F.A.Q Marker The Duke

WITMatrix

Ny medlem
F.A.Q Marker The Duke
Lænkar ang The Duke:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3860
http://www.wildsnow.com/articles/marker-duke-faq/marker-duke-binding-faq-index.html

Ni som prøvat hur fungerar, eller tror ni fungerar, The Duke bidningen till lite længre turer? Alltså turer som ær lite længre æn att ta liften upp och sen gå en bit bort till en annan topp utan tur som kanske tar en 4-5h och 2000-2500 højdmeter.

EDIT: Ændrar topicen, tycker hær finns svar på de flesta frågor runt bindningen nu...

Senast ändrad:
F.A.Q Marker The Duke
Har inte testat duke men är lite intresserad av att få se svaren i denna tråd.

Dock så handlar ju allt om vilja och kan tänka mig att det lätt är värt den extra ansträngningen att få åka på riktiga bindningar som man kan lita på.

Senast ändrad:
F.A.Q Marker The Duke
Jag har kört på Duke totalt tre veckor. Jag har dock inte gått mer än någon timme åt gången, tre ggr.

Jag har gjort en säsong med Fritschis Freeride (den grågula) och försökt göra en säsong med Naxo nx21 (2007). Åkningsmässigt är det stor skillnad mellan Duken och övriga bindningar. Jag bedömmer Duken som klart bäst med Fritshin som tvåa (Den nya "plus" bindningen fungerar bättre än den gamla) passar dessutom lättare åkare bra. Naxon däremot har jag bara haft problem med. Naxon tjuvnyper för minsta lilla belastning. Den är extremt känslig för snö på pjäxan eller en snedställning av pjäxan i "iknäpppningsläget". Samma problem förekommer på Fritshin men inte lika illa. Duken däremot känns som en riktigt racing bindning när den stigas i. Fritshin tjuvnöp vid nödvändiga dropp (2m), Naxon däremot tjuvnöp bara någon nämde ordet dropp i bindningens närhet. Duken har inte tjuvnypt en enda gång. Vad det gäller toppturer tycker jag inte det är så stor skillnad på Duken och Fritshin möjligen att Naxon är något bättre. Duken kan va lite krånglig att skifta läge på från turläge till skidåkarläge.

Marker Duke

+Riktigt bra åkegenskaper känns väldigt stabil

-Priset

Fritshi Freeride

+Ok åkegenskaper

-Ganska klent aluminumfäste för tådelen (knäckte min)

Naxo NX21

+ Ev. att turegenskaperna är bättre än de föregånde

- Allt annat

Jag anser mig kunna bedömma åkegenskaperna men kanske inte ska tas på för stort allvar vad det gäller egenskaperna på långturer. Återkommer med de egenskaperna efter vårens toppturer

F.A.Q Marker The Duke
Precis som Nojlas skriver menar jag att bindningen löser ut.

Priset är väl största nackdelen. Förövrigt tycker jag att egenskaperna är ungefär detsamma. Det man kan säga är väl att Naxon och Fritshin är bindningar som kommer ifrån turbranchen men Duken har sitt ursprung i alpinbranchen. Detta innebär väl att prioriteringarna görs på olika ställen.

De tekniska data du söker Nojlas får du leta fram själv. Du som är student har väl tid. Hur går det med nollnig förresten?

Måste jobba vidare...

F.A.Q Marker The Duke
Tack før snabbt svar!

Hur mkt sløpper den upp i gå læget? Alltså hur långt från skidan lyfts hælen? Om min formulering ær førståelig...
Har mest erfarenhet av turgåing med telisbindning ochn det ær ju ganska stor skilland på att gå med en som håller ner tådelen och en som ær fri.

Hur ær det med pjæxor då, antar att randopjæxor inte ær något problem!?

F.A.Q Marker The Duke
Jag kommer ihåg att jag köpte en liten fjäder till Fritschin som inte gjorde så jättestor skillnad på både Naxon och Duken jag åkt på saknas motsvarande fjäder. Fjädern ska hjälper till med att hålla skidan när pjäxan. Jag kommer inte ihåg hur skidorna uppförde sig riktigt men det tyder väl på att jag inte hade några större problem.

Jämfört med telis turande så är det oavsett stor skillnad att ge sig på ett par alpina turskidor. Då jämför jag med den gamla Rottefella Kobra som jag använder.

Randopjäxor har jag ingen erfarenhet av i någon av bindningarna.

F.A.Q Marker The Duke
Jag turade på Lofoten med ett par gotama med duke bindning i vintras. Dom flesta andra använde sig av Diamir, Naxo eller telis under turen. Den var ca 1200 höjdmeter och tog väll ca 3 timmar upp. Det som var mindre bra med duken var att hälhöjaren var lite för låg när vi gick som brantast. Men det jag tappade på vägen upp fick jag tillbak många gånger om på vägen ner. Duken är grymt vridsty och den känns inte som en "tur" bindning. Jag har åkt på diamir freeride + ett par år och före det på Diamir freeride bindningen. Båda dom är riktigt bra bindningar men inte på långa vägar lika stabil vad det gäller utförsåkningen som duken. Så jag rekomenderar Duken för dom som turar kort eller lång i norden, eller för den delen alla berg där turen inte börjar på 2000m, för sådana turer är det bättre med lite lättare bindingar. Sen är Duken gjord för feta skidor, duken sätter man inte på en lätt rando-skida. Ska du ha en skida i vinter ocg du gillar att bränna utan för pisten och tvekar inte för att jobba för att få dina åk. Så är ett par sköna feta lagg med duke bindnigen det rätta!

Micke

F.A.Q Marker The Duke
MikeMike sa:
Jag turade på Lofoten med ett par gotama med duke bindning i vintras. Dom flesta andra använde sig av Diamir, Naxo eller telis under turen. Den var ca 1200 höjdmeter och tog väll ca 3 timmar upp. Det som var mindre bra med duken var att hälhöjaren var lite för låg när vi gick som brantast. Men det jag tappade på vägen upp fick jag tillbak många gånger om på vägen ner. Duken är grymt vridsty och den känns inte som en "tur" bindning. Jag har åkt på diamir freeride + ett par år och före det på Diamir freeride bindningen. Båda dom är riktigt bra bindningar men inte på långa vägar lika stabil vad det gäller utförsåkningen som duken. Så jag rekomenderar Duken för dom som turar kort eller lång i norden, eller för den delen alla berg där turen inte börjar på 2000m, för sådana turer är det bättre med lite lättare bindingar. Sen är Duken gjord för feta skidor, duken sätter man inte på en lätt rando-skida. Ska du ha en skida i vinter ocg du gillar att bränna utan för pisten och tvekar inte för att jobba för att få dina åk. Så är ett par sköna feta lagg med duke bindnigen det rätta!

Micke
Det va precis det ja ville höra men inte min plånbok. Nu är jag iaf 100% säker på att det blir ett par duke på mina fetingar! :D En fråga som jag har till er hajkexperter. Vad ska man använda för att inpregnera hudarna? Var kan man köpa sånt? Olika produkter för olika hudar? Kliver sj fram på en G3 matta under mina skis.
Btw, fler trådar av denna kaliber please!

Senast ändrad:
F.A.Q Marker The Duke
PNyberg: Vet inte om det ær sån impregnering du ær ute efter men... Anvænder också G3 hudar och testade att stryka på nån form av vax som var avsett før hudar før att det inte skulle fastna snø under, det funka dåligt. Upplevde hudarna som halare att gå med efter samt att det inte va nån større skilland. Så det rekommenderar jag inte.
Det ska væl finnas nån form av sprej också, tror nog det kan funka bættre då det sækert sprids jæmnare.

F.A.Q Marker The Duke
WITMatrix sa:
PNyberg: Vet inte om det ær sån impregnering du ær ute efter men... Anvænder också G3 hudar och testade att stryka på nån form av vax som var avsett før hudar før att det inte skulle fastna snø under, det funka dåligt. Upplevde hudarna som halare att gå med efter samt att det inte va nån større skilland. Så det rekommenderar jag inte.
Det ska væl finnas nån form av sprej också, tror nog det kan funka bættre då det sækert sprids jæmnare.
Okej. Minns att Kvart snackade om det i Freeride tv för ett tag sedan. "Så ska man inpregnera hudarna så det inte fastna ngn snö på undersidan..."
Vill gärna veta vad det är man ska ha!

F.A.Q Marker The Duke
Skönt att höra att det var pga för låga hälhöjare som MikeMike tappade på väg upp. Den ska jag börja använda som ursäkt när jag inte häger med i tempot.

F.A.Q Marker The Duke
PNyberg sa:
När det krisat har jag använt vanlig hårdvalla och dragit på hudarna lite snabbt, det funkar hyfsat men det är ju så klart bättre att impregnera hudarna när dom är torra. Köpte ett vax från Blac Diamond i vintras som är till för det, Glop Stopper har jag för mig att det heter. Annars har både BD och Colltex en spray som fixar biffen: http://www.telemark-pyrenees.com/sh...67_74&osCsid=e605c86648828d16495ee48d0feb7c08

F.A.Q Marker The Duke
En annan grej som i alla fall ligger nära ämnet.

Finns det någon webbutik som har börjat sälja The Duke ännu. Eller får man ge sig till tåls lite till. Har kollat på några av de större sidorna utan att kunna hitta dom. Skulle vara intressan att se verkliga prisuppgifter.

/JN

F.A.Q Marker The Duke
Hjulbult sa:
En annan grej som i alla fall ligger nära ämnet.

Finns det någon webbutik som har börjat sälja The Duke ännu. Eller får man ge sig till tåls lite till. Har kollat på några av de större sidorna utan att kunna hitta dom. Skulle vara intressan att se verkliga prisuppgifter.

/JN
Jag vet att iaf conrad ska sälja dem i vinter

Senast ändrad:
F.A.Q Marker The Duke
Glisseur sa:
PNyberg sa:
När det krisat har jag använt vanlig hårdvalla och dragit på hudarna lite snabbt, det funkar hyfsat men det är ju så klart bättre att impregnera hudarna när dom är torra. Köpte ett vax från Blac Diamond i vintras som är till för det, Glop Stopper har jag för mig att det heter. Annars har både BD och Colltex en spray som fixar biffen: http://www.telemark-pyrenees.com/sh...67_74&osCsid=e605c86648828d16495ee48d0feb7c08
Okej..antar att det går att inhandla även i golden. Va lite småjobbigt i slutet av säsongen när snön inte var lika torr som den borde och trodde man hade bytt ut sina pjäxor mot buffaloskor och vänt hudarna bakochfram.

pelov sa:
Hittade ett par duke bindningar på http://www.blue-tomato.at för 379 eur.

http://www.blue-tomato.at/ProductDetail … Wgen8Aie-1

Så nu är det bara att handla ;)
379euro...damn that´s steep! Hoppas man kan haggla ner priser lite på dom i ngn bra butik, perhaps i samköp av ett par K2 Hellbent 179.

Förresten, vad tror ni om att slänga på Duken på ett par Rossi-Bsquad 189? Bra eller anus?

F.A.Q Marker The Duke
Du menar inte att du ska slänga Duken på ett par Hellbent? Sämre turskida finns nog inte på den här planeten (eventuellt i konkurrens med Herman Maiers störtloppsplank), skulle inte ha den ens för superkorta hiker. Duke på Squaden funkar nog finfint, min kollega på andra sidan skrivbordet ger tumme upp och det är väl ett bra betyg :) Beror väl lite på hur mycket du krämar åt DIN-skalan på dina bindningar men generellt borde det gå bra. Har sett folk köra Duke på Gotama med ett leende på läpparna och det är väl en hyfsat jämförbar skida.

Hudvax alternativt spray finns i alla fall garanterat i Golden, no prob. Annars finns ju alltid det mäktiga Nätet. MEC har ju allt och lite till, och billigt också.

F.A.Q Marker The Duke
Scarpa Tornado och Garmont Adrenalin! Funkar bra med båda, en kompis till mig provade mina Gotama med Duke med Scarpa Spirit 3 och det funkade också riktigt bra!

M

Senast ändrad:
F.A.Q Marker The Duke
Jag har haft mina Strolz. Men då är jag ju en långturare oxå. Och MikeMike. Ingen reklam i forumet vet du...

//H

F.A.Q Marker The Duke
Jag skulle aldrig nämna det ordet det vet väl du eller hur ;)

Enda problemt jag/vi har upptäckt med Duke är att skistoppers går sönder men det har gått bra att reklamera dessa.

//H

F.A.Q Marker The Duke
Hasse sa:

Enda problemt jag/vi har upptäckt med Duke är att skistoppers går sönder men det har gått bra att reklamera dessa.

//H
Samt att hälhöjaren ska vara lite kort.
Sen verkar det vara lite svårt med skarjärn till dem va?

För övrigt skickar Conrad julkort till mig varje jul. Handskrivet!

F.A.Q Marker The Duke
Nojlas sa:
Hasse sa:

//H
Samt att hälhöjaren ska vara lite kort.
Sen verkar det vara lite svårt med skarjärn till dem va?

För övrigt skickar Conrad julkort till mig varje jul. Handskrivet!
Har även hört att hälhöjaren går att köpa till en del så att den blir högre. Så det går att tuna lite på skiten!

F.A.Q Marker The Duke
MikeMike sa:
Scarpa Tornado och Garmont Adrenalin! Funkar bra med båda, en kompis till mig provade mina Gotama med Duke med Scarpa Spirit 3 och det funkade också riktigt bra!

M
Ok, tack MikeMike. Då borde væl Spirit 4 funka bra också...så slipper jag skaffa en ny pjæxa till markern och en till dynafiten. :)

Ang. hællyftaren, ær det en vanlig metallbygel man fæller upp? Isf. går den inte att modda lite eller ersætta med en egen før dom som inte har tummen mitt i handen?

F.A.Q Marker The Duke
Blunda nu Hasse för nu kommer mer conradreklam: Om man köper duke+skida så blir det typ 1000spänn dyrare än om man tagit en bra vanlig bindning. O för att tura då så behöver man trekkers, o va kostar dom? Jo typ 1000 spänn. Valet är enkelt :)

Glisseur: Är det hellbent i synnerhet som är dåliga o tura med, eller är det skidor me rockers i allmänhet? (lite OT jag vet, förlåt)

F.A.Q Marker The Duke
Nenne sa:
Glisseur: Är det hellbent i synnerhet som är dåliga o tura med, eller är det skidor me rockers i allmänhet? (lite OT jag vet, förlåt)
Har inte turat på dom men blir nervös bara att flexa dom. Styvare skidor med rocker är däremot inga problem att tura med alls. Men jag skulle inte sätta Duken på ett par Hellbent, det är en ren lek-å-hoppskida och passar nog bättre ihop med Marker Jester.

F.A.Q Marker The Duke
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp