Skidfilmerna kommer att dö ut

hHarlaut

Medlem
Måste bara be alla om att köpa alla skidfilmer som du tycker ser bra ut och som du vill ha ist för att ladda ner dom.
För som de flesta vet alla skidmärkena/skidfilmer håller på att gå ut från busniess och om inte skid-bolagen säljer tillräckligt mycket nu i höst kommer de flesta inte ens kunna fortsätta... Så om du vill att alla bra skid-filmer ska fortsätta produceras så borde du vara snäll och lägga ner 200-400kr på dom.

Tack så mycket
Ha en bra sommar!
peaaace

Jag gillar egentligen inte uttrycket, men inget annat kan användas för att uttryckta det bättre.
WORD!

Vill passa på och tipsa om att skivbolagen/skivaffärerna är på väg att gå omkull så köp för guds skull CD-skivor för 200 kr/styck i stället för att ladda ner musiken...

Nej allvarligt talat, vem i hela friden betalar för att se skidfilmer??
Ungefär lika logiskt som om man skulle köpa ICA:s tv-reklam samlad på DVD.

men att klippa film i en piratad adobe premiere eller liknande är fortfarande ok va? eller ladda hem mp3or? eller hollywoodfilmer?

dubbelmoral...

Så här kan jag ofta se det:

Skidfilmsproducenter har väldigt liten budget egentligen då man börjar snacka film, den tid, energi och kunskap de lägger ner kontra hur mycket pengar de får ut för det är ju knappast något de blir stenrika på (okej, finns undantag, men rent generellt). Nedladdning gör det ju ännu svårare att dra in brödfödan, eller budgeten till nästa år för den delen. Sponsorer sviker då de inte får synas tillräckligt pga för lite sålda filmer (fast de egentligen får synas sjukt mycket pga nerladdning men det tas ju inte till hänsyn så klart). Allt är väl en ond cirkel.

Hollywoodfilmer & svensk film, ja, de ska visas på bio och köpas DVD's, biobesöken (i Sverige) har inte minskat något markant senaste åren vad jag vet. Jovisst, vissa år har de gjort det (tex 2008), men jag tror snarast det beror på dåligt bioutbud eller sämre filmer än tidiga år.
Vad gäller DVD's vet jag inte, men jag köper då aldrig film på DVD då jag tycker det är för dyrt, hyr hellre.

Nu får ju gärna någon förståsigpåare komma och säga att nej du har fel och är dum, så här är det. Men ha i åtanke att jag säger endast vad jag tror och hur jag uppfattat det. Bra diskussionsämne förresten, även om det är mer av en uppmaning.

HARS sa:
men att klippa film i en piratad adobe premiere eller liknande är fortfarande ok va? eller ladda hem mp3or? eller hollywoodfilmer?

dubbelmoral...
Tror du har missat hela poängen. Menar det är som om jag säger att ni ska skänka pengar till barnen i afrika. För att de dör ut annars. Då säger du att det är dubbelmoral för jag inte säger att ni ska skänka till dom i asien, och canser fonden o adis o hela paketet också.

Man väljer själv vad man vill lägga sina pengar på vad som ska ha en framtid och vad som ska finnas kvar. Det är marknadens evolution. Här vänder sig HH till alla skidälskar för att dom ska vakna till o förstå att hostar dom inte upp en slant så ser det mörkt ut för skidfilmerna. Då de saknar många inkomst källor som andra filmbrancher sitter på.

Länge leve skidfilmen

Hade vart riktigt sweet ifall skidfilmer skulle börja gå på bio, eller bara att man kunde hyra dom som vanliga filmer.

theseb sa:

Skidfilmsproducenter har väldigt liten budget egentligen då man börjar snacka film, den tid, energi och kunskap de lägger ner kontra hur mycket pengar de får ut för det är ju knappast något de blir stenrika på (okej, finns undantag, men rent generellt). Nedladdning gör det ju ännu svårare att dra in brödfödan, eller budgeten till nästa år för den delen. Sponsorer sviker då de inte får synas tillräckligt pga för lite sålda filmer (fast de egentligen får synas sjukt mycket pga nerladdning men det tas ju inte till hänsyn så klart). Allt är väl en ond cirkel.

Hollywoodfilmer & svensk film, ja, de ska visas på bio och köpas DVD's, biobesöken (i Sverige) har inte minskat något markant senaste åren vad jag vet. Jovisst, vissa år har de gjort det (tex 2008), men jag tror snarast det beror på dåligt bioutbud eller sämre filmer än tidiga år.
Vad gäller DVD's vet jag inte, men jag köper då aldrig film på DVD då jag tycker det är för dyrt, hyr hellre.

Nu får ju gärna någon förståsigpåare komma och säga att nej du har fel och är dum, så här är det. Men ha i åtanke att jag säger endast vad jag tror och hur jag uppfattat det. Bra diskussionsämne förresten, även om det är mer av en uppmaning.
Exakt och skidfilmer vänder sig till en något yngre målgrupp som har bra koll på internet o nedladdnig och drabbas därför hårdare än just hollywood filmer o svenska filmer. Sant att nedladdning är väldigt vanligt i dom länderna där just newschoolåkningen är stor.
Det här är något man inte ens behöver vara smart för o se. Menar fråga er själv vilka som tjänar mest pengar på det ? sen kan ni göra resten av matten själva.

Naivt och tro att skidfilmerna finanseras av DVD-försäljning.
Skulle tippa på att 99% av pengarna kommer från sponsorer. Har inte sponsorerna pengar att lägga på reklam blir det inga filmer... När svensson börjar konsumera igen och köpa carvingskidor kommer det också finnas pengar att göra skidfilm.

Det är köparens marknad! Bra filmer/filmbolag kommer alltid lyckas sälja exemplar, mindre bra , givetvis mycket färre...

MSP släppte Claim på Blu-Ray, lite klurigare att kopiera om man vill ha samma kvalité, och därför större anledning att köpa ett eget exemplar. Det tycker jag är ett bra sätt av bolagen att hålla uppe försäljningen av filmerna...

Men sen måste man för tusan göra bra filmer! Det funkar inte att göra en film med ett åkarregister med två världsstjärnor och resten "medelmåttor". T.o.m. de tok-hypade kidsen som köper sand i Sahara bara det är "rätt" märke på, har krav på skidflmerna. Med möjligheten till att visa eget material via youtube, vimeo etc. är det lättare att visa upp sig och andra och nivån på filmat material sätts därefter. Antingen hänger man med i utvecklingen, eller så blir man snabbt akterseglad!

Lowe71 sa:
Skulle tippa på att 99% av pengarna kommer från sponsorer. Har inte sponsorerna pengar att lägga på reklam blir det inga filmer... När svensson börjar konsumera igen och köpa carvingskidor kommer det också finnas pengar att göra skidfilm.
Word

Lowe71 sa:
Blir lite svårt för de sponsorerna o se hur bra deras reklam i filmbranchen når ut om de inte säljer några ex. Då kanske dom väljer att lägga om en del av sina investeringar i reklam. Dessutom påstår HH att det ser mörkt ut(tror han sitterp å lite inside där). Tittar du själv på lite kurvor. så ser du att Intresset för den här sporten har stigit men film försäljning hänger inte med i den takten och den avtar mer o mer på senare åren. Free radicals fick ju dra ner på takten för något år sen (innan krisen så skyll inte på den). Så tror att du får tänka om på dina 99 %.

Senast ändrad:
förstår dig mr Harlaut... men du behöver nog inte oroa dig...

det kommer sannolikt luta mer åt det exempelvis "Lowe71" beskriver.
Pengar till skidfilmer kommer att rulla in.. mer och mer och till slut närapå endast via sponsorer.

Erik Andersson - Vadå inte säljer några ex.. spelar nog ingen roll om nu 5 ggr fler ser filmen gratis genom gratis/ful-nedladdning.

Jag tror vi alla kan vara lugna och inte oroa oss för detta.
Metro, Aftonbladet.se, 44days (atomic) + en många många fler medier, filmer och tjänster går faktiskt runt och överlever tack vare alla sponsorer och att vi konsumerar.

/swedish mountain film

tror också att filmbolagen/sällskapen/gängen börjar lära sig detta nu och vet hur dom skall fiska pengar och planera filmens exponering etc..

Senast ändrad:
SwedishMountain sa:

Pengar till skidfilmer kommer att rulla in.. mer och mer och till slut närapå endast via sponsorer.

Erik Andersson - Vadå inte säljer några ex.. spelar nog ingen roll om nu 5 ggr fler ser filmen gratis genom gratis/ful-nedladdning.

Metro, Aftonbladet.se, 44days (atomic) + en många många fler medier, filmer och tjänster går faktiskt runt och överlever tack vare alla sponsorer och att vi konsumerar.

/swedish mountain film
Som jag skrev blir det svårt för företagen o se hur många det är som påverkas av deras reklam då inte så många köper filmerna. För om mång köper filmerna vet dom att många påverkas av deras reklam. Förstår inte vad du syftar på resten. Antar att du såg Metros rapport för förra året då? dom har fått skära ner som fan och redovisade enorma minus siffror och det ser riktigt mörkt ut.
Tänk på vilka ålders grupper de pekar åt. Många äldre köper tidningar medans många yngre kör det billiga alternativet. Resten av matten får du göra själv.

ErikAndersson sa:
SwedishMountain sa:

/swedish mountain film
Som jag skrev blir det svårt för företagen o se hur många det är som påverkas av deras reklam då inte så många köper filmerna. För om mång köper filmerna vet dom att många påverkas av deras reklam. Förstår inte vad du syftar på resten. Antar att du såg Metros rapport för förra året då? dom har fått skära ner som fan och redovisade enorma minus siffror och det ser riktigt mörkt ut.
Tänk på vilka ålders grupper de pekar åt. Många äldre köper tidningar medans många yngre kör det billiga alternativet. Resten av matten får du göra själv.
Inte speciellt svårt att ha koll på hur många som har laddat ner en film så där försvinner ditt argument. Företagen som sponsrar filmerna är snarare överlyckliga om filmerna kommer ut till nedladdning då detta innebär en oerhört mycket stööre publik och därmed mer exponering.

Med det sagt, så klart man ska försöka stödja actionsportfilmbranschen (dagens längsta ord)så mycket man kan. Ser du en film du tycker är bra så köp den, själv köper jag alltid den enligt mig bästa filmen varje år, men det är sällan jag känner att jag har råd att lägga ~350:- för mer än en film.

Man kan ju också låta sponsorer betala filmerna. Det är ju mer eller mindre reklamfilm.

Utter sa:
ErikAndersson sa:
SwedishMountain sa:

/swedish mountain film
Inte speciellt svårt att ha koll på hur många som har laddat ner en film så där försvinner ditt argument. Företagen som sponsrar filmerna är snarare överlyckliga om filmerna kommer ut till nedladdning då detta innebär en oerhört mycket stööre publik och därmed mer exponering.

Med det sagt, så klart man ska försöka stödja actionsportfilmbranschen (dagens längsta ord)så mycket man kan. Ser du en film du tycker är bra så köp den, själv köper jag alltid den enligt mig bästa filmen varje år, men det är sällan jag känner att jag har råd att lägga ~350:- för mer än en film.
Siffran ett företag får ut av att titta på hur många som laddat ner den är väldigt apstrakt(säger inte lika mycket). Men givetvis är det en ett underbart tillskott med reklam för dom att folk laddar ner. Läser du allt jag skrivit i den här tråden så kommer du fram till att jag anser bara att folk köper förlite skidfilm förhållande till hur stor sporten har blivit. till jämförelse mot snowboard skateboard o liknande. Vi ser att filmteam går under free radicals bland annat och som HH säger så ser fler ut att stryka med. Det händer av en anledning.

Jag tycker det finns för många halvkassa filmer med några bra och många sämre åkare.

Sen finns det så enormt många bra gratisfilmer/klipp på nätet så man behöver inte längre se proffsfilmerna för att hänga med i utveckligen. Det känns inte värt 350 spänn för att se kanske 2 delar som är bra med de flesta trick man redan sett innan.

Proffsfilmerna har lite spelat ut sin roll, för en 5-10 år sen var det en annan sak att köpa en film då klippen på internet oftast inte var i närheten av filmerna men idag har gränsen mellan "proffs" och amatörer suddats ut då det finns så enormt många bra åkare. Menar alltså att man kan hitta lika bra filmer gratis på internet. Syftar då på parkfilmer som är lättare att göra, puderrullar är jag inte insatt i så ska inte uttala mig men det känns som att det ser lite annorlunda ut där.

Om det dock görs en Teddybear crisis 2 garanterar jag ett köp!

Senast ändrad:
Ojamae_flip_and_ski sa:
Jag tycker det finns för många halvkassa filmer med några bra och många sämre åkare.

Sen finns det så enormt många bra gratisfilmer/klipp på nätet så man behöver inte längre se proffsfilmerna för att hänga med i utveckligen. Det känns inte värt 350 spänn för att se kanske 2 delar som är bra med de flesta trick man redan sett innan.

Proffsfilmerna har lite spelat ut sin roll, för en 5-10 år sen var det en annan sak att köpa en film då klippen på internet oftast inte var i närheten av filmerna men idag har gränsen mellan "proffs" och amatörer suddats ut då det finns så enormt många bra åkare. Menar alltså att man kan hitta lika bra filmer gratis på internet. Syftar då på parkfilmer som är lättare att göra, puderrullar är jag inte insatt i så ska inte uttala mig men det känns som att det ser lite annorlunda ut där.

Om det dock görs en Teddybear crisis 2 garanterar jag ett köp!
WORD

Lowe71 sa:
Vill passa på och tipsa om att skivbolagen/skivaffärerna är på väg att gå omkull så köp för guds skull CD-skivor för 200 kr/styck i stället för att ladda ner musiken...

Nej allvarligt talat, vem i hela friden betalar för att se skidfilmer??
Ungefär lika logiskt som om man skulle köpa ICA:s tv-reklam samlad på DVD.
Klart som fan du försöker hålla skidfilms bolagen vid liv eller?

theseb sa:

Hur kan folk veta att filmerna är dåliga/dåligare när dom inte sett filmerna?

v-larsson sa:
theseb sa:

Hur kan folk veta att filmerna är dåliga/dåligare när dom inte sett filmerna?
Det kan dom inte. Det är här vad annat folk säger spelar sin roll.

ErikAndersson sa:
Lowe71 sa:
Blir lite svårt för de sponsorerna o se hur bra deras reklam i filmbranchen når ut om de inte säljer några ex. Då kanske dom väljer att lägga om en del av sina investeringar i reklam. Dessutom påstår HH att det ser mörkt ut(tror han sitterp å lite inside där). Tittar du själv på lite kurvor. så ser du att Intresset för den här sporten har stigit men film försäljning hänger inte med i den takten och den avtar mer o mer på senare åren. Free radicals fick ju dra ner på takten för något år sen (innan krisen så skyll inte på den). Så tror att du får tänka om på dina 99 %.
Underligt.. jag som trodde reklam handlade om att få ut budskap om sin produkt till så många som möjligt... torde väl vara fler som får budskapet om man slipper betala pengar för möjligheten att se det. Sedan är argumentet att man ska behöva betala för att titta på reklam som ju skidfilmerna faktiskt är (om än väldigt underhållande sådan som jag gärna tittar på om och om igen) väl underligt? Inte vill du väl betala för att de icke statliga tevekanalerna sänder reklam? Om man tittar på tex msp filmer så är de största sponsorerna salomon, k2 och HH. Tittar man på åkarna är det just dessa prylar dom glider omkring med/i. Åkarna är helt enkelt stora reklamskyltar som råkar kunna bränna av en 60 graders alaskatopp i full fart i stället för att sitta på ett plakat i busskuren i stan. Sedan drar man naturligtvis in lite extra profit på försäljning av dvd, men att det skulle utgöra hela budgeten för nästa års film är helt enkelt inte rimligt.

bjanne sa:
ErikAndersson sa:
Lowe71 sa:
Underligt.. jag som trodde reklam handlade om att få ut budskap om sin produkt till så många som möjligt... torde väl vara fler som får budskapet om man slipper betala pengar för möjligheten att se det. Sedan är argumentet att man ska behöva betala för att titta på reklam som ju skidfilmerna faktiskt är (om än väldigt underhållande sådan som jag gärna tittar på om och om igen) väl underligt? Inte vill du väl betala för att de icke statliga tevekanalerna sänder reklam? Om man tittar på tex msp filmer så är de största sponsorerna salomon, k2 och HH. Tittar man på åkarna är det just dessa prylar dom glider omkring med/i. Åkarna är helt enkelt stora reklamskyltar som råkar kunna bränna av en 60 graders alaskatopp i full fart i stället för att sitta på ett plakat i busskuren i stan. Sedan drar man naturligtvis in lite extra profit på försäljning av dvd, men att det skulle utgöra hela budgeten för nästa års film är helt enkelt inte rimligt.
Billig reklam har du rätt i. Men läser du hela inlägget så säger jag inte att det står för större delen av inkomsterna. Utan jag säger att det står direkt eller indriekt för mer än 1 %. Desutom har själva diskutionen lämnat vad den handlade om från början. Helt enkelt att filmteamen börjar tappa pengar och det är fakta.

Tror själv att skidfilmer är dåtiden. Dels för att jag tycker att de är få filmteam som får med den känslan som många filmer får här på freeride. De känns mer jordnära.

Senast ändrad:
Ojamae_flip_and_ski sa:

En riktigt klok tanke. Håller helt med.

Jag håller med till en viss del, dock tycker jag att 200-400kr är ganska dyrt för en dvd med en 40-max 50minuter skid film. Jag tror att skidfilms industrin skulle tjäna på att lägga priser från 80-200 kr, så slipper de problemet med fildelning och nerladdning.
det är vad jag tror..

Tillbaka
Topp