Rockerskidor till klen tjej

Heddious

Aktiv medlem
1. Ber om ursäkt för att jag gör en ny tråd om ett ämne som redan finns (typ, jag lånade en tråd förra året) men jag behövde omformulera mig lite.

2. Tjohoo! I år har jag en trevlig budget som medger ett par nya skidor. Problemet är att jag egentligen inte har nån aning om vad jag borde titta på.

Har kört ett par K2 Nancy 179 de senaste vintrarna och jag kan inte påstå att jag är missnöjd, men jag tror att jag hellre har ett par rockerskidor på berget än pengar på banken. Grejen är att skidorna jag har är jättebra så länge det är lättåkt (med lättåkt menar jag typ 2-3 decimeter fluffig snö och gott om plats att svänga hur man vill) men så fort det krånglar till sig har jag problem. Jag rår inte svänga runt dem när det blir tung snö, eller för all del riktigt djupt eller tajt i skogen.
En anledning är att jag inte är särskilt stark, klen är en ganska träffande beskrivning, men för en gångs skull har jag tagit tag i försäsongsträningen tidigt och ordentligt så det problemet påverkar jag i alla fall. (Förhoppningsvis med resultat.)

Frågan är då om jag borde kolla på rockerskidor som är kortare än de jag har nu (K2's 179 är väl typ 183..) eller om jag ska lita till "rockerskidor känns mycket kortare än vad de egentligen är"-principen?
Jag vill ha nånting som flyter. Det är väl egentligen det viktiga. För flytet borde väl bidra till att det bli mindre tungt = ingen j*vla kramp i smalbenen?
De skidor jag själv kommit på är Hellbent 169, Pandora 172 eller Armada JJ 175 men jag har egentligen ingen aning. Sjukt sugen på BentChetlern men är rädd att de ska bli för mycket. Något som är bredare än 110mm, har rocker, och klassas som lekfullt borde väl vara på rätt väg? Har redan icke-puderlagg så pistegenskaper och liknande är ointressant.

Fysisk status: 57 kilo fördelat på 178 cm. Satsar på att vara lite mindre klen i år än tidigare men kommer aldrig klassas som muskelknippe.

Åkstil: Hellre än bra. Droppar inget som är högre än vad jag är lång, gillar att svänga, åker inte switch i pow förutom av misstag.

Sätter mitt hopp till er prylgurus därute, snälla hjälp mig ;)
/Hedda

Kolla på pryldatabasen ;)

Ice Atlantic kommer med en fullrockerskida i år i kortare längder, Moment har två tjejskidor i kortare längder, Pontoon 169 finns ju oxå,Obseth så klart. Den är ju lite bredare i år. Hellbent är ju 132 i midjan så då platsar ju även Kuro 175?

Var inte rädd att gå upp i bredd. Det är ingen fara.
Dynastar Legend Pro Rider 115 är ett annat alternativ.
Majesty Lumberjack är ett nytt märke och vet ingen som har provat men de har gjort snowboards ett par år.

Där har du lite fler alternativ. K2 skidor brukar ju inte vara så hårda så det kanske är bättre? Moments skidor är nya i Sverige i år och dessutom är de omgjorda från förra året så de skall vara mjukare oxå.

Kolla in Black Diamond Megawatt, har själv åkt en del på 188:an som är bland det roligaste (och mest lätthanterliga) jag åkt på.

Finns i 178 och 188, rockerskidor kan man gå på en längre längd men flytet på ett par MW är så brutalt så förmodligen räcker 178 långt.

Hej Hiddious och alla andra

Jag har varit på jakt efter ett par puderskidor att pimpa frugan med till födelsedagen. Hon är kortare och lättare än du. Tillslut hittade jag ett par völkl Kiku. Finns i korta längder, är feta och rockade. Extra roligt att de var så vackra.
Hon har inte hunnit testa dem än.

Max_Faktor sa:
Hej Hiddious och alla andra

Jag har varit på jakt efter ett par puderskidor att pimpa frugan med till födelsedagen. Hon är kortare och lättare än du. Tillslut hittade jag ett par völkl Kiku. Finns i korta längder, är feta och rockade. Extra roligt att de var så vackra.
Hon har inte hunnit testa dem än.
Nu är ju inte det en så bredskida som Hiddious letar efter iofs.

En av de bredaste tjej skidorna som finns på marknaden just nu är ju faktiskt de skidorna jag rekommenderade här ovan...

tack för alla svar. skidvärlden är verkligen en djungel.
kuron i 175 verkar som en sjukt bra skida, men jag blir lite fundersam.. har hört att völkl haft en del kvalitetsproblem med bl.a katana - vet någon om det även gäller kuro?

och går det att få tag på momentskidor i sverige? isf var?

Senast ändrad:
Går inte att beställa till Sverige mer från Moment. De finns på skistore.se från ca den 15 okt. Kommer förbi i Falkenberg innan dess förmodligen med en demoskida så kan du få känna på den ;)

I.o.m. att du snackar om att du tycker skidor känns tungrodda och har dåligt flyt tror jag du ska kika på en skida med lite mer pintail i kombination med rocker.
Völkl Kuro och K2 pontoon är två riktiga bamsingar med rejäl rocker och pintail och relevanta alternativ.
Jag har också hört om att kuro ska ha problem med sidewallsen - å andra sidan ska man inte glömma att det är en sandwichkonstruktion - och sandwichkonstruktioner är oftast bra mycket hållbarare än capskidor. (Finns ju undantag på båda hållen, givetvis...) Sen får en skida snabbt ett oförtjänt dåligt rykte bara en enstaka person bräker tillräckligt högt på ett internetforum...

Wailer 112RP nämdes tidigare i tråden, och är ett utmärkt alternativ. Då jag troligtvis är den enda som i skrivande stund åkt på modellen (då jag jobbar med DPS) kan jag ju beskriva dess egenskaper:
Wailer 112RP har ett enormt flyt, tack vare en rockerprofil som ser helt j*vla galen ut. (Ni som har beställt ett par kommer väldigt snart bli varse vad jag pratar om...)
Wailern "poppar upp" ur snön omedelbart när den får en smula fart och planar omedlebart på det vis som en pintailskida gör (bakänden gräver ner sig något, nosen lyfter konstant ur snön) och svängvilligheten är enorm, minsta viktfördelning i sidled och den initierar svängen omedelbart. En grym och lekfull skida - jag sitter själv och väntar på mitt egna par :D

Heddious sa:
tack för alla svar. skidvärlden är verkligen en djungel.
kuron i 175 verkar som en sjukt bra skida, men jag blir lite fundersam.. har hört att völkl haft en del kvalitetsproblem med bl.a katana - vet någon om det även gäller kuro?

och går det att få tag på momentskidor i sverige? isf var?
Jag körde på Kuron denna säsong. Ganska snabbt märkte jag att de lätt tog skada på ovansidan och det lossnade en del flisor. Om man ser till ovansidan sett så ser de förjävliga ut efter en säsong, men om man ser till skidornas undersida finns det ingen idé att klaga på kvaliteten. Det är ju trots allt undersidan som är viktigast, även om det är ovansidan som syns.

All respekt till Hasse, du kan massor, men i ditt första inlägg har du inte riktigt koll. Legend Pro 115 är en riktigt tung och brytig skida om man väger 57 kg. Dess enda fördel att den finns i korta längder. Ett bra köp för den som ser tvärt emot den här tjejen. Kort och tung.

Moment kan jag inte utala mig om mer än att du talar i egen sak då du säljer dem.

De skidor jag åkt och kan rekomendera om man är klen i benen (jag tillhör den gruppen och testat extremt många modeller) är:

Völkl Kuro
Völkl Katana
Black Diamond Megawatt
Atomic Bent Chetler

Alla är riktigt lättåkta, jag tror att alla finns i rätt längd (175-180). Det är bättre att kunna köpa rätt längd (läs lång) genom att välja en förlåtande skida än att måsta välja kort längd för att få runt en skida som exempelvis Legend Pro 115. Och så är det nog så att Völkl har haft rejäla kvalitetsproblem men det säger de själva ska vara löst. Kuro i vintras var klart bättre än året innan som i sin tur var klart bättre kvalitet än förstaserien vintern innan.

Vad borde man satsa på för längder, borde man se till sin egen längd eller sin vikt i huvudsak? Det ultimata är väl att kombinera det så det blir perfekt på något vänster?

Jag kanske inte har Anja Pärsons lårmuskler, men jag är både kortade och tyngre än TS och har ganska lätt att bygga muskler, men vet inte om jag är stark?! Hur stark är stark liksom?

Skare: Pro 115 i 166 cm eller 175 cm är inte så svår som du säger. Eller har du testat den? Min tjej som är 160 cm och väger 60 kg har testat bägge och hon säger att de inte alls är svåra att svänga med. Och hon har även testat Megawatt och tyckte Pro 115 var mer lättåkta än Megawatt. Men det var hennes åsikt och hon är ju bara tjej och åker kring 100 dagar per år.

Och Chetler är inte heller lätt åkt om man väger 57 kg... Inte Katana heller.... Båda har min tjej testat.... Kuro var den mest lättåkta enligt henne efter Pontoon i puder...

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Skare: Pro 115 i 166 cm eller 175 cm är inte så svår som du säger. Eller har du testat den? Min tjej som är 160 cm och väger 160 kg har testat bägge och hon säger att de inte alls är svåra att svänga med. Och hon har även testat Megawatt och tyckte Pro 115 var mer lättåkta än Megawatt. Men det var hennes åsikt och hon är ju bara tjej och åker kring 100 dagar per år.

Och Chetler är inte heller lätt åkt om man väger 57 kg... Inte Katana heller.... Båda har min tjej testat.... Kuro var den mest lättåkta enligt henne efter Pontoon i puder...
"Min tjej som är 160 cm och väger 160 kg" jävlar vilken brud, grattis!

Hasse: din kvinna ser förvånansvärt nätt ut för att väga 160kg! :D

Känns som att katana är lite mer kötta-på-skida är superlekfull?

Flashforward sa:
Vad borde man satsa på för längder, borde man se till sin egen längd eller sin vikt i huvudsak? Det ultimata är väl att kombinera det så det blir perfekt på något vänster?

Jag kanske inte har Anja Pärsons lårmuskler, men jag är både kortade och tyngre än TS och har ganska lätt att bygga muskler, men vet inte om jag är stark?! Hur stark är stark liksom?
Prova olika skidor och olika längder, de som känns för långa och klumpiga är just det, för långa. Din egen längd spelar väldigt lite roll men din vikt desto mer, viktigast av allt är ändå var och hur du åker. Skidans längd är bara en parameter sen finns det mjuka och styva skidor, med dessutom olika flex. Börja med att läsa här: https://www.freeride.se/content/4639/

"Stark" är inte så enkelt, bara för man har starka muskler betyder ju inte att man använder dem rätt, eller att de ens är "rätt" för skidåkning

säger ON3P!!!

171 caylor eller 176 billy goat! kortare skidor som inte e så jävla mjuka som alla andra tjejskidor, eller JJ

måste väl finnas iaf en tjej jag inte känner som vill ha stabilitet i en skida?

Senast ändrad:
Bent Chetler ska ju vara så himla lättåkt efter det man läst om dom. Känns väl inte som att så pass många kan ha fel? Ok, 57 är ingen direkt vikt, men om den är mer lättåkt/smidig än många andra puderskidor för någon som väger 80kg, så är den väl även det för någon som väger 57kg? Finns i 183cm hos tysken bl.a.

Tjenare hedda!

Jag är förvånad att ingen tipsat om Line Sir francis bacon. Superlättåkt och kommer iår med rocker. Kan inte misslyckas!

Det enda sugiga med tjejskidor är att de oftast görs så himla korta, har svårt att tänka mig att t ex de båda moment-skidorna inte kommer att kännas åtminstone lite dallriga i högre farter, men jag har aldrig provat ett par Moment-skidor å andra sidan, bara kört lite K2 innan. När jag skaffar mig ett eget skidmärke ska jag lätt göra skidor som är 170 + också. Har varit sugen på Pandora iofs och nu när jag har ett par "rejäla" skidor att köra annat än puder med (kör ett par Black crow navis 186) skulle jag kunna tänka mig att ha något att leka runt med också. Vad ligger flexet egentligen på för Pandora?

Om jag var du skulle jag köpa ett par rockerskidor i ungefär samma längd som du själv, för jag upplevde med mina båda förra att de kändes kortare och mjukare än vanliga skidor.

Bästa tråden på länge! ;)

Senast ändrad:
Turbidblue sa:
Det enda sugiga med tjejskidor är att de oftast görs så himla korta, har svårt att tänka mig att t ex de båda moment-skidorna inte kommer att kännas åtminstone lite dallriga i högre farter, men jag har aldrig provat ett par Moment-skidor å andra sidan, bara kört lite K2 innan. När jag skaffar mig ett eget skidmärke ska jag lätt göra skidor som är 170 + också. Har varit sugen på Pandora iofs och nu när jag har ett par "rejäla" skidor att köra annat än puder med (kör ett par Black crow navis 186) skulle jag kunna tänka mig att ha något att leka runt med också. Vad ligger flexet egentligen på för Pandora?

Om jag var du skulle jag köpa ett par rockerskidor i ungefär samma längd som du själv, för jag upplevde med mina båda förra att de kändes kortare och mjukare än vanliga skidor.

Bästa tråden på länge! ;)
Vill du ha de längre så får du gå på herrskidor oftast. Det är ju knappt några skidor som görs längre än 170 cm för damer och det är mest för att de som är längre väger oftast tillräckligt mycket för att köra på herrskidor som är lite fram monterad. Det är vad Moment har sagt till mig och det låter vettigt tycker jag i och för sig.

Okej, nu har jag läst, och funderat och läst lite igen. Tack för alla synpunkter och förslag :)
Moment Reagan och Line Pandora faller nog bort, det känns som om de är i kortaste laget, även för en flugviktare som mig (168 resp. 172 i längsta längderna - mina pist/parklagg är typ 168..). Jag vet inte om det är ett vettigt resonemang, så jag kallar det magkänsla.

BentChetlern och SFB känns tveksamma av samma anledning fast tvärtom. De är 180+, och trots att rocker ska göra att skidorna känns kortare hakar jag upp mig på hur tröga jag upplevt de ungefär lika långa Nancy av och till.

De som känns mest intressanta är Kuro, Pontoon, Wailer112, Rossi 110W och kanske BD Megawatt (glömde jag någon av alla som nämnts?).
Bara för att krångla till allting lite till är då frågorna som följer:

Är Kuro/Pontoon helt ogörliga i icke-puder (pist/uppkört/riktigt varm snö) eller flyter de bara över allt krångel?
De ser hyfsat likadana ut uppifrån, men från sidan har Kuron rätt flack rocker genom hela medan Pontoonen i sann K2-anda ser ut som om någon knäckt den mot knät strax framför och bakom bindningarna. Tänker jag fel när jag antar att det gör Kuro mer allround, om man nu kan kalla något som är 13cm under foten för allround? Jag väntar mig absolut inga pistegenskaper av en sån skida, mer än att ta mig ner med någon form av heder i behåll.

Rossi S110W är lika med en (sett till form och rocker) nästan identisk tjejversion av S7?

Megawatten har jag nog sämst koll på, sjuk nosrocker men i övrigt vet jag inget.

Om man bara ser till det jag kan läsa mig till om Wailer112 kan den vara närapå perfekt. Jag kör sällan offpist när det krävs mer än korta promenader för att hitta fluff och mot slutet av dagen väntar alltid en härlig hem-till-byn-backe komplett med pucklar och full av turister, tomtar och fransmän i overallerna gud glömde. Själva kombinationen av puder och pistskida låter onekligen najs. Det är mest en pengafråga där.. hmm.

Mina egna förslag om Hellbent och JJ har jag nästan räknat bort nu, JJ'n känns onödigt jibbig - jag hoppar inte baklänges, och Nojlas argument om fördelen med pintail gör Pontoon betydligt mer intressant. Slänger däremot in en sista joker i form av K2 Obsethed 169 10/11. Kollar man på måtten borde den vara något i stil med Rossin, och med rockern från Hellbent, och om K2 fortfarande envisas med att göra sina skidor 4 cm längre än angivet skulle den kunna funka?

Är jag helt ute och cyklar nu? Iom att jag nog inte kommer kunna provköra innan köp (ja, jag vet hur dumt det är men på något vis hamnar jag alltid i Frankrike på vintrarna och fransmännen överlag verkar vara av den åsikt att Dynastar 4800/8000/Mythic, alternativt gamla K2 PE är det optimala valet av skida till ALLT, och tar därför sällan in något bredare än 95mm överhuvudtaget = glöm provköra) försöker jag resonera mig fram så långt det bara går.
Intill idiotins gräns, jag vet. Men så är det.

jag hade nog valt pontoon framför kuro, trots att den senare är aningen bättre i pist. jag vill också minnas att pontoonen är lite mjukare, i så fall kanske lättare för dig att hantera? skulle behöva nån till att bekräfta detta dock... :) jag tycker för övrigt att pontoon är en skitrolig skida, förvånansvärt lätt att jobba med trots sin storlek.

För renpuder skulle jag lätt ha Pontoon före Kuron! Och som Lee-nus skriver så är den mjukare oxå.

K2 har börjat mätt sina skidor som alla andra vad jag har hört ryktas om i alla fall. Är inte riktigt säker men nästan.

Sen så har du ju faktiskt Reagan i lite längre längd här: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/moment/night-train.html Den kommer finnas på Skistore från torsdag skulle jag tro.

Hasse_Lindborg sa:
För renpuder skulle jag lätt ha Pontoon före Kuron! Och som Lee-nus skriver så är den mjukare oxå.

K2 har börjat mätt sina skidor som alla andra vad jag har hört ryktas om i alla fall. Är inte riktigt säker men nästan.

Sen så har du ju faktiskt Reagan i lite längre längd här: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/moment/night-train.html Den kommer finnas på Skistore från torsdag skulle jag tro.
Hjälp! Jag trodde bara den fanns i 186. Fan också. En skida till att bli sugen på. Nåja.. det är väl bara att åka upp till götet nån dag och kolla på dom IRL.

Skall kolla upp det nu i veckan om de fick en 178 eller bara 186. Kan inte komma ihåg. Annars så har jag en 178 med mig förbi din hemstad kring den 12-13 okt.. SÅ kan du få klämma och känna..

Sparkar lite liv i min gamla tråd igen..

Efter många om och men, lite klämmande och kännande på skidor och rentav en gnutta sömnlöshet har jag (nästan) bestämt mig.
Det blir Kuro i 175.
Pontoon är antagligen bättre i rent puder, men tyvärr är offpist inte alltid bara fluff så jag kör på vad jag tror är lite mer mångsidigt.

Dum fråga bara: Montering på 0 eller minus 3? (Tvivlar på att så breda skidor kan sjunka men det kanske spelar roll i övrigt..? Montera plus tre känns bara dumt så det tar jag inte med.)

Om någon tycker att jag är helt fel ute får ni gärna säga det också, helst med motivering :)

Tillbaka
Topp