NTN-pjäxor som alpint?

gunnar89
7 inlägg
gunnar89 7 inlägg 8 år sedan

Hej!
Jag funderar på att byta upp mig till NTN. Kan man ha NTN-pjäxan i en alpinbindning?
//

Svar

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (8 år sedan)

Jag använder mina Garmont Prophet till både alpint och NTN. Det fungerar.

https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2 … t-ntn.html

Fredde Citera
gunnar89
7 inlägg
gunnar89 7 inlägg 8 år sedan

Ok, juste!
Kan man köra på vilka alpinbindningar som helst?
//

YNWA
29 inlägg
YNWA 29 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad YNWA (8 år sedan)

Låter ju väldigt intressant om det skulle fungera. Har själv ett par Garmont Prophet som är grymt sköna och är lite intresserad av att skaffa ett par Marker Tour 12 och sätta på mina Sidestash. Skulle det visa sig funka med NTN pjäxor så vinner man ju många fördelar:-) Freeridefredde vilken typ av bindningar har du testat att åka med Propheten? Alpin eller rando?
Skulle vara intressant och veta hur mycket det skiljer på måtten i bredd och tjocklek på fram resp. bakdelen på sulan om man jämför en NTNpjäxa med en randopjäxa? Någon som har båda och kan mäta...

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (8 år sedan)

I princip borde det fungera till de flesta alpinbindningarna.

Jag har ett par look px12 bindningar till mina pistskidor (NTN till offpist/tur), det var inga problem alls med dom. Har även provet i ett par Diamir freeride bindningar, och det gick bra. Har ägt ett par Crispi Evo Shiver NTN innan jag "bytte upp mig" till Garmont, och de fungerade också bra till bindningarna. Bra bra bra...;-P

Ta bara ett par alpinpjäxor och ett par NTN så ser du/ni att det inte är någon större skillnad på dom. När jag köpte mina Crispi på alpingaraget frågade jag "telisexperten" om det fungerade bra med NTN i vanliga bindningar, "No problemo, dom är mjukare över tårna men annars funkar det fint" sade han.

Kom att tänka på, jag var på skidtestardag i Vemdalen vid mellandagarna, åkte med Garmont, och provade lite olika skidor (och bindningar då). Kan inte minnas alla bindningar det var, då fokus låg på skidorna :-), men det var inga problem, bara att ställa in och köra. Ett par bindningar var Marker Griffon el. Jester, så då borde F12 Tour funka tycker jag..

Fredde Citera
Prometevs
7 inlägg
Prometevs 7 inlägg 8 år sedan

Nog kan man använda dem i alpinbindningarna men inte är dom som en racepjäxa.

Jag tyckte att dom funkade hyfsat (Crispi) men dom var för mjuka för min smak när man åker alpint.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

YNWA :

Låter ju väldigt intressant om det skulle fungera. Har själv ett par Garmont Prophet som är grymt sköna och är lite intresserad av att skaffa ett par Marker Tour 12 och sätta på mina Sidestash. Skulle det visa sig funka med NTN pjäxor så vinner man ju många fördelar:-) Freeridefredde vilken typ av bindningar har du testat att åka med Propheten? Alpin eller rando?
Skulle vara intressant och veta hur mycket det skiljer på måtten i bredd och tjocklek på fram resp. bakdelen på sulan om man jämför en NTNpjäxa med en randopjäxa? Någon som har båda och kan mäta...

Funkar de i en vanlig bindning så passar de absolut i F12 då det är en randobindning..

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook