Tips sökes ang kamera och helmet cam!

Stackarn

Ny medlem
Hejsan! JAg funderar på att köpa en hyffsad filmkamera samt en helmet cam till den! Har ni några tips??

Kolla på www.sportkamera.se de har bra grejer. Vet inte om de fortfarande säljer den, men det finns en bra videokamera Sony DCR HC96E som har alla ingångar som behövs för att använda helmetcam och en nödvändig lanc-fjärrkontroll

cyberphoto.com, räkna med ca 7000 eller mer med hjälmkamera och en hyffsad cam ;)

Gör som Hnrk säger o kolla in www.sportkamera.se dom har riktgt bra grejor. Har du tur har dom fortfarande kvar ett helt paket med både V-kamera, H-kamera och alla anslutningar + den helt overderliga Lanc-fjärrkontollen. Köp aven till deras uppladdningsbara batteri för hjälmkameran så undviker du en massa problem.

Lite synd bara att i Utters inlägg finns den reklamartade länken kvar ändå...

Dags att bumpa tråden inför kommande vintern.

Skrev ett längre inlägg men det försvann såklart pga jävla IE.

Hursomhelst, vad är det för hjälmkamera som gäller nuförtiden? Personligen vill jag helst ha en liten kompakt HD-kamera som spelar in på minneskort, med en extern hjälmkamera till. Allt i ett smidigt paket.

Sen såg jag den här på cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TG3

Kanske är den tillräckligt liten för att kunna fästa på hjälmen utan för stor klumpighet?

jag bumpar igång denna igen! funderar nämligen att skaffa en på kul sådär... :)
så, vad är bra? vad är viktigast? rimligt pris för en bra kamera? andra tips?

länkar också mycket välkomna!
tack och bock! :)

Om du preciserar mer om vad du skall använda den till och vad den får kosta skall jag nog kunna ge dig tips! ;)

skidåkning förstås! :)
den får la kosta upp mot en 2500 kanske... någorlunda bra upplösning vill man ju ha!

Jag hade en VIO cam förut ihop med en Archos AV500, fungerade ok, men jag sålde pga att jag inte orkade fixa setup varje gång man skulle åka. Fanns inte heller någon remote, så man fick fixa allt för hand, dvs sätta på record på inspelingsenheten, lägga ner allt i jackan/ryggsäcke och sen börja åka. Många av de moderna versionerna har både hårdisk och batteri inbyggt i samma enhet inkl. remote kontroll så man slipper krångla.

Nu finns det dock massa fräna system, kolla sidan Helmet Camera Central, de har recensioner och videoklipp tagna med de olika kamerorna som finns.

Senast ändrad:
Om 2500:- är din budget skulle jag satsa på GoPro Helmet Hero, kostar 2095:-!

Tänk på att Helmet Cam Central är en butik så de är inte helt opartiska, det kanske jag inte är själv heller men jag försöker svara ärligt om för/nackdelar med alla produkter.

ja, är det bra grejer från HCC? såg att de har sidan på svenska, funkade dock inte just nu. men grejerna skickas väl ändå från usa då? och blir det ju tull också... eller finns samma grejer i sverige??

som viktor säger, det är ju viktigt att det inte blir så mycket meckande, då tröttnar jag nog snabbt... :)

Senast ändrad:
Det brukar åtminstånde finnas inom Europa. Hänvisade till sidan för att den innehåller mycket bra information och riktiga videoklipp tagna med kamerorna, helst köper man såklart från Sverige.

jag kollade lite på den där gopro hero, ser den inte väldigt stor ut?
kan inte säga att det vore en nackdel om den var liten och smidig... :)

Du menar så! :)
Jo den sticker upp en del men den är som de säger "bomb proof"!
Tål mycket stryk i sitt plastskal.
Om du tittar på den här bilden ser du ett av de smidigare fästen som ingår i Helmet Hero medellen: http://facelevel.com/v3/images/stories/spotlightpics/dec007/helmet_hero_red543.jpg

Ett tips till om du bestämer dig för GoPro är att köpa den nya Wide modellen med sin galna 170 graders lins!

ja, det ser onekligen ut som vassa grejer på klippen!
hur är fästena? finns det flera olika att montera på hjälmen alltså? hur skiljer de sig, och hur monteras de lämpligen?

det finns 3 olika modeller. helmet cam. motorsport eller wrist.
alla kan man køpa til div fæsten. huset ær samma.

den kan fæstas i en ventilerad hjælm genom øpningarna, eller med en dubbelhæftande tejp.
garanterar dig att den sitter.

Kollade lite specar, och det som man får med goPro modellerna funkar väl utmärkt för youtube, men när man redigerat sitt mästerverk vill man kanske slänga upp det på pappas nya 350 tums superhd megatv och då känns 512x384 at 30 frames per second komprimerad motion jpeg kanske inte helt optimalt. Rätta mig om jag har fel...

Det stämmer bra att det inte blir lika kul på en 40+ tv, bästa kvalité får du idag från en POV.1 men då är det andra pengar... ;)

Perka sa:
Kollade lite specar, och det som man får med goPro modellerna funkar väl utmärkt för youtube, men när man redigerat sitt mästerverk vill man kanske slänga upp det på pappas nya 350 tums superhd megatv och då känns 512x384 at 30 frames per second komprimerad motion jpeg kanske inte helt optimalt. Rätta mig om jag har fel...
menar du att du sitter inne på ett bra alternativ? i så fall är jag all ears!

sportscam sa:
Det stämmer bra att det inte blir lika kul på en 40+ tv, bästa kvalité får du idag från en POV.1 men då är det andra pengar... ;)
men är inte också betydligt mer jobb med den?

oavsett så känns det inte som rätt cam för mig. det ska mest vara ett litet hobbyprojekt och för skojs skull, inget som ska visas på bio... :)

Senast ändrad:
jag undrar om det är nån som har provat hjälmkameran oregon scientific atc2k och vet om den är bra, eller om nån använder nån annan som är bra i ungefär samma prisklass, som man inte behöver koppla ihop med en videokamera.

är det bara jag som inte hittat en enda godtagbar video gjord av en ATC kamera, spelar ingen roll om d e ATC2k, ATC3k eller ATC5k.

Jag börjar känna att det är mellan gopro och vio pov.1, vholdr kan man lika gärna köpa gopro tycker jag...

bara o bestämma vad man vill lägga ut =(

jag har inte heller sett nån bra film från atc, men jag tänkte att dem kanske var hårt komprimerade...men jag har bestämt mig för att inte köpa en sån, för det ända som tycks vara bra med dem är priset...då verkar ju GoPro bättre, men den ser ju så stor ut på bilderna istället...är dem bättre än vholdr?

VholdR är bättre men du kan inte bada med den (GoPro är testad till 30 Meters djup). Jag kan ta en bild på GoPro tillsammans med något objekt om du vill, den är inte så stor.

ok, jag skulle gärna se en bild på den bredvid en tändsticksask eller nåt liknande...om du har möjlighet. du kanske vet om det går att köpa till tilbehören som ingår i paketet som kostar 2095,men inte finns med om man köper paketet som kostar 2195...

De finns i form av "Helmet Kit" och kostar 745:-, skillnaden är att Helmet Hero har huvud samt hjälm monterings detaljer och Motorsports har sugkopp.

tackar...den är ju inte alls så stor som man kan tro,GoPro´n...det får nog bli att satsa på den, eller är det värt att lägga 1500kr extra på VholdR?

rent spontant verkar det som att det är ganska mycket mer pengar, och betydligt mer meck...? men jag har ju inte provat nån av dem än, så... :)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp