Burton Custom Restricted

Scotch

Ny medlem
Burton Custom Restricted
Jag skulle vilja ha en bräda som jag kan småhoppa, göra ollies, grinda och leka i parken med samt cruisa i backen utan att brädan fladdrar allt för mkt.

Ngn som testat Burton Custom Restricted? Blev intresserad av den nya camber humps. Har redan köpt bindningar (Cartel Est) så det blir en burton bräda i år.

Burton Custom Restricted
Hej

Var i US nyss och köpte med mig en Custom Restricted -56. Har inte provat den men har alltid gillat Custom. Ska bli intressant....
Är nyfiken på en Joystick annars.
Köpte även Cartel EST samt Hail-pjucken. Allt läskigt billigt jmf med här hemma =)

Burton Custom Restricted
Kör på customen, den känns mer lekfull än joysticken. Custom v-rocker var fan bästa plankan ever, så nya med camber humpsen kan inte vara så shitty.

Burton Custom Restricted
Coldis varför är customen mera lekfull än joystick? kan du utveckla mera och beskriva hur du åker. Som sagt, jag ska mest köra park och poppa lite små hopp. Har mer och mera halkat in på joystick och hero men blev nyfiken på ditt inlägg att customen var mera lekfull än joystick.

Burton Custom Restricted
Nu ska det tilläggas att jag körde custom v-rocker och har inte testat nya med camber humps, men det bör kännas ganska lika. I alla fall mer än vad vanlig camber gör, hoah.

Jag åker park park park och offpist. Mycket jibbs och hopp och puder när tillfälle ges. Dock körde jag bara lite lek lite överallt och massa boxar med både custom v-rockern och joysticken.

Jag tycker att customen kändes mjukare och smidigare, bara det bidrar ju jävligt högt till lekfullheten enligt mig. Annars är ju båda riktigt roliga brädor och det är svårt att bli missnöjd vilken man än väljer. Dom är ju ganska lika, allt man säger låter alltid mer än vad som händer under fötterna i verkligheten.

Dock har ju som sagt customen camber humps i år medan joysticken håller kvar på v-rockern. Jag har kört easy livin flying v, och flying v är ju nästan likadant som camber humps. Då måste jag dock säga att jag gillar vanlig v-rocker bättre... Flying v känns bara för busy, distraherande och weird.

Vilket du än väljer blir du nöjd med dock, så kör ba

Burton Custom Restricted
Tack för dina svar. Hur är de att köra switch? Burton säger att joysticken har twin-like shape och directional flex, och custom v directional shape och twin flex. Känns som det är mera pop i custom v men jag skulle vilja åka switch oxå. Kommentarer på det?

Burton Custom Restricted
Eftersom att burton boardsen har ics är det hur lätt som helst att mittmontera vilken board som helst, och då är det ju bara flexet som spelar någon roll egentligen... Så länge en board är mittmonterad så är switchåkningen okej tycker jag, det är ingen överdramatisk skillnad även fast joysticken har directional flex enligt mig.

Burton Custom Restricted
Jag kör Custom X mittmonterad och den har precis som din ena efterfragade custom v dirshape och twinflex: jag kan inte riktigt förklara det bra, men det gar hur fine som helst att köra switch pa alla sätt och vis, men pa nagot vis känns det lite mindre bra... mao det gar bra men känslan är mindre smooth än med en true twin... därför har man sjukt mkt bättre precision i rätt riktning...

Burton Custom Restricted
jo exakt, om det inte är en twin-bräda så är det inte säkert att det bara går att flytta bindningarna så blir det en twin liksom. För en bräda med directionalshape har ju inte smalaste delen av brädan i mitten av brädan utan ett antal cm bakom mittpunkten. Så om man flyttar fram båda bindningarna så kommer inte mitten av skärningen mellan fötterna. Vilket borde kunna inverka till att den inte känns lika bra att köra switch med. Men hur mycket verklig skillnad och hur mycket som sitter i huvudet är ju en annan sak.

Burton Custom Restricted
snow_flake sa:
Men hur mycket verklig skillnad och hur mycket som sitter i huvudet är ju en annan sak.
Exakt, allt är fine men man har nagon mental känsla att det är fel. Sockerpiller typ.

Jag börjar förvisso tveka om det inte var sa att jag kör mittmonterat och det kändes konstigt och i slutändan har jag dragit back 2.5cm eller halva det eller sa... för senil för att minnas.

Oavsett, när jag sökte internet pa temat nu blir man uppenbarligen förklarad som störd om man mittmonterar en directional shape (oavsett om flexet e twin), inte säker pa det förvisso, det maste ju bero pa användningsomrade?
Personligen bryr mig inte sa mycket om att "svängegenskaperna" försämras lite av mittmonteringen men istället vinner jag lite bättre switchkänsla och allmänt bättre balans.

Burton Custom Restricted
om brädan är direktionell twin med twin flex (som oftast betyder ett par cm setback eller så) som custom v-rockern ju är och blir mittmonterad så är det helt enkelt en 100% twin, det är common sense. är du säker på att du mittmonterade den och inte bara mittmonterade i mitten av ics-skårorna? när man mittmonterar en ics board så får du ju mäta så att det blir lika långt till nose och tail på varje bindning :)

om det dock är som snow_flake säger så är det ju en annan sak, då är det en direktionell bräda och ingen direktionell twin... jag tror dock att custom rockern är en direktionell twin, så då bör switchåkning kännas likadant om man mittmonterar den som jag skrev ovan.

och delta: igen; det är en del skillnad på direktionella brädor och direktionella twins, som jag sa innan så är direktionella twins oftast bara en twinbräda med någon eller ett par cm setback, och då är det ju enkelt att bara mittmontera den om den har ics.

Burton Custom Restricted
hmm, Directional Flex, även om det är en twin shape, kommer inte vara endast bakåtflyttad (om det är det ni försöker säga?) Directional flex innebär att den inte är lika styv/mjuk fram som bak. alltså, den kan vara styvare fram och mjukare bak, hård i mitten men mjuk i bak och fram, eller whatever.
vettefan om ni menar så eller om ni bara snackar shape?

Burton Custom Restricted
Coldis sa:
är du säker på att du mittmonterade den och inte bara mittmonterade i mitten av ics-skårorna? när man mittmonterar en ics board så får du ju mäta så att det blir lika långt till nose och tail på varje bindning :)
ähm, den missen har man gjort minst en gång :D sen är det ju sjukt svårt att få det där rätt när man står mitt på berget och försöker mäta med hjälp av en handske eller skruvmejsel från tip/tail (integrerat måttband i framtiden kanske).

ah precis, custom flying v och custom x (som jag reffar till) är ju båda directional shape men twin flex.

jag tar tillbaka det jag sa tidigare, mätte precis och jag kör tydligen setback 2,5cm som rekommenderat, så min kommentar till herr scotch blir istället att jag testat mittmonterat och att det säkert gick bra och så...och att switch antagligen gick bättre så.... men att jag uppenbarligen övergick till setback för att brädans performance i rätt riktning logiskt nog var mycket bättre så mao tvärtom mot vad jag sa tidigare :) det kändes uppenbarligen mer rätt att få bästa performance i normalriktningen mot marginellt sämre switch.

Burton Custom Restricted
Hmm nu är jag lite frågande igen =)
Det ni redan sagt har hjälpt en massa men jag har ett par frågor. Försök att svara på de en och en så kanske det kan bankas in till slut i min lilla ärthjärna :-D

1 Hur är skillnaden mellan att åka på directional kontra en twin like. Både switch och vanligt. Skillnad i att göra trick med de och svänga.

2 Hur mycket gör det att ha twin flex eller ha pop i bak men lite softare front?

3 mao den stora skillnaden mellan custom fv och joystick. =)

Är ganska sugen på joystick eftersom den är mera twinlik än custom fv och den är lite mjukare. Men nu kolla jag specen och inte brädorna. Kan inte känna på dom ännu =(

Burton Custom Restricted
Läste i Onboard att tillverkare skriver direktionell Twin men ibland är det ingen skillnad alls emot en true twin.

Bredda dina vyer och kolla bortom Burton.

Burton Custom Restricted
Scotch, 1. Ar väl svart att säga exakt? men directional lär ju aka bättre än twin like som lär aka bättre än twin i rätt riktning, omvänt ordning för switch... Trick i rätt riktning same same... Trick i switch bäst i omvänd ordning.

Har du ingen möjlighet att testa? om inte, ta den du känner för helt random, det blir säkert bra oavsett vilken, sen prova under vintern den andra shapen och kör nästa ar den du känner för... är helt omöjligt att hitta rätt bräda direkt utan att prova manga märken och modeller... det är typ en dynamisk process... sen utvecklas du ju ocksa och i slutet av säsong vill du kanske ha nagot helt annan än just nu... jag vet, det här var inte hjälpsamt..

Burton Custom Restricted
Coldis: det finns flera artiklar som skriver att både custom fv och joystick har problem i isiga förhållanden och vid högre hastigheter. Vad är din erfarenhet? Stämmer det?

Burton Custom Restricted
jag har en joystick, inte mycket att skriva hem till morsan i höga farter, den e fladdrig, och mjuk
Dock jäkligt kul att jibba med :D

Burton Custom Restricted
Scotch sa:
Coldis: det finns flera artiklar som skriver att både custom fv och joystick har problem i isiga förhållanden och vid högre hastigheter. Vad är din erfarenhet? Stämmer det?
Jag är nog fel person att fråga då jag aldrig kör t.ex. custom x eller något sådant då jag tycker att i stort sett vilken jibbplanka som helst fungerar helt okej i högre farter, inget som jag känner begränsar åkningen i alla fall. Jag kör ju mest park ändå, med undantag för lite lekrundor eller powdays. Brukar inte bara åka pist för att åka och carva i pisten i alla fall.

Jag hade ingen isig dag med min joystick, men custom rockern körde jag på is och den fungerade fine. Inget exceptionellt direkt men heller inget att gråta på så länge man inte är en carver.

Burton Custom Restricted
Det lutar mer och mer att det blir en Joystick. Ska känna på den när den kommer så den inte är för mjuk. Annars blir det en custom fv (tror jag) =)

Tillbaka
Topp