Någon som har besökt NYA FUNÄSDALSBERGET?

magnus764

Ny medlem
Hej!

Tänkte bara höra om det var någon som besökte Funäsdalsberget i helgen?
Hur var förhållandena och hur var de nya backarna?

Jag är väldigt intresserad av att få veta.

Magnus

Senast ändrad:
jag har varit där, det är skirtbra för att vara så tidigt på säsongen :Dbackarna är bra, hoppen också.

anton

Hej, har haft stuga där i 100år sen jag var en mini plut. finns både Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen inom bilavstånd. Senaste är att dom pumpat in över 2 miljarder!! i att expandera! kommer bli het

ja, två miljarder stämmer ju bra det... not! (not-skämten blir aldrig tråkiga)
nej, såvitt jag vet var det ca 230 miljoner i HELA funäsdalsområdet, varav ca 130 (om jag inte är helt ute och cyklar) på funäsdalsbergets expandering.

Så berget öppnade i helgen? Jag vet att de skulle öppnat 15/12 men det stod aldrig något om det på hemsidan (vilka system i funäsdalen med öppna backar osv)
Jag åker upp imorrn, nån som vet om det nya berget faktiskt är öppet eller om det öppnar nu över julhelgen?
Anton: vilket berg?

Senast ändrad:
Bly84 sa:
Så berget öppnade i helgen? Jag vet att de skulle öppnat 15/12 men det stod aldrig något om det på hemsidan (vilka system i funäsdalen med öppna backar osv)
Jag åker upp imorrn, nån som vet om det nya berget faktiskt är öppet eller om det öppnar nu över julhelgen?
Anton: vilket berg?
Funäsdalsberget öppnade 15/12, Ramundberget öppnade, tror det var 29/11, Tänndalen vet jag inte riktigt när, men dom har också öppnat!
Så det finns mycket öppet!

Mors!

Jag var där i söndags, var mycket fina förhållanden då. Hade kommit lite nysnö på kvällen innan så backarna var mjuka och grymma! NYa backarna bjöd på varierande och rolig åkning! enda minuset var att Skicross banan var stängd så man kunde inte åka direkt till parken från 6-stolsliften...men den kanske har öppnat nu...det vet jag inte.

Men jag kan starkt rekommendera nya funäsdalsberget! =)

E

Jag drar dit nu på lördag 5/1!
Kan se om det blir några bilder jag kan dela med mig av för dom som är intresserade :-)

Hallå igen!
Jag var där vecka 2, blev dock inga bilder pga att det var sådär väder och en hel del var nog inte byggt. Tänk er tre blå hopp med lång landning och ett par rails vid sidan..
Tyckte inte det var något särskilt det som var klart.. Men med tanke på att det såg ut som att liftkortsbyggnaden var uppsatt dagarna innan jag var där så får man hoppas att det blir kanon när allting är klart. Det verkar ändå ganska lovande :-)

var där v. 5 och det var nice! vädret sög men åkningen är ruskigt bra för en sådan liten anläggning (om man jämför med de konkurrerande anläggningarna ramundberget och tänndalen i närheten).

en artikel om resan kommer komma upp på http://www.noideamedia.com inom kort! check it

borde inte denna tråd ligga under

"Funäsdalen
Allt om snön, nedfarter, parker och tävlingar i Funäsdalen."

ist för nordiska fjäll? :)

Jag har inte varit där :(

Lee-nus sa:
nej, såvitt jag vet var det ca 230 miljoner i HELA funäsdalsområdet, varav ca 130 (om jag inte är helt ute och cyklar) på funäsdalsbergets expandering.
eheheh eeeh, ca en miljard på på hela funäsdalsberget iofs

linder sa:
borde inte denna tråd ligga under

"Funäsdalen
Allt om snön, nedfarter, parker och tävlingar i Funäsdalen."

ist för nordiska fjäll? :)
När tråden skapades fanns inte kategorin Funäsdalen, men nu är den ju flyttad till sin rätta plats.

bodenis sa:
Slugggo sa:
150 cm snö i ramund, man blir rätt sugen på att åka upp
synd bara att det tar typ 8 och en halv timma upp dit ligger ju rakt ut i tjotaheiti...
Åre har ju den fördelen att man kan åka tåg upp... Härjedalingen kör ju men det tar väl ett tag. Från sundsvall kan jag åka tåg till ösund och åka länstrafiken därifrån vilket är rätt shysst.

Lu-Crabber sa:
Lee-nus sa:
eheheh eeeh, ca en miljard på på hela funäsdalsberget iofs
ja, men inte över den här säsongen :)

Hej.

Jag var i Funäsdalen 2008-03-15 - 2008-03-22 och det är SJUKT BRA.

Den nya 6-stolsliften är snabb och bekväm och tar bara några minuter upp. Toppstugan längst upp (810m över havet) serverar god mat och är perfekt för att avnjuta några kalla bärs i eftermiddagssolen efter en dags åkning.

Parken är en av dom bäst shapeade parkerna i Sverige kan jag lova. En snabb ankarlift utan dösträcka innan och efter gör att man får ut sjukt mycket i varje åk. Den svarta linjen har 6 rails och 3 feta hopp (varav de två sista har dubbla kickar). Den röda linjen innehåller ca 5-6 hopp och 3 boxar/rails.

Lite bilder (klicka för att se stor bild):

Parken (svart/röd linje)

Parken (grön/blå linje)

Hopp framifrån (svart/röd linje)

Dubbelkickar (svart/röd linje)

Battleship (svart/röd linje)

Sexstolsliften

Utsikt från Toppstugan

Det finns även möjligheter att grilla korv mm, bara säga åt personalen så tänder dom grillarna (3 st).

Kommer åka dit igen sista veckorna i April, längtar som fasen!

Senast ändrad:
Fan va nice Viktor =)

Känner igen bilderna iaf!
Nästa gång blire mer bilder å film!!

Kan säga att det är sjukt bra där!
Åk dit kanon ställe å bättre blir det nog!

Mvh Peter

funäs är årets park! jonas har gjort ett äckligt bra jobb! railsen är sköna, hoppen är välpreppade och man kan på ett åk köra alla hopp men ändå köra typ 2-3 rails/boxar. allt är mega

Alla som har varit där verkar väldigt nöjda. Vem vet, nästa säsong kanske man ska upp och pröva det.

Är liftarna effektiva och brukar det vara långa liftköer?

Senast ändrad:
stolliften går jäkligt fort, var dock en del kö när ja var där...

Ere så!

Vi drar upp igen den 26e april dock missar vi en del av Tävlingen i ramus!
men men blir nog grym åkning då kanske T-shirt =)))

mvh Peter

Kvällsåkning i funäsparken under påsk var en av årets höjdpunkter so far. Riktigt nedra nice park. Men resten av berget är väl inte så nedra spännande? Dock schysst mat, utsikt och fräsch personal i toppstugan.

DEJF: "Hej, har haft stuga där i 100år sen jag var en mini plut. finns både Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen inom bilavstånd. Senaste är att dom pumpat in över 2 miljarder!! i att expandera! kommer bli het"

Inte mer? Sist det lades två miljarder på skidåkning byggde dom Mammoth mountain, hela alperna, en rymdbas och nitton tusen Holiday club´s spridda över galaxen. ...Var i helvete har du haft stuga, DEJF?....

Senast ändrad:
Toppstugan i Ramundberget ska bli klar i år! Ska lätt dit! Den kommer inte ligga vid Afterski 1000, utan mitt emellan Osthangliften och Solliften som jag fattat det. Ska bli riktigt schysst att kunna ta en paus i backen med solen i nacken (det rimmade GARV).

Har ni sett de nya husen i Osthang då? De är riktigt feta. Ska försöka hitta bilder på dem och lägga in. Det är där man ska bo alltså. Nybyggda, lyxlägenheter till schysst pris, mitt i en off pist. Man kör skidorna rakt in genom dörren.

Hahaha han menade funäsberget inte ramis MiiZty, Funäs är dope! Parken är den bästa jag har åkt på! ALLTID sjukt välshapad, brukar ej vara hårt och mkt rails . Absoult årets park!

Viktor_Persson sa:
Hej.

Jag var i Funäsdalen 2008-03-15 - 2008-03-22 och det är SJUKT BRA.

Den nya 6-stolsliften är snabb och bekväm och tar bara några minuter upp. Toppstugan längst upp (810m över havet) serverar god mat och är perfekt för att avnjuta några kalla bärs i eftermiddagssolen efter en dags åkning.

Parken är en av dom bäst shapeade parkerna i Sverige kan jag lova. En snabb ankarlift utan dösträcka innan och efter gör att man får ut sjukt mycket i varje åk. Den svarta linjen har 6 rails och 3 feta hopp (varav de två sista har dubbla kickar). Den röda linjen innehåller ca 5-6 hopp och 3 boxar/rails.

Lite bilder (klicka för att se stor bild):

Parken (svart/röd linje)
[url]http://arcsin.se/temp/funasdalen2008/park_oversikt_liten.jpg[/url]
Nämen, ser man på, det var ju ni som var inne i min liftstuga (parkliften) och visade bilder o tjöta skit :)

I vilket fall som helst ska parken utökas om allt går enl. planerna. Så backen till höger om svarta/röda linjen (höger på din bild, alltså skiers right) kommer nu att bli blåa och gröna linjen medans båda backarna med hopp på dina bilder kommer att bli röd/svart.

Skogsåkningen på berget är kungligt!

Tillbaka
Topp