Svar För Alla Världens Brantaste Pist Fråga!

• Trådstartare Trådstartare macke13
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

macke13

Guest
världens brantaste backe ligger i Zeritall
Den kallas ``den frusna väggen`` och lutar mer än 45 grader hela vägen ner.En del i backen lutar den 75 grader(vilket är sjukt!)
Nu hoppas ja på att dom trådarna..

Hur får de snön att fästa vid 75 grader?
Vet att de har en backe i någon fransk ort där mer eller mindre alla världsrekord sätts, den lutar 74 grader i starten men starten är dock en uppbyggd ramp med något material på där snön sprutas fast, mao inte natursnö.

Bergen är alltid brantast utanför pisterna...

75 grader låter i mina öron väldigt mycket, det beror ju dock på hur mycket av backen som lutar 75 grader.

75grader:
.
..
...
....
.....
......
.......
........
.........
..........
...........
............
.............
..............

Yeah right!

Haha!!! Inte en sån här tråd igen... Ge er för fan. Finns möjligtvis pister som lutar ca 75% på sina ställen, vilket borde innebära en vinkel på sisådär 35 grader...

75 grader är i princip omöjligt att åka i så det tvivlar jag på.. någon som har testat att åka snowblades ned för den?

75° hehe. Jag hatar branta backar fegar ur totalt. Men nu har jag en lite historia här för er.
Var på min skolas årliga resa i trysil och kommer till den där branta backen som heter experten som har en lutning på 40 grader lr nåt om jag inte har fel. Aja så kommer vi dit jag och en polare och en lärare så glider läraren ner till kanten för att kolla om vi skulle åka lr inte så sa han "Nä vi bangar grabbar" Sen när han tog av sig skidan som han hade fäste på sare whopps så låg han på mage och gled ner för hela pisten och det gick inte sakta och det var heller inte så osmärtsamt. Aja vi garvarde i ett bra tag.

Så jag undrar hur fan 75° skulle vara att ramla i jag själv tror på ett par benbrott.

Låter nästan för brant för att åka på också. Du kan ju alltid stå på en skida i skära dig switch och normalt ner. Men låter orimligt.

baelter sa:
75grader:
.

.
..
...
....
.....
......
.......
........
.........
..........
...........
............

Yeah right!
som sagt, det där är typ 75 grader, hur fan ska man åka ner för nå sådant?

Roblind sa:
baelter sa:
75grader:
.

.
..
...
....
.....
......
.......
........
.........
..........
...........
............

Yeah right!
som sagt, det där är typ 75 grader, hur fan ska man åka ner för nå sådant?
Enkelt, man tar pulkan upp till berget, sen uppe på toppen så sätter du dig i pulkan.
Gunga pulkan över branten. Slutligen, njut av färden.

macke13 sa:
En del i backen lutar den 75 grader(vilket är sjukt!)
beror ju på hur lång den delen är, jag har "åkt" med konstant snökontakt på 90 grader men då pratar vi sträckor på nån meter max. En pipe är väl i princip nästan 90 i toppdelen?
Det är ju iofs rätt ointressant hur lång sträcka som är 75 brant eftersom det lär vara helt sjukt tråkig åkning. Brant offpist är grejer men brant pist (>45) är rätt lamt. Alltid turister som är nyfikna och kommer dit och hasar sig ner så det som var en usel backe blir ännu sämre.

Jarle sa:
Hur får de snön att fästa vid 75 grader?
Vet att de har en backe i någon fransk ort där mer eller mindre alla världsrekord sätts, den lutar 74 grader i starten men starten är dock en uppbyggd ramp med något material på där snön sprutas fast, mao inte natursnö.

Bergen är alltid brantast utanför pisterna...
Kan också tillägga att den branten består av ren is. har sett något inslag där en snubbe kör och gör en backflip rakt ut i den branten iklädd fartdräkt det är helt sjukt.
Vet att det finns et inslag om detta (tror att det var på freeride) gjorde en snabbsökning utan resultat.

Liknande tråd har funnits förut de kommer som vanligt bli ett no end ending.....
somsagt á la 75 grader är extremt :O

Skulle gärna vilja se nåt underlag för dessa uppgifter

det va de värsta jag har hört. skulle gärna vilja se bild!

Ta med er följande bild i beräkningen innan ni hävdar att en backe är 78 grader.
lutning.gif

Österrikes brantaste backe (och som jag också hört skulle vara Alpernas brantaste) är Harakiri i Mayrhofen.
Den lutar 78 % . Blanda inte ihop grader och procent. Det blir en jäkla skillnad.

10001193.jpg

Mayrhofen backen såg ut som ett riktigt glidarställe. Känner mig sugen på att ta en tur med mina blades faktiskt.

Har åkt Harakiri några gånger.
Inget märkvärdigt egentligen. Är ungefär 15-20 meter som lutar 75%.
Det enda roliga är om man är först ner när den är nypistad, då kan man köra rätt hårt. :)

hmm Der Streif är enligt wikipedia 85% brant alltså kan inte Harakiri samtidigt vara Österrikes brantaste?

Motsvarar 100 % lutning 90 grader då?

exakt, va fan menas med att något lutar 78%, 78% jämfört med vad ?

100% = 45grader

[Edit]Finns ju iaf mer än en tråd ang det här ämnet som ballat ur, sök...

Senast ändrad:
att folk aldrig lär sig skillnaden på % och grader, lägg ner skolan.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." /Albert Einstein

balanselius sa:
att folk aldrig lär sig skillnaden på % och grader, lägg ner skolan.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." /Albert Einstein
Jag vet mycket väl skillnaden på grader och procent, procent är ett förhållande mått mellan två saker. Undrar vad 78% lutning förhåller sig till.

78% lutning innebär enkelt uttryckt att man förbrukar 0,78meter fallhöjd för varje meter man horisontellt förflyttar sig framåt i färdriktningen. Således blir 100%=45grader enligt den logiken.

Enklare än så klarar jag nog inte att yttrycka det utan att blanda in matematiska formler.

Ganska långt ner på sid2 i den här tråden ger "Gustav" ett fint diagram över förhållandet mellan grader och procent vad avser lutning:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36384&p=2

För den ytterligare intresserade, läs länkad tråd, mycket jidder, men till slut hittar man pudelns kärna.

/JN

Senast ändrad:
baelter sa:
Jag vet mycket väl skillnaden på grader och procent, procent är ett förhållande mått mellan två saker. Undrar vad 78% lutning förhåller sig till.
Det är just det som vi ältat vid ett flertal tillfällen här i forumet. Man kan väl säga att det inte är första gången ämnet "världens brantaste nedfart" kommit upp och som ett brev på posten kommer också missförståndet mellan procent lutning och grader upp.

Gör en sökning på forumet och du skall finna.

Hjulbult sa:
78% lutning innebär enkelt uttryckt att man förbrukar 0,78meter fallhöjd för varje meter man horisontellt förflyttar sig framåt i färdriktningen. Således blir 100%=45grader enligt den logiken.

Enklare än så klarar jag nog inte att yttrycka det utan att blanda in matematiska formler.

Ganska långt ner på sid2 i den här tråden ger "Gustav" ett fint diagram över förhållandet mellan grader och procent vad avser lutning:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36384&p=2

För den ytterligare intresserade, läs länkad tråd, mycket jidder, men till slut hittar man pudelns kärna.

/JN
Tack, all i needed to know

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp