Recco räddar vadå?

• Trådstartare Trådstartare JCM
  • Start datum Start datum

JCM

Ny medlem
Recco räddar vadå?
Tänkte passa på att ta den erfarna Freeridepanelen till hjälp i en fråga som jag finner intressant:

Hur många gånger har du blivit räddad ur en lavin tack vare att du burit din Reccoreflektor?

Om noggrannheten och källkritiken står tillbaka lite formuleras frågan vidare i detta skede till att lyda: hur många känner du eller hur många har du hört talas om som blivit räddade tack vare sin Reccoreflektor efter att ha varit begravda i en lavin?

Recco räddar vadå?
Vad kan man vinna om man svarar rätt???
Fördelen med Recco är ju att en helikopter kan söka efter den begravde och lokalisera denne. Det är ju skitbra!!! Och om alla som letar har Recco så funkar det ju ännu bättre. Helikoptergubbarna lär få fullt upp!

Recco räddar vadå?
Recco räddar vadå? NAADAA!!! Själv har jag aldrig hört talas om någon eller något som räddats mha Recco-systemet. Möjligen kan reflektorn användas som drikpinne i låga glas om inte annat finns till hands...

/Hawk

Recco räddar vadå?
Recco är en billig livförsäkring. För 75kr får man två reflektorer som medför att du går och hitta under snön på rellativt kort tid. Speciellt under lavinfarliga tider är Recco suveränt. Då har liftanläggningarna ofta extra beredskap och kan rycka ut snabbt. Alla som åker offpist har trots allt inte trancivers men ett flertal har Reccoreflektorer.

Det bästa är ju om man kan använda bådå systemen och kompisrädding är trots allt det absolut snabbaste sättet. Men att undvika laviner är också ett bra sätt...

Recco räddar vadå?
Rodelsmurfen: första pris är en gratis fika vid medverkan i:

Sprängkurs för sten, snö och lavin
Bydalen alt Abisko, 23 - 26/1 2002

Grundläggande sprängutbildning för liftanläggningspersonal.
Sprängning av klenhål (enstaka stenar) och snö/laviner utanför stadsplanerat område.
Med denna utbildning som grund och praktisk erfarenhet kan deltagare söka sprängkort.

Prel kursavgift: 5 950:- exkl moms. (Kostnad för logi och mat tillkommer.)

För mer info och intresseanmälan kontakta SLAO, tel 063-13 23 95, slao@slao.se
Sista anmälningsdag: 12/1-02.

Recco räddar vadå?
"Recco är en billig livförsäkring"

MÅSTE bara vända mig emot denna formulering! Hoppas att den var oavsiktlig! Recco ÄR INTE en livförsäkring! Den KAN, i bästa fall, komma att rädda ditt liv, förutsatt att du hamnar i en lavin NÄRA en anläggning & har en rejäl skopa tur - Men steget därifrån till att benämna det livförsäkring är EXTREMT långt!

Tänk om nån stackare skulle förledas att tro att det de facto ÄR en livförsäkring... Mindre kul, va??

För att svara på frågan, så har jag hört talas om exakt 0 (noll) stycken som klarat livhanken tack vara Recco-systemet... Därmed inte sagt att det inte finns några.

Ride on!

Recco räddar vadå?
Fan vilket jävla gnäll...Recco räddar mer än om du INTE har recco. De som letar med Reccoreflektorer hittar dig lättare. Du får en mer precis bild av var personen ligger än med en tranciever. Men det är klart... Man är ju inte lika cool om man kör med recco men man är fett grym om man sitter på afterskin med ortovoxen på....

Go Recco, go recco......

/Recco Lake

Recco räddar vadå?
Jaså, det var det de var till för. Att hitta varandra på afterskin...
Jag som trodde att killen bredvid mig var blind eftersom han hade en lång käpp i handen!

Recco räddar vadå?
Håller med om att Recco inte duger till mycket. Om en lavin går får man till största delen förlita sig på kamraträddning. Att känna sig säker med en Recco insydd i jackan är att vara helt lurad, det är ungefär som att befinna sig mitt på atlanten i full storm på en liten bräcklig flotte.

Åker man offpist MÅSTE man ha sökar/sändar utrustning typ ortovox eller dylikt samt se till att ens kamrater också har det.

Recco räddar vadå?
JCM: Du får nog formulera om din fråga och dela upp den i två delar:
- Hur många har Reccobricka? Jag har i alla fall, det erkänner jag villigt.
- Hur många har sökutrustning för att hitta Recco eller en radio till patrullen med sig utanför pisten? Inte jag i alla fall.

Men som flera har påpekat, Recco funkar - men man är klart beroende av patrullen för att hitta någon.

När det gäller sprängkursen så verkar den intressant. Skulle föredra om den blir i Abisko eftersom min farfars far var stins i Björkliden efter att rallarna sprängt klart för tåget, så där känner jag mig mest hemma.

Recco räddar vadå?
Självklart är recco bättre än inget, men om de har lavinhundar på stället, torde en rejäl fläsksvål fasthäftad på jackan/byxorna vara än bättre! Själv har jag recco-reflektorer insydda i kläderna, just eftersom det är bättre än inget & man alltid har det med sig.

Varför får inte Trackerkillarna vara lika coola som Ortovoxkillarna??? Jag VILL ju vara cool, det är ju min högsta önskan!!!! Det är ju bara därför jag har transceiver.

Kamraträddning ÄR & förblir (iaf ett tag) den enda riktigt "effektiva" formen av överlevnad i laviner.

Ride on!

Recco räddar vadå?
Såg ett program från Hemavanfjällen på TV för ett tag sen. Det handlade om helikopterskidåkning med Anja Persson, Stig Strand och en till snubbe, dom tog upp det ni just har diskuterat.
Dom nämde över huvudtaget inte hur effektiv kamraträddningen med Transciver är utan förespråkade just Recco med dess sökutrustning. Mycket anmärkningsvärt tycker jag. Ställer mig till skaran som aldrig har hört talas om nån som har blivit räddad genom Recco.
Därför åker jag med vänner/likasinnade som jag litar på som jag vet kan använda transciver och har spade med sig.
Förresten hur fan blir det med Kittel nu då ?
Dom har ju ingen Reccoutrustning, det blir väl att sälja Cabbyn.....föga troligt.

Recco räddar vadå?
Va??? Har de gjort sig av med recco-utrustningen, eller???

När vi var där på lavinutbildning i våras, så hade de iaf systemet uppe & springandes. Låter VÄÄÄLDIGT konstigt om de skulle fimpat det, men jag vet inte...

Ride on!

Recco räddar vadå?
Recco och trancivers är inte till för att användas. De är ett hjälpmedel som används i yttersta nödfall om någon har hamnat under en lavin. I programet från Hemavan där dom åkte hellikopterskidåkning med Anja, Stig och han som startade hellikopterskidåkningen i Sverige tog dom upp en viktig grej. Om det är lavinfarligt och det riskerar att släppa så åker man inte i den tänkta sluttningen utan man väljer ett annat ställe att åka på. Nu är det givetvis inte så svartvitt att man kan säga:
-Här släpper de om vi åker, eller tvärt om. Men att chansa och ta risker bara för att man har en tranciver eller en Reccoreflektor är livsfarligt.

Det är minst lika viktigt att använda omdömmet när man åker offpist som att använda sig av en massa sändare och reflektorer. Det innebär då inte att man ska skita i sändaren eller Reccoreflektorn. Men att gräva före man åker kan vara skillnaden på en bra eller en dålig dag.

Att hamna i en lavin är livsfarligt och bör undvikas så långt det går.
Man undviker inte en lavin genom att köpa en tranciver eller använda recco. Men genom att skaffa sig kunskap och kolla in snön kan man i många fall undvika de farligaste sluttningarna.

/Daniel

Recco räddar vadå?
Instämmer med Daniel J.

Att jag inte hamnat i en lavin beror inte på att jag använder ortovox.

Hur många som blir helt begravda i en lavin överlever överhuvudtaget?

Kraften i en lavin av den storleken ska (enligt vad jag hört) vara så stor att allvarlig kroppsskada ofta uppstår.

Om en lavin slukar min kamrat på en enslig baksida i franska alperna, hur lång tid tar det innan jag larmat vem man nu ska larma och hur lång tid tar det innan det är en recco-sökare på plats?

Om du känner dig säker med en recco så är du lurad.
Ortovox-sökarna eller liknande är iallafall lite bättre men man lägger sitt liv i händerna på de som söker (sina vänner).

Robert - som tack & lov bara sett folk svepas iväg i mindre odramatiska snöskred som inte lett till någon skada.

Recco räddar vadå?
Daniel J -> Självklart är det ingen som tror att Recco och sändare hindrar att man hamnar i en lavin! Jag är övertygad om att alla som åker med sändare och recco är medvetna om att dessa attiraljer inte besitter någon mystisk kraft som betvingar snömassorna. De är till för att lokalisera människor som råkat hamna i en lavin, varken mer eller mindre.

Sen att man måste vara försiktig är en självklarhet. Även det tror jag alla är medvetna om, men vissa väljer att ta större risker än andra. Och de som enbart använder recco är till 99% de som endast åker utanför pisten om de slipper gå = nära pisten och inom räckhåll för recco-sökning (förutsatt att systemet har bra beredskap). Recco är helt enkelt inte till för de som väljer att åka långt bort från systemen.

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit räddad pga recco, vilket kan bero på att de som enbart använder recco för det mesta åker i områden nära pisten, som är kontrollerat och sprängt. Andra skidåkare som hamnar i laviner blir antagligen lokaliserade av sina kamrater långt innan reccosökutrustningen är på plats.

Recco räddar vadå?
Som mamma alltid sa, "ta på dig säkerhetsbältet så att vi inte krockar". eller,"ta på dig flytvästen så att du inte trillar i vattnet".
förståndig mamma man har.

det roliga är att ingen har svarat på frågan ännu.
oops inte jag heller

Recco räddar vadå?
ingen gång

Nej jag känner ingen som har heller!

"för övrigt annser jag att chamonix bör utsättas för sådan hetta att den molekylära sammansättningen smälter ihop och efter en stunds förbräning går, som det heter, upp i rök!

Recco räddar vadå?
"Såg ett program från Hemavanfjällen på TV för ett tag sen. Det handlade om helikopterskidåkning med Anja Persson, Stig Strand och en till snubbe, dom tog upp det ni just har diskuterat."

Tror fan att Gubbdjäveln sa rakt ut att man använder Trancievers och har sond och spade i ryggsäcken så är det större chans att man hamnar i en lavin, och det sänder svensk television på bästa sändningstid. Iofs har jag aldrig sett en lavin brinna av i 10graders lutning som den som dom sladdade runt i.

Recco lever och drar säkert in feta stålars enbart på grund av okunnigheten om den obefintliga tillgången på Recco-pejlare samt bristfällig information rörande statistik vid begravda offer/överlevnadsprocent mm.

Det är oerhört aggriverande att det är tillåtet att lura den stora massan att det är socialt accepterbart beteende att åka offpist/lavinfarligt med endast Recco som hjälpmedel.

Det känns på något vis som att köpa syndabot, "en Ortovox, nej då har jag ju inga pengar kvar att kröka för, men en hundring kan man väl lägga"..

Självklart är det bättre med än utan men det är definitivt INTE ett alternativ.

För tillfället används väl Recco, vad jag vet, mest till att lokalisera djupfrysta kroppar.

Till er säsongare vill jag bara säga ett par lugnande ord
"Det är bara förstasäsongare som hamnar i laviner",
ökänt ovisdomsord.

/jag hyser ett brinnande intresse för alpinismens största Mecka, ChamoX.

Recco räddar vadå?
Då kan vi dra ett halvtidsvileresultat; ingen har varit med, ingen känner någon och ingen har någonsin hört talas om någon som räddats tack vare Recco. Alltså är alla med Recco lurade - hittills...

Andra halvlek kommer att fortsätta.

Till Rodelsmurfen: Nej, jag har ingen Reccobricka av metall nånstans, däremot har jag metallspännen på pjäxorna, illaluktande kläder och gaser i magen (de två senare fixar såväl hundar som människor att känna doft av) istället. Dessutom funderar jag skarpt på att ha en knallröd gummibåt och en Alaskan Huskey i ryggan - om jag inte får tag i den airbag- flytvästliknande "Avalanche Vest" prylen som lanserades för ett par år sedan.

Det är skoj att ett par hänvisar till programmet i SVT:s vildmark där Stickan, Anja, Bobbo Nordenskiöld åker heliskiing med Tony Olofsson i Tärnabyfjällen. Jag har då sällan blivit så förbannad som när jag hörde vad den gode Tony stod och sade rakt ut i rutan om att hans gäster enbart använde Recco, sen visade han sökprylen. Till historien hör ju att Tony INTE har sökprylen i ryggsäcken - utan den kan finnas i helin, på en bra dag vill säga. Efter de dårskaper som Bobbo ogenerat släppte igenom för att göra olaglig reklam i public service-kanalen tvivlade jag helt på mänsklighetens fortlevnad. Detta stadium gick dock över när meddelandet om att Tony, efter framträdandet i SVT helt sonika fått sparken. Så kan det gå när man inte har alla hönor hemma på gården. Tilläggas ska väl att TV-framträdandet antagligen inte var enda anledningen till att jobbet blev vakant...

Sedan till alla de ovan som missuppfattat ämnet, det handlar inte om att skaffa sig ett skydd mot laviner (vadihelveteärdetförbortkollradepubertetsmongonsomintefattar) utan att vara korrekt utrustad om olyckan skulle inträffa. De som anser att man undviker att åka outpist överhuvudtaget behöver inte läsa. Det finns tillräckligt många som uppskattar detta nöje att ämnet är och förblir aktuellt.

Sedan verka det råda en lika stor missuppfattning kring hur många sökmojänger det finns på olika skidområden som nyttan av att ha Reccoreflektorer på pjäxorna. I Norge finns en (1) i civilt bruk! Den norska militären har två (2) och dessa används för att lokalisera soldatlik efter att de hamnat i snöskred under övningar.

Jag skiter högaktningsfullt i att Recco gör stålars - men är högaktningsfullt upprörd över desinformationen som florerar i detta tämligen allvarliga sammanhang, ety människoliv är allt som oftast inblandade.

Att sedan vissa människor inte har vett att klä av sig till mer dynamisk outfit (läs naket) på after-skin, utan måste irritera andra juniorer med att bära sändare och prylar på sig är väl inte hela världen. Det kan helt enkelt vara som så att det är Chaminixfesttema den dagen - och då gäller det ju att hänga på sig allt, inkl kastruller och durkslag.

Recco räddar vadå?
Recco räddar jobben på Magnussons Plastmekaniska i Krångede??
Jag hittade en liten skojig skumplasttingest i fickan på ett par salopetter jag tjackade. Det stod recco på den. Är det bra?

"Ingen jag känner har räddats ur en lavin av någonting annat än viss åkskicklighet och en stor portion tur!
Matti

Recco räddar vadå?
Inte för att jag hört att Recco räddat någon men på frågan om det finns några orter som säger sig i a f ha system i Sverige och Frankrike så har jag en lista här. Lita dock till ditt omdöme och kompisarna och deras kunskap med transcievern! Kompisräddning är viktigast men undvik helst lavinen!

Stjärnorna avser platser med helikopterbaserade system.

Frankrike

Alpe d"Huez, Argentière, Auris en Oisans, Auron, Aussois, Avoriaz, Barèges, Bonneval/Arc, Cauterets, Chamrousse, Châtel, Courchevel, Flaine, Gourette, Isola 2000, La Clusaz, La Foux d"Allos, La Grave, La Mongie, La Norma, La Plagne, La Rosière, La Toussuire (en Maurienne), Le Tour, Les Arcs, Les Contamines, Les Deux Alpes, Les Karellis, Les 7 Laux, Luz Ardiden
Megève, Méribel, Ménuires,Montgenèvre, Mottaret, Morzine, Orelle
Orcières-Merlette, Peyragudes, Piau-Engaly, Pralognan-la-Vanoise
Pra-Loup, Puy St. Vincent, Risoul, Serre-Chevalier, St. François Longchamps, St. Gervais, St. Lary, St. Nicolas de Véroce, St. Sorlin d"Arves, Superbagnère, Tignes, Valberg, Val Cenis, Val d"Isère, Val Fréjus, Valloire, Valmorel, Val Thorens, Vars, Vaujany, Annecy*, Briançon*, Chamonix*, Courchevel*, Grenoble*, Modane*, Mont Louis*, Nice*, Pau*, Tarbes*

Och Sverige:
Abisko, Björkliden, Borgafjäll, Bydalsfjällen, Dundret, Duved, Hemavan, Idre Fjäll, Kittelfjäll, Ramundberget, Riksgränsen, Stöten, Tandådalen/Hundfjället, Tänndalen, Vemdalen, Åre

Recco räddar vadå?
A men tjena gnossen!
Vad gäller källkritik så är det förgängligt att citera Reccokällor i detta fall, liksom att kopiera ut "fakta" som uppges på http://www.recco.se/skiareas.html . Aktivt användande - vesst, och GAIS vinner allsvenskan i år.

Självklart är det åkarens eget ansvar, val av kompisar att åka med samt samtligas färdigheter med Tranceiver som avgör.

Recco räddar vadå?
Recco är le kalas, tranceiver är le shit, lavinhundar är inte bara mysiga att klappa dom är också le super, polarna är förhoppningsvis le allerta, helikoptern är kanske le nära.
Men inget och jag menar verkligen inget av det här kommer att hjälpa utförsåkarkollektivet generellt om inte de som står för utbudet av skidåkning skärper upp sig ordentligt.
Så länge som okunskap och framför allt ointresse präglar orternas attityd gentemot offpist- lavinfrågan kommer det vara väldigt svårt för oss mer engagerade utförsåkare att få till stånd någon förändring mot säkrare områden och därmed en öppnare attityd gentemot åkning utanför pisterna.
Precis som JCM säger är kärnfrågan inte om JAG tycker Recco tillför något. JAG kommer alltid se till så att de personer jag åker med vet vad som gäller om det trots allt skulle gå åt helvete.
Problemet som jag ser det är att Recco blir ytterligare en räddningslina för orterna som kan säga "vi är ytterst säkerhetsmedvetna. Till i år har köpt fyra nya sökutrustningar från Recco".
Visst, det finns fyra nya utrustningar men har de funderat en enda liten ytterligare sekund på vad de skulle kunna göra för att slippa använda dom senare under vintern? NEJ, jag tror inte det för med de nyinförskaffade sökutrustningarna har de lugnat inte bara sig själva, utan även alla glada gäster som kommer för att njuta av lite soligt puder i den trygga vetskapen om att orten minsann vet hur man både söker och gräver om det mysiga fluffet skulle få för sig att bädda ner en lite.
Det som hände i Åre förra veckan , http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3341 , är symptomatiskt för hur jag uppfattar skidetablisemangets attityd gentemot problemet. Att generellt bestraffa skidåkare som är dumma nog att ge sig ut i offpisten är betydligt lättare än att göra en vettig bedömning av läget för att sedan informera och förhoppningsvis utbilda gästerna i området om vad man ska tänka på när snösituationen är som den är.
Lugna med ena handen och bestraffa med den andra. Galet.
Information till människorna på berget räddar, kompisar som vet vad de håller på med räddar, kunniga pistörer räddar, hundar räddar men recco, tranceiver eller helikopter i sig har alldrig räddat.

Recco räddar vadå?
Sällar mig till den övriga skaran som en som inte heller hört talas om nån som blivit räddad enbart med hjälp av Recco.

Ska man ut i o-pisten och dessutom vill komma tillbaka (utan hjälp från SOS International) bör man packa med sig en rejäl skopa "sunt förnuft" och en lämplig mixtur av nödvändig "hårdvara" (som tex. spade, lavinsond, tranciver, etc.) samt göra det i "goda vänners lag". Saknar man (som mig) "lavinkunskaper" får man se till så att någon av nyss nämnda "goda vänner" ligger inne med kunnskaper i ämnet.

Detta torde vara självklara saker....

Sen dök det upp en fundersing i min lätt teknik- och pryl-fixerade skallen...
Vad innehåller den där skumplast prylen som kallas Recco ?
Vad jag har förstått så är det inget annat än en metall bit och om så är fallet så har då i alla fall jag mycket mer metall "på mig", än vad ett par Recco brickor motsvarar, redan "från början". Man har kanske några mynt i fickan, nyckelknippa, spännen av metall på pjäxorna, knappar i jackan gjorda av metall, etc. etc. Borde inte i så fall dessa prylar gå att "pejla in" lika bra ?

Nån som vet ? Nån som bryr sig ?

Efter lite forskande på Reccos hemsida hittande jag följande:
"When the signal strikes the RECCO® reflector, the frequency of the incoming signal is doubled and sent back to the scanning antenna and receiver of the detector."

Då dök en annan fundering upp.... Hur fan kan nånting sånt vara möjligt ? Om nån sitter inne med kunskaper på detta område så är jag faktiskt intresserad av hur tekniken fungerar....

/ PeVeA

För övrigt anser jag att Golf är en bilmodell från VW och inget annat!

Tillbaka
Topp