Hur är väggen snabbare än chocken?

nh__

Medlem
Väggens fart rekord är ca 18 km/h högre än Chockens. Men jag förstår inte hur det är möjligt när Chocken är både brantare och längre. Någon som vet svaret får gärna förklara för mig.

Kan gravitationen vara mindre i Idre? Skojade bara. Killgissar att vind spelar större roll än glid i speedskiing. Hur många tillfällen har det hållits tävlingar?

Kan gravitationen vara mindre i Idre? Skojade bara. Killgissar att vind spelar större roll än glid i speedskiing. Hur många tillfällen har det hållits tävlingar?
Med tanke på att de blåser ner i hastigheter som ligger långt över vad man ser i störtlopp så spelar glid stor roll och vind / luftmotstånd spelar definitivt roll för det är ungefär samma hastigheter som fallskärmshoppare faller i "på mage" (Alltså inte i de mest extrema grenarna, för då är det två till tre gånger högre hastighet.)

@pd som sagt var - gissar bara. Jag kan tänka mig att variationen i glid är liten mellan tävlingarna - alltid isigt/hårt underlag (?) - men att det kan vara mer variation i vind.

Väggen är längre än chocken. Dock har chocken längre bromssträcka därför blir det lite missvisande. Det märks dock desto mer när man kör, jag lovar ..

Tillbaka
Topp