Off-pist vänliga orter i Schweitz och alperna

erika_zug

Ny medlem
Hej,

Bor i närheten av Zurich och åker oftast i Engelberg eller Andermatt. Nu är det dock inte så mycket snö där och åkte till saas-fee istället. Där blev jag dock av med lift kortet efter att ha åkt off pist.... Visste inte att det kunde hända här i Schweitz... Nu kanske det var jag som var klumpig, men saas-fee är nog inte bästa stället... Det mesta där är även relativt platt.
Hur får man information om vart man kan åka ut på sådana problem och inte? Är zermatt bättre? Några tips på vilka ställen är bäst för off pist nära zurich om man inte räknar engelberg och andermatt? Och om det finns fler ställen där man blir av med lift kortet...

Är ändå nöjd med helgen, hittade till och med puder.

vafan tar dom kortet? :O
varför?

ska snart till österike och vill verkligen inte att de ska hända...

borde man inte kunna stava till schweiz om man bor där...? :)
låter fantastiskt att de skulle ha tagit liftkortet, aldrig hört nåt liknande.
vet inte om man kan göra så mycket, du får väl kontakta anläggningarna och fråga helt enkelt.

Jag är väl ungefär lika bra på att stava som att prata med pist-vakter... ;) Jag åkte över glaciären, det gjorde massa andra också, men bara jag blev av med kortet... Skulle inte rekomenderat åket till en nybörjare, men tror inte det var mycket farligare än att åka på pisten.

Jo, man borde kunna stava till schweiz om man bor där. Glaciäråkning som gäller nu har lite större risker som glaciärsprickor och liknande så antagligen är det samma problem vilken glaciär du än åker till i schweiz. Åker du på fel ställen i engelberg händer väl exakt samma sak?

Vi var i hintertux, österrike för lite sen och de hade inget problem med vårat offpiståkande.

Carled sa:
Lee-nus sa:
borde man inte kunna stava till schweiz om man bor där...? :)
Hehe, precis vad jag också reagerade på!

Vad jag har upplevt av Verbier är det fritt fram överallt, så det kan jag tipsa om...
Men verbier har ju knappast nån snö än.....

Det var dock powderalarm i St.Moritz häromdagen.......diavolezza är väl öppet och corvilgia skulle öppna nu till helgen tror jag.

Senast ändrad:
Verbier har fått litegranna, Lac de Vaux och ner till Runiettes är tydligen öppet, men vidare offpist är inte att tala om... Ge det 1-2 veckor.

Erfarenheten av lite granna i Lac de vaux är att man går igenom rakt ner i berget. Det är inget annat än sten däruppe. Min gode vän Gnilk köpte 8 belagsstänger efter vår första helg där.....

Däremot med 2 meter till så är verbier jävligt grymt.

Vet såklart att Flumserberg inte öppnat ännu men då du verkar bo i Zug så är det en lagom utflykt när väl snön har kommit dit. Stora möjligheter till bra offpist när det dumpat snö. Var mycket positivt överraskad

Att åka över en glaciär i början av säsongen är troligen betydligt farligare än att åka pist med tanke på glaciärsprickorna. Gav de inte nån sorts motivering till varför du blev av med liftkortet när de tog det?

http://www.rideguide.ch/ ger en rätt bra överblick över orter med öppna liftar i Schweiz och snömängder. Ha lite tålamod ett tag till, det är förhoppningsvis mer snö på väg.

Tillbaka
Topp