Chocken - Idre, hur brant?

HenningO
249 inlägg
HenningO 14 år sedan

På idrefjall.se säger de att det är nordens brantaste preparerade backe, måste betyda 46-47 grader plus.... Vet nån hur brant den är? Har någon testat den ?

Svar

Cloudwalker
9 inlägg
Cloudwalker 14 år sedan

Så vitt jag vet är den stängd sedan dödsolyckan för två år sedan... då det visade sig att de ej fanns något byggnadslov för choken....

Cloudwalker Citera
Rodelsmurfen
126 inlägg
Rodelsmurfen 14 år sedan

Har för mig att Chocken lutade 47 % innan den byggdes om till denna vinter. Väggen har 45 % så om Chocken är brantast i Norden ligger 46-47 % jäkligt bra till...
Men det är ju en bit kvar till Les Arcs` 76 %.

Så det är bara plocka fram laggen och ställa upp i SM nästa helg!

If you're in control, you're not going fast enough Citera
Tom
231 inlägg
Tom 14 år sedan

va? finns det en backe som är 76 grader brant??
som dom pistar också??

bison
265 inlägg
bison 14 år sedan

76!??!?!

det är farligt?

cpee brant ju!

men tufft för den som kör ner!

// bison.

i like my sugar with coffee and cream Citera
august_moberg
30 inlägg
august_moberg 14 år sedan

dog nån i chocken?! vad hände?

Piero_Gros
20 inlägg
Piero_Gros 14 år sedan

Skilj på lutning i grader och procent!
Väggen ska vara 45 grader men det är ju skitsnack. Enkelt att kolla med stavarna.
Vad jag hört så fastnar inte snön om det är mer än 60 graders lutning.

CAD
184 inlägg
CAD 14 år sedan

Hur var det med procenten och graderna? 76 grader eller procent? smile

tomas_e
43 inlägg
tomas_e 14 år sedan

till skillnad från andra branta backar så börjar ju inte chocken med att succesivt(sp?) bli brantare och brantare.. utan det e ju en kant.. från helt plant till max lutning.. står man nån meter från kanten så ser man ju inte backen utan det ser ut som ett stup typ.. smile men när man väl har klivit eller hoppat ner i pisten så e den ju rätt lugn..

själv ramla jag iof två meter ner i pisten och gled/rulla resten av backen..

Victor_M
93 inlägg
Victor_M 14 år sedan

Hmm......jag åkte chocken förra våren...va där i april och då va den öppen i ungefär två dagar....

Peakfreak
39 inlägg
Peakfreak 14 år sedan

Jag förstår fortfarande inte meningen med att åka en sån tradig backe. Det e ju bara proffsen som åker en sån backe...sen e det förstås en massa nötter som skryter om att de åkt den när de bara kasat nerför...meningen med det???????

sebbes

det var en pistör som dog om jag minns rätt. han skulle pista chocken när vajern som pistmaskinen var fastspänd i gick av.
det var alltså ingen åkare. jag har själv åkt chocken, men den känns inte så brant när man väl börjat åka, men ett tips är väl att man ska åka chocken när den är nypistad, isfläckar är inte så bra att åka på i en sådan lutning. /s

Lobas
76 inlägg
Lobas 14 år sedan

Både åkaren och pistmaskinisten gjorde illa sig rejält men jag tror inte att någon dog. iaf inte pistmaskinisten.

Public transportation is for jerks and lesbians. Citera
el_maco
327 inlägg
el_maco 14 år sedan

Hej!
ARCtracer eller va det nu är du kallar dig. Jag vet inte riktigt om du heller har fattat det där med procent och gradantal.
Dessa uppgifter som jag har fått tror jag mer på än dina men man ska inte ropa hej..

100% -betyder att om man har färdats exempelvis. 10 meter rakt fram har man samtidigt färdats 10 meter neråt....är ni med??

50% -så har man färdats 10 meter "framåt" och 5 meter "nedåt".....

1% -ex. tio framåt 0,1 nedåt................osv.   hoppas det har klarnat för alla nu....

Flamboyat for life! Citera
Joye
649 inlägg
Joye 14 år sedan

appropå hurvida dödsolycker har inträffat i chocken eller inte kan jag iaf med hjälp av det här, http://www.borastidning.se/uploaded/tem … onId=87313 , http://www.aftonbladet.se/nyheter/0012/02/idre.html , http://se.news.yahoo.com/030108/58/13o60.html ,bevisa att det inträffat åtminstone ett dödsfall i backen.

Joye

FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 14 år sedan

Jag va uppe i Idre under Nyåret och såg chocken ifrån liften, det va lixom en backe, som såg ut som en skridskoplan, den va ju självklart inte öppen men jävligt brant.

Turbo_M
5 inlägg
Turbo_M 14 år sedan

om man resonerar som el maco så innebär det att 100%=45grader. Och det kan inte stämma! Det vet alla som läst trigonometri.

RoCKY
54 inlägg
RoCKY 14 år sedan

Förra säsongen i Idre så var Chocken öppen för det mesta, dock inte början på den utan det var någon fegisbacke som gjorde att man kom ut efter det brantaste partiet.
Men som sagt åkningen varar i ungefär 10-30 sekunder innan man kör störtlopp för att komma till knappliften som kör till en stolslift. Det är dock oftast jävligt isigt så vässa stålkanterna för att slippa rulla hela vägen ner smile

folkestad
198 inlägg
folkestad 14 år sedan

står att chocken lutar 50 grader:

"Det var på en skidresa med kompisarna i Idre fjäll som Niklas Nilsson omkom. Olyckan inträffade precis i början av den branta pisten Chocken som har en lutning på 50 grader."

Snowboardåkning är fridluftsliv på högsta nivå! Citera
Stradi
31 inlägg
Stradi 14 år sedan

Ang. procent och grader, jag antar att med procenttalet menas den verkliga lutningen i grader genom den maximala lutningen i grader, dvs t ex 45 grader / 90 grader = 0.5 = 50 % lutning.
Korrigera om jag har fel :-)

ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 14 år sedan

el_Maco>> Enligt ditt sätt att räkna:

10 m framåt 10 m dropp= 10*10= 100%
10 m framåt 5 m dropp = 10*5=50%

Men om det skulle vara så att man åker 10 m framåt och droppar 30 m (71 grader)...så skulle det isf bli 300%

Eller om man åker 10 meter framåt och droppar en kilometer (89,4 grader) så skulle det bli 10 000% !!!

Nej. 100% är 90 grader och 50% är 45 grader

Ich bin ein besserwisser!

Fred.

//Andreas

PS. Bara för att visa på det absurda i räknesättet (plus att det blir kul): 10 m framåt och 1 000 000 000 m dropp (100 000 mil)
är 89.999 9994 grader och enligt el_maco 10 000 000 000 %.
(90 graders lutning går alltså inte att översätta i %)

b3neath
176 inlägg
b3neath 14 år sedan

Angående grader och procent så lägger jag min röst på Stradi ideer.

Sen fick jag bara lov å skryta lite om att jag åkt fakie ner för väggen wink Ok, inte hela. men typ 4/5 av den...

puce

folkestad
198 inlägg
folkestad 14 år sedan

tänkte precis säga det ea_lindgren sa...

Snowboardåkning är fridluftsliv på högsta nivå! Citera
Kjorling
189 inlägg
Kjorling 14 år sedan

TJENA SÅ HÄR ÄR DET..

Chocken lutar 47 grader enligt pistörerna iaf. Å så var det nån som åkte chocken å åkte ur backen in i några stenar som lossna och kom efter honom... Men allra bäst tycker jag chocken var förra året runt vecka tre. Visserligen var den avstängd. Men om det 20-30 cm nysnö i den så är det väldigt svårt att inte hoppa över stängslena å åka... Kan säga i efterhand att det var värt det... Viserligen arga liftskötare och pistgubbar men de tog iaf inte liftkorten...

Ha en bra vinter

turbojugend
48 inlägg
turbojugend 14 år sedan

Jag vet inte jag men väggen lutar iallafall 45%. kanske 47%.

Erol
34 inlägg
Erol 14 år sedan

Hallå. MYCKET bra inlägg av hr Lindgren.  Kan bara inte låta bli:

90 (grader) = limes (framåt -> noll) alt. (drop -> oändligheten). Det blir ett gränsvärde av hela klabbet,  alltså backe går mot stup. Helbra!

brandt
133 inlägg
brandt 14 år sedan

Skit samma hur mcyket det lutar. Det är ingen backe man kör 8yikesr i.
På med störtkrukan och lägg en skjysst 11  ner för hela Chocken.
Det är mitt recept.

//brandt

Äventyr är konsekvensen av dålig planering! Citera
ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 14 år sedan

Kan bara inte låta bli:

1 000 000 000 000 000 000 meters dropp

är 89, 999 999 999 999 9994 grader

Eller 10 000 000 000 000 000 000 %

Förlåt...jag ska ge mig. ;-)
Har för lite att göra på jobbet...

MarkusO
1007 inlägg
MarkusO 14 år sedan

Rodelsmurfen, Turbo_M, ea_lindgren, Erol och förvånande nog även annars så solida ArcTracer, gormar bevisligen utan att veta hur världen fungerar. Besserwissrar, Trigonometriska ess eller bara vanliga ovetande till trots så är de fel ute.

45 grader ÄR 100 procent. Åker man 10 meter i horisontell riktning och 10 meter i vertikalled ÄR medellutningen 100%.
Lika fullt är medellutningen tex 300% om man under samma horisontella sträcka färdas 30 meter vertikalt.

Det råder ingen tvekan, osäkerhet eller undran kring detta. Det är inte diskuterbart. Det är så. Och ja, gränsvärdet för lutning räknat i procent när man närmar sig 90 grader går naturligvis mot oändligheten.

Cred enbart till el_maco som verkar tillhöra en tynande minoritet av upplysta.

- Hel och ren? - Citera
ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 14 år sedan

Nu är det för mycket matte för att jag ska känna att jag har torrt på fötterna, men...

Faktum kvarstår att det är "standard" om man anger lutningen i en backe i % att man går enligt min, erold och ARC`s modell.

Det är ju sällan man läser i kataloger att "lutningen i stövelbranten är på vissa ställen 8900%"

I sådana fall brukar det nog oftare stå 60% (Eller ännu vanligare 60 grader)

Sen kan det mycket väl vara så att det är matematiskt korrekt. Kan för lite matte för att uttala mig om det.

//ea

blom
311 inlägg
blom 14 år sedan

det var en vanlig turist som dog, enligt liftskötarna han inte tillräckligt bra för att åka i den ... men det är ju ingen ursäkt för att nån dör, även om dom gjorde vad dom kunde.

Lars_Ilis
446 inlägg
Lars_Ilis 14 år sedan

De sprängde bort det branta krönet på chocken i somras så nu lutar backen som en vanlig svart backe.

Wake for the cake Citera
el_maco
327 inlägg
el_maco 14 år sedan

MarcusO antar att du är studerande på en högskola eller liknande.....för grabben har fattat det hela !!
Jag tar ett exempel det finns en backe någonstans vid jönköping....innan backen står det att den lutar 7%.....Den här backen "faller" 7 meter på hundra meters färdväg framåt.........och så är det!!.....

Rodelsmurfen
126 inlägg
Rodelsmurfen 14 år sedan

Marcus O!
Måste tyvärr bevisa mina besserwisser-talanger med en liten bild som är den ramp som ArcTracer syftar på. Denna ramp http://www.speedski.com/HarryEggerVarsFranceramp.htm lutar 76 % enligt arrangörerna http://www.sports-lesarcs.com/site2/gb/ … se_gb.htm. Det är det inget snack om. Enligt din matematik så innebär det alltså att lutningen är mindre än 45 grader! Dessutom innebär din räknemetod att allt som lutar mer än 45 grader är fritt fall.

Stradi
31 inlägg
Stradi 14 år sedan

Grader och procent en gång till, allt beror på relativt till vad man anger procenttalet, procent är i egentligen bara en enhet (en hundradel = 0.01). Om man anger procenttalet relativt MEDELLUTNINGEN (dvs 45 grader) ja då är 45/45 = 1 = 100 %. Om man anger procenttalet relativt MAXLUTNINGEN (teoretiskt 90 grader), ja då blir 45 / 90 = 0.5 = 50 %.

el_maco
327 inlägg
el_maco 14 år sedan

Rodelsmurfen........varför i h*vete skulle allt över 45 vara fritt fall??

MarkusO
1007 inlägg
MarkusO 14 år sedan

Käre Herr ea_lindgren. Faktum kvarstår att det INTE är nån som helst standard att använda din, erolds och ARC:s alldeles egna metod att bestämma lutning. Kan du plocka fram lite kataloger där den används och skicka dessa till mig?

Läs på lite och återkom sedan. Argumentera inte för nåt som med absolut säkerhet är felaktigt. För ditt resonemang är nämligen det. 100% snett. (Där fungerar det så att 0% snett är rätt och 100% snett är helt åt helvete fel...)

Ursäkta den lätt irriterade tonen.

- Hel och ren? - Citera
Rodelsmurfen
126 inlägg
Rodelsmurfen 14 år sedan

El maco! Om det lutar mer än 100 % så är det ju fritt fall. Annars skulle det innebära att ju högre man droppar, desto brantare blir det... Det är ju inte brantare att hoppa 1 cm ner från mattkanten än att hoppa från ett flygplan som flyger på 1000 meters höjd. Det kan ju knappast bli brantare än fritt fall och fritt fall är 90 grader vilket alltså är 100 %.

ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 14 år sedan

Jag kan tyvärr inte prestera några kataloger. Det vara bara ett exempel. MEN. t.o.m. du, irriterad eller inte, borde ju inse att inget kan luta mer än 100%

En ökning kan ju vara 2% eller 637% eller hur mycket som helst men det kan aldrig bli mer än 100% i slutändan hur man än bär sig åt.

Därför kan det inte vara rätt att 45 graders lutning skulle motsvaras av 100% För hur skulle du då beskriva en backe som lutar 46 grader uttryckt i procent?

Hänvisar till mitt räkneexempel ovan...

Har jag 101% fel nu eller? ;-)

Stradi
31 inlägg
Stradi 14 år sedan

Ok, i el macos fall hänvisas procenttalet lodrät längd relativt horizontel väglängd, dvs 7 meter ner / 100 meter framåt = 0.07 = 7 %. Summerat, man måste specifiera relativt vad man anger procenttalet. Är det standard att ange relativt horizontel längd eller maxlutningsgraden?

Ulf_Petersen
39 inlägg
Ulf_Petersen 14 år sedan

Mycket snack om grader och %.

Det bästa är att alltid hålla sig till grader så råder inga tvivel om vad man menar.

Skriver man % kan det uppstå problem.

Tror dock på el maco och co. % anger hur mycket det stiger jämfört med den horisontella förflyttningen i %, dvs 45 grader är 100 %. Stigningen är då 100 % jämfört med den horisontella förflyttningen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook