smear skis

PNyberg

Aktiv medlem
smear skis
Alltså, jag söker tips, råd och kommentarer på mjuka feta skidor som beter sig som en smörkniv i puder, tänk snowboardstil på skis. Har ett par chargers och vill ha ett par för inte lika hård åkning och mer för dicking around i snön.

Over n out

Nu har ja fått lite tips om det här. Kan tillägga att jag har en säsong i ryggen, whistler 06/07 127 friska dagar på det kanadensiska vita. Är 187 lång. Väger 80kg, åker fort, kan man säga fort, och totalt oskolad. Egen påhittad åkstil som funkar. Åker på skär i pist och blivit bra mkt vassare i puder. Funderingarna nu är följande.
Ngn som provåkt, hellbent 179, sir francis bacon, dps lotus 138 flex 2, line prophete 130, rossignol steeze?

Senast ändrad:
smear skis
ett par line skiis skulle jag rekomendera, har inte provat men kolla på eric polard så förstår du prinsipen...
chipp

smear skis
Hendryx är väl bästa alternativet (mest åkbart), men Line-lagg lär också leverera. Annars kan nog ett par Hellbent prestera precis som du vill. Bra mycket lättare att få tag på och garanterat billigare! Rocker tycker jag känns givet på en skida som skall smaka djupt...

smear skis
Monis sa:
Kolla Hendryx om du vill ha snowboard fast skidor
tror inte jag kommer ha råd med ett par hendryx. 2 av mina polare har hendryx och dom var grymt nöjda med dom!! Har provat purple haze..men det va bara på manchester...och där va den..sådär...för mig iaf.

smear skis
Völkl Sanouk, de är de absolut bästa puderskidor som gjorts, problemet är att de inte görs längre men om du kan få tag på ett par så slå till direkt, du kommer inte ångra dig.

De passar perfekt in på din beskrivning, all åkning i mjuk snö blir som en lek.

Senast ändrad:
smear skis
Sanouk kan du inte jämföra med Hendryx eller Line. Sanouk är inte lekfull jämfört med de andra två...

//H

Edit: Sanouk görs fortfarande för USA marknaden om jag inte har helt fel..

Senast ändrad:
smear skis
Kolla också in Unity Hiatt. Ser grym ut för lek i puder.

Edit: Hur lång är du? Hiatt är 190.

Senast ändrad:
smear skis
Line? Mjuka? Jo de har nån modell som är mjuk, kommer inte ihåg vad den heter, men resten av skidorna är riktigt stenhårda till nästa säsong.

Hellbent är dock mjuk. Men med reverse chamber. Kan kanske vara skoj att leka runt lite med, känns dock som en "pontoon-light". Testkör vetja!

Annars är tipsen:
Nån hendryxplanka
En sanouk köpt på nätet från staterna
DPS Lotus 120 i flex 2
Pontoon

Senast ändrad:
smear skis
Det är samma skida tror jag faktiskt. Trevor Hiatt har kört för Head förut och setts på ett par Mojo-lackade monsterlagg. Det var snack om att Head skulle komma ut med den vet inte vad som händer på den fronten. Har för mig att PG nämnde att han kört den skidan i vintras.

Annars skulle jag styra undan Hellbent om jag vore du. Hellbent är fan rätt beskrivning på den skidan: den böjer sig så innihelvete, mjukare skida och dom kan kallas gummisnoddar. Dom funkar säkert kanon om man är kort, lätt och kör puder i lugnt tempo. Men om man är lite större och vill dra på funkar dom inte alls. Tip- och tailrocker ihop med supermjukt flex gör att skidan böjer sig som en banan så fort vikten inte är exakt mitt på skidan eller om man försöker dämpa en ojämnhet eller stompa ett dropp. Åkte på ett par här hemma i Åre i april och dom var rent hemska (i alla fall för en tjockis som jag).

Sanouken känns inte heller som den typ av skida som du är ute efter. Lite för mycket styr rakt fram och för lite lek i den, även om det är en bra skida.

"åker fort, kan man säga fort, och totalt oskolad. Egen påhittad åkstil som funkar." Hahaha, synd att vi inte hann ta några åk ihopi Whistler, hade gärna sett den beskrivningen i verkligheten :)

Senast ändrad:
smear skis
Hittade en bild på Unity Hiatt fast som en Head-prototyp med Mojo-ovansida:

P8300060_3.jpg

smear skis
unity hiatttwin (ja, det ska vara 3 t:n, Amerikaner är ju som de är) är head mojo 150. Såg flera par i Jackson Hole i vintras, ett par av de var Trevor Hiatts, som var lackade i Mojografik, som Glisseur sa. Han kör nämligen fortfarande för head (enligt heads hemsida) men har utvecklat hiatttwin åt unity.
Det är en Pontoonliknande skida som känns lite styvare och mer välbyggd än P. Det som är lite intressant är att Unity från början enbart gjorde snowboards. Men till kommande säsong har de även 4 par skidor, som de har utvecklat under de 3 senaste åren.
Mer info. på unitys hemsida http://www.unitysnowboards.com/skis.php

PNyberg:
det ska påpekas att jag inte har provkört någon av följande skidor men kan ändock bidra med några slutsatser. alla är bra skidor (för rätt person och terräng) men har lite olika inriktning.
har du sett Shane McConkeys samt Eric Pollards del i pull (den filmen som åkarna fick redigera själva tror jag)? det känns som att du vill ha en skida som beter sig mer som Pollards än McConkeys, har jag rätt?

hellbent 179=känns som en klenare variant av pontoon, så jag instämmer på Glisseurs beskrivning.
sir francis bacon=har jag ett par som står och väntar på mig i usa. tror mkt på dessa lagg för det ändåmålet du beskrivit. är nog inte helt olika hendryx funkallistic pro model, Pollard och Herr Luthman delar många tankar om skidåkning. väldigt flexiga samt lite spann men ändock spänstiga som få.
dps lotus 120 flex 2=där sitter Glisseur på en massa fakta, handbyggda fina lagg från Colorado.
line prophet 130=inte raka motsatsen till bacon men de har designats för olika ändåmål, som Pollard själv förklarar det. den styvaste av lines skidor.
rossignol steeze=vet jag inte ett jota om, mått?

ytterligare ett alternativ kan vara line EP pro (Pollard har visserligen även designat bacon, elizabeth samt prophet 130 men varför just denna nya kreation fått hans namn vet jag ej) som är ett par bacon som gått på bacondiet, hah =). av förklarliga anledningar är det inte speciellt många som kört lines skidor i sverige och därav är infon rätt knapphändig. kolla på tetongravity och newschoolers så kan du nog heta mer info.

Senast ändrad:
smear skis
""åker fort, kan man säga fort, och totalt oskolad. Egen påhittad åkstil som funkar." Hahaha, synd att vi inte hann ta några åk ihopi Whistler, hade gärna sett den beskrivningen i verkligheten :)"

Haha, nu lät det där kanske lite värre än vad det i sjävla verket är:P Ville bara poängtera att jag inte har ngn racingbakgrund. Haha...egenpåhittat, kör reversetyngd, allt tryck i pjäxan mot vaderna så kollar jag bara upp i himmelen:P Att se vart man åker är för mesar!

smear skis
"mer som Pollards än McConkeys, har jag rätt? "
Korrekt, annars hade jag vetat lite mer vilken skida ja skulle köpa. Då lotus 138 hade varit superb till det ändmålet.

smear skis
Har ju kört Lotus 138 en hel del, både 06:ans flex 2 och 07:an flex 3. Det är en sjuk, sjuk skida i rätt förhållanden (och en lika sjukt dålig i fel förhållanden, dvs pist och annat hårt). Har kört dom både i La Grave och Kanada/USA i hyfsat episka förhållanden och varje gång blir jag lika förvånad hur jävla enkelt det kan vara att åka puder med rätt verktyg. Vikten där den ska vara, precis framför hålfoten, och sen är det bara att åka som man känner för. Dom är så fartstabila så det inte riktigt märks hur fort man åker, har fått känslan av att "å fan, är jag redan nere" nästan varje åk. Skog är inga problem heller eftersom dom svänger på en femöring om man vill det, enda kruxet är att man kan få upp lite för hög fart för sin egen hälsa ibland. Dom stora fördelarna med reversed sidecut och tip/tail rocker är självklart flytet men också att det är så otroligt enkelt att själv bestämma sin svängradie. Med en "vanlig" skärning är du ofta låst till en viss svängradie, speciellt om skidan har mycket skärning bak. Med reversed är det pissenkelt att växla mellan straightlines och kortsväng. Skidan hugger inte heller i svängen som vanliga skidor kan göra i puder och dom blir därför löjligt fartstabila och förutsägbara – det är du som styr skidan och inte tvärtom. Det går att åka snowboard fast på skidor på dom och det är det som jag alltid har strävat efter i puder.

Däremot skulle jag hålla mig undan fantasivarianterna av Lotus 138, typ 202:an och 193 flex 3. Körde på flex 3 i vintras, dom går som ett par jävla godståg i hög fart men är inte direkt smidiga när det blir lite knixigare som flex 2 är. 202:an vet jag inte ärligt talat vad den ska vara till för mer än att Stephan drömmer om feta åk i Haines på den. Men ärligt talat så ser jag inte speciellt många begränsningar i 193 flex 2 så dom andra modellerna är mest show-off enligt min simpla åsikt.

Har inte åkt Pontoon själv så jag kan inte uttala mig om den. Har polare som kört den och varit rejält nöjda men det var på ett par prototyper som var gjorda för deras teamåkare och därför lite styvare i flexet. Det är just flexet som jag är lite fundersam på när det gäller den skidan, annars verkar den bra som fan. Har iofs hört snackas om att den breda spetsen ska motverka sitt syfte i puder och inte bete sig lika bra som en skida med helt omvänd skärning, har inga belägg för att det egentligen är så.

Lotus 138 i flex 2 kan nog vara en sjuk lekfull skida i rätt förhållanden om man är på det humöret men den är väl egentligen gjord för att ösa på med än för lek-å-snurråkning. Men som sagt, det vet inte jag så mycket om, är ju inte känd som nån snurråtta själv :) Men Armada har ju gjort ARG som är en på pricken kopia av Lotus 138, bara några mm smalare överlag, och den är ju tänkt att spinna med så konceptet lär nog funka för det med. Däremot så vet jag att Armada blivit stämda för att dom kopierat Lotusen lite för mycket...

smear skis
Head skidan tillverkas och finns att köpa i vissa butiker i Alperna ;)

Jag återkommer med en test av EP pro modell när jag har varit i Zermatt om två månader då jag ska prova den då.

Hellbent är precis som Glisseur skriver. Ett helvete ;)

//H

smear skis
Får tacka så mkt för er tid och era goda råd. Känns som att jag har mer hum om vad jag vill ha för skida nu. Den innan intressanta hellbent är nu slängd till den mörka sidan av månen och ist har skidor som lotus 138 193 flex 2 och line skidorna SFB och EP Pro kommit i fokus.

En sista fråga till Hasse. Hur fick du tag i Line skidorna? Nog svårt att hitta ett par SFB , som ex, i kanada. Hur lyckade du då hitta ett par EP pro i sverige?

Stay classy FR!

smear skis
Vad anser du vara dicking around i snön PNyberg?

Antingen kan man tolka det som att du vill kunna göra det som Pollard gör (butters, bif (brown eye in first) vrida-knäna-ur-led svängar, landa drop baklänges m.m.) eller det som McConkey gör (korridorhas i för höga hastigheter, stenhård åkning i fallinjen, hoppa större än störst, men bara neråt m.m.).
Jag tycker att deras åkning gestaltar två motsatser, som kille-tjej, och så även deras verktyg.

Om HT/Mojo 150 är i största laget så är väl även Lotus 138 det, eller?
Eller spelar skillnaden i nos och bak mer roll än skillnaden i midjan på ett par lagg av Spatulatyp Tobbe Termos =)?
Lotus 138=? m @192 cm, 140-138-139 mm
HiattTwin/Mojo 150=? m @190 cm, 155-140-155 mm

Så på ena sidan näter tycker jag att vi (du) har Lotus 138-Pontoon-Hiatttwin/Mojo 150 och på andra sidan SFB-EP Pro-Funkallistic PM. Det gäller bara för dig att välja sida...=).

Angående ARG så erkänner Armada i deras tekniska beskrivning av ARG att de i stort sett stulit idén, från DP =): "Traditional powder-specific skis rely on extra width under foot and a fat tip to keep you on top. We’ve taken that idea, wiped the slate clean and flushed it accordingly. The ARG is nearly the exact opposite."

Senast ändrad:
smear skis
Åker inte skidor men efter än säsong i st.anton med bara skidåkare så har man snappat upp en del....
Mountain wave diplomat är en 96mm styyyyv friåkningskida. vet en kille som säljer sina 193 långe.

Grymt bra skida enligt många :)

smear skis
Nosskire sa:
Åker inte skidor men efter än säsong i st.anton med bara skidåkare så har man snappat upp en del....
Mountain wave diplomat är en 96mm styyyyv friåkningskida.
Och den är i så fall vääääldigt långt från vad trådskaparen söker och vad som nämnts i den här tråden tidigare.

Grym tråd för övrigt.

*måste stå emot frestelsen att köpa Lotus 138*

Glisseur: Är det stora skillnader mellan de Lotus 138 som säljs som 05/06 blems och de som är från 06/07? Några revolutionerande förändringar för årets modell?

smear skis
Peter_K sa:
Glisseur: Är det stora skillnader mellan de Lotus 138 som säljs som 05/06 blems och de som är från 06/07? Några revolutionerande förändringar för årets modell?
Några grejer är det allt, största förändringen är att tip rockern är större och längre. Tippen är dessutom lite mer jämnbred och avrundad och ser inte längre ut som gigantisk dildo :) Monteringspunkten är tillbakaflyttad ett par centimeter. Sen är det väl lite småsaker i flexet och sånt som jag har svårt att uttala mig om. Den nya varianten är i alla fall ett par hack vassare och dom flesta barnsjukdomar har botats. Bla. så flöt den den första modellen alldeles för dåligt i låg fart, det hade mest med rockern att göra. Sen är det samma förändringar som över hela linjen med ny ovansida och sidokanter i bambu.

Håller med Lima-Kossan-Mu om att det är skillnad mellan skidor som är mest till för att chargas stenhårt i fallinjen à la McConkey, och dom som är mer till för att smear-snurr-å-hopp-i-linjen à la Pollard. Prophet 130 är nog roligast i lägre farter med freestyletänk istället för att skena i Mach Skitfort, Pontoon är nog inte lika bra på att snurras som den är på att dra linjer i AK – även fast båda modellerna kan kategoriseras som löjligt breda av den sorgligt oupplysta allmänheten. Äpplen och päron liksom.

smear skis
Haha. Får be om ursäkt för min schizofreni :P Jag söker som sagt mer pollard skida än mcconkey. Har som sagt redan en charga järnet-stålet i mina 189squads, får väl vara god att ta tillbaka det ja sa om att dps skidan var intressant. Eller ja....klart som fan att den är intressant. En så egendomlig skida är ALLTID intressant. Skulle gärna vilja klämma på ett par och testa dom i rätt förhållanden.
Förresten. Vad tror ni om Atomic thugs? Kan det vara lite av det jag söker? Kan nämligen få jekkligt bra deal på ett par 192or i byte mot mina oborrade armada ant´s?

Senast ändrad:
smear skis
Har suttit lite i liknande tankar att skaffa mer "lekiga" lagg att komplementera mina Pow + eftersom de oftast lockar mig att mer släppa på lite mer och gasa iväg. Något att ha mer för djupsnö men i miljöer där det kanske inte är så enorma höjdmetrar och man knallat/hudat upp och vill göra varv. Där det skulle kännas som totalt slöseri att bara gasa utför, men däremot helt perfekt att laja omkring i snirkliga svängar och skutta runt, lära sig lella omkring baklänges och slarva sig utför. Mer Pollardism än McConkyism såas...

Tittat på just Hellbent, Prophet 130 och Comi. Det är intressanta att det är så olika åsikter om just Hellbent:arna, några som testat har just skrivit att de är alldelles för mjuka i 179 och sen finns det några andra röster som vart mycket nöjda och gillat dem skarpt just för den lekiga känslan.

Eftersom de ex som cirkulerat ute på bergen torde vara förproduktions ex, så kanske de inte heller är helt konsekventa i flex och så. Det kanske har bidragit till de så olika åsikterna. Har för mig att Pontoonerna hade ungefär samma blandade kritik för ett år sedan...

Eller så är det bara så att de är för mjuka i 179 storleken. Däremot ska tydligen 189 var betydligt hårdare och rejälare enligt en storhuckande stjärna på K2:s forum. Som 170 i höjd är den längden dock inte så intressant för mig... Well, man får vänta till i höst och kolla in dem när det väl trillar in och man kan klämma på dem själv.

Annars så är Prophet 130 en rätt stor favorit, men det är svårare att få nån beta på hur de verkligen är i styvhet och flex eftersom kommentarerna om dessa är rätt få tyvärr. Undrar dock oxå vad de har för nivå på spannet eftersom jag inte lyckats hitta nån info om detta alls. Nån här som har klämt på dem eller så???

smear skis
här behövs inte be om ursäkt för något PNyberg, jag förstod inte hur du tänkte bara.
visst är ett par lagg av Lotus 138-typen intressanta, de är ju så långt ifrån allt annat man äger som det bara går. det beskriver också mitt tänk när man ska ha flera par skidor, att de ska vara så olika varann som möjligt, speciellt om man bara har 2 par. ju fler man har ju fler konstiga skapelser kan man ha, varpå mina nästa lagg med största sannolikhet kommer vara ett par HiattTwin.

det känns som Thugs spelar i samma lag som Bacon-EP Pro m. fl. mjuka men framförallt flexiga, ca 115-125 under foten, monteringspunkten väldigt långt fram osv.
The Ant, vad är grejen där då? i beskrivningen på deras hemsida får man känslan av att de beskriver ett par ånglok i stil med B-Squad 189 eller liknande. och sen ser man Anthony åka som morsan (obs. åka, inte hoppa, i jämförelese med andra pros såklart, inte med mig), förstår inte...
Tobias-Frost sa:
Där det skulle kännas som totalt slöseri att bara gasa utför, men däremot helt perfekt att laja omkring i snirkliga svängar och skutta runt, lära sig lella omkring baklänges och slarva sig utför. Mer Pollardism än McConkyism såas...
Jag kom på mig själv här efter att ha gjort jämförelsen mellan Pollard och McConkey, Pollard kan ju även åka mer McConkeyiskt, och då har han Prophet 130 under fötterna.

Har du forskat i TGR:s forum och/eller Newsschoolers för info. om Prophet 130, där lär det finnas en massa skitsnack Amerikaner emellan.

Senast ändrad:
smear skis
Klämde på ett par prophet 130 i stryn förra veckan. Den var bra mycket hårdare än vad jag trodde, helt klart mycket hårdare än t ex K2, Armada JvJ etc.

smear skis
Ant´sen är väldigt raka och har ett typiskt bc jibb flex dock lite mer åt åka fort hållet. Riktigt jävla styv under foten för att sedan vara väldigt mjuk vid tipen och lite styvare i tailen.
Den ska vara gjord för att slänga trick i svår terräng. Och ja kan säga som så att dom känns väldigt balanserade och fina i luften då mest tyngd ligger precis under foten vilket ger låg svingvikt. Men för mig är den för lik squaden för att den ska vara värd att ha kvar, dessutom för smal med sina 106 i midjan för att börja tänka på att böja om dom och få omvänt spann. Men thuugsen kanske inte är ett så dumt val ändå alltså? Finns det ngn här som har testat dom. SJ har jag bara sett folk leka runt med dom. Och dom verkar ju rätt lekiga iaf. Roligt flex!

smear skis
Glisseur sa:
Några grejer är det allt, största förändringen är att tip rockern är större och längre. Tippen är dessutom lite mer jämnbred och avrundad och ser inte längre ut som gigantisk dildo :) Monteringspunkten är tillbakaflyttad ett par centimeter. Sen är det väl lite småsaker i flexet och sånt som jag har svårt att uttala mig om. Den nya varianten är i alla fall ett par hack vassare och dom flesta barnsjukdomar har botats. Bla. så flöt den den första modellen alldeles för dåligt i låg fart, det hade mest med rockern att göra.
Vad är det för fel på skidor som ser ut som en dildo nu helt plötsligt? Det har ju snackats tidigare om att bredare skidor mest är penisförlängare, men det här verkar ju ännu grymmare! Inte nog med att de är ruggigt breda, de har även formen. Coolast på afterskin, så jäkla fett.

Fast det här med taskigt flyt i låg fart och barnsjukdomar lät ju lite sådär... Å andra sidan, om man bakmonterar den så den får samma monteringspunkt som den 06/07-modellen kunde man kanske ändå få en rätt OK lösning. Eller så slutar jag snåla och hostar upp pengar för årets modell (och får dessutom en skida som går att hitta om bindningen löst ut i pudret).

smear skis
Hosta upp till 07/08 modellen! Herr Drake har ju gjort sjukt många förändringar till den här säsongen... Största förändringen är väl att tailen är lite styvare så skidorna kommer även vara grymma till feta klippor (tidigare fanns det ju tendenser till K2-landingar, dvs. ryggen i snön i 50 meter...).

smear skis
Peter_K sa:
Eller så slutar jag snåla och hostar upp pengar för årets modell (och får dessutom en skida som går att hitta om bindningen löst ut i pudret).
Vet inte om det är så stor skillnad, den är vit den med...

PNyberg sa:
Men thuugsen kanske inte är ett så dumt val ändå alltså? Finns det ngn här som har testat dom. SJ har jag bara sett folk leka runt med dom. Och dom verkar ju rätt lekiga iaf. Roligt flex!
Har inte åkt på dom, bara flexat. Rätt mjuka men hört bra saker från åkare som kört på dom. Iofs hade ingen av just dom killarna betalt för sina par så det kan ha spelat in i ekvationen. Men om jag hade varit du hade jag jagat rätt på ett par Prophet 130 istället. Om inte annat för att grafiken är snygg och för att Pollard kör på dom – det finns ju ingen som sweetar lika mycket som honom :)

smear skis
Peter_K sa:
Med andra ord jag menade nog egentligen kommande säsongs modell (07/08). Eller har de bestämt att den också ska vara vit?
Du har mer koll än vad jag har Peter :) Visste att Mr Drake pillat med lite nya designer men inte att han bestämt sig för vilka. Bra skit i vilket fall som helst.

PNyberg -> Kom på en skida till: Fatypus Alotta http://www.fat-ypus.com/home/tech.php 172/140/158 med en radie på 11.5 meter. Blev Powder Mag's Skiers Choice för 2008 och ska tydligen carva som satan trots att den är bred som en mindre ladgårdsvägg.
180AlottaSM.gif

smear skis
Börjar bli måååånga skidor nu. Kommer bli svårt att välja. Fatypusen vore ju jäkligt rolig att testa. 140 i midjan. NÄR NGNSIN BEHÖVER MAN SÅ MKT???? Men alla freaks är ju roliga så, den är nog fullt möjlig att åka på den med.

Någon som själv har ett par mjuka feta pollardiga skidor som har ngt att bidraga med. En liten anekdot kanske?

smear skis
Mitt första inlägg sedan hemkomst till stockholm föräras denna utmärkta tråd. Har en hel del info om många grejer som du skulle finna vara intressanta men har inte tid just nu. Snacka dock med Skriblle här på freeride. han rockade runt i Vebier i vintras med sina Thugs.

Far...väl

Tillbaka
Topp