Tips på skidmodell

Tips på skidmodell
Hej,

Jag är ny medlem här, men har varit en frekvent gäst en tid. Jag har en fråga och sökte efter trådar i ämnet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Därför skapar jag en.

Min tjej skall köpa nya skidor och vill ha ett par som främst är inriktade på puder. Hon har redan ett par allroundskidor som hon använder till piståkning. Hon är 175 lång och väger c:a 60 kg. Vältränad med och bra kondition. Hon har bott två säsonger i alperna och åker c:a två veckor per år. Då det är jag som har prylintresset så frågar hon mig, men jag kan inte särskilt mycket om skidor och i synnerhet om inte skidor för tjejer.

Hoppas någon har ett bra tips. Tack på förhand!

Tips på skidmodell
Hej

Jag har samma uppdrag som du, å hitta ett par puderlagg till sambon.

Och håller med om att K2s Gotback verkar som det intressantaste alternativet. De är ju en utveckling på K2s Phat luv som är riktigt uppskattade. Eller vad säger du Mountin Man körde inte din dotter på ett par Phat luv?

Finns även ett till K2 alternativ som kom förra året. http://k2skis.com/skis/factory/missbehaved , så har man tur kan man få tag på ett par 09 lite billigare?

Är det någon som har kolla på flera rocker alternativ? så är alla tips jätte välkomna!

Tips på skidmodell
Jag är i ungefär samma sits, och det verkar absolut som att K2 har det största utbudet av speciella skidor för tjejer, och då framförallt i pudersegmentet. Missbehaven verkar svåra att få tag i nu, 169:an verkar slutsåld på de flesta ställen jag har kollat.

Men min fundering är vad som egentligen skiljer Missbehaven ifrån Obsethen? Förutom att Obsetehen är bredare då, och att det är lite annan rocker, men det var inte så stor skillnad när man såg skidorna bredvid varandra. Så jag undrar om inte en Obseth kan vara ett bra alternativ för tjejer. Det är ju knappast så att den är för styv direkt.

Tips på skidmodell
Varför inte gå bredare än 100 för en puderskida? Min tjej kommer köra Line Pandora som varjedagskida i Kanada i vinter, en annan tjej i sällskapet 182 SFB och en tredje CRJ.

Jag tror stenhårt på pandoran faktiskt, mjukt och jämt flex och en fin rockerprofil. Utöver Pandoran kommer hon ha med sig ett par Phat Luv som reserv/"hårdpackskida".

Du kan säkert dänga ett par frågor till henne https://www.freeride.se/member/view.php?id=99118

Tips på skidmodell
Ok, tack för alla svar. Det har tyvärr visat sig att GotBack inte finns att få tag i 175 cm-utförandet, vilken är den intressanta. Har någon något annat bra tips så blir jag glad.

Tack!

Tillbaka
Topp