Oakley Splice - Vilken lins är mest allround?

Cassio
29 inlägg
Cassio 29 inlägg 7 år sedan

Hejsan!

Har suttit och kollat runder på Ebay och funderar på att köpa ett par Splice.

Vet däremot inte vilken lins jag ska välja. Väljer gärna en som funkar till det mesta då jag inte vill köpa mer än en. Åker mest i svenska fjäll då jag ofta upplever det svårt att se konturskillnader med de googles jag har nu. Alperna förekommer också. Utseendemässigt gillar jag fire/blue irridium.

Sist, en annan fråga. Finns det något man ska tänka på när man beställer googles via ebay? Säljare? Är de som beskrivs som "authentic" äkta eller kopier?..

Några allmäna tips där skulle vara super då jag aldrig handlat därifrån innan.

Tar tacksamt emot all form av hjälp.

/Måns

Svar

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

http://icechewing.huddler.com/imgrepo/thumbs/7/73/lenses.jpg/1000x800px-LL-lenses.jpg

Här har du några av oakleys linser, lite om dom och hur mycket dom släpper igenom.

Ang. ebay-säljare så köp från top-rated sellers eller folk med sjukt hög positive feedback, köper du goggles i vettig prisklass av en sådan säljare är det inte fake.

Cassio
29 inlägg
Cassio 29 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Cassio (7 år sedan)

Shysst!

Är helt novis, vad är fördelarna/nackdelarna med mer/mindre ljus?

Edit:

Aha, nu är jag med. Desto gråare det är ute desto mer bör linsen släppa igenom och tvärt om.

Jag upplever det ibland svårt att se konturerna somsagt, vill minnas att det ofta blir så när det är soligt då det inte hjälper att ta av brillorna.

Vad rekommenderar ni?

Betyder irridium att det är spegelglas? Bra/dåligt isåfall?

carl-pedal
79 inlägg
carl-pedal 79 inlägg 7 år sedan

Kör med persimmon eller en lins med liknande ljusgenomsläpp. Black iridium blir alldeles för mörkt dom lite molniga dagarna. Dock kan det bli lite jobbigt med persimmon om det är riktigt soligt men vi bor ju trotts allt i sverige.

Rab
4 inlägg
Rab 4 inlägg 7 år sedan

Om du bara skall ha 1 lins så tycker jag du ska köra på Pink iridium, har själv kört med den ett par säsonger nu och funkar ok när de e mulet/snöar men också ok om solen skulle titta fram.

Iridium är oakleys "spegel-behandling" på linsen ja, hjälper till att sänka ljusinsläppet om det skulle bli starkt ljus.

PeJi
123 inlägg
PeJi 123 inlägg 7 år sedan

Jag kör också på Pink Iridium, rekomenderar den starkt!smile

Swedie
15 inlägg
Swedie 15 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Swedie (7 år sedan)

Köpte mig en blue iridium som är tänkt att användas som all round lins. Var den lins som jag blev rekommenderad av både junkyard på nätet och skistore i butik. Har något lägre ljusinsläpp än vad pink iridium har.

Dock köpte jag ett par crowbar.

Beijan
16 inlägg
Beijan 16 inlägg 7 år sedan

Kör Hi-yellow och är sjukt nöjd. Om man verkligen vill se något när det är annat än solljus så är denna lins grym. Men jag har ju å andra sidan ett par speglar för does sunny days.

Cassio
29 inlägg

Tack för alla svar!

Som det ser ut nu så lutar det åt ett par splice med HI Yellow.

Kommer ju då bara ha den linsen, finns det risk för att den blir för ljus när det är soligt?

Annars har jag kollat på Oakley Airbrake. Gilalr modellen och att man får två par linser. Hittar bara inte någon kombo av linser som jag tycker är optimal.
Många har persimmon som extralina. Dock vet jag inte vad jag tycker om persimmon utseendemässigt. Hur är den live?

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 7 år sedan

Jag skulle inte klara mig med ett par linser, det är asjobbigt att åka omkring att kisa när solen skiner. Så jag kör med 2 par. Fire irdium (spegelglas) när solen skiner, helt underbara, bästa köpet någonsin tror jag. Och när det är mulet/snöar så åker ett par pink idrium på. Orkar inte hålla på och mecka och byta lins så jag tyckte absolut det var värt att investera i 2 par. När det är flatljus har jag dock inte hittat några linser som fungerar..

Det är bara vad du TROR! Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

Det blir sjukt ljust när det är soligt med H.I. Yellow! Ska du enbart ha en lins så får du nästan välja H.I. Pers, Pers eller Pink Irid tongue

Själv kombinerar jag med H.I. Yellow och Fire, i Åre användes dock H.I. Yellow närmare 70% av säsongen tongue Så man får avväga lite vart man kommer åka, om man kör mycket kvällsåkning smile

Tex dessa för ~1400kr, dom finns i England så det blir heller ingen tull/moms -> http://www.ebay.com/itm/Oakley-Splice-P … _880wt_901

eller dessa för ~1150 http://www.ebay.com/itm/Oakley-Splice-G … _853wt_858

MrGurra
67 inlägg
MrGurra 67 inlägg 7 år sedan

Lånar tråden lite! smile
Har just nu ett par splice med dark grey lins men funderar på att komplettera med ett till par med en mer allround lins. Har kollat runt lite men inte kommit fram till något vettigt. Så jag undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om en grym lins som man kan ha när det är mörkt men även dagar det är mulet, en lins som är lite mer allround helt enkelt. Tycker dark grey för mörk för annat än dagar när solen skiner. Tacksam för svar! smile

linder
3475 inlägg

Ja då är det ju bara läsa istället för att låna wink Du har sjukt många bra tips redan lol

Cassio
29 inlägg

linder :

Det blir sjukt ljust när det är soligt med H.I. Yellow! Ska du enbart ha en lins så får du nästan välja H.I. Pers, Pers eller Pink Irid tongue

Själv kombinerar jag med H.I. Yellow och Fire, i Åre användes dock H.I. Yellow närmare 70% av säsongen tongue Så man får avväga lite vart man kommer åka, om man kör mycket kvällsåkning smile

Tex dessa för ~1400kr, dom finns i England så det blir heller ingen tull/moms -> http://www.ebay.com/itm/Oakley-Splice-P … _880wt_901

eller dessa för ~1150 http://www.ebay.com/itm/Oakley-Splice-G … _853wt_858

Tack för svaren.

Är också rädd för, som du sa, att hi yellow kan bli för ljus. Men jag upplever så ofta(i åre) att jag inte ser med mina nuvarande smith som är mörka med spegelglas.

Släpper en HI Yellow in mer än HI Yellow Iridium? Tänkte att de kanske kan spegla bort lite lite.

linder
3475 inlägg

Vad jag vet så finns det ingen H.I. Yellow Iridium? tongue

http://se.oakley.com/innovation/optical … lens-tints

Cassio
29 inlägg

linder :

Vad jag vet så finns det ingen H.I. Yellow Iridium? tongue

http://se.oakley.com/innovation/optical … lens-tints

http://www.ebay.com/itm/130615219839?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_500wt_1202

Är en sådan jag tänker på, är kanske den vanliga HI Yellow?

Men den beskrivs ju som iridium och den har ju en viss spegeleffekt, tänker om det kan hjälpa?

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

det är den vanliga h.i. yellow bara säljaren som inte är tillräckligt kunnig wink

http://se.oakley.com/products/6281/24336

Och åka med denna en solig dag är som att åka utan förutom att man slipper vinden big_smile
Däremot älskar jag linsen för att när det verkligen är mörkt / molnigt ute så märker man skillnad! Såpass att polaren köpte ett H.I. Yellow lins till sina crowbars för att kompletera sin Pink Iridium. Detta under en säsong i åre.

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 7 år sedan

HI Yellow (High Intensity Yellow) hette tidigare Yellow Iridium. Kanske därav misstaget.

Cassio
29 inlägg

linder :

det är den vanliga h.i. yellow bara säljaren som inte är tillräckligt kunnig wink

http://se.oakley.com/products/6281/24336

Och åka med denna en solig dag är som att åka utan förutom att man slipper vinden big_smile
Däremot älskar jag linsen för att när det verkligen är mörkt / molnigt ute så märker man skillnad! Såpass att polaren köpte ett H.I. Yellow lins till sina crowbars för att kompletera sin Pink Iridium. Detta under en säsong i åre.

Tack för alla svaren linder och även alla andra!big_smile

Har varit toppen.

Beställde nyss ett par vita Splice med HI Yellow, tror den passar mig bäst så får jag komplettera med mina smith om det behövs.

Tack!

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 7 år sedan

Airbrake kan man ju få i H.I. Yellow + Fire Iridium kombination.
Det lutar jag emot nu när jag av misstag förstörde min H.I. Yellow.

albinlundin
10 inlägg
albinlundin 10 inlägg 7 år sedan

jag kör med blue iridium på mina crowbar och den kan jag starkt rekomendera! blue iridium tycker iaf jag är den lins som funkar i alla väder , allt ifrån soliga dagar till kvällsåkning + att den är jävligt snyygg.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

ska man bara ha en enda lins är pink iridium att rekommendera. funkar bra i de flesta ljusförhållanden och är riktigt snygg med.

Butter
55 inlägg
Butter 55 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Butter (7 år sedan)

Är det någon skillnad på Pink Iridium och VR50 Pink Iridium? Och har Crowbar och Splice likadana linser? Alltså inte lika formade utan samma "färg".

iche
230 inlägg
iche 230 inlägg 7 år sedan

HI Yellow överlägset bäst allround

https://www.redbull.com/se-en/ Citera
jet
679 inlägg

Butter :

Är det någon skillnad på Pink Iridium och VR50 Pink Iridium? Och har Crowbar och Splice likadana linser? Alltså inte lika formade utan samma "färg".

Vr50 pink iridium är den nya versionen av PI. Ny basfärg (Violet Rust istället för Pink) med mer kontrasthöjning och lägre ljusgenomsläpp. Yes, splice och crowbar har tillgång till samma "färger".

Butter
55 inlägg
Butter 55 inlägg 7 år sedan

jet, så man borde köra på originalet ifall man vill ha så allround som möjligt?

Aid
8 inlägg
Aid 8 inlägg 7 år sedan

Pink iridium är ett givet val. Enligt mig.

Butter
55 inlägg

På Oakleys sida verkar det inte finnas några vanlig Pink Iridium, så det kan väll inte skilja så mycket på de två modellerna?

jet
679 inlägg

Det är ganska stor skillnad på gamla och nya PI. Den gamla fasas dock ur för tillfället och kommer till goggles helt helt att ersättas av VR50 PI som dock är en bättre lins.

Monzax
129 inlägg
Monzax 129 inlägg 7 år sedan

Asså kan inte förstå hur folk rekommenderar Hi Yellow som den bästa allroundlinsen?! Visst den är grym när det mulet och disigt men när väl solen är framme så är den riktigt usel! Sverige må vara relativt snålt när det gäller sol under vinterhalvåret men jag rekommenderar ändå Pink Iridium eller Hi Persimmon före Hi Yellow. Köp ist två linser, en blir aldrig bra.....

Butter
55 inlägg
Butter 55 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Butter (7 år sedan)

Okej, men vilken lins ska man använda som allround då? Är det fortfarande pink som gäller, eller blue iridium eller kanske HI persimmon?

jet
679 inlägg

Jag rekommenderar fortfarande VR50 pink iridium eller HI Persimmon. Smaksak helt enkelt. Jag personligen använder ganska sällan allroundlinser. Utan har en lins för var tillfälle. HI yellow för dåligt väder och Fire eller Grey Polarized vid sol. De få gånger jag har en allroundlins så blir de oftast HI Amber Polarized eller PI.

Butter
55 inlägg

Okej, tackar! Har funderat på dubbla linser, men blir lite för dyrt. Persimmon, släpper väl inte mer ljus, men tror nog det blir PI, får hoppas på soligt väder wink

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 7 år sedan

Monzax :

Asså kan inte förstå hur folk rekommenderar Hi Yellow som den bästa allroundlinsen?! Visst den är grym när det mulet och disigt men när väl solen är framme så är den riktigt usel! Sverige må vara relativt snålt när det gäller sol under vinterhalvåret men jag rekommenderar ändå Pink Iridium eller Hi Persimmon före Hi Yellow. Köp ist två linser, en blir aldrig bra.....

Jag håller med. HI Yellow är en fantastiskt bra lins men bästa allround är den definitvt inte.
Det är ju den linsen som släpper igenom mest ljus av alla Oakleys dvs för lågt ljus eller flatljus.

caile91
10 inlägg
caile91 10 inlägg 7 år sedan

pink iridium är mer eller mindre det enda vettiga valet om du ska ha bara en lins, men mitt tips är helt klart att skaffa 2 linser varav en bör vara HI-yellow och den andra ta vad du vill lets face it man ska se cool ut när det är bluebird och filmdags ;D
Att ha en lins är lite samma kompromiss som att skaffa ett par skidor för ALL åkning visst de blir mkt dyrare men det är kort sagt värt varenda öre

CrazyVic
0 inlägg
CrazyVic 0 inlägg 7 år sedan

Tänkte bara säga att jag efter att läst några trådar om vilken lins man bör ha beställde ett par polished white med pink iridium-lins från http://www.ebay.com/itm/Oakley-Splice-P … _880wt_901

Åker mest i svenska fjäll så detta kändes som det vettiga alternativet. Är det ovanligt mycket sol slår jag mer än gärna till på ett par fire iridium också. Ska ju enl utsago vara relativt enkelt att byta lins på Splice.

Meddelar när jag får brillorna hur lång leveranstid det var osv.

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 7 år sedan

Pink iridium är en riktigt bra lins för molnigt och kvällsåk.

När jag körde med crowbar så hade jag en HI Yellow och en VR28 Black Iridium så har man något för allt typ, tyckte det funkade helt perfekt!

burääääääääh Citera
CrazyVic
0 inlägg

Har fortfarande inte fått mina Splice från "fullonsports" och enl ebay har de inte ens skickats än. sad Rejält frustrerande!

CrazyVic
0 inlägg

I dag fick jag till slut mina Splice. Tog med andra ord tre veckor från beställning till leverans. Inte helt ok enl mig. Kartongen var dessutom inte hel och linsen har ett par minimala repor. Sparade dock €50 på att beställa därifrån så det kanske trots allt är ok. Pink Iridium känns dock extremt ljus och skillnaden mot att inte ha dem på sig är försumbar, åtminstone i kontorsmiljö till kollegornas stora underhållning.

jet
679 inlägg

Är det VR50 Pink Iridium eller Pink Iridium du har?
Var inte orolig, linserna kommer alltid att kännas väldigt ljusa inomhus i artificiell belysning.

pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 7 år sedan

..

jag håller med dem som skrivit att man bör välja lins efter var man åker och när man åker. själv så kör jag en del kvällsåkning pga mitt jobb och då funkar ju HI Yellow perekt, de fungerar också när det e mulet (vita moln), mulet (mörka moln) snöfall eller dis/dimma. . så för mig har det varit ett självklart val att köra HI Yellow de flesta dagarna här hemma i Sverige pga det dåliga vädret.'

men!!

jag skulle inte ha den som allroundlins pga att den är allt för ljus för det. då skulle jag rekommendera (som så många andra gjort här) HI persimmon, vr50 PI och för de som inte har så fet plånbok, vanliga persimmon.

om man kan köra när det e mest soligt så tycker jag om de flesta iridiumlinserna. blue, black, vr28 black, fire icg kanske emerald, den e ju trots allt 11% och då får det vara glaciärsoligt.

..

nu vill ju många vara tuffa och snygga i backen och jag ser sååååå många fire iridium som sitter uppe på deras hjälmar för att de inte ser något smile fail.

..

själv har jag gjort ett jobbigt val för att slippa ha 3 olika linser för min säsosng.

(HI Yellow --> sämre väder :: blue iridium --> bra väder i sverige :: fire/emerald iridium --> super sol i alperna på våren)

jag valde bort den mörkaste linsen då mina blue iridium fungerar okej även om det e väldigt ljust. och som sagt, jag åker väl på vårkanten och nere i alperna ca: 10% av säsongen.

...

fick jag mina goggles gratis så skulle jag säkert ha 6,7 olika för alla typer av sikt.

..

har precis "bytt ut" mina förra favoriter (Gold Iridium) mot blue tack vare bleu,s bättre ljusinsläpp. 30 mot 20.

........

sammanfattning, du behöver två linser... en HI Yellow eller dylikt. och en mörkare. vr28 black iridium e rätt perfekt. annars den vanliga black iridium som nog e grundad på persimmon..

/Pinn

det ordnar sig Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook