wtf - har de kapat skidtestarhelgen i tandådalen

666peja666

Aktiv medlem
Svenskt Sportforum går i år in som arrangör på skidtestarhelgerna i hop med Skistar, vet inte exakt vilka förändringar det blir. Som det ser ut nu kommer vi med Icelantic och hoppas att de andra märkena som du nämner dyker upp + ett gäng till. Att inte våra loggor är med beror nog på att vi inte är medlemmar i Svenskt sportforum.
//Patrik

Svenskt sportforum är det som drar i trådarna nu. Man måste tydligen betala för att få vara med, tight för oss småmärken!
Från DPS sida planerar vi i alla fall att dyka upp i Åre och Hemsedal, men det är oklart om och i så fall hur vi får vara med. Jag hoppas att skidorterna tar emot oss med öppna armar som vanligt och att vi får en plats för vårt tält som vanligt i testområdet, då jag tror att de små nischmärkena är viktiga för att dra folk till eventet. Jag misstänker att det skulle kunna bli ett rejält missnöje på det här forumet om småtillverkarna helt plötsligt portas.

Nojlas sa:
Svenskt sportforum är det som drar i trådarna nu. Man måste tydligen betala för att få vara med, tight för oss småmärken!
Från DPS sida planerar vi i alla fall att dyka upp i Åre och Hemsedal, men det är oklart om och i så fall hur vi får vara med. Jag hoppas att skidorterna tar emot oss med öppna armar som vanligt och att vi får en plats för vårt tält som vanligt i testområdet, då jag tror att de små nischmärkena är viktiga för att dra folk till eventet. Jag misstänker att det skulle kunna bli ett rejält missnöje på det här forumet om småtillverkarna helt plötsligt portas.
Helt rätt!
Om det blir turbulens med SS tycker detta skall lyftas med forumet som uppbackning. Vi bör vara huvudmålgruppen för eventet och att bara testa K2, Head, Rossignol, Salomon och Atomic är inte jätteattraktivt. Deras produkter finns ju hos uthyrningarna resten av säsongen!
Visst, du har ett egenintresse i det hela, men vi som känner dig vet ju att du delar forumnördens åsikter...

Skidtest i Lindvallen är ju helt meningslöst. Det lutar alldeles för lite. Lite soft pistat i Gustav och allt går bra...

Likaså tycker jag att det är magstarkt att ta betalt av utställarna på skidtestet. Det är ju trots allt de som ser till att det kommer folk och alla som är där köper liftkort, hyr stugor, bor på hotell och köper Mamma Scan på Ica tack vare att vi vet att det finns intressanta grejor att testa. Det är ju inte direkt knökat andra helger i december innan jul... Så Sportforum borde kunna göra någon deal med Skistart istället tycker jag.

Ett skidtest med ett Intersportsortiment från de fem största tillverkarna... jojo, kul. För Lasse Sportlov med fru Kerstin möjligen.

MnO sa:
Skidtest i Lindvallen är ju helt meningslöst. Det lutar alldeles för lite. Lite soft pistat i Gustav och allt går bra...

Likaså tycker jag att det är magstarkt att ta betalt av utställarna på skidtestet. Det är ju trots allt de som ser till att det kommer folk och alla som är där köper liftkort, hyr stugor, bor på hotell och köper Mamma Scan på Ica tack vare att vi vet att det finns intressanta grejor att testa. Det är ju inte direkt knökat andra helger i december innan jul... Så Sportforum borde kunna göra någon deal med Skistart istället tycker jag.

Ett skidtest med ett Intersportsortiment från de fem största tillverkarna... jojo, kul. För Lasse Sportlov med fru Kerstin möjligen.
"Lasse Sportlov med fru Kerstin" skiter i att testa ändå, de kommer undra vad det är för jippo med tält men inte mer än så.
Åkte ju lift med en som hade hyrt skidor under testhelgen för 2(?) år sen och först frågade jag varför han hyrt när han kunde åkt på gratis skidor hela helgen så visste han inte om att det var testhelg, när jag då frågade "varför inte testa ändå? så svarade han bara : "varför då? Jag har ju hyrt nu..."

Jag ska upp nån helg och undrar vad ni tror. När är det flest märken där? Tandådalen helgen eller lindvallen?

MnO sa:

Gustavbacken funkar helt ok att ha skidtest tycker nog fler än jag. Bland annat SS och Sveriges ledande leverantörer av skidutrustning. Kan man spekulera i en skidas egenskaper via mått man läst på internet och handflexat i butiken så duger nog Lindvallens backar att testa lite.

SS tar inte bara betalt för skidtestet, det är en avgift för varumärken/leverantörer som väljer att gå med i Svensk Sportforum. Det ingår mycket mer som mässavgifter, administrativ support osv.
Klart dom gjort en deal med Skistar, målet är att effektivisera skidtesterna och spara resurser. Trots allt så ligger skidtesterna i en mycket stressig period för många leverantörer. Ett skidtest i Sälen gör det lite lättare att hinna med allt.

Men om ni har åsikter så se till att framföra dom till SS då det givetvis är superviktigt för att säkerställa att skidtesterna passar både leverantörer och besökare. Dom har en FB sida som borde funka.

Senast ändrad:
jet sa:
MnO sa:

Gustavbacken funkar helt ok att ha skidtest tycker nog fler än jag. Bland annat SS och Sveriges ledande leverantörer av skidutrustning. Kan man spekulera i en skidas egenskaper via mått man läst på internet och handflexat i butiken så duger nog Lindvallens backar att testa lite.

SS tar inte bara betalt för skidtestet, det är en avgift för varumärken/leverantörer som väljer att gå med i Svensk Sportforum. Det ingår mycket mer som mässavgifter, administrativ support osv.
Klart dom gjort en deal med Skistar, målet är att effektivisera skidtesterna och spara resurser. Trots allt så ligger skidtesterna i en mycket stressig period för många leverantörer. Ett skidtest i Sälen gör det lite lättare att hinna med allt.

Men om ni har åsikter så se till att framföra dom till SS då det givetvis är superviktigt för att säkerställa att skidtesterna passar både leverantörer och besökare. Dom har en FB sida som borde funka.
Ska man köra ett test i Sälen så är det Tandådalen som gäller. Stöten och Kläppen är också helt ok, men är sällan eller aldrig klara för åkning i slutet på november. Det är klart att man känna lite på skidorna i Gustavbacken, men Tandådalen har ett helt annat tryck i pisterna trots en lägre fallhöjd. Jag tycker att det är ett krav att en testpist ska innehålla (minst ett) avsnitt där det är antingen i princip omöjligt eller i alla fall mycket krävande att hålla skäret. Då tvingas man sätta ordentlig press på skidorna och först då lär man känna en modell. Stora backen i Tandådalen klarar av den kravbeskrivningen för en åkare på min nivå. Gustavbacken gör det inte. Den drar jag utan några som helst konstigheter ner för utan att behöva sladda en mm. Underkänt från mig.

Skidtestardagarna kostar trots allt rätt stora pengar att genomföra, inte underligt att grossisterna försöker hålla igen lite när nu så många köper skidorna från utländska internetsaiter

fredric84 sa:
Skidtestardagarna kostar trots allt rätt stora pengar att genomföra, inte underligt att grossisterna försöker hålla igen lite när nu så många köper skidorna från utländska internetsaiter
Tja....Vad ska man göra? Jag gav 5400 för mina Racetiger SL och då levererade "den utländska internetsajten" hem dem till dörren. Samma skida ska de ha 9 papp för i butik i Sverige...

Hur tänker de "stackars" grossisterna? Beteendet är i praktiken likställt med att idiotförklara kunderna...

Det verkar alltså onekligen som att skidtestarhelgen i Tandådalen har gått i graven...? Eller? Inget tyder väl på att det skulle vara några leverantörer på plats w48? (som av någon märklig anledning då kallas "Premiärhelg", något som väl sett till namnet förhoppningsvis strikt snarare inträffar w43-45 nån gång.... Om det inte blir lika jäkla illa som förra året vill säga...)

Eller är det nån som har nån plan på en inofficiell variant för dem som inte är med i SportMaffian eller vad det nu hette?

Om svenska kronan är såpass stark att priserna från utlandet blir billigare så gäller ju det även för grossisterna men det är ju inget dom ändrar till konsumentens fördel.

Håller helt klart med om att det borde vara lindvallen dom drar in istället för tandådalen

Senast ändrad:
linder sa:
Om svenska kronan är såpass stark att priserna från utlandet blir billigare så gäller ju det även för grossisterna men det är ju inget dom ändrar till konsumentens fördel.

Håller helt klart med om att det borde vara lindvallen dom drar in istället för tandådalen
Grossisterna är tvugna att värdesäkra valuta redan i februari när de gör sina kataloger och säljer in sina grejor.
Finns nog ingen som chansar på att valutakursen går ner.i februari var inte kronan lika stark.
Skulle euron bli jättestark skulle det bli stortorsk.

Ni som gnäller att det inte blir något i Tandådalen köper ni skidorna från Sportmaffian eller vill ni bara prova och beställa på internet när ni testat

fredric84 sa:
Ni som gnäller att det inte blir något i Tandådalen köper ni skidorna från Sportmaffian eller vill ni bara prova och beställa på internet när ni testat
Jag har inte hunnit gnälla ännu, mest eftersom jag inte vet hur stor skillnad det är mellan Lindvallen och Tandå (har inte varit i Tandå ännu). Däremot kan jag ju iaf säga att jag köpte mina senaste skidor hos Sportmaffian och då det riktiga sportmaffian ;)

MarkusO sa:
Det verkar alltså onekligen som att skidtestarhelgen i Tandådalen har gått i graven...? Eller? Inget tyder väl på att det skulle vara några leverantörer på plats w48? (som av någon märklig anledning då kallas "Premiärhelg", något som väl sett till namnet förhoppningsvis strikt snarare inträffar w43-45 nån gång.... Om det inte blir lika jäkla illa som förra året vill säga...)

Eller är det nån som har nån plan på en inofficiell variant för dem som inte är med i SportMaffian eller vad det nu hette?
Av den här anledning skrev jag sportmaffian

fredric84 sa:
MarkusO sa:

Av den här anledning skrev jag sportmaffian
Det förstod jag om det är mig du syftar på.

Har ett mail hemma som säger nåt om Tandådalens skidtest. Skall kolla om jag hittar det när jag kommer hem.

mattiasborg sa:
fredric84 sa:
Tja....Vad ska man göra? Jag gav 5400 för mina Racetiger SL och då levererade "den utländska internetsajten" hem dem till dörren. Samma skida ska de ha 9 papp för i butik i Sverige...

Hur tänker de "stackars" grossisterna? Beteendet är i praktiken likställt med att idiotförklara kunderna...
Sportconrad tar väl 699+ 40 i frakt, det blir väl 6400 kr

En sån skida kan du nog få en klubbrabbat i Sverige oxå

Senast ändrad:
Här är mailet jag fick från en vän som mailade med Sälen:

Jag pratade precis med eventansvarig här i Sälen och det enda som kan komma att ske är att det blir en differentiering mellan Tandådalens och Lindvallens skidtestarhelg där det blir fler små leverantörer på den ena platsen, men så har det i princip varit av sig själv de senaste åren då fler små och nischade har varit i Tandådalen än i Lindvallen.

Åre vågar jag inte svara exakt på hur deras upplägg ser ut men det finns inget beslut än på att Sportforum skulle vara ensamma på skidtestarhelgerna. Vill du få mer detaljerad information så avvakta till början på hösten då mer exakt information om respektive helg kommer. Det är mycket folk på semester för tillfället och alla avtal är inte klara ännu.

Vänliga hälsningar

Nina Hallström

fredric84 sa:
mattiasborg sa:
fredric84 sa:

Sportconrad tar väl 699+ 40 i frakt, det blir väl 6400 kr

En sån skida kan du nog få en klubbrabbat i Sverige oxå
1. Sport-Conrad? Vem har sagt att jag handalt på SC? Det gjorde jag inte. Det verkar vara en allmän uppfattning bland belackarna att "SC är en enstaka sabotör som dumpar priserna och förstör för alla andra". SC är EN av MÅNGA utomrikesbutiker som säljer artiklar till helt andra priser än de som erbjuds i Sverige.
I mitt fall var det www.ski-outdoor-shop.de och det var fraktfritt hem till dörren.
Just nu säljer de min årsmodell (11/12) ännu billigare.

2. Klubbrabatt? Min prisjämförelse var avsedd för gemene man som handlar enstaka par efter behov eller önskan. Inte för den som är med i klubb, bundis med butiksägaren, har rika föräldrar eller annat specialundantag som på något sätt ger en annan prisbild än den som presenteras utåt...

Jag kan gott tänka mig att slänga upp 500-1000kr extra till en butik för att få det där lilla extra...provåka, diskutera, fråga mm
MEN
Grossister/Butiker är oerhört naiva om de tror att kunderna ska betala 50-70% högre priser för att få...nästan ingenting extra alls!

Denna fråga hör inte hemma i denna tråd. Diskuterar ej vidare här.

Jag har precis pratat med en kontakt i Tandådalen som validerar det Hasse skrev innan. Tandådalen kommer att köra sidtestarhelg men mer fokus på mindre märken. Det som oroar mig lite grann är att man ju förstås vill ha alla på samma ställe eftersom man vill testa både stora och små.

Pillard sa:
Jag har precis pratat med en kontakt i Tandådalen som validerar det Hasse skrev innan. Tandådalen kommer att köra sidtestarhelg men mer fokus på mindre märken. Det som oroar mig lite grann är att man ju förstås vill ha alla på samma ställe eftersom man vill testa både stora och små.
Helt enig!

Dags att se till så de får upp ögonen för problemet? Och hur är det tänkt i Åre?

Ola Melin? Ta tag i detta nu ;)

Angående Åre, Snö test och fest så kommer det fungera som tidigare år enligt eventavdelningen på Skistar Åre. Alla märken är välkomna och inga anmälningsavgifter osv. Sportforum kommer att vara med för att utveckla eventet till något ännu bättre.

Fick precis svar på deras Facebooksida. :

"Hej Hans! Vi, Svenskt sportforum, önskar vara en aktiv partner till Skistar. Idag representerar vi också större delen av skidbranschen i Sverige genom våra duktiga medlemmar. Vi vill tillsammans med Skistar utveckla detta evenemang till en superbra aktivit för våra gemensamma kunder.
Detta år går vi försiktigt fram men till kommande år hoppas vi att branschen kan öka takten och göra dessa helger till något utöver det vanliga.
Vill man vara med i detta projekt så sluter man upp i skidgruppen inom Svenskt Sportforum.
Vill man hantera dessa evenemang på eget initiativ så gör man det men då har inte Svenskt sportforum något med detta att göra.

Allt gott och tack för att du engagerar dig."

Så det verkar som att de vill ha testen bara för deras anslutna medlemmar. Så väck med DPS, Moment med flera småmärken.... Extrem är väl inte heller medlemmar där om jag inte har fel?

//Hasse

Senast ändrad:
hm, denna mening känns ju lite kluven:

"Vill man hantera dessa evenemang på eget initiativ så gör man det men då har inte Svenskt sportforum något med detta att göra."

Det låter ju som att de säger ungefär att vem som helst ändå kan slå upp ett tält på området men då utan hjälp av dem. Mest troligt är det väl dock så att icke-medlemmar inte tillåts av Skistar.

Kruxet är ju också att det, iaf till aktörer på orten, ändå utlovas skidtestarhelg även i Tandådalen. Så frågan nu är ju huruvida även några stora kommer att vara med i Tandådalen. Som jag har förstått det nu kommer Lindvallen helt att sakna småaktörer utan dessa är i så fall i Tandådalen istället. Men det känns ju enormt korkat av Salomon, Atomic, Line m.fl. att inte vara i Tandå också eftersom det är dit de mest inbitna lär ta sig.

Fan vad risigt, låter mest som om sportforums enda intresse är att tvinga mindre märken att betala. Men frågan är väl om dom har något avtal med Skistar som säger att icke anslutna märken inte är välkomna?

15000 är absurda pengar för små aktörer. Den som inte förstår det har verkligen ingen aning om vilka volymer och marginaler vi jobbar med.

Senast ändrad:
Doughboy sa:
15000 är absurda pengar för små aktörer. Den som inte förstår det har verkligen ingen aning om vilka volymer och marginaler vi jobbar med.
Helt sjuka pengar. Och så vet ja inte om det är varje år eller en gångs summa. Tror varje år faktiskt....

Hasse_Lindborg sa:
Doughboy sa:
Helt sjuka pengar. Och så vet ja inte om det är varje år eller en gångs summa. Tror varje år faktiskt....
Utlägget blir 15000 men på sista raden är det 7500 kr

Tillbaka
Topp