Oakley Splice - Vilken lins är mest allround?

Cassio

Ny medlem
Hejsan!

Har suttit och kollat runder på Ebay och funderar på att köpa ett par Splice.

Vet däremot inte vilken lins jag ska välja. Väljer gärna en som funkar till det mesta då jag inte vill köpa mer än en. Åker mest i svenska fjäll då jag ofta upplever det svårt att se konturskillnader med de googles jag har nu. Alperna förekommer också. Utseendemässigt gillar jag fire/blue irridium.

Sist, en annan fråga. Finns det något man ska tänka på när man beställer googles via ebay? Säljare? Är de som beskrivs som "authentic" äkta eller kopier?..

Några allmäna tips där skulle vara super då jag aldrig handlat därifrån innan.

Tar tacksamt emot all form av hjälp.

/Måns

1000x800px-LL-lenses.jpg

Här har du några av oakleys linser, lite om dom och hur mycket dom släpper igenom.

Ang. ebay-säljare så köp från top-rated sellers eller folk med sjukt hög positive feedback, köper du goggles i vettig prisklass av en sådan säljare är det inte fake.

Shysst!

Är helt novis, vad är fördelarna/nackdelarna med mer/mindre ljus?

Edit:

Aha, nu är jag med. Desto gråare det är ute desto mer bör linsen släppa igenom och tvärt om.

Jag upplever det ibland svårt att se konturerna somsagt, vill minnas att det ofta blir så när det är soligt då det inte hjälper att ta av brillorna.

Vad rekommenderar ni?

Betyder irridium att det är spegelglas? Bra/dåligt isåfall?

Senast ändrad:
Kör med persimmon eller en lins med liknande ljusgenomsläpp. Black iridium blir alldeles för mörkt dom lite molniga dagarna. Dock kan det bli lite jobbigt med persimmon om det är riktigt soligt men vi bor ju trotts allt i sverige.

Om du bara skall ha 1 lins så tycker jag du ska köra på Pink iridium, har själv kört med den ett par säsonger nu och funkar ok när de e mulet/snöar men också ok om solen skulle titta fram.

Iridium är oakleys \"spegel-behandling\" på linsen ja, hjälper till att sänka ljusinsläppet om det skulle bli starkt ljus.

Köpte mig en blue iridium som är tänkt att användas som all round lins. Var den lins som jag blev rekommenderad av både junkyard på nätet och skistore i butik. Har något lägre ljusinsläpp än vad pink iridium har.

Dock köpte jag ett par crowbar.

Senast ändrad:
Kör Hi-yellow och är sjukt nöjd. Om man verkligen vill se något när det är annat än solljus så är denna lins grym. Men jag har ju å andra sidan ett par speglar för does sunny days.

Tack för alla svar!

Som det ser ut nu så lutar det åt ett par splice med HI Yellow.

Kommer ju då bara ha den linsen, finns det risk för att den blir för ljus när det är soligt?

Annars har jag kollat på Oakley Airbrake. Gilalr modellen och att man får två par linser. Hittar bara inte någon kombo av linser som jag tycker är optimal.
Många har persimmon som extralina. Dock vet jag inte vad jag tycker om persimmon utseendemässigt. Hur är den live?

Jag skulle inte klara mig med ett par linser, det är asjobbigt att åka omkring att kisa när solen skiner. Så jag kör med 2 par. Fire irdium (spegelglas) när solen skiner, helt underbara, bästa köpet någonsin tror jag. Och när det är mulet/snöar så åker ett par pink idrium på. Orkar inte hålla på och mecka och byta lins så jag tyckte absolut det var värt att investera i 2 par. När det är flatljus har jag dock inte hittat några linser som fungerar..

Det blir sjukt ljust när det är soligt med H.I. Yellow! Ska du enbart ha en lins så får du nästan välja H.I. Pers, Pers eller Pink Irid :P

Själv kombinerar jag med H.I. Yellow och Fire, i Åre användes dock H.I. Yellow närmare 70% av säsongen :P Så man får avväga lite vart man kommer åka, om man kör mycket kvällsåkning :)

Tex dessa för ~1400kr, dom finns i England så det blir heller ingen tull/moms -> http://www.ebay.com/itm/Oakley-Spli...unglasses_JN&hash=item2316d31616#ht_880wt_901

eller dessa för ~1150 http://www.ebay.com/itm/Oakley-Spli...sses_JN&var=&hash=item68c91527e2#ht_853wt_858

Senast ändrad:
Lånar tråden lite! :)
Har just nu ett par splice med dark grey lins men funderar på att komplettera med ett till par med en mer allround lins. Har kollat runt lite men inte kommit fram till något vettigt. Så jag undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om en grym lins som man kan ha när det är mörkt men även dagar det är mulet, en lins som är lite mer allround helt enkelt. Tycker dark grey för mörk för annat än dagar när solen skiner. Tacksam för svar! :)

Ja då är det ju bara läsa istället för att låna ;) Du har sjukt många bra tips redan :lol:

linder sa:
Det blir sjukt ljust när det är soligt med H.I. Yellow! Ska du enbart ha en lins så får du nästan välja H.I. Pers, Pers eller Pink Irid :P

Själv kombinerar jag med H.I. Yellow och Fire, i Åre användes dock H.I. Yellow närmare 70% av säsongen :P Så man får avväga lite vart man kommer åka, om man kör mycket kvällsåkning :)

Tex dessa för ~1400kr, dom finns i England så det blir heller ingen tull/moms -> http://www.ebay.com/itm/Oakley-Spli...unglasses_JN&hash=item2316d31616#ht_880wt_901

eller dessa för ~1150 http://www.ebay.com/itm/Oakley-Spli...sses_JN&var=&hash=item68c91527e2#ht_853wt_858
Tack för svaren.

Är också rädd för, som du sa, att hi yellow kan bli för ljus. Men jag upplever så ofta(i åre) att jag inte ser med mina nuvarande smith som är mörka med spegelglas.

Släpper en HI Yellow in mer än HI Yellow Iridium? Tänkte att de kanske kan spegla bort lite lite.

det är den vanliga h.i. yellow bara säljaren som inte är tillräckligt kunnig ;)

http://se.oakley.com/products/6281/24336

Och åka med denna en solig dag är som att åka utan förutom att man slipper vinden :D
Däremot älskar jag linsen för att när det verkligen är mörkt / molnigt ute så märker man skillnad! Såpass att polaren köpte ett H.I. Yellow lins till sina crowbars för att kompletera sin Pink Iridium. Detta under en säsong i åre.

Senast ändrad:
HI Yellow (High Intensity Yellow) hette tidigare Yellow Iridium. Kanske därav misstaget.

linder sa:
det är den vanliga h.i. yellow bara säljaren som inte är tillräckligt kunnig ;)

http://se.oakley.com/products/6281/24336

Och åka med denna en solig dag är som att åka utan förutom att man slipper vinden :D
Däremot älskar jag linsen för att när det verkligen är mörkt / molnigt ute så märker man skillnad! Såpass att polaren köpte ett H.I. Yellow lins till sina crowbars för att kompletera sin Pink Iridium. Detta under en säsong i åre.
Tack för alla svaren linder och även alla andra!:D

Har varit toppen.

Beställde nyss ett par vita Splice med HI Yellow, tror den passar mig bäst så får jag komplettera med mina smith om det behövs.

Tack!

Airbrake kan man ju få i H.I. Yellow + Fire Iridium kombination.
Det lutar jag emot nu när jag av misstag förstörde min H.I. Yellow.

jag kör med blue iridium på mina crowbar och den kan jag starkt rekomendera! blue iridium tycker iaf jag är den lins som funkar i alla väder , allt ifrån soliga dagar till kvällsåkning + att den är jävligt snyygg.

ska man bara ha en enda lins är pink iridium att rekommendera. funkar bra i de flesta ljusförhållanden och är riktigt snygg med.

Är det någon skillnad på Pink Iridium och VR50 Pink Iridium? Och har Crowbar och Splice likadana linser? Alltså inte lika formade utan samma "färg".

Senast ändrad:
Butter sa:
Är det någon skillnad på Pink Iridium och VR50 Pink Iridium? Och har Crowbar och Splice likadana linser? Alltså inte lika formade utan samma "färg".
Vr50 pink iridium är den nya versionen av PI. Ny basfärg (Violet Rust istället för Pink) med mer kontrasthöjning och lägre ljusgenomsläpp. Yes, splice och crowbar har tillgång till samma "färger".

På Oakleys sida verkar det inte finnas några vanlig Pink Iridium, så det kan väll inte skilja så mycket på de två modellerna?

Det är ganska stor skillnad på gamla och nya PI. Den gamla fasas dock ur för tillfället och kommer till goggles helt helt att ersättas av VR50 PI som dock är en bättre lins.

Asså kan inte förstå hur folk rekommenderar Hi Yellow som den bästa allroundlinsen?! Visst den är grym när det mulet och disigt men när väl solen är framme så är den riktigt usel! Sverige må vara relativt snålt när det gäller sol under vinterhalvåret men jag rekommenderar ändå Pink Iridium eller Hi Persimmon före Hi Yellow. Köp ist två linser, en blir aldrig bra.....

Okej, men vilken lins ska man använda som allround då? Är det fortfarande pink som gäller, eller blue iridium eller kanske HI persimmon?

Senast ändrad:
Jag rekommenderar fortfarande VR50 pink iridium eller HI Persimmon. Smaksak helt enkelt. Jag personligen använder ganska sällan allroundlinser. Utan har en lins för var tillfälle. HI yellow för dåligt väder och Fire eller Grey Polarized vid sol. De få gånger jag har en allroundlins så blir de oftast HI Amber Polarized eller PI.

Okej, tackar! Har funderat på dubbla linser, men blir lite för dyrt. Persimmon, släpper väl inte mer ljus, men tror nog det blir PI, får hoppas på soligt väder ;)

Monzax sa:
Asså kan inte förstå hur folk rekommenderar Hi Yellow som den bästa allroundlinsen?! Visst den är grym när det mulet och disigt men när väl solen är framme så är den riktigt usel! Sverige må vara relativt snålt när det gäller sol under vinterhalvåret men jag rekommenderar ändå Pink Iridium eller Hi Persimmon före Hi Yellow. Köp ist två linser, en blir aldrig bra.....
Jag håller med. HI Yellow är en fantastiskt bra lins men bästa allround är den definitvt inte.
Det är ju den linsen som släpper igenom mest ljus av alla Oakleys dvs för lågt ljus eller flatljus.

pink iridium är mer eller mindre det enda vettiga valet om du ska ha bara en lins, men mitt tips är helt klart att skaffa 2 linser varav en bör vara HI-yellow och den andra ta vad du vill lets face it man ska se cool ut när det är bluebird och filmdags ;D
Att ha en lins är lite samma kompromiss som att skaffa ett par skidor för ALL åkning visst de blir mkt dyrare men det är kort sagt värt varenda öre

Tänkte bara säga att jag efter att läst några trådar om vilken lins man bör ha beställde ett par polished white med pink iridium-lins från http://www.ebay.com/itm/Oakley-Spli...unglasses_JN&hash=item2316d31616#ht_880wt_901

Åker mest i svenska fjäll så detta kändes som det vettiga alternativet. Är det ovanligt mycket sol slår jag mer än gärna till på ett par fire iridium också. Ska ju enl utsago vara relativt enkelt att byta lins på Splice.

Meddelar när jag får brillorna hur lång leveranstid det var osv.

Pink iridium är en riktigt bra lins för molnigt och kvällsåk.

När jag körde med crowbar så hade jag en HI Yellow och en VR28 Black Iridium så har man något för allt typ, tyckte det funkade helt perfekt!

Har fortfarande inte fått mina Splice från "fullonsports" och enl ebay har de inte ens skickats än. :( Rejält frustrerande!

I dag fick jag till slut mina Splice. Tog med andra ord tre veckor från beställning till leverans. Inte helt ok enl mig. Kartongen var dessutom inte hel och linsen har ett par minimala repor. Sparade dock €50 på att beställa därifrån så det kanske trots allt är ok. Pink Iridium känns dock extremt ljus och skillnaden mot att inte ha dem på sig är försumbar, åtminstone i kontorsmiljö till kollegornas stora underhållning.

Är det VR50 Pink Iridium eller Pink Iridium du har?
Var inte orolig, linserna kommer alltid att kännas väldigt ljusa inomhus i artificiell belysning.

Tillbaka
Topp