Val av offpistskida

OHellsing

Medlem
Val av offpistskida
Hej, det här blir första inlägget här för min del.
Har suttit på forumet i knappt 3 veckors tid och läst alla "vilka skidor skall jag ha trådar" tillsammans med reviews och liknande.
Har förstått att frågor som dessa inte uppskattas och hänvisas till "sök" och "testa" mer eller mindre.

Jag letar nu efter mitt första par skidor för åkning utanför manchestern, och behöver därför all hjälp jag kan få.

Jag kan väl börja med att beskriva mig själv.
Stående i understället är jag följande:
* 180cm lång
* 72 kg "lätt"
* 26,5 pjäxa
* 19 år ung

Nuvarande utrustning:
Nordica Speedmachine 10 med comformableformgjutensula.
Atomic Race SL 10 170cm, Ultimate Grip, 87 gr kant, 0.5 hängning.

Jag trivs som en dröm med dessa så länge det är hårt i pisten, när det börjar bli uppkört så är det lite jobbigare att hålla linjerna och ha full koll. 66mm midja är ju inte optimalt när det är lösare…
I pisten känner jag trygg och har inga problem alls. Det boxas även käpp när tillfälle ges, så ett par benskydd och stavar med handkåpor finns i min ägo.

När det gäller offpist så har det vart ganska lite, främst eftersom jag har saknat ett par skidor att åka på när pistmarkeringarna tar slut. Så någon riktigt puderteknik har jag inte, men det tänkte jag jobba på under nästa vinter.
Jag impulsköpte ett par K2 Disorderly 169cm med Griffon i början av mars, och har efter det gjort några försök på att åka park. Resultatet av det hela är att jag kan snurra någon 360 när humöret faller på. Men K2orna har lärt mig att mittmonterat (boot center) inte är något jag gillar.

Jag har provåkt lite olika skidor i vinter, men mest olika pistskidor. Racestock, Fischer RC4 SL WC och Atomic D2 SL och SL 12, rena parkskidor, Head Mojo Jon edition och Armada Alpha 1 och AM-pist skidorna Atomic Metron B5i och Atomic Varioflex 75. Har även hunnit med att åka lite hyrskidor, typ Dynastar Booster 8 och liknande mjukisar.
Racestock är kul en stund, men jag orkar inte i längden. Antingen blir man avkastad eller så tar benen slut. Parkskidor är kul till just det, men inte mer. B5i är skitkul, men jag är för svag/lätt för att orka med den en heldag. VF75an är bara mjuk och osäker, samma känsla i Booster 8an.

Som ni ser så har jag knappt åkt på något lite fetare, så jag känner mig väldigt osäker på vad jag letar efter. Det enda i den ligan är ett par Dynastar Legend Pro Rider, vilket kunde liknas med att köra godståg. Skidorna gick rakt fram, sen spelade det ingen roll vad jag gjorde…

Just nu åker jag i pist/offpist ca 100/0 idag.
När jag åker skidor gör jag det oftast i Sverige, Åre, sälen mm. Men tanken är att göra en vinter i alperna 2010/2011.

Min målsättning är att lära mig att åka offpist och åka så ofta det tillåts. Dock så känner jag mig fortfarande lite osäker på vad jag igentligen vill ha under pjäxorna. Tanken med skidorna är att komplettera, inte ersätta mina Atomic.
Jag tror på rocker och radie <20m, men är inte helt säker.
Därför ställer jag nu frågan till er:
Med min lilla historia, vilka skidor skulle ni rekommendera någon med mina förutsättningar och önskemål (allmountain med mer offpist än pist 20/80 pist/offpist)?

De skidor jag har tittat på främst är:

Völkl Kuro 185cm
Hendryx Purple Haze (osäker på montering, för mycket "jibb"?) längd?
Line Prophet 100 185cm
Extrem Big Pen 186cm
Vökl Mantra 177/184?
DPS 112 RP Hybid längd?

Dessa har jag valt ut, mest på grund av den fina kritik som de har fått. Både här på freeride och på internationella forum. Jag vet att det är lite olika typer av skidor, speciellt Prophet och Mantra skiljer sig ordentligt från de andra, men dem har fått så mycket gott sagt om sig så de kan vara värda att ta upp.

All typ av input är uppskattad.
Tack på förhand!

Val av offpistskida
Rose_N sa:
ErIc-SundBerg sa:
Dynafit "stoke" riktigt bra puder skider men den kommer typ ut 2011. , väger tillsammans ca 5 kg.

Läs mer på http://www.dynafit.de/uk/4/891/stoke_ski.html
Ett par lotus 120 Pure väger 4,4KG tsm, och jag misstänker de spöar skiten ur Dynafittorna.

Tyvärr går inte Rp112'an att beställa i pure längre (Pre order iaf)
Pure känns inte aktuellt då den är lite väl dyr, speciellt om man åker på tull :/

Vikten känns inte som något centralt just nu, då jag varken planerar att äga ett par hudar eller montera turbindningar. Ett par Griffon/Jester eller STH 14/16 ligger närmast till hands att förse skidorna med.

Val av offpistskida
Nu kanske det inte riktigt är någonting sådant grabben är ute efter, då han som sagt aldrig åkt puder förr och vill lära sig.

Du har radat upp väldigt mycket olika skidor, lite svårt att säga direkt vilken som blir bäst.

Völkl Kuro är onekligen helt underbar samt lättåkt för puder, men ganska specifik för enbart puder.
Völkl mantra kan du väl ta bort från listan om du ska till alperna.
Personligen tycker jag också dom är väldigt tråkiga i jämförelse med alla nya skidor som finns.

Line prophet 100 och big pen kan jag inte utala mig, men tror att big pen är en väldigt trevlig skida. Ska du ha prophet så gå upp och ta den nya 115 i så fall, då får du mer flyt samtidigt som jag inte tror att den blir något svårare att hantera.

Men om jag ska vara helt ärlig så är nog det bästa du kan satsa på ett par Rossignol S7 i 188cm.
Dom är så sjukt underbara i alla fören och funkar även i pisten.
Flytet i puder är också helt fantastiskt, men framförallt så är dom helt otroligt lättåkta och jag tror dom är väldigt bra som första puderskida.
Dom vrider runt på en femöring i jämförelse med skidor med vanlig skärning, och dom funkar som sagt överallt i dom flesta fören. Det känns som att dom bara är 90-100mm under foten.

Det är nog dom jag rekommenderar, och det är nog fler på detta forum som instämmer med det.

Annars kan du ju kolla på Atomic Bent Chetler.
I princip allt ovan gäller även för dessa skidor.

Senast ändrad:
Val av offpistskida
koppen89 sa:
Du har radat upp väldigt mycket olika skidor, lite svårt att säga direkt vilken som blir bäst.
Ja, det blev en brokig skara med skidor det där.
Eftersom jag är ny på det här med feta skidor och djup puder så har jag helt enkelt radat upp några av de mest hyllade skidorna. Uppskattar att du hjälper till att sålla bort lite.

S7an har jag lite läst så mycket om, bäst att belasta google lite med nya sökningar...

Val av offpistskida
Sök du, kan rekommendera tetongravity.com för reviews. gå in på forumet och sök bara.

Anledningen till att Jag rekommenderar S/ och Bent Chetler är för att dom är lite av hybrider.Om du kollar på bilder av dom så ser du att midjan inte går längs hela skidor som den gör på vanliga. Utan i spetsen och tailen så går dom innåt igen.
Detta gör att man har vanlig skärning under foten och ingen skärning alls där det äär rocker på skidan (sammateknik som på Kuro).
Detta gör skidorna väldigt lätt hanterliga och roliga att åka på.

Liknande skidor är Armada JJ och 4FRNT CRJ med dom är lite mer "jibb" orienterande.

Val av offpistskida
Tänkte bara att det inte skulle vara så kul för han med den skidan, då han skrev att han uppfattade Pro Ridern som ett godståg, dom verkade ha ganska liknande dimensioner.
Som topptur skida tror jag dock den blir svårslagen!

Val av offpistskida
Men jag tänkte att dom inte är så svängglada.. det är inte så bra när man håller på lär sig utan mer en charge grejj

Val av offpistskida
Om du har tankar på säsong så råder jag dig till att vänta med bredlaggsköpet tills du kommer ner till alperna. På plats finns mer eller mindre allt och då har du ju fördelen av att testa prylarna i sitt rätta element innan du köper.

Val av offpistskida
hollibob sa:
Om du har tankar på säsong så råder jag dig till att vänta med bredlaggsköpet tills du kommer ner till alperna. På plats finns mer eller mindre allt och då har du ju fördelen av att testa prylarna i sitt rätta element innan du köper.
De där håller jag med om:)

Val av offpistskida
Rose_N sa:
ErIc-SundBerg sa:
Dynafit "stoke" riktigt bra puder skider men den kommer typ ut 2011. , väger tillsammans ca 5 kg.

Läs mer på http://www.dynafit.de/uk/4/891/stoke_ski.html
Ett par lotus 120 Pure väger 4,4KG tsm, och jag misstänker de spöar skiten ur Dynafittorna.

Tyvärr går inte Rp112'an att beställa i pure längre (Pre order iaf)
Preordern är fortfarande öppen för alla pure-skidor.
Fritt val av färg och flex är dock stängt. (112RP finns ändå bara i flex 2...)

Vid specifika frågor om 112RP får ni gärna PM:a

Val av offpistskida
Eric: Pro Rider är/var benhårda och ville inte så gärna svänga. Min upplevelse av det hela iaf.

hollibob: Bra tanke, det borde jag ju ha tänkt på från början :)

Sketchy: Armada Alpha är ett par park-skidor, skärp dig!

Val av offpistskida
Om du tittar på S7 tycker jag att du verkligen skall kolla på RP112. Samma grundtänk, troligtvis mycket bättre! Jag följer hypen och har förbokat mig ett par...

Ang. att vänta tills man är på orten... Visst, det är sjukt bra att prova, den skida man köper är man ju givetvis helt nöjd med, MEN...

1. Det är långt ifrån billigast. Tysken är ganska så oslagsbar på nytt, och andrahandsmarknaden här på Freeride är inte dum, speciellt inte om man vet vad man vill ha och är ute efter bredare kvalitetsskidor. Och du slipper skitbindningar.
2. Nere på orten är sortimentet inte alltför stort. Visst, vissa orter har tokigt jäkla utbud, speciellt där andelen skandinaver är läskigt hög, men allt som oftast finns det få märken, och "offpistskidorna" brukar ligga runt 95-100mm... Så jag skulle säga att sortimentet allt som oftast är ganska mediokert.

Kan man sina prylar, köp innan, har man ingen aning, köp på plats!

Val av offpistskida
Purple Haze om du har cashen, övergången kommer inte bli så brutal från dina pistracers, då dom är riktigt lättsvängda i pist. Dessutom lätta och lekfulla.

Bent Chetler har jag personligen inte testat men den hade jag tagit, dels pga. av den korta svängradien, flytet i puder, den udda skärningen och att dom är så brutalt snygga.

Val av offpistskida
eriC1 sa:
Purple Haze om du har cashen, övergången kommer inte bli så brutal från dina pistracers, då dom är riktigt lättsvängda i pist. Dessutom lätta och lekfulla.

Bent Chetler har jag personligen inte testat men den hade jag tagit, dels pga. av den korta svängradien, flytet i puder, den udda skärningen och att dom är så brutalt snygga.
Jag skäms lite innombords och håller med om att Bentchetler verkar vara en riktig mysskida. :D

Senast ändrad:
Val av offpistskida
Jarle sa:
eriC1 sa:

Hur kan du säga att Bentchetlers radie är för kort om du rekommenderar Hendryx PH? Udda skärning på BC'n?
Vad är det för fel på BC's flyt? Blev nyfiken då jag knappt hört någon klaga på det :)
Läs om, läs rätt och svara annorlunda nu Robert.....

Val av offpistskida
Bighiter sa:
Eric: Pro Rider är/var benhårda och ville inte så gärna svänga. Min upplevelse av det hela iaf.

hollibob: Bra tanke, det borde jag ju ha tänkt på från början :)

Sketchy: Armada Alpha är ett par park-skidor, skärp dig!
PRO Rider är inte benhårda men dessa finns icke heller till nästa säsong.

Val av offpistskida
Carled sa:
Om du tittar på S7 tycker jag att du verkligen skall kolla på RP112. Samma grundtänk, troligtvis mycket bättre! Jag följer hypen och har förbokat mig ett par...

Ang. att vänta tills man är på orten... Visst, det är sjukt bra att prova, den skida man köper är man ju givetvis helt nöjd med, MEN...

1. Det är långt ifrån billigast. Tysken är ganska så oslagsbar på nytt, och andrahandsmarknaden här på Freeride är inte dum, speciellt inte om man vet vad man vill ha och är ute efter bredare kvalitetsskidor. Och du slipper skitbindningar.
2. Nere på orten är sortimentet inte alltför stort. Visst, vissa orter har tokigt jäkla utbud, speciellt där andelen skandinaver är läskigt hög, men allt som oftast finns det få märken, och "offpistskidorna" brukar ligga runt 95-100mm... Så jag skulle säga att sortimentet allt som oftast är ganska mediokert.

Billigaste är inte alltid bäst....
Sortimentet är bra på många orter i Alperna....
Testa är ALLTID bättre än att inte göra det.
Som första skida för utanför pisten räcker gott och väl 100 mm i midjan fint.

Kolla även på tex Lib-Tech Freeride skidan. Kort svängradie, bred tip som gör att den flyter ovan på snön.

Val av offpistskida
Jag tror att ett par k2 coomback skulle sitta susen.

102 mm i midjan, lite rocker och 22.00 i svängradie. Känns som den perfekta turskidan/allround där du kan välja att leka lite varstans.

Lycka till.

Val av offpistskida
Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:

Kolla även på tex Lib-Tech Freeride skidan. Kort svängradie, bred tip som gör att den flyter ovan på snön.
VI är inte så långt ifrån varandra i våra åsikter, vi vill nog bara inte erkänna det. Vi vinklar det bara annorlunda.

Hur många orter har Lib-Tech t.ex? Är det mer än 10?

Val av offpistskida
Nu har jag iofs bara St Anton att jämföra med på riktigt, men ytterligare en fördel med att köpa på plats är att du alltid har tillgång till billig service, samt att du kan fixa en försäkring för typ 250 spänn som täcker allt. Visst, lite dyrare än en del annat. Men ett par hundralappar hit eller dit för ett säkert och bra köp tycker jag det kan vara värt.

Val av offpistskida
Angående viktförvirringen ovan. Dynafit Stoke väger 3290 gram/par i längd 188 cm. Med FT12 bindning och skistopper blir det 4370 gram/par.

Val av offpistskida
Carled sa:
(...) Kan man sina prylar, köp innan, har man ingen aning, köp på plats!
Instämmer!
Jag rekommenderar alltid folk att prova innan de köper. Själv har jag aldrig provat en skida innan jag köpt, och tanken har aldrig slagit mig heller. Jag vet precis vad jag vill ha när det kommer till längd/shape/bredd/styvhet/karaktär och då finns det alltid bara ett val, vare sig det handlar om skidor, pjäxor, hjälmar eller någon annan skidpryl.

Val av offpistskida
Angående skidlängd så tycker jag du kikar på ganska korta skidor. Visst, du är ingen tungviktare, men 190cm är verkligen inget problem för din storlek. kortare än 180cm tror jag du ska strunta i, sikta på 185-190, kanske uppåt 195 om skidan har mycket rocker.

Val av offpistskida
Carled sa:
Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:

VI är inte så långt ifrån varandra i våra åsikter, vi vill nog bara inte erkänna det. Vi vinklar det bara annorlunda.

Hur många orter har Lib-Tech t.ex? Är det mer än 10?
Ingen aning men det jag menade som jag glömde skriva var att han borde ta sig på skidtestar helgerna där de flesta märken är rep.

Val av offpistskida
Det roliga när man pratar bredder är att vissa ändå säger att du inte behöver så jättebrett när du börjar. Jag skulle säga att upp till 110mm är inga som helst problem att köra på i pisten. Jag har själv 111mm under foten och det kan bli lite hackigt när det är riktigt stenhårt och tokbrant, men i alla andra fören så går de som tåget på rena och fina skär. Däremot tror jag att risken finns att du köper lite smalare skidor för "att börja lite lugnt" och sen kommer du direkt börja uppgradera och köpa bredare och bredare till du är uppe i minst 110...

Val av offpistskida
Kan även tillägga att om du ska åka i alperna så skapar ju den midjebredden jag pratar om betydligt bättre möjligheter att köra med flyt även i lite sämre snö. Körde i alperna i vintras på dassig skare med bara några centimeter snö ovanpå. De som åkte på midjor på 85mm typ tryckte igenom konstant och hade en väldigt ryckig åkning medan vi som åkte på 110+ kunde släppa på skidorna och få ett suveränt flyt...

Val av offpistskida
Jag har läst igenom tråden och gillar det skarpt eftersom TS har ungefär samma grundfysik som mig och jag också letar efter ett par puderlagg till säsongen 10/11, jag tänkte dock skicka mina föräldrar på att köpa ett par under Rean i Åre nu i veckorna och undrar om ni har några extra rekommendationer när det gäller just bindningen som jag inte har så bra koll på jag har läst lite om Griffon, men är sjukt nyfiken på modellerna där man kan koppla bort hälen och knata som ett par längdskidor men lyckas inte googla fram några modeller på det.. :/

HJÄLP!!

Val av offpistskida
KaptenL - Vad ställer du DIN-skalan på? Vikt, åkförmåga, sulmått osv? Blir lite lättare att komma med förslag då :)

För att kunna knalla med skidorna behöver du också ett par stig-hudar/hundar/brudar (sök på forumet något av orden så får du lite rolig läsning :D)

Senast ändrad:
Val av offpistskida
Nojlas sa:
Carled sa:
(...) Kan man sina prylar, köp innan, har man ingen aning, köp på plats!
Instämmer!
Jag rekommenderar alltid folk att prova innan de köper. Själv har jag aldrig provat en skida innan jag köpt, och tanken har aldrig slagit mig heller. Jag vet precis vad jag vill ha när det kommer till längd/shape/bredd/styvhet/karaktär och då finns det alltid bara ett val, vare sig det handlar om skidor, pjäxor, hjälmar eller någon annan skidpryl.
Haha..samma här..fast sen är man ju prylbög så man kan ju inte ha 09/10 när det snart finns 10/11 ;) haha

Jag skulle tro att du hade tyckt om tex Rossignol S6 (kommer med rocker till nästa säsong). Har sj ägt ett par utav den orockrade sorten och gillade dom otroligt mkt som allroundskida. Skön känsla, låg svingvikt och helt ok i pisten. Det enda jag inte gillade med dom var att de ville svänga eller dyka när det blev lite djupt och det kommer nog inte att hända med nästa års som har begåvats ,som sagt, med rocker.

Annars tycker jag att de flesta har tagit upp många bra alternativ till dig.
Det svåra är egentligen att hitta en skida vars flex passar ditt sätt att åka på...och eftersom du är, mer eller mindre, grön på detta med offpist så blir det din nya utmaning :)

peas!

Val av offpistskida
Jarle sa:
KaptenL - Vad ställer du DIN-skalan på? Vikt, åkförmåga, sulmått osv? Blir lite lättare att komma med förslag då :)

För att kunna knalla med skidorna behöver du också ett par stig-hudar/hundar/brudar (sök på forumet något av orden så får du lite rolig läsning :D)
Ja jag är ju tok-grön på offpiståkningen har kajkat runt lite med mina Scratch fs, och det är ju ingen puderskida.. Jag har faktisk ärligt talat, ingen aning om vad jag kör för vikt inställd på bindningarna (jag har inte pjäxorna hemma så jag kan inte mäta längden på pjäxan :(), storleken är 26 i mina nuvarande pjux, jag skulle nog säga att jag är en medelgod åkare.. jag får ungefär fyra veckor om året i Åre men ska satsa på säsong antingen i alperna eller i svenska fjällen till vintern.

Jo jag vet vad stig-hudar är, men jag tänkte på sådana pjäxor där man spänner loss hälen måste ju funka att knata snett uppåt som med turksidor ändå?

Vikt: 73kg
Längd: 178cm
Ålder: 22
Åkvana: Mellan - God

Senast ändrad:
Val av offpistskida
Några randoneebindningar (såna man kan lossa hälen på) är Marker Duke, Marker Baron, Fritchi Diamir och Dynafit. Men du måste ha stighudar till annars är det helt meningslöst om du inte bara ska gå på platt mark. Markerbindningarna är de som liknar vanliga bindningar mest.

Annars skulle jag rekommendera vanliga bindningar och hyr turprylar och testa, onödigt att lägga massa tusenlappar (typ 4st) på utrustning om det skulle visa sig att man inte gillar att tura alls.

Val av offpistskida
Så vilka bindningar rekommenderar du då, med den informationen du har av mina tidigare posts? Inte helt dumt med ett par Marker Griffon? Jag kan även tänka mig mer puderfokuserade och mindre pist-fokuserade skidor än vad TS har sökt. Gärna med "kort svängradie" så man kan studsa fram i skogen när det ligger en hel del..

Jag skippar nog att kunna koppla lös hälen efter Sulans post, tack!

Tack för alla svar!! :)

Val av offpistskida
Det finns annars också trekkers, en insatsbindning som gör att du kan tura med dem, oavsett hur du löser det med att få ett gåläge så måste du, precis som Sulan säger, ha ett par hudar annars blir det omöjligt att gå uppför.

Kortfattat och generaliserat:

Trekkers

+
Du får åka på dina vanliga bindningar utför, aka bästa utförsprestandan.
Du slipper ha en dedikerad turskida

-
De glappar och går sönder lätt
Förfärliga att gå med på hårt underlag
Tar mycket plats/vikt i väskan

Hybridbindningar (typ dukes)

+
Bra utförsprestanda
Skidorna behöver inte vara dedikerad för turning (även om det inte är helt ovanligt med problem bland dessa bindningar)

-
Tyngre än "riktiga" turbindningar
Fragilare än riktiga utförsbindningar
Sämre att gå uppför med än riktiga turbindningar

Turbindningar alá dynafit

+
Låg vikt
Bra att gå med

-
Skidan blir dedikerad för turning
Kräver lite mer teknik för att kliva i ordentligt (vanesak dock)
Ömtåliga (gäller dock inte alla märken/modeller, har själv liten erfarenhet av riktiga turbindningar)

Grovt generaliserat... De flesta har olika åsikter om vilket som är bäst, fundera över hur mycket du har tänkt att tura, hur långt du tänkt att går, vilken typ av terräng du planerar att gå i och hur mycket du kräver av bindningen.

Val av offpistskida
Tack Jarle, jag gav upp det där med att tura med specialbindningar när jag fick se att det kostade så pass mycket extra och jag tappade lite egenskaper som jag vill ha, jag kommer nog inte använda dem i den utsträckningen att det är "värt det" jag är ju som sagt bara medelgod åkare som letar efter ett par gossiga puderskidor + bindningar för Åre/alperna.. gärna 09/10 säsongens grejer..

Tack för alla snabba svar!!

Tillbaka
Topp