Carving eller Twintips?

Nhi
417 inlägg
Nhi 417 inlägg 12 år sedan

Jag blev väldigt förvånad då jag häromdagen begav mig till Udens sport i Göteborg för att köpa ett par skidor, eftersom de då sa att det är bättre att köpa ett par twintips istället för carvingskidor. Det skulle enligt dem vara lika bra i pisten som ett par vanliga carvingskidor. Jag fick då lite beslutsångest och bestämde mig för att tänka igenom saken först.

Jag är ganska bra på att åka, och jag gör carvingsvängar, inga "svenssonsvängar". Är i funpaken bland men gör inget avancerat, det är mest skicross banan som jag åker i. Är 160 lång och väger 45. Åker gärna vid sidan av pisten litegrann men då tar jag det ganska försiktigt. Då är frågan, ska jag fortsätta köra carving eller köpa twintips? Svårt beslut, men ni här är nog mer medvetna än jag. Någon som har ett tips?

Svar

Aethelwulf
35 inlägg
Aethelwulf 35 inlägg 12 år sedan

Bara en snabb fråga; ett par carvingskidor kan väl vara twin-tips också?

Vild_Ranunkel
53 inlägg
Vild_Ranunkel 53 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Vild_Ranunkel (12 år sedan)

En carveskida uppför sig oftast bättre i pisten än en twintipskida. En skiercross-skida är oftast hårdare och pallar mer aggressiv körning än en twintip då dessa är mjukare, vilket är lite mer skonsamt i parken. Tekniskt sett är ju båda carvingskidor, men en "vanlig" carveskida lämpar sig bättre till piståkning.

Ska du ha en skida som är kul i pisten och skiercrossbanan får du ganska kallt räkna med att den är varken lättåkt eller kul utanför pisten. Det handlar framför allt om hur du vill åka och satsa på en skida som är anpassad för det.

Det finns tyvärr inga skidor som funkar bra till allt.

Som du beskriver din åkning låter det som att du letar efter en skiercross-skida. Du kan göra enklare saker i parken med dem, men de väger oftast en del. De har ofta hyffsat liten svängradie, så du kan åka snabbt och med tighta svängar. Kul för piståkning alltså, sålänge man tycker det är roligt.

Hinner jag inte idag har jag nog glömt det imorrn Citera
thinner360
16 inlägg
thinner360 16 inlägg 12 år sedan

dom e inte lika bra o köra carving på.. har du sett någon alpinåkare med twintip?
jag har både storslalom och Twintip o det e stor skillnad...
speciellt om du ska kunna lattja med ett par twintps då e det ju bra om dom e lite mer mittmonterade dvs att bindningen sitter längre fram .. Mittmionteringen gör dom lite sliriga i pisten, och du får då inte samma stabilitet när du åker i fart i pisten... Om jag hade varit du så hade jag inte köpt skidorna förän du provat skidorna i en backe. , brukar ju alltid finnas skitest i backarna så du kan testa skidorna, då får du ju en skida som passa dig o som du känner passar just Din åkning och köper den skidan som försäljaren vill sälja till dig... hoppas du hittar rätt bland skiddjungeln!! mvh Linn.

thinner_ Citera
Nhi
417 inlägg

Hm, ja. Fast en skicross skida... Jag vet inte. Jag åker mest på skoj i banan. Det är väl framförallt pisten som det gäller, men samtidigt vill jag kunna vara lite i parken... Vad jag sett och läst så är det bättre att åka med twintips i pisten än med carvingskidor i parken... Men det kanske inte är så?

Nhi
417 inlägg

Sedan var jag på intersport och kollade också, för att kolla deras utbud. Och killen där rekommenderade också twintips. Men de som jobbar där är ju inte så specialicerade på skidåkning att jag vågade lita på det...

Alexxerikssson
319 inlägg
Alexxerikssson 319 inlägg 12 år sedan

Men ta Twintip det är det bästa för då kan du hoppa och åka vanligt och åka skiercross:P

SWEEEEEEEEEEEEEEEEET Citera
sebbe_h
372 inlägg
sebbe_h 372 inlägg 12 år sedan

Tror iofs att den snubben som har hand om skidorna på Intersport är specialliserad på just skidor.

Nhi
417 inlägg

skratch :

Men ta Twintip det är det bästa för då kan du hoppa och åka vanligt och åka skiercross:P

Okej, men twintips beter sig lite sämre i pisten än vanliga skidor bara?

crilleus
721 inlägg
crilleus 721 inlägg 12 år sedan

Det beror på! Mina twintips (fujative) är bättre i pisten än mina renodlade carvinglagg. Tycker jag iallafall... Testa ett par TT:s och dra en egen slutsats istället.

Forumsignatur Citera
HannesK
442 inlägg
HannesK 442 inlägg 12 år sedan

Twintips, de funkar till allt

HannesK
442 inlägg
HannesK 442 inlägg 12 år sedan

Nhi
417 inlägg

Ja, jag kan ju byta tillbaka till carvings om inte annat. Jag kör nog twintips i år så får vi se hur det går..

Lintan1
103 inlägg
Lintan1 103 inlägg 12 år sedan

Du ska veta att ett par twintipskidor inte är någon upplevelse i pisten. Visst kan man ha jävligt kul och åka snabbt som fan i pisten med ett par twintip. Men ett par twintip har inte samma isgrepp som ett par renodlade carvingskidor. Dom är också mycket mjukare än carvingskidorna. Vilket är mycket roligare i pisten. Ett par twintip är också roligare i offpisten;)

Nhi
417 inlägg

Fattade jag det rätt, är twintips roligare i pisten men ger inte lika mycket upplevelse som carvingen?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Jag åker på ett par GS skidor och jag kan lova att dom är roligare än alla Twin-tips i pisten. En Twintip är byggd i 95% av fallen för att åka i parken eller BC inte för pisten. Men den fungerar i pist. Men pm du har tänkt på att hoppa och landa fakie så är ju inte vanliga skidor något för dig. Men som du skriver så är du mest i "skicross" banan så då är det bättre med en pist inriktad skida. Men sen så är iofs alla skidor carvingskidor i dagens läge.

Men vad vet jag?? Jobbar ju bara med skidor och åker 100 dagar om året. Så det är väl bättre att lyssna på alla kids...

/H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad CrashX (12 år sedan)

Drakbabis :

Jag blev väldigt förvånad då jag häromdagen begav mig till Udens sport i Göteborg för att köpa ett par skidor, eftersom de då sa att det är bättre att köpa ett par twintips istället för carvingskidor. Det skulle enligt dem vara lika bra i pisten som ett par vanliga carvingskidor. Jag fick då lite beslutsångest och bestämde mig för att tänka igenom saken först.

Jag är ganska bra på att åka, och jag gör carvingsvängar, inga "svenssonsvängar". Är i funpaken bland men gör inget avancerat, det är mest skicross banan som jag åker i. Är 160 lång och väger 45. Åker gärna vid sidan av pisten litegrann men då tar jag det ganska försiktigt. Då är frågan, ska jag fortsätta köra carving eller köpa twintips? Svårt beslut, men ni här är nog mer medvetna än jag. Någon som har ett tips?

Enligt mig har du där ett praktexempel på hur mkt personalen i dom vanliga butikerna kan, och det är INGET. Ett par twintips är designade för park, lite bredare, mjukare, annan carve osv. Och om du är ute efter ett par carvingskidor/skicross skidor, köp då ett par sånna!!! köp för fan inte twintips då.
Som alla vet så fladdrar twintips i höga hastigeheter, oavsett om det är dom dyraste eller billigaste twintipsen, och det av den enkla anledningen att dom är inte gjorda för pist.

Precis som dom andra säger det finns ingen skida som kan allt, därför ska du köpa en skida efter det du åker mest/gillar mest eller ha flera par skidor. smile

PS. Sen tycker jag bara synd om er okunniga idioter som säger att han ska köpa twintips och att dom funkar överallt. Ni har förmodligen har aldrig kommit längre än en sportlovsvecka i Sälen och har säkert aldrig ÅKT ner för en backe som är brantare än blå. DS.

Hasse
3563 inlägg

Crashx: Var väl ungefär så jag skrev iofs eller?? Och sen att jag råka kunna en del med flera som jag känner i flera skidbutiker tänker jag inte ens kommentera..

Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Crashx: Var väl ungefär så jag skrev iofs eller?? Och sen att jag råka kunna en del med flera som jag känner i flera skidbutiker tänker jag inte ens kommentera..

Ja, det var inte riktat mot dig, det msåte du förstå va, annars säger jag det nu smile

Håller med dig till 100%.

Nhi
417 inlägg

Hasse :

Jag åker på ett par GS skidor och jag kan lova att dom är roligare än alla Twin-tips i pisten. En Twintip är byggd i 95% av fallen för att åka i parken eller BC inte för pisten. Men den fungerar i pist. Men pm du har tänkt på att hoppa och landa fakie så är ju inte vanliga skidor något för dig. Men som du skriver så är du mest i "skicross" banan så då är det bättre med en pist inriktad skida. Men sen så är iofs alla skidor carvingskidor i dagens läge.

Men vad vet jag?? Jobbar ju bara med skidor och åker 100 dagar om året. Så det är väl bättre att lyssna på alla kids...

/H

GS skidor? (Är ny här så jag känner inte till alla begrepp.) Men är det okej att hoppa utan att landa fakie med carvngskidor? Även om de inte är gjorda för det.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 12 år sedan

Svaret är enkelt, ingetdera. Satsa på ett par Jibskate istället! Funkar som en (mar)dröm i både parken och längdspåret: www://jibskate.com http://www.tetongravity.com/forums/images/smilies/thatrocks.gif

I like big dumps and I cannot lie Citera
Nhi
417 inlägg

Glisseur :

Svaret är enkelt, ingetdera. Satsa på ett par Jibskate istället! Funkar som en (mar)dröm i både parken och längdspåret: www://jibskate.com http://www.tetongravity.com/forums/imag … trocks.gif

Svaret är enkelt, nej. Jag är inte intresserad av längdskidor, och pisten kommer i första hand. Men jag vill kunna vara lite i parken.

JockeSki
912 inlägg
JockeSki 912 inlägg 12 år sedan

Drakbabis :

GS skidor? (Är ny här så jag känner inte till alla begrepp.) Men är det okej att hoppa utan att landa fakie med carvngskidor? Även om de inte är gjorda för det.

Giant Slalom, alltås ett par renodlade storslalomskidor. det rekommenderar jag dig inte att köpa om man inte har MYCKET god teknik och benstyrka. inte heller twintips är att rekommendera. twintips är definitivt inte roliga i pisten. utalanden som:

skratch :

och:

Hannes_745 :

och:

crilleus :

Det beror på! Mina twintips (fujative) är bättre i pisten än mina renodlade carvinglagg. Tycker jag iallafall... Testa ett par TT:s och dra en egen slutsats istället.

säger mer om dom som skriver det än skidorna. sådana kommentarer är bara pinsamma och se. twintips är aldrig roligare i pisten än ett par carvingskidor. twintips är INTE att rekommendera i skicross-banor!

och JA, självklart kan du jibba och göra precis ALLT i parken med ett par carvingskidor förutom att åka in eller landa baklänges.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Hehe, Drakbabis, man måste ha lite ironi för att överleva på freeride... Glisseurs inlägg var ju väldigt lätt att genomskåda som ironiskt.... ;-)

Jibskate är en såndär läskig sak som man aldrig trodde skulle drabba världen, lite som Ny Demokrati ungefär.

Diggar TGR-smileyn, Glisseur!

Angående ditt skidval är det svårt. Du verkar ju ha rätt så bra koll på var du åker (en eloge till det, det är inte många i din ålder som kan förmedla något sådant elementärt). Dels så skulle du kunna köpa ett par slalom eller GS(storslalom)skidor och rippa pist och inte göra så mycket mer än några grymma grabs och kanske några försök till 360 i parken. Eller så köper du en stabil och relativt styv twintip, som du kan jibba så mycket du vill med, men som du är försiktigt med kanter och belag på så att den funkar i pisten också. Det blir lite kall på pistegenskaper med twintipen, men om du inte har gedigen alpinbakgrund har jag svårt att se att du som 14-åring pressar och en svennebanancarvingskida så pass mycket att du behöver en riktigt slalomskida. Om du har god teknik och vet hur carving verkligen fungerar så tycker jag att du med ett par normalmonterade twintips med bra kanter bör klara dig ganska bra. Sen är ett par twintips lite trevligare i offpisten än ett par normala pistskidor.

Om du köper twintip tänk på:
Montera inte fram dem, ha bindningarna i bakre läget, om det finns flera monteringspunkter.
Håll skidorna i gott skick. Valla och slipa kanterna.
Se till så att skidan du köper är styv, fråga säljarna om det... Visar de dig en Salomonskida, vänd på klacken!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
you-know-who
1541 inlägg
you-know-who 1541 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad xhill (12 år sedan)

Drakbabis :

Är i funpaken bland men gör inget avancerat,

Drakbabis :

Är 160 lång och väger 45.

killen säger alltså själv att han inte gör nåt avancerat i funparken , och då tänker jag avancerat:
180 o.s.v

om jag skulle vara dig skulle jag inte köpa twintips.

om du däremot vill lära dig att landa/köra switch så ska du nog köpa ett par twintips wink
så länge du inte vill köra baklänges äre ju bara att dumpa twintipsen big_smile

du bör nog äta lite också.

hejhejhejhej Citera
Nhi
417 inlägg

Nej, det var ju ingen kille då heller... Men eftersom jag faktiskt inte tänkt att landa baklänges så kanske det är bättre ändå med en carvingskida. För att få det bästa ur pisten trotsallt.

Jag mår bra och äter ordentligt för övrigt. wink

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Då verkar det som om slalomskida nog är bästa vapnet i vinter... Tänk på att inte köpa för hårt/mjukt nu bara, för då blir det inte kul... Se till så att du går till någon som vet vad de snackar om, så att du inte får en ren juniorskida bara för att du är lite lättare...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Nhi
417 inlägg

Ja, lär nog satsa på carving i alla fall. Några bra skidtips då? Tjejskidor, runt 150 långa. Har kollat K2 och Salomon. Men är inte jätte insatt i vad man ska ha. Förstår dock att det är individuellt.

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 12 år sedan

Kanske något i k2's luvserie, typ One Luv?

Nhi
417 inlägg

Ja, dessa har jag kollat på. Funderar för fullt!

snortpowder
154 inlägg
snortpowder 154 inlägg 12 år sedan

En pistskida med relativt kort svängradie är nog att föredra i ditt fall. Om du vill ha en twintip skida som funkar i pisten så ska du ha Völkl karma. Men jag tror att dina ringa kilon inte klarar av stunsen i Völkls bygge. Hoppas du hittar ett par som passar dig!

Pain is temporary glory is forever Citera
Nhi
417 inlägg

snortpowder :

En pistskida med relativt kort svängradie är nog att föredra i ditt fall. Om du vill ha en twintip skida som funkar i pisten så ska du ha Völkl karma. Men jag tror att dina ringa kilon inte klarar av stunsen i Völkls bygge. Hoppas du hittar ett par som passar dig!

I princip så har jag/vi redan kommit fram till att jag ska ha carvingskidor. Men när det står såhär på K2's skidor vad menar dem med det? (40% ungroomed / 60% groomed)

Nhi
417 inlägg

När jag ändå skriver:

Vad menas med: Metal Laminate, Torsion Box och vilken dimension är vilken (116/69/101)?

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 12 år sedan

Groomed = pistat
Ungroomed = opistat
116/69/101 = måtten på skidan, top/mitt/ände.
http://en.wikipedia.org/wiki/Torsion_box

Nhi
417 inlägg

Okej tack, tror ni att K2's First Luv kan vara hyffsad?

cederholm
748 inlägg
cederholm 748 inlägg 12 år sedan

no offense här nu, men 160cm/45 kg, då är man väl rätt smal? kanske hade vart bättre att satsa på ett par lätta twins och bara hålla kanterna i fint skick...

Hasse
3563 inlägg

cederholm :

no offense här nu, men 160cm/45 kg, då är man väl rätt smal? kanske hade vart bättre att satsa på ett par lätta twins och bara hålla kanterna i fint skick...

Då är väl en tjejskida perfekt juh eller?

//Hasse

BEAR
4 inlägg
BEAR 4 inlägg 12 år sedan

hej på er!!

Är lite frågande till allas komentarer om att landa fakie och twintip. Landar själv 360 (in fakie, ut fakie) utan problem. har kraschat ett par ggr men ställer mej upp och åker igen. Har dock inte testat puderlandningar. Ser potentiella problem där smile

Våga vägra twintip!

Nhi
417 inlägg

Hasse :

cederholm :

//Hasse

Kanske är bra med tjejskida ja. En killskida är väl inte så bra när man är tjej eller? I alla fall inte när man är så liten som jag.

cederholm
748 inlägg
cederholm 748 inlägg 12 år sedan

Hasse :

cederholm :

//Hasse

möjligt... inte så mangas att ha tjejskidor iofs smile

Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 12 år sedan

cederholm :

förklara för mig vad det har med hennes längd/vikt att göra? Handlar väl mer om teknik, åkstil och styrka när hon ska välja skida?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook