433
Ny medlem
Skidfilmerna kommer att dö ut
laddat ner??? hur gör man ens..PontusOlsson sa:Jag kan stolt säga att jag ALDRIG har laddat ner en skidfilm!
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
laddat ner??? hur gör man ens..PontusOlsson sa:Jag kan stolt säga att jag ALDRIG har laddat ner en skidfilm!
Thats the way it works!Jibberisch sa:Alltså, detta inlägg och dina tidigare i tråden. Du är aningen tvetydig? Är skidfilmer en skitsak som inte är värd att "tjaffsa" om?timpan sa:du har också rätt men du måste hålla med om att om att vi andra också är lite delaktiga i allt det här ?
visstvisst nog kan det väll vara som du säger men haha det är nog många som köper dvd och bränner in i datorn osv så att de kommer ut på T.ex piratebay ?
det enda jag menade är att alla i forumet borde sluta tjafsa ?
På freeride finns så många andra roliga saker en att vara förbannade i nått jävla forum så det enda jag säger är att läs bara det han har skrivit och tyd det som faan ni vill men palla tjaffsa om en sådan skitsak :DDDDDDD:DDDDDDDD:DDDDDDDDDD!!!!!!!
P34Z3 / TIM
Om det inte är det, borde vi då inte fortsätta diskutera huruvida skidfilmsindustrin kan utvecklas och drivas framåt? Hur tror du idéer föds? Hur tror du utvecklingen går framåt? Liknelsen med Hamburgare ovan krävs inte högskolepoäng för att fatta.
Som jag och många sagt ovan. Tillgång och efterfrågan. Marknaden är en hyena, en hybrid. Anpassa sej eller dö.
Saaahlinaaaaare!![]()
Men om du nu bryr dig så borde du ju inse att detta är ett problem.timpan sa:ta inte detta på fel sätt guys ta det inte som om jag inte bryr mig om skidfilms industrin det är bara att jag tycker att man inte ska bråka? istället göra någonting roligare :D ? at man bara kan tänka över det han skrev å sen inte sitta å bråka å medla med varandra så det inte blir en massa jävla bråk/tjaffs
/ tim
Det är väl lite den riktningen Nimbus Independent valt att gå med deras Hunting Yeti och En Route(även om de släppte Contrast som köpfilm). Sponsorerna syns mycket och marknadsföringen är påtaglig - men jag har själv inget emot det, utan gillar det snarare (iom att man faktiskt är prylbög när det kommer till skidutrustning).SverigeTomten sa:Kort och gott: Ponytale-principen är nog den enda framtiden för skid och snowboardfilmerna.
Ni som inte vet vad "ponytale" är för något så är det en professionell och seriös snowboardfilm som man kan ladda ner gratis.
Rekommenderar varmt att alla kollar in filmen.
http://actionhorsefilms.com/ponytale/
Produktionsbolaget gör det alltså bara för kul? och får sedan extra knäcka för att ha råd att leva?hilla sa:det är väl endå sponsorerna som skidfilmerna går runt på? ingen räknar väl egentligen med att tjäna pengar på en skidfilm? det är ju bara ett + om man får några kronor extra!
dessutom visas ju sponsorerna även om man laddar ner filmerna
Ja, det är exakt så det är Pizzaaugust. De flesta skidfilmer idag görs knappast för att någon bakom funderar på att bli miljonär, utan för att dom brinner för det och kan ägna stor tid av sitt liv till det bara för att det är så jäkla kul.Pizzaaugust sa:Produktionsbolaget gör det alltså bara för kul? och får sedan extra knäcka för att ha råd att leva?hilla sa:det är väl endå sponsorerna som skidfilmerna går runt på? ingen räknar väl egentligen med att tjäna pengar på en skidfilm? det är ju bara ett + om man får några kronor extra!
Word!!Lowe71 sa:www.watchskimovies.com Där har ni framtiden...
GRYMT!!!Gurra sa:Word!!Lowe71 sa:www.watchskimovies.com Där har ni framtiden...
Troligt! Inte en chans, dom som gör filmen drar in pengar på det. Dom skulle inte lägga ner all tid för att gå + - 0. Inte en chans. Skidåkare tror jag dock inte tjänar något på skidfilmer mer än att dom får mer pengar av sponsorer ju mer dom syns.felix sa:Dumma jävlar, skidfilmerna kommer inte dö ut för att folk laddar ner dom istället för att betala...
Ja, det är exakt så det är Pizzaaugust. De flesta skidfilmer idag görs knappast för att någon bakom funderar på att bli miljonär, utan för att dom brinner för det och kan ägna stor tid av sitt liv till det bara för att det är så jäkla kul.Pizzaaugust sa:Produktionsbolaget gör det alltså bara för kul? och får sedan extra knäcka för att ha råd att leva?hilla sa:det är väl endå sponsorerna som skidfilmerna går runt på? ingen räknar väl egentligen med att tjäna pengar på en skidfilm? det är ju bara ett + om man får några kronor extra!
Tvivlar på att många försörjer sig på skidfilmer, utan det är nog jobb vid sidan om som gäller.
felix sa:Självklart finns det några enstaka som drar in lite pengar, men de flesta gör det nog för nöjets skull med hårt slit bakom... och drar man in pengar är det som folk redan sagt på produktförsäljning och reklam.
Nu tänkte ju inte jag direkt på Down films heller. Dom kanske inte tjänar något, samt mindre produktionsbolag. Men Poorboyz lär nog omsätta tillräckligt för att filmarna ska slippa jobba på micky dsnorkel sa:Down film AB omsatte 1.855.000, hade en anställd och gjorde +113.000 i resultat 2008
http://allabolag.se/5567144109
I princip försörjer bolaget en person. Resten går bort i kostnader.
Långt ifrån Warner Brothers. Köp mer skidfilm.
Freeride AB är typ dubbelt så stort som Down Film AB.
"Resten går bort i kostnader"snorkel sa:Down film AB omsatte 1.855.000, hade en anställd och gjorde +113.000 i resultat 2008
Klart det är kostnader för att göra film. Omsättning 1.855.000 är ju inte speciellt mycket. Lön på 30.000/mån för en gubbe och 113.000 i vinst varav staten tar drygt 30.000. Vill han ta ut resterande 80.000 av vinsten ur bolaget blir det ytterligare minst 40.000 i skatt men troligen ligger de 80.000 kvar i bolaget till nästa år . Ungefär 1.200.000 av omsättningen går bort i externa kostnader, dvs kamerautrustning, redigeringsprylar, resor, försäkringar, distribution av DVDer, externa firmor som fakturerar tid för jobb. 1,2 mille räcker inte på långa vägar för att köra runt hela gänget med åkare, helikoptertid etc. Åkarna måste få spons från egna sponsorer direkt till egna bolag. Naturligtvis får de det för skidor och kläder men även för resor, uppehälle och eventuell lön annars går det inte ihop.linder sa:"Resten går bort i kostnader"snorkel sa:Down film AB omsatte 1.855.000, hade en anställd och gjorde +113.000 i resultat 2008
Och kostnaderna är ju till filmare och åkare som driver in sina pengar genom egna företag som fakturerar Down film alltså är det där bara ren vinst. Och du tror väl inte han som driver Down film AB som anställd jobbar så mycket så att den lönen inte är duglig?
Köpa film är en urgammal princip som kommer att dö ut / vara kvar av ren kärlek men i mindre skala.
Däremot kommer filmerna aldrig slutas att produceras. Jag tror att det kommer bli att man får se det gratis på internet som helt betalas av sponsorer/reklam samt frivilliga bidrag från tittare.
Titta bara på Spotify / Voddler, där har vi framtiden.
Sen hur dubbelmoral är det inte att försöka framstå skidvärlden som värsta gangster och sen skriva ett inlägg på freeride där man nästan står och ber på knäna om att folk ska köpa filmerna :S
Snacka om gangstah! :D
Edit: Hans lön och resor går garanterat in före vinsten också så ... Tro fan dom tjänar pengar men mycket vill ha mer, (som vi tidigare sett i musikbranchen)
Jag tycker skidåkningen handlar om skidglädje och att njuta, inte stå och filma det får dom som har intresse för det göra ist! Har man det intresset så är det inte lika tråkigt att stå och filma proffsåkare och få lön för det hela. Oavsett om detta är från sponsorer eller annat.snorkel sa:Klart det är kostnader för att göra film. Omsättning 1.855.000 är ju inte speciellt mycket. Lön på 30.000/mån för en gubbe och 113.000 i vinst varav staten tar drygt 30.000. Vill han ta ut resterande 80.000 av vinsten ur bolaget blir det ytterligare minst 40.000 i skatt men troligen ligger de 80.000 kvar i bolaget till nästa år . Ungefär 1.200.000 av omsättningen går bort i externa kostnader, dvs kamerautrustning, redigeringsprylar, resor, försäkringar, distribution av DVDer, externa firmor som fakturerar tid för jobb. 1,2 mille räcker inte på långa vägar för att köra runt hela gänget med åkare, helikoptertid etc. Åkarna måste få spons från egna sponsorer direkt till egna bolag. Naturligtvis får de det för skidor och kläder men även för resor, uppehälle och eventuell lön annars går det inte ihop.
Jämför med egna resor, är man ute och flänger världen runt med en vecka på varje ort för att åka skidor så bränner man lätt 100.000 på 6-8 veckor utan vare sig helikopter eller filmare. Ingen lön får man heller. Har du hobbyfilmat så vet du att det suger att stå och filma polarna när det är världens puderföre.
Nä, skidfilmsmogul är ingen ekonomisk dröm. Snarare ett kall eller "way of living". Men du kan ju starta ett filmbolag, ingen hindrar dig. HD kameror har aldrig varit så billiga som nu.
"köpa film är en urgammal princip", hör du hur dum du låter?linder sa:Köpa film är en urgammal princip som kommer att dö ut.snorkel sa:Down film AB omsatte 1.855.000, hade en anställd och gjorde +113.000 i resultat 2008
Så bara för att "Alla" DJ:s använder sig av LP-skivan (känner 4-5 dj's varav ingen använder LP... varav 2 använder bara dator/mp3) så gör det att det inte är en urgammal princip?magnusericsson sa:"köpa film är en urgammal princip", hör du hur dum du låter?linder sa:Köpa film är en urgammal princip som kommer att dö ut.snorkel sa:Down film AB omsatte 1.855.000, hade en anställd och gjorde +113.000 i resultat 2008
Det var många som sa att LP-skivan skulle försvinna inom en snarframtid också, men alla DJ:s använder ju fortfarande den!
Varför? Jo för att det är bättre kvalitet.
så om du tror att folk kommer att sluta köpa skid/snowboardfilmer så är du bara korkad för det kommer alltid finnas någon fantast som hellre vill ha filmen på riktig skiva än den nedladdad på datorn så är det bara.
snart kommer skidfilmerna att komma på blueray också då snacka vi skillnad på kvaliteten på de som man tankar och de som man köper.
Det kommer även att kosta dig mer att "ladda hem filmerna gratis" om du åker dit..
Peace!
När du säger sådär så låter det som att du va ung när LP'n kom!snart kommer skidfilmerna att komma på blueray också då snacka vi skillnad på kvaliteten på de som man tankar och de som man köper.
Det är inte fantasterna som drar in kosingen, det är mångfaldendet kommer alltid finnas någon fantast som hellre vill ha filmen på riktig skiva
Jo visst jag var väligt liten när LP:n användes men jag vet ganska mycket om den.linder sa:Så bara för att "Alla" DJ:s använder sig av LP-skivan (känner 4-5 dj's varav ingen använder LP... varav 2 använder bara dator/mp3) så gör det att det inte är en urgammal princip?magnusericsson sa:"köpa film är en urgammal princip", hör du hur dum du låter?linder sa:Köpa film är en urgammal princip som kommer att dö ut.
Det var många som sa att LP-skivan skulle försvinna inom en snarframtid också, men alla DJ:s använder ju fortfarande den!
Varför? Jo för att det är bättre kvalitet.
så om du tror att folk kommer att sluta köpa skid/snowboardfilmer så är du bara korkad för det kommer alltid finnas någon fantast som hellre vill ha filmen på riktig skiva än den nedladdad på datorn så är det bara.
snart kommer skidfilmerna att komma på blueray också då snacka vi skillnad på kvaliteten på de som man tankar och de som man köper.
Det kommer även att kosta dig mer att "ladda hem filmerna gratis" om du åker dit..
Peace!
Visst det kommer finnas kvar, se på cd-skivor visst fan finns det entusiastiska folk som fortfarande köper dom, medans resten använder spotify/youtube/myspace etc.
Kan ärligt säga att senaste skivan jag köpte va över 10 år sen och har verkligen inte behovet av att ha en skiva då jag ändå bara lyssnar från mp3'n, telefonen och datorn
Filmer köper jag en del och går på en jävla massa bio.
Men nu kommer voddler och tror det kommer slå stort!
Det jag menar med att ladda hem gratis är som bolagen som självmant lägger upp sina verk på internet som folk får kolla på direkt från deras sida genom streaming.
Fördelen med detta är att fler folk får se filmerna, bolagen får större inblick i hur många som faktiskt ser på dom och reklamintäckterna blir då värda mera.
När du säger sådär så låter det som att du va ung när LP'n kom!snart kommer skidfilmerna att komma på blueray också då snacka vi skillnad på kvaliteten på de som man tankar och de som man köper.
Skillnaden är att filerna blir större, thats it.
Det är inte fantasterna som drar in kosingen, det är mångfaldendet kommer alltid finnas någon fantast som hellre vill ha filmen på riktig skiva
---------------------------------------------------------
Förövrigt!!!
Hur jävla glada tror du Newschoolers och Ian Cusco är på dig när du lägger upp hans chuglife i dina videoklipp?
Dom är gratis att kolla på via newschoolers, när folk kollar på dom där så får newschoolers information om hur många som har kollat på dom samt reklampengar.
Nu har du snott 9100 tittare från dom helt utan anledning sen säger du till mig att det är olagligt att ladda ner? Snacka om dubbelmoral
Så en 1080p nerladdad film har sämre kvalite än en 1080p blueray bara för att den läses från en bluerayspelare med blå laser ist för från en hårddisk? ;Dmagnusericsson sa:Blue ray gör även så att det blir bättre kvalitet då de använder en blå laser istället för en röd laser (DVD) eller lila laser (HDDVD).magnusericsson sa:Det kommer även att kosta dig mer att "ladda hem filmerna gratis" om du åker dit..
Peace!
Du, det är väl ändå inte jag som har sagt att det är olagligt att ladda ner?!
Puss på dig!