F.A.Q Marker The Duke

F.A.Q Marker The Duke
Lånar den här tråden lite.

Vore det helt idiotiskt att sätta ett par Dukes på ett par b-squad? Man kan ju få Kreitlern med dukes så det borde väl inte va heeelt off?

F.A.Q Marker The Duke
Varför vore det idiotiskt? Det handlar bara om du tycker det är värt vikten. Tycker du det - klart det är värt det. Vet inte vad dom väger - gissningsvis 4,5-5kg paret? Ett kilo hit eller dit när man ändå släpar runt på såpass tunga skidor och jag antar du har vanliga pjäxor osv... Klart det blir tungt, men vafasen.

F.A.Q Marker The Duke
FF sa:
Varför vore det idiotiskt? Det handlar bara om du tycker det är värt vikten. Tycker du det - klart det är värt det. Vet inte vad dom väger - gissningsvis 4,5-5kg paret? Ett kilo hit eller dit när man ändå släpar runt på såpass tunga skidor och jag antar du har vanliga pjäxor osv... Klart det blir tungt, men vafasen.
Är rätt van att tura kortare turen (under 3 timmar) med tung utrustning. Turade förra året med squads+vanliga pjuck+scratch 140ti+trekkers. rossi/look rimmar as illa med trekkers för övrigt. Det stavas play i tådelen.

F.A.Q Marker The Duke
ja, men då kommer det ju bli ett rejält uppsving att köra med duke! Både lättare och mindre misär förhoppningsvis

Själv körde jag hela förra vintern med Mantra, Salomon equipe-bindningar och trekkers och det är ju bara att gilla läget... Ska själv också uppgradera mina mantra till duke nu till kommande vinter.

F.A.Q Marker The Duke
En liten parantes dock att jag sätter inte turskidorna på de tyngsta laggen - tänkte mig ett par katana med vanliga bindningar på också att åka på när man inte skall släpa något uppför.

F.A.Q Marker The Duke
Bra att veta om man handlar på nätet är att dom finns i två storlekar. Small för sulor upp till 320mm. Large för sulor längre än 305 mm.

F.A.Q Marker The Duke
Tänkte skaffa mig Duken. Mina pjäxsulor är 315 mm. Ska jag då skaffa small upp till 320 mm eller large för 305 mm och längre? Finns det någon för-/nackdel med small/large?

/Magnus

F.A.Q Marker The Duke
Samma vikt på dessa eller skiljer inget som du märker. Gå på small vilket fall.

//H

F.A.Q Marker The Duke
Innebär detta också att man kan ställa en Duke S från 265-320mm samt en Duke L från 305-370mm utan att montera om bindningen på skidan?

Skulle ju vara bra att veta med tanke på vilka potentiella polare som skulle kunna tänkas vilja låna skidorna.

/JN

F.A.Q Marker The Duke
Det kan du göra men pjäxans mitt flyttas så klart men den är reglerbar i vilket fall så.

//H

F.A.Q Marker The Duke
Har även fått ner en 329 mm i en small men inget att rekommendera kanske...

//H

F.A.Q Marker The Duke
Har funderat endel på denna bindning. Kommer dock att ta ganska rejält på ekonomin så undrar om det fungerar att enbart ha skidor med bindningen. Vad jag förstått från andra trådar är det inte att rekomendera med andra randonebindningar om man inte vill att dom ska försvagas. Kommer den fortsätta att prestera eller blir det som med dom andra att den kommer att nötas och förlora vridstyvheten med tiden?

//johan

Tillbaka
Topp