Min marker är död

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 50799
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 50799

Guest
Min marker är död
Hej i dag när jag gorde 540 så dog min marker binding (skistoppern pajja). Har läst lite i forumen och dom flestas marker verkar ju dö. Så ska jag lämna in dom och skaffa en ny skistopper eller ska jag köpa en ny binding är i så fall vilken? Väger typ 50 kg har k2 fujative . tack

Min marker är död
Inte ska du köpa marker M11 som du säkert hade, lr m12 va vet jag. Du ska inte skaffa ny skistopper, varför, när dem gick sänder så lätt. om du nu inte körde in i ett räcke efteråt.
Skaffa dig ett par Look istället.

Min marker är död
Lämna in dom å kräv nya tills din handlare inser att den bindningen inte är gjord för den åkning som skidan är gjord för!
Det kommer ta tid och vara allmänt jobbigt att hela tiden reklamera grejjerna, men keep it up, så kanske du till slut får en riktig bindning!!

Personligen gillar jag Rossignol och Look bäst! Har aldrig haft några problem med dessa... Skidan sitter alltid kvar, förutom när den verkligen verkligen måste lösa ut!

Min marker är död
min pajjade när jag va i åre.. gick in på skidsport eller vad det heter.. 150 spänn.. 1 minut.. så va de fixat..

Min marker är död
Skitsnack att Marker suger. Billiga bindningar suger!!!! Lär er det!!!

//H

Senast ändrad:
Min marker är död
nej det är sant, marker suger att jibba med. har tappat 2-3 st skistoppers och har hört om andra som också tappat skistoppers.

Min marker är död
Jag kör på en marker 11 free binding, jag tyckte att allt gick bra tills jag gjorde en lätt 180 å skistoppern pajjade totalt, va inne å fixa det på alpingaraget kostade 150 kr sedan när jag ger mig ut nästa dag kraschar dem igen va ska man göra ;P
Jag <3 marker = inte sant

Min marker är död
klart du köper ny skistopper 120 spänn , jag är inne på min tredje .. en förbrukningsvara landar man sw och den slår ut så fattar man ju själv det blir ju fel en går av

Min marker är död
Look PX12!! Bästa jibb bindnigen som finns! har alldrig gått sönder för mig, bara lite strul 1 gång då jag hade råkat skuta bak bakdelen så pjäxan glappa som fan.. haha

Den är väl ganska dyr å köpa löst.. satsa på en skida i paketpris där man får me den istället:D

Min marker är död
Hasse sa:
Skirsnack att Marker suger. Billiga bindningar suger!!!! Lär er det!!!

//H
Helt sant, men tilläggas bör att Marker suger mer än de flesta andra i den aktuella prisklassen. Marker har inte en enda acceptabel bindning under 14, medans Salomons 810 och 912 faktiskt är helt ok för dom flesta som inte behöver mer DIN än 8-9 nånstans. Look har också några bra alternativ i tex P12.

Min marker är död
MnO sa:
Hasse sa:
Skirsnack att Marker suger. Billiga bindningar suger!!!! Lär er det!!!

//H
Helt sant, men tilläggas bör att Marker suger mer än de flesta andra i den aktuella prisklassen. Marker har inte en enda acceptabel bindning under 14, medans Salomons 810 och 912 faktiskt är helt ok för dom flesta som inte behöver mer DIN än 8-9 nånstans. Look har också några bra alternativ i tex P12.
salomon 912 är inte ok alls. den spricker efter typ 10 dagar på snö. 914 är dock riktigt stabil och hållbar

Min marker är död
Det där är inte hållbart resonemang aendrew, 912 och 914 har samma konstruktion och så vitt jag vet så är det inte någonting i fjädern som spricker, alltså är det konstruktionen som är dålig... Lab-bindningarna är däremot mumma!

Min marker är död
Jaha köpa look alltså går det att köpa nån stans i umeå typ inter sport stadium team sportia lr dylikt

Min marker är död
aendrew sa:
salomon 912 är inte ok alls. den spricker efter typ 10 dagar på snö. 914 är dock riktigt stabil och hållbar
Carled hann före och har i stort sett rätt, 914 och 912 är inte helt lika. Det skiljer lite i fjäderhuset på bakdelen, vilket man också ser på vikten: 912 väger 990 gram och 914 1135gram. Det är mer än vad som kan motiveras med enbart en något kraftigare fjäder på 914. Prestandamässigt i form av vridstyvhet och hållbarhet är det dock ingen nämnvärd skillnad. Har aendrew haft en 914 som håller bättre än en 912:a tror jag, liksom Carled, snarare att det handlar om tur eller otur beroende på hur man ser det. Skillnaden är definitivt inte så stor att man kan säga att 912 är skit och 914 är "stabil och hållbar".

Den, enligt min erfarenhet, svaga punkten på 912 och 914 är infästningen på de bakre skruvarna på häldelen. Den konstruktionen är allt annat än lyckad och är mycket känslig för eventuell snedmontering på någon skruv bland annat. Andra skador än just där är ovanliga, men förekommer naturligtvis. Breddjusteringen på tådelen tex krånglar ofta, speciellt om den har använts fel.

Jag kan hålla med om att varken 810(också snarlik), 912 eller 914 är några rejäla bindningar i jämförelse med 914 Lab eller 916, men det är ju inte det vi diskuterar i det här fallet. I tävling med Marker och Tyrolias 10 och 12-bindningar tycker jag att Salomons modeller vinner utan konkurrens. Speciellt 810:an från Salomon är bättre än det mesta annat i det segmentet på marknaden.

Min marker är död
Jag tror dock att anledningen till att marker har fått sådant skitryckte är att det är helt enkelt så att det är dom bindningarna som sitter på dagens twintip från sverige...

Har sett flertalet exempel på ungdommar i våran backe som landat totalt fel baklänges och sedan gapat på skidorna för att dom själva tycker dom landat bra.. men icke då ..

Seriöst så tror jag inte någon bindning som inte har utlösning i sidled bak håller för några direkta switch krasher... Och att Look är helt okrossbart stämmer icke så enkelt är det.. jag har totalt pajat 3st skistoppers.. på 2 olika bindningar...

Så här är 2 av dom 3 stoppersena som gått sönder på mina bindningar

Bindningarna i sig är.
1. Rossignol Scratch Axial2 Ti 140
2. Look PX 12 Jib Wide
Dessa 2 bindningar är helt identiska förutom att Scratch bindningen går till DIN 14 (fast det spelar ju mindre roll när den ändå bara står på 6-7 typ .. (väger bara fjuttiga 65kg) :D

jeppenator sa:
Look PX12!! Bästa jibb bindnigen som finns! har alldrig gått sönder för mig, bara lite strul 1 gång då jag hade råkat skuta bak bakdelen så pjäxan glappa som fan.. haha

Den är väl ganska dyr å köpa löst.. satsa på en skida i paketpris där man får me den istället:D
så njae Look PX12 är inge bästa jibb bindningen... då allt (alltså inte allt på bindningen utan allt som i vad man än har som bindning ;) ) går sönder om man landar tokfel... Så jag rekomenderar Look P12 isf.. lite dyrare men har utlösning bak och det saknar jag på mina bindningar :(

Senast ändrad:
Min marker är död
jag har exakt samma skidor och ja gjorde 180 och så var den pajj... dom som jobbade där sa att dom flesta bindningar inte tål att jibba med men look och tyrolia ska hålla

Min marker är död
hade ett par marker 11, kissa på dom. Drog världens föredrag för säljaren som garanterade att de inte hade haft några problem med den bindingen ( såklart. ) Den var ej plastig,utlösningen krånglade ej o skistoppern brukade ej pajja...
Efter ca 6 dagar så dog den. Gick dit o klaga, han sa att ja fått fel bindnings och kunde inkassera ett par nya rossignol bindningar som är betydligt mycket bättre...

Tur i Oturen?

Min marker är död
bah en fråga, hur många bindningstillverkare finns det?

tyrolia
marker
look

?

Min marker är död
face-plant sa:
deespin:
salomon
scott(egentligen salomon som gör dom men ändå)
rossignol
fischer
atomic

dom jag kan komma på
ah salomon visste jag ju också, och rossignol

men gör verkligen fisher bindningar, tar inte dom från tyrolia/marker?

förövrigt ställde jag frågan för att jag blir så förvirrad av vilka som tar av vilka osv

Senast redigerad av en moderator:
Min marker är död
handtag sa:
hade ett par marker 11, kissa på dom. Drog världens föredrag för säljaren som garanterade att de inte hade haft några problem med den bindingen ( såklart. ) Den var ej plastig,utlösningen krånglade ej o skistoppern brukade ej pajja...
Efter ca 6 dagar så dog den. Gick dit o klaga, han sa att ja fått fel bindnings och kunde inkassera ett par nya rossignol bindningar som är betydligt mycket bättre...

Tur i Oturen?
fördelen med att handla i markbutik...

Tillbaka
Topp