Market The Duke - "vara eller icke vara"

Kruus

Ny medlem
Hej skidvänner,

Efter mitt förra inlägg så har jag beslutat mig för att köpa en Völkl Shiro (ledesen om jag gör någon besviken;-)
Tänkte höra om er inställning till The Duke bindningen.
Bra eller dålig - för och nackdelar etc? Jmf med att köpa en Griffin.

Jag är ingen "turare" med hikar gärna 30-45 min. Idag använder jag Trekkers och klickar in i min slalombindning för att få lös häl. Fungerar hyffsat men är givetvis lite mer "bökigt" än att köra på en "randonee bindning" av typen The Duke etc.

En fråga som jag ställer mig är om The Duke håller bra eller om det finns problem områden. Jag väljer mellan att fortsätta köra griffin + trekker eller byta till en The Duke.

Tacksam för inputs/feedback/tyckande etc!

Mvh,
Marcus

Eller för att göra det lite svårare så väntar du tills nästa år och köper Salomon/Atomics variant av turbindning :P

Ska juh ha lägre ståhöjd (stack height) än duken, dock ngt tyngre. Sägs juh vara tåligare, men det får vi väl testa först :) Gällande DIN så är det väl tveksamt om det behövs mer än 16, men det är iaf vad både duke och guardian har.

Hur viktigt är pengar för dig? Och har du bindningar sedan tidigare?

A ena sidan tycker inte jag att det finns nagon anledning att avsta dukes om man ända skall köpa nya bindningar med skidorna. För kortare hiker och all akning inom ett system fungerar dukes alldeles utmärkt, har kört med dem i ett antal ar nu och är riktigt nöjd.

A andra sidan, om du redan har ett par treckers och planerar att flytta med bindningarna fran tidigare skidor eller far ett bra deal pa paket med ett par andra bindningar skulle jag tycka det är svart att motivera att lägga ut en 2000-3500 extra som ett par dukes kommer att kosta.

Sa om money is no object, kör pa dukes, annars skulle jag nog köra vidare pa treckers

mina 5 öre....

Piglet55 sa:
Eller för att göra det lite svårare så väntar du tills nästa år och köper Salomon/Atomics variant av turbindning :P
Eller för att göra det supersvårt så väntar du på nya Duke EPF se länk från SIA 2012 i Denver.

ttp://www.youtube.com/watch?v=a2jBmJlnTn0&list=UUkR3XHCVFh54QfCSSOQSdMg&index=10&feature=plcp

Det är inte många som har åkt på Guardin Salomon/Scott/Atomic/Tyrolia bindningen. Den ska inte vara bättre eller sämre än Duke utan lika bra enligt vad Salomon säger.

Bra med konkurrens och tydligt är att Marker valt att förbättra Duken som ett svar. Marker har iofs flera olika modeller i sitt tursortiment.

Det finns kända porblem med Duke sök på trådarna här på freeride. Däremot så är inte Salomon bidningen testad av allmänheten så det kan ju finnas vissa barnsjukdomar. (inte troligt men en risk finns)

Vad gäller DIN kör jag själv på en Jester Pro som har 18.

Senast ändrad:
Kruus sa:
För och nackdel med Salomon/Atomics - lättare, styvare, högre din etc?
Läs recension av Salomon Guardian 16 här >>

Några skillnader mellan Guardian/Tracker och Duke:
• Lägre – nästan 1 cm lägre stack height.
• Mer vridstyv bottenplatta när man går.
• Enklare att hantera, man behöver inte ta av skidan för att växla mellan åk/gåläge.
• Mindre chans till isbildning.
• Bättre hälhöjare.
• I princip noll glapp vid åkning.
• Mer metall = bättre hållbarhet.

Om du ska vänta tills nästa år tycker jag du borde köpa guardian. Jag har åkt på duke en säsong och åker på baron nu, har inte haft några direkta problem med någon av dem men ser ett par fördelar med guardian som jag skulle uppskatta. Iom att jag är van vid att tura på tech bindningar så tar jag i regel inte av mig skidorna när jag byter till åkläge och tar av hudarna, något som jag har börjat störa mig lite på med baron/duke.

Isbildning i låsmekanismen är i regel inte ett stort problem om man har vett på att rensa bort det innan man "tvingar" tillbaka bindningen i åkläge men kan vara irriterande. Har inte testat guardian eller kollat noga på den, kan hända att det blir lika mkt is på dem så att man måste ta av sig skidorna och rensa innan den går tillbaka i åkläge där med men om inte så är det en klar fördel.

Vad gäller hälhöjare så tycker jag markers nya lösning ä riktigt bra, föredrar nog den till salomons variant där bygeln sitter på hälplattan och inte på själva bindningen.

Snackar vi vridstyvhet så tror jag marker tar priset nästa år med nya Duke EPF som har betydligt bredare hålmönster. Om det har gjort något för att förhindra det glapp som ofta uppstår i låsmekanismen efter ca 100 åkdagar vet jag inte men det är en nackdel som Duke har och isåfall skulle peka mot guardian.

Tack för månsga bra synpunkter:

Så här är status.

idag har jag en Vökl Gotama med en Salomon S14 som fungerar bra (dock ca 3 säsonger gammal) och jag använder mina stighudar och mina trekker vid kortare hiking. Jag tycker det är lite bökigt att "ta upp och ur" trekkers ur ruggan och säker lite flexibilitet.

Jag har fått en paketpris för Vökl Shiro och The duke till 6000:- eller med Griffin för ca 4800:-.

Det skall tilläggas att jag inte är någon "tur fantast" utan när det dumpat är det "fort ut i pudret" och backcountry via liftburen åkning och skrå, gå med skidor på ryggen eller använda mina trekkers i ca 30-45 min.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall testa the Duke. Vad jag är rädd för är att jag skall uppfatta skian som "klumpig" med the duke - men jag kanske bara inbillar mig. Dvs skillnaden mellan att köpa Shiro+Griffin v.s. Shiro + Duke.

Vad tror ni....

Pengar är ingen issue, men vi alla vi ju göra bra delar och betala "så lite som möjligt"

Mvh
Marcus

Tillbaka
Topp