Hur ska jag ställa in mina LOOK P 18 WIDE BLACK?

Deem

Medlem
Hej,

Fick precis hem mina nya skidor (Völkl Gotama 06/07 - 183cm) med LOOK P 18 WIDE BLACK bindningar. Jag kör mycket offpist och ganska så hårt. Jag väger ca 71 Kg och är 180 cm lång.

Vilken DIN-inställning ska jag ha?

Tack på förhand

Lima-ko sa:
Vill du någonsin att de ska släppa?
Har du problem med knäna?
Självklart måste de släppa när de behövs... jag vill ju inte bryta benen. Har inga större problem med knäna men inte den starkaste i dem heller..:/

jag väger ungefär 75 å har min ainställda på 9.. men ta å prova och känn dig fram.. bara du kan bestämma vad som känns rätt

En bindning, eller fjäder rättare sagt, jobbar ju alltid bäst mitt i DIN-skalan. Jag har både mina FKS 150 och 180 på lucky 13, de har aldrig släppt.
Börja nerifrån och gå upp, på 8 jobbar de dock inte speciellt bra, lika lite som de jobbar bra på 18.

ska man inte eftersträva att hamna i mitten på bindningens skala? t.ex. om du har 9-15 så skall du försöka ligga på 12? (dock så får man ju tänka på att 1 DIN = ~10 Kg).

vet att det kanske lät väldigt konstigt men menade generellt, och absolut inte att du skall ligga och köra på 13.

Jag väger mellan 75 och 80 kg och har de på 13.
Pröva på 8 om du vill, tror att de komma släppa när du tittar argt på de. Farligt och farligt, det är farligt att åka bil. Pröva dig fram är det bästa.

Senast ändrad:
HultEM sa:
ska man inte eftersträva att hamna i mitten på bindningens skala? t.ex. om du har 9-15 så skall du försöka ligga på 12? (dock så får man ju tänka på att 1 DIN = ~10 Kg).

vet att det kanske lät väldigt konstigt men menade generellt, och absolut inte att du skall ligga och köra på 13.
Nej det är sant att man ska eftersträva det... men som de flesta har sagt så får jag prova mig fram...

Väger 73 pannor och är 180 lång. Har alltid mina inställda på 11. Har aldrig löst ut (har aldrig velat att de skulle det heller). Ifall du MÅSTE ha skidorna kvar på fötterna vid ngt riktigt tufft åk så är det ju bara dra upp dem till 15.

jag väger 72 kg och kör på 11-12 fram och 12-13 bak. i början på säsongen brukar jag köra med en något lägre DIN, men efter nåt tjuvlös så får man dra upp lite. den bakre tycker jag du kan sätta lite högre än fram, inte lika stor skaderisk (vridna knän tex) om de inte löser ut. om du åker brant o exponerat är det bra att dra upp dom lite, jobbigt om dom löser i ett svettigt läge.

Jag, 73/186, kör med "LUCKY 13" och det är ultimat för mig. För dig har jag ingen aning men nånstans runt 10-12 funkar nog att börja med och sen öka om det behövs.

Har sagt det förr och säger det igen, ALLTID samma värde fram som bak!!! Bindningen har en 4ggr starkare fjäder bak än fram. Har du stora fötter=lång sula blir det större påfrästning på knärna än om du har små fötter=kort sula. När väl olyckan är framme.
Om du har bra benstyrka kan du ställa upp bindningen lite än om du är svagare.

Manx

Är det bara jag som hajjar till när någon köper ett par P18 och inte vet ung. vad som är ett passande DIN-värde? Lite väl mycket köpa grejer bara för att det är bra utan att ens behöva det... Jag tror nog att du hade klarat dig på ett par 14-dinare, men det är upp till dig!

Jag som är kortare men väger några kilo till, och därför antagligen lite mer muskel, hade nog satt dem på 11.

Carled sa:
Är det bara jag som hajjar till när någon köper ett par P18 och inte vet ung. vad som är ett passande DIN-värde? Lite väl mycket köpa grejer bara för att det är bra utan att ens behöva det... Jag tror nog att du hade klarat dig på ett par 14-dinare, men det är upp till dig!

Jag som är kortare men väger några kilo till, och därför antagligen lite mer muskel, hade nog satt dem på 11.
Tror faktiskt lite som du ang. bindnigsval...

Har du köpt dem i en fysisk butik så kan de hjälpa dig ställa in dem, har du inte det så lycka till! Det är mycket att tänka på när man ställer in en p 18.

Om du är osäker på vad dina bindningar ska vara inställda på så gå till en skidhökare med dem och en pjäxa och be dem ställa in dem åt dig, hur enkelt som helst. Såg massvis med hemmapulade bindningar när jag jobbade som uthyrare som stod helt åt skogen fel med följden att folk tappade skidor eller förstörde sina ben för att bindningarna inte löste ut när de skulle.

Bäste Deem!

Det förefaller som du har valt ett par bindningar som enligt min uppfattning ligger i överkant för dig, med tanke på din kroppsvikt och övriga fysiska status. Men helt klart, det är en mycket bra bindning. Nåt att växa i...

Jag skulle föreslå att du börjar på ca 8- 8,5 och jobbar dig uppåt i små steg om ca 0,5. Så länge laggen stannar kvar på fötterna i dina manövrer så är ju allt ok, eller hur. Dra alltså INTE hejvilt upp dom till 12 bara för dom löste ut vid 9. SMÅ steg alltså!

Förspänningen (tack dannedieharder!) är känslig på dom här. VET du helt säkert hur man ställer den? Annars, fråga oss!

Vare sig fram eller bakdel har några tjusiga high-tech-länkar eller "rullanordningar". Utlösningen är beroende av friktionen mellan sko och bindning. Sand, lera, skit, dåliga sulor ökar utlösningskraften. För hård förspänning likaså.

Mina egna erfarenheter av bindningstypen är från Ross FKS 155 DIN 16, identisk med din P18 fast med lägre DIN-tal. Mitt intryck är att bindningen är typiskt racing-trög. Med det menar jag att den måste utsättas för stor kraft för att lösa ut. Det är ingen bindning för långsamma fall (vet tyvärr av egen erfarenhet).

Mitt eviga tips är alltså, kör alltid fort som f-n! Då åker du ur om det händer nåt.

Jag då? Mina Ross FKS 155 har jag hittills aldrig haft över 12, och då när man kör GS-banor på hård konstsnö. Vid friåkning i pist ca 10-11 beroende på form och underlag. Väger 93 kg. Men det är klart, man har ju alltid varit en mjukrygg och grönpiståkare, he he... i motsats till er hårdingar!

God afton och var rädd om knäna önskar,
Ace DG

PS. Lägger mig nästa alltid i dom här trådarna.

Senast ändrad:
Tack ace, har läst och lärt av dina många bindningsinlägg och väntade på att du skulle skriva, själv var jag för lat.

Anpassa hela tiden efter före osv också!

Tillbaka
Topp