliga. Ungefär mitt i Östra finns en f.d. liftgata (de monterade ner liften för några år sen) som kan vara bra. Skogen mellan pisterna bjuder på ungefär samma sak fast med lite tätare placerade träd och buskar.

Om du kan tänka dig att gå/skråa lite så finns det även lite möjligheter runt Ravinen i Hundfjället.

om du inte vill ha så brant så kan du ta ravin liften upp i hundfjället och sen skråa åt höger (ganska långt) där fins det en "gata" ner som slutar då du kommer till den där vägen som går från långliften till trollskogen men du kan bara fortsätta över vägen så koomer du ner i trollskogen (ganska mycket träd)

Jag tkr du ska testa väggen, Men försäkra dig att du är där först efter en snöig natt om det ät upprivet så är det på maximal svart-nivå att ta sig ner.,. Jag å polarna körde ner vid 2-3 tiden det var rena jävla Puckelpisten vill jag lova,

Aja hoppas att jag var till nån hjälp
men om du inte har anvädnig för det så kan andra ha det?

tack för mig.

Jag tackar för tipsen ovan... Ditt, Peter_K, om T-dalen Östra måste jag titta närmre på. Verkar intressant. Det är bara att hoppas att den gamla liftgatan du pratar om inte är alltför smal.

Vet nån när dom öppnar för säsongen? Det är ju jävligt snöfattigt här i falun?

dom har öppnat lite backar kolla in www.skistar.com/salen

finns kyla men dock inte mycket natursnö så nån offpist är inte att räkna med såvidare du inte gillar mossa och hårdrock

ha det gott

Marre> Haha, den vägen e skön ja :D stuka handen där en gång, drog in i ett träd så man får va lite försiktig...

Tillbaka
Topp