Rossignol s3 med Atomic FFG 14? montering?

Qvist1

Ny medlem
Hej!
Jag har fått Rossignol s3 med en Atomic FFG 14 bindning rekommenderat i en annan tråd men jag undrar vilken montering på bindningen jag ska välja?, det finns att välja på 0, -2, +5

Jag har även funderat på att lägga ut ca 500kr (totalt ca4800) till på en annan bindning. men kommer jag att tjäna något på det?
Finns det någon bindning som man kan ändra både fram och bak fästet lätt så det går att flytta hela bindningen bakåt om den är mittmonterad från början?

Tack i förhand!

Monteringspunkt på S3 är jag inte direkt insatt i, men däremot kan jag tipsa dig om Marker Griffon och Jester i Schizo-versionerna. De är justerbara i position +-3cm från mittenläget. Med en sådan hade du alltså kunnat montera med 0 längst fram och sedan nå bak ända till -6 bara genom att justera bindningen. En mycket bra funktion, speciellt när det gäller skidor med rocker.

MnO sa:
Monteringspunkt på S3 är jag inte direkt insatt i, men däremot kan jag tipsa dig om Marker Griffon och Jester i Schizo-versionerna. De är justerbara i position +-3cm från mittenläget. Med en sådan hade du alltså kunnat montera med 0 längst fram och sedan nå bak ända till -6 bara genom att justera bindningen. En mycket bra funktion, speciellt när det gäller skidor med rocker.
Dom såg intressanta ut men kommer Marker Griffon Schizo 13 att hålla för mig eller är det värt att lägga ca70 euro extra på jester varianten?

Jag väger 65-70kg och kör ganska aggressivt och lite över allt på berget.

Qvist1 sa:
Dom såg intressanta ut men kommer Marker Griffon Schizo 13 att hålla för mig eller är det värt att lägga ca70 euro extra på jester varianten?

För en åkare av din vikt räcker Griffon. Du kommer knappast att gå över 10 i alla fall antar jag.

MnO sa:
Qvist1 sa:

För en åkare av din vikt räcker Griffon. Du kommer knappast att gå över 10 i alla fall antar jag.
Sveda_och_verk sa:
Det e klart han ska ha den stora bindningen, han kör ju aggresivt...
Okej, ska kolla vad mina gamla skidor står på när jag kommer hem om de står på över 10 så väljer jag den dyrare bindningen.

Hur vet man vilken bredd på "stoppers" man får med (det står att Griffon finns med 90 och 110mm stoppers)? eller får man med båda bredderna eller behöver man köpa det separat?

Qvist1 sa:
MnO sa:
Qvist1 sa:

Sveda_och_verk sa:
Det e klart han ska ha den stora bindningen, han kör ju aggresivt...
Okej, ska kolla vad mina gamla skidor står på när jag kommer hem om de står på över 10 så väljer jag den dyrare bindningen.

Hur vet man vilken bredd på "stoppers" man får med (det står att Griffon finns med 90 och 110mm stoppers)? eller får man med båda bredderna eller behöver man köpa det separat?
om du inte vet har jag en kansla av att det vore battre for dig att valja griffon...

Lee-nus sa:
om du inte vet har jag en kansla av att det vore battre for dig att valja griffon...
Tänkte precis skriva detsamma. En åkare som inte vet vilken DIN han åker med behöver sällan en 16-bindning... om han inte väger uppåt 100kg iofs.

Du får normalt sett bara en uppsättning stoppers med bindningen, och man anger vid beställning vilken man vill ha. En deal med den som säljer den helt enkelt...

Tillbaka
Topp