The Duke på en B2:a

Rand

Ny medlem
Har köpt ett par begagnade B2:or och har en fundering att så småningom köpa en ny bindning till dessa. Jag åker blandat i och utanför pist, och går på tur någon gång om året. Någon som provat att montera en Marker the Duke på en B2:a eller motsvarande freerideskida? Nöjda?

Om du inte går på tur mer än någon gång per år avråder jag dig att köpa duke. Hade själv höga förväntningar på den men insåg snabbt att det fortfarande var turbindning och inget annat jag hade på fötterna. Bättre med trekkers i ett par 916

Om du åker på Rossignol B2 och är nöjd med denna sorts skida räcker Duke till mer än väl. Om du skall köpa nytt kanske det går bra med den lite klenare varianten Baron med din som går till 12.

Jag har ett par dukes, ställda på 12, och de sitter på riktigt bra tycker jag. Och jag är inte ensam, blir förvånad över det jarle här säger då jag vet massor av väldigt duktiga skidåkare som åker på duke utan problem.

Dock är det ju rätt kostsamt... om du bara går på tur en gång om året typ, så är det nog mer prisvärt att skaffa ett par bättre beg 914, 914LAB eller liknande samt beggade trekkers. Då borde du komma undan med ca 1500 spänn i stället för de 3000+ Duke kostar.

Jarle vad är det du inte gillar med dem? Själv har jag haft problem med ramp-lutningen som ändrat känslan i framåtlutet efter att jag bytt från salomon. Men inga känslor av tjuvsläpp och bindningen är lätt det styvaste jag nånsin åkt på.

Blir oxå lite nyfiken på vad Jarle menar med att "fortfarande var turbindning och inget annat". Själv har jag vart med att dom har tjuvat en gång och det va mitt eget fel då den var felinställd, sen efter en quick fix så har dom suttit som gjutet på mina fötter.

Ställer mig också frågande till Jarles kritik. Jag har kört med Duke hela vintern och inte haft några som helst problem med tjuvsläpp, utan bindningen känns mycket rejäl.

Duken är ju skitfin förutom det att höjdjusteraren skruvar upp sig efter lite högre klippor och hårdare åkning samt turande. Det knakar emellanåt väldigt oroväckande och den tjuvsläpper lite smått obefogat (flertal gången varpå jag gång på gång kollat inställningarna) redan vid små skutt från klippor på 1.5-2 m (på din 12!) och då väger jag inte mer än ca 74 kg! Har haft ett rent h-vete med denna bindning emellanåt i vinter. Knatade hela flaten från högsta hållan till lillskarven i halv storm bara för att allt skulle skita sig pga av en bindning vars höjdjusterare ballat ur och skruven vägrar bita i gängorna igen! Klev alltså ur bindningen vartannat steg, då är det STORT glapp, till sist gav jag upp och åkte på en skida ned till tänndalen...

Absolut värdelöst beteende för en bindning som ska kosta 3k+, glad att jag inte betalade det!

Jarle sa:
Duken är ju skitfin förutom det att höjdjusteraren skruvar upp sig efter lite högre klippor och hårdare åkning samt turande. Det knakar emellanåt väldigt oroväckande och den tjuvsläpper lite smått obefogat (flertal gången varpå jag gång på gång kollat inställningarna) redan vid små skutt från klippor på 1.5-2 m (på din 12!) och då väger jag inte mer än ca 74 kg! Har haft ett rent h-vete med denna bindning emellanåt i vinter. Knatade hela flaten från högsta hållan till lillskarven i halv storm bara för att allt skulle skita sig pga av en bindning vars höjdjusterare ballat ur och skruven vägrar bita i gängorna igen! Klev alltså ur bindningen vartannat steg, då är det STORT glapp, till sist gav jag upp och åkte på en skida ned till tänndalen...

Absolut värdelöst beteende för en bindning som ska kosta 3k+, glad att jag inte betalade det!
Men om bindningen glappar och skruven gängat ur sig är det ju bara att reklamera fanskapet och få en ny? Dock har jag hört talas om ditt problem tidigare, så det är nog ett problem som duken har. Men jag tror inte problemen är större än vad många andra bindningar har haft genom åren. S916 t.ex. har ju inte alltid varit helt glappfri den heller...

Hursomhelst, mina dukes funkar kalasfint än så länge.
(Och Arc'Teryx-jackan också...) :P

humm, låter som du har fått ett måndags.ex. jag har kört på duksen nästan hela säsongen utan några problem "nästan". det ända jag har haft har varit att en av skruvarna som justerar höjden har rubbats lite några gånger, men de har bara varit att dra den igen, sen när jag fick en bättre inställning på den så satt den bra hela tiden.
den har aldrig tjuvlöst för mig och då har jag kört relativt mycket på den.

Mycket bra svar här, tackar alla inblandade i diskussion, får ta mig en funderare. Har aldrig egentligen funderat på trekkers, funkar det bra eller?

Inte nog med att den skruvar upp sig, själva skruven som justerar höjdplattan är blivit lite bockad den med... Måndagsex eller ej så har jag hört ett antal andra människor som har haft precis samma problem, antingen så är duken lite väl klen eller så har marker redigt stor duke-producering på måndagar... ( tror allt att du har fjäskat för både någon marker-snubbe och arc'teryx-tomte ;))

Och när höjdplattan väl flyttat sig så känns det aldrig helt hundra att bara skruva lite på måfå när man står mitt ute i ingenstans, blir aldrig helt bra då.... Jag gillar mina knän.

Har aldrig haft problem med några 916 heller, kanske bara tur, men ändå...

Trekkers fungerar ok, helt klart det bästa alternativet om du vill vara säker på att grejorna håller utför!

Senast ändrad:
Ok, då har jag en fundering till: Om man då kör ett par trekkers, hur stor roll spelar det vilekn alpin bindning det är? På mina begagnade B2:or sitter en Rossignolbindning med några säsonger på nacken.

Rand sa:
Ok, då har jag en fundering till: Om man då kör ett par trekkers, hur stor roll spelar det vilekn alpin bindning det är? På mina begagnade B2:or sitter en Rossignolbindning med några säsonger på nacken.
Spelar mindre roll vilka bindningar man har, går att köra i alla även fast enstaka fall med Look/Rossi har fungerat lite halvtaskigt då kolven, häldelen på bindningen, tagit i häldelen på trekkern. Vilken rossbindning har du?

Kolvbindningen då? Borde inte vara några problem men ta med en skida och en pjäxa till närmaste butik/polare som har en trekker och kolla för säkerhets skull.

Ja, det hade inte varit fel!! Åkte för tre veckor sedan på Galdopiggens sommarskidcenter, var helt klart ok, men Stryn verkar ju betydligt vassare...

Rand sa:
PNyberg sa:
Rand sa:
har haft den kombon, har inget gott att säga om det..alls. jo..bättre än att bootpacka...men det är fan knappt.
Ok, det låter ju genast mer oroande, vad var problemet?
Grejen är att det är en väldigt elastisk bindning och när du då trycker ner en trecker i den så har den en tendens att glappa. Det kanske bara är jag som var slarvig med att ställa in dom men jag fick antingen glapp i tån eller att bindningen inte nöp runt treckerns upphöjning i hälen å på så sätt glappade där och då i längdledd som sedan ledde till att den glappade i tån. Jag skulle då aldrig våga skråa över det minsta exponerade med den kombon i rädsla av att åka ur bindningen. Men med ett par solly så verkar man inte riktigt ha samma problem..alls.

Det är sant, den är som du skriver en rejält elastisk bindning, den flexar ju duktigt, och det är väl säkert meningen också. Får kanske överväga bindningsbyte i alla fall för vad jag tänker använda skidorna till. tack för tipset. Låter på de tidigare inläggen som en 914 eller 916 är ett bättre alternativ.

Jarle sa:
...( tror allt att du har fjäskat för både någon marker-snubbe och arc'teryx-tomte ;))
Ooh ja, jag gör allt för pengar! (eller prylar...) :P

I valet mellan trekkers och dukes måste jag lägga min röst på duken ändå. Vet inte hur många gånger man väntat på folk som går på trekker för att de kliver ur bindningen eller bindningen inte fungerar. Fördelarna uppför blir enorma, och själv har jag inte märkt någon nackdel över huvud taget utför...

Senast ändrad:
Som brukligt efter en forumtråd är man inte mindre kluven än från början, men många bra uppslag har jag fått , både från Duke-sidan och Trekker-lägret i tråden. Oavsett vad det nu blir, något sista tips om var man köper dessa prylar mest fördelaktigt, gissar internet?

Internet bli som vanligt billigast, köper du goodha och dessutom har tänkt att ha duke så får du betala 2900 för duken oh skidorna kostar ca 3500.. Men eftersom du precis köpt skidor så är du väl säkert inte sugen på nytt igen så då blir det billigast på sport-conrad.de eller ski-bilek.de

Tillbaka
Topp